Gå til innhold

amme, brystpumpe, mme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn nummer 4. Og jeg vet at jeg ikke får til å amme mer enn et par uker.

Jeg hadde i yngre alder bryst rekonstruksjon....en kort og en lang variant.. Poenget er at med de to første greide jeg å amme i 3 mnd og pumpe meg i 3 mnd. Men siste svangerskapet så ble det så krvftige smerter, strålinger inn i armhulene når jeg ammet.. Jeg måtte bite i en håndkle, og tårene sto i taket.. Jeg forsøkte i 2 mnd å pumpe meg, men det ville bare ikke tømme brystet skikkelig. Fikk brystbetennelse. 
Jeg hadde all hjelp til rådighet. Elektrisk og manuell bryst pumpe, håndmelket, dusjet, masserte i dusjen, holdt brystene varme, ammehjelp via sykehus, grupper o.l.

Dette er ikke et planlagt svangerskap og alle pumper er solgt eller gitt vekk. Fant ut at jeg var gravid da jeg syntes jeg kjente spark...og joda...femten uker på vei på p pille.. Men jeg tar jo imot med åpne armer jeg. Men dette er mitt siste barn, så denne gangen vil jeg være mest mulig forberedt, på grunn av at jeg vil ta hensyn til de 3 andre jeg også har. 

Hva anbefaler du meg å bruke for å få ut det lille jeg kommer til å greie å få til av melk?

Hvilken manuell brystpumpe anbefaler du?

Hvilken mme anbefaler du som er Laktosefri? (har 3 barn med laktose intolleranse så ser ikke at det endrer seg på nummer 4)

 

Finnes det ingen støtte for de som dessverre ikke får til å amme eller får nok melk? Til å kjøpe mme mener jeg? Det er jo støtte for så mye rart så tenkte kanskje dette var en mulighet?

 

Takker for alle svar :)

Anonymkode: e2ea9...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dog bare 1 fra før, men på grunn av overgrep i barndom og voldtekter i ungdommen klarte ikke jeg å amme mer enn i 3 uker med første. Dette blir noe helt annet, men jeg hadde lignende erfaring som du har hatt der det også var fryktelig smertefullt grunnet samme problemene (betennelse, andre smerter og stråling) jeg ga mme tidlig, men fikk beskjed selv at det ikke finnes støtte til slikt. Mulig du kvalifiserer til det med tanke på at du har hatt rekonstruksjon. Skal sjekke litt, men hør med hs/jordmor i tillegg. HIPP har vel en laktosefri variant? Hvis ikke fins det i Sverige tror jeg. Sjekk litt på nettet, der er det ofte mye innlegg om anbefalinger fra andre :)

Skal du forresten mot all formodning klare å pumpe anbefaler jeg helsestasjonen sin automatiske pumpe. Den er med 10 trinn og snill mot brystene. Kittet heter den. Brystskjold er forresten gull verdt! Hjelper mot sår og sprekker som blør og er også snill mot brystene.

Jeg var motløs før lillegutt kom selv om jeg var fast bestemt på å prøve å gi morsmelk og skjold, pumpen fra kittet og brystkremen fra multimam balm er gull for meg nå. 

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til! ❣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få det på blå resept dersom barnet er laktoseintolerant, så da er det bare å snakke med fastlegen dersom denne også er laktoseintolerant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...