Gå til innhold

System i galskapen?


sug lut

Anbefalte innlegg

Er det noe system eller felles underliggende tanke bak dine barns navn? Oppkalling,  alle skal ha dobbeltnavn, felles forbokstav, bibelske eller norrøne navn, korte navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg har bare to barn, men siden førstemann fikk et litt uvanlig navn, så kunne vi ikke kalle neste barn for Petter. Så da har begge litt uvanlige navn. Og tilfeldigvis begynner de på samme bokstav. Det var ikke viktig for oss, men tilfeldigvis fant vi navnet vi likte som hadde lik bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker navn som har en betydning, i en eller annen forstand. Sønnen min er oppkalt etter min tipp-oldefar. Han var utsatt for et av Norges største justismord, for over 100 år siden. Han er verdt å hedre.

Hvis jeg får en datter, har jeg også et navn plukket ut. Søster til oldemor satt på Grini under 2. verdenskrig, hun var aktiv i motstandsbevegelsen, og en vanvittig sterk dame. Etter krigen troppet hun opp i fengsel for å se nynazistene sitte bak gitter, se dem i øynene og stille dem harde spørsmål, om hvordan de kunne være så svak å la seg lure av en så ond ideologi. Kul dame! Også verdt å hedre.

Navn med historie, har jeg sansen for. Men, vil ikke si at det er et desidert prinsipp fra min side. Hvis jeg plutselig våkner en dag, og synes at for eks. Emma er det nydeligste jeg har hørt, så utelukker jeg det ikke. Det eneste jeg utelukker er typiske "Ung-mor-uten-utdannelse"-navn, hvis man kan vær så freidig å kategorisere på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sug lut skrev:

Er det noe system eller felles underliggende tanke bak dine barns navn? Oppkalling,  alle skal ha dobbeltnavn, felles forbokstav, bibelske eller norrøne navn, korte navn?

Nja, ikke mer en at jeg liker norske, «korte»/enkle navn uten for mye «dilldall». Det må i mitt hode passe både lite barn og voksen.

Mannen min har jeg sett må teste navnene litt...som feks at antall stavelser stemte osv. Det tenker ikke jeg så mye på.

Legger merke til at mange er opptatt av at søskennavn skal passe sammen, det legger ikke jeg så mye vekt på -de skal jo ikke bo sammen hele livet, regner jeg med, så for meg er det viktigere at det passer til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte litt praktisk. 2-3 stavelser og navn som er enkle å stave og å uttale og som fungerer på begge slekters språk og ikke blir direkte latterlig på engelsk. I tillegg ville vi gjerne at det skulle være enkelt å si navnene etter hverandre. De er tette i alder så de blir ofte ropt på/omtalt sammen.

Tilfeldigvis fikk barna samme forbokstav, men det var totalt tilfeldig. Den eldstes  navn passet så utrolig bra til henne at vi begge var enige fra første dag. Den yngstes navn slet vi veldig med å enes om. Han het vel Lillebror i 7-8 uker. Til slutt greide vi å enes om et navn. Da kunne det ikke kasseres på grunn av forbokstaven, så da ble det slik.

 

Anonymkode: 6ad40...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreløpig så har vi bare en gutt, han er ikke oppkalt etter noen, men han har 7 bokstaver i navnet sitt å det har jeg og pappen også, men det var helt tilfeldig 🙂. Med nummer to kommer vi også til å  finne et navn vi liker 🙂 men vi liker jo samme stilen, det blir liksom ikke en Emilian Nathaniel og en Per, 😂

Anonymkode: 52081...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barna våre er oppkalt etter familiemedlemmer og guttene sine navn er også religiøse navn.

Anonymkode: 61f0f...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/03/2018 at 9:12 AM, Gulltopp&Lillebjørn said:

Jeg liker navn som har en betydning, i en eller annen forstand. Sønnen min er oppkalt etter min tipp-oldefar. Han var utsatt for et av Norges største justismord, for over 100 år siden. Han er verdt å hedre.

Hvis jeg får en datter, har jeg også et navn plukket ut. Søster til oldemor satt på Grini under 2. verdenskrig, hun var aktiv i motstandsbevegelsen, og en vanvittig sterk dame. Etter krigen troppet hun opp i fengsel for å se nynazistene sitte bak gitter, se dem i øynene og stille dem harde spørsmål, om hvordan de kunne være så svak å la seg lure av en så ond ideologi. Kul dame! Også verdt å hedre.

Høres mer ut en smålig sadist som ikke oppførte seg noe bedre enn de folkene hun plaget i fengselet. Og hva i all verden mener du med "nynazist"? Det var ingen nynazister i Norge før sikkert 30-40 år etter den krigen. Disse personene som "satt bak gitteret" var ingen "nynazister" men i mange tilfeller unge norske jenter som ikke hadde gjort noe galt, annet enn å ha et kjærlighetsforhold med en annen 18-åring som var utskrevet som vernepliktig av sitt lands regjering.

At du har oppkalt sønnen din etter en person som jeg forstår er straffedømt for en alvorlig forbrytelse synes jeg ingenting om, uansett om han "egentlig" skulle være uskyldig. Man man mene mye om Fredrik Fasting Torgersen var skyldig eller ei, men jeg ville ikke kalt sønnen min Fredrik Fasting Torgersen.

Anonymkode: 8333e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres mer ut en smålig sadist som ikke oppførte seg noe bedre enn de folkene hun plaget i fengselet. Og hva i all verden mener du med "nynazist"? Det var ingen nynazister i Norge før sikkert 30-40 år etter den krigen. Disse personene som "satt bak gitteret" var ingen "nynazister" men i mange tilfeller unge norske jenter som ikke hadde gjort noe galt, annet enn å ha et kjærlighetsforhold med en annen 18-åring som var utskrevet som vernepliktig av sitt lands regjering.

At du har oppkalt sønnen din etter en person som jeg forstår er straffedømt for en alvorlig forbrytelse synes jeg ingenting om, uansett om han "egentlig" skulle være uskyldig. Man man mene mye om Fredrik Fasting Torgersen var skyldig eller ei, men jeg ville ikke kalt sønnen min Fredrik Fasting Torgersen.

Anonymkode: 8333e...665

Hehe, OK 😉 Jeg slutter aldri å fascinere meg, over folk som uttaler seg bastant i saker de ikke kan noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig ikke, ble bare at far valget et navn og jeg valgte et navn, og det passet bra sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Gulltopp&Lillebjørn said:

Hehe, OK 😉 Jeg slutter aldri å fascinere meg, over folk som uttaler seg bastant i saker de ikke kan noe om. 

Sa hun som hevdet at det fantes "nynazister" i 1945, ja.

Anonymkode: 8333e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge barn har navn som tidligere er brukt i slekta. Det var i utgangspunktet ikke så viktig med oppkalling, men begge ganger vi skulle finne navn endte vi med en slags oppkalling likevel. 

Anonymkode: e9844...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har navn jeg har valgt og dobbeltnavn hvor det andre navnet er oppkalling. Venter nr 3 med en mann med en helt annen smak 😬 Så nå må vi finne et kompromiss. 

Anonymkode: 6b1a9...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...