Gå til innhold

Anders, ville dere brukt navnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har ikke diskutert språk i sin allminnelighet med deg, jeg har diskutert uttalen på navnet Anders. Og ingen av linkene dine her sier noe om uttalen på dette navnet eller de språklydene såvidt jeg kan se.

Den første linken din omtaler hovedsaklig språket på 1800-tallet, og at standard østnorsk stammer fra dansk.

Uansett hva du måtte mene så kommer jeg bare på den ene som sier "Anners", og ei til som jeg kommer på, som kommer fra Oslo øst. Ellers sier til og med mine to danske venninner Anders med d. Ene er gift med Anders som presenterer seg selv som Anders (med uttalt d), andre Anders presenterer seg også som Anders (med uttalt d). Ene bor i Bærum med høyt utdannede foreldre fra Oslo vest, andre bor sentralt på østlandet også. Fetteren til min tidligere danske kjæreste het også Anders, og kjæresten min uttalte også sin fetters navn med en tydelig d. Disse tre danskene kommer fra ulike steder i Danmark, så den påstanden din over her et sted om at de aldri uttaler d'en på dansk, den stemmer visst heller ikke.

Over her skrev du "Jeg liker ikke Vest-Norge, så det spiller ingen rolle for meg." (at andre uttaler Anders med uttalt d). Og med det er argumentasjonen din enda mer komisk.

Skal jeg anse folk som dannet så må de vise litt mer innsikt enn "jeg liker ikke noe, ergo nekter jeg å forholde meg til det".

For all del, fortsett å snakke ditt såkalt dannede, standard østnorsk, og du må gjerne uttale Anders som "Anners" om du vil det. Men i store deler av landet, også i flere av de større byene utenom Oslo, uttales Anders med uttalt d. Du kan like det eller la være, men slik er det, og det er ikke noe mer feil enn ditt "Anners".

Anonymkode: ab9db...3fc

Kanskje du bør lære deg å lese i stedet. Da hadde du sluppet å komme med slike stråmenn som over.

Jeg har tilbragt nesten halve barndommen i Danmark og snakker flytende dansk, og kjenner ikke til at ordet uttales med noen markert D på dansk noe sted. Her kan du høre hvordan Anders uttales på pent dansk. Uttalen av nd som noe som høres mer ut som nn er den samme som den normale uttalen på dialektfritt norsk slik vi fra Østlandet snakker det.

 

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på sørlandet,og her uttales Anders med d. Har bodd mange steder i Norge, og Anders uttales med d de aller fleste steder,med untak av en og annen slenger fra Oslo og omegn. Uansett, så uttaler man navnet slik den som bærer det uttaler det , noe annet ville være uhøflig , mener jeg.

Anonymkode: 6155a...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du bør lære deg å lese i stedet. Da hadde du sluppet å komme med slike stråmenn som over.

Jeg har tilbragt nesten halve barndommen i Danmark og snakker flytende dansk, og kjenner ikke til at ordet uttales med noen markert D på dansk noe sted. Her kan du høre hvordan Anders uttales på pent dansk. Uttalen av nd som noe som høres mer ut som nn er den samme som den normale uttalen på dialektfritt norsk slik vi fra Østlandet snakker det.

 

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Øøøøhh ... Hvis barnet het Åge, eller Ragnhild, ville du fortsatt uttale det på dansk? Det spiller da liten rolle hva danskene sier hvis ikke personen skal bo der!

Anonymkode: 57346...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders var favorittnavnet, faktisk, sammens med Mathias, så tenkte alltid at sønnen skulle hete Anders Mathias,men dessverre for meg ødelag AAB det navnet for meg, og i tillegg er min sønn født samme dag som ABB, så da hadde det jo nesten vert som jeg var fan, så Nei det synes jeg ikke passet seg,men hadde jeg fått en gutt i dag, hadde det kanskje vert en større sjans at jeg hadde brukt Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

D-en er stum i normert tale.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Når ble egentlig norsk talemål normert...?

Anonymkode: 1a3bc...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

At det er «ingen» som heter Adolf er jo bare tull. Sverige hadde til 1973 en konge som het det. Det er langt over 2 000 som heter det i Sverige. Navnet er temmelig vanlig (som Adolfo) i spansktalende land, sikkert hundretusener som heter det. Så det kan med full rimelighet sammenlignes med Adolf. Faktisk er Anders antagelig et mindre brukt og spesielt navn enn Adolf i et internasjonalt perspektiv, og dermed tettere knyttet til ABB. For folk fra utenfor Skandinavia er ABB kanskje det eneste de forbinder med navnet Anders.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Selv om Adolfo er et vanlig navn i Spania, endrer ikke det på at det er rimelig sært å kalle barnet sitt for Adolf (eller Vidkun, for den saks skyld her i Norge). 

Det er et godt poeng at man bør tenke på hvordan navnet blir vurdert i utlandet også. Jeg vet ikke hvordan det reageres i utlandet når de som heter Anders presenterer seg. Selv reagerer jeg faktisk litt (altså - ikke åpenlyst)  hver gang noen heter Breivik. Samtidig er det jo ingen som reagerer hvis noen i Norge kaller barnet sitt for Theodor (som Unabomberen), Josef (Stalin, Fritzl) eller Said (Charlie Hebdo). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde fint kunnet bruke det navnet! Er så vanlig navn at jeg ikke føler det er svertet. Men skjønner veldig godt at rett etter tragedien så var det mange som valgte å ikke kalle barnet sitt Anders. 

Anonymkode: d0126...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

D-en er stum eller tilnærmet stum i normert norsk tale (dannet dagligtale/standard østnorsk/riksmål), akkurat som den er det på dansk.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

På bokmål,  ja... Hurra for horisont og vidt blikk. I store deler av landet sier man lanDet og AnDers.  Om østlendinger sier lanne og Annesj må de gjerne det, men ikke tro det er fasiten.

Anonymkode: 98569...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min heter Anders 😁med stum d 😉 syns det er et fint navn jeg 😁tenker aldri på han andre. Der tenker jeg bare på etternavnet.

Man kan ikke slutte å bruke det navnet. Hva med å være sterk og rakrygget og gå for det navnet ? 😁En tulling skal ikke få ødelegge et fint navn. Adolf derimot.. det går ikke.

Anonymkode: 73b4a...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn omtrent 70 år siden andre verdens krig, så jeg synes at man med god samvittighet kan kalle barn både Adolf og Vidkun om man ønsker det. Adolf var på god vei ned som navn i Norge før andre verdenskrig, så det er ikke bare Hitler sin skyld at det navnet ikke brukes. Jeg skjønner godt at folk ikke ville brukt navnet rett etter krigen, men en gang må vi sette strek - og det dreier seg bare om et navn, tross alt. Og når det gjelder Anders, så var selvfølgelig handlingen til abb helt forferdelig og fyren fortjener å råtne og glemmes, men handlingen kan likevel ikke sammenlignes med Hitler og Quisling. Og det er ikke sikkert at Adolf og Vidkun hadde blitt så belastet heller om det hadde vært navn som hadde blitt mye brukt og var veldig vanlige i Norge sånn at det fantes mange andre personer man forbandt navnene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk etternavnet Breivik er verre. Og jeg kjenner flere som heter det. I arbeidslivet tiltales han ene som "Breivik" og da fryser jeg litt på ryggen, kjenner jeg,..

Men man bytter jo ikke bare etternavn..

Anonymkode: 8b4dc...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk verdens beste Anders! Så ABB får ikke ødelegge det for meg. Jeg kunne brukt det, men har bare jenter og skal ikke ha flere barn. 

Anonymkode: a647f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke kalt mitt barn Anders. Har ingenting med abb å gjøre da for jeg har bare aldri likt det navnet. Men ser ingen grunn til at de som synes navnet er fint skal slutte å bruke det  

Anonymkode: be027...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns faktisk etternavnet Breivik er verre. Og jeg kjenner flere som heter det. I arbeidslivet tiltales han ene som "Breivik" og da fryser jeg litt på ryggen, kjenner jeg,..

Men man bytter jo ikke bare etternavn..

Anonymkode: 8b4dc...4d0

Du lar en dust og en jævel få veldig mye makt over deg og livet ditt hvis du har frysninger av å høre et vanlig navn. 

Anonymkode: 98569...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Bergen, og vi uttaler Anders med D. Nå bor jeg i Danmark, og vi har en dansk venn som heter Anders, og det uttales også med D. (Det var til den bedrevitende anonyme) 

Jeg ville nok ikke valgt det navnet, men jeg har aldri likt det navnet. 

Anonymkode: 46935...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

På bokmål,  ja... Hurra for horisont og vidt blikk. I store deler av landet sier man lanDet og AnDers.  Om østlendinger sier lanne og Annesj må de gjerne det, men ikke tro det er fasiten.

Anonymkode: 98569...98c

Det er fasiten på norsk standardtalemål. Folk som snakker spesielle dialekter fra distriktene kan gjerne gjøre det, men den normale uttalen er uten d, både i Anders og landet. Man kan mistenke folk fra distriktene for å ha sett seg blind på ortografien fordi de antagelig sitter langt fra der navnene og ordene vi snakker om kom fra. Folk fra Vestlandet kan jo også tro Skedsmo uttales som det skrives, og ikke slik som det faktisk uttales. Uttalen av Anders er også i ordbøker oppgitt som [ˈɑnːəʂ] – ingen d, der altså.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du bør lære deg å lese i stedet. Da hadde du sluppet å komme med slike stråmenn som over.

Jeg har tilbragt nesten halve barndommen i Danmark og snakker flytende dansk, og kjenner ikke til at ordet uttales med noen markert D på dansk noe sted. Her kan du høre hvordan Anders uttales på pent dansk. Uttalen av nd som noe som høres mer ut som nn er den samme som den normale uttalen på dialektfritt norsk slik vi fra Østlandet snakker det.

 

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Du har tydeligvis ikke oppholdt deg i de delene av Danmark som uttaler Anders med d.

Først brukte du som kilde historie fra hvordan språket var på 1850-tallet i Oslo. Nå har du kommet deg til dansk film fra 1950-tallet. De fleste av oss lever i det 21. århundre ;)

Lurer egentlig på hvorfor dette er så viktig for deg?

Fakta er at noen uttaler navnet Anders med d, andre uten. Ingen av delene er mer eller mindre feil - uansett hva din personlige mening er.

Du drar inn lokale stedsnavn som et eksempel som du mener skal overføres til navnet Anders. Det stemmer ikke. Lokale stedsnavn følger ofte lokale uttaleformer, og er ikke førende for andre uttale av andre ting enn akkurat det - lokale uttalemåter av lokale stedsnavn.

Språkrådet sier:

"3. I standardspråksuttalen er skriftbiletet rettleiande. Ut over det grunnlaget tilrår Språkrådet at kvar enkelt byggjer uttalen på sitt eige regionale eller lokale talemål. Ingen lokale talemål skal reknast som «rettare» enn andre eller meir «overregionale»."

Og de sier også:

"9. ....og ld, nd og ng kan uttalast både som /ld, nd, N g/ og som /l, n, N /."

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2001/Spraaknytt_2001_3/Spraakraadet_gir_raad_om_utta/

Med andre ord, det er som så mange har forsøkt å forklare deg noen ganger - Anders kan uttales både med og uten d, og begge deler er like riktige.

Anonymkode: ab9db...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ka'kke fordra Bergen, så det spiller ingen rolle

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Nisse!! 

Anonymkode: 03429...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ikke oppholdt deg i de delene av Danmark som uttaler Anders med d.

Først brukte du som kilde historie fra hvordan språket var på 1850-tallet i Oslo. Nå har du kommet deg til dansk film fra 1950-tallet. De fleste av oss lever i det 21. århundre ;)

Lurer egentlig på hvorfor dette er så viktig for deg?

Fakta er at noen uttaler navnet Anders med d, andre uten. Ingen av delene er mer eller mindre feil - uansett hva din personlige mening er.

Du drar inn lokale stedsnavn som et eksempel som du mener skal overføres til navnet Anders. Det stemmer ikke. Lokale stedsnavn følger ofte lokale uttaleformer, og er ikke førende for andre uttale av andre ting enn akkurat det - lokale uttalemåter av lokale stedsnavn.

Språkrådet sier:

"3. I standardspråksuttalen er skriftbiletet rettleiande. Ut over det grunnlaget tilrår Språkrådet at kvar enkelt byggjer uttalen på sitt eige regionale eller lokale talemål. Ingen lokale talemål skal reknast som «rettare» enn andre eller meir «overregionale»."

Og de sier også:

"9. ....og ld, nd og ng kan uttalast både som /ld, nd, N g/ og som /l, n, N /."

http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2001/Spraaknytt_2001_3/Spraakraadet_gir_raad_om_utta/

Med andre ord, det er som så mange har forsøkt å forklare deg noen ganger - Anders kan uttales både med og uten d, og begge deler er like riktige.

Anonymkode: ab9db...3fc

Men kom nå ikke drassende med fakta inn i debatten da!!!

Du diskuterer med ei som tror at talemålet i Norge er normert. Og som bruker begrepet "normal" om uttaleformer. Du kan ikke vinne.

Anonymkode: 1a3bc...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fasiten på norsk standardtalemål. Folk som snakker spesielle dialekter fra distriktene kan gjerne gjøre det, men den normale uttalen er uten d, både i Anders og landet. Man kan mistenke folk fra distriktene for å ha sett seg blind på ortografien fordi de antagelig sitter langt fra der navnene og ordene vi snakker om kom fra. Folk fra Vestlandet kan jo også tro Skedsmo uttales som det skrives, og ikke slik som det faktisk uttales. Uttalen av Anders er også i ordbøker oppgitt som [ˈɑnːəʂ] – ingen d, der altså.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Du har visst ikke så veldig peil på lingvistikk og etymologiske. Anders kommer fra Andreas, så det er helt naturlig at d-lyden ikke er nedslitt i de fleste dialekter. (Dvs alle unntagen østnorsk sosiolektisk bymål.)

Anonymkode: 57346...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har visst ikke så veldig peil på lingvistikk og etymologiske. Anders kommer fra Andreas, så det er helt naturlig at d-lyden ikke er nedslitt i de fleste dialekter. (Dvs alle unntagen østnorsk sosiolektisk bymål.)

Anonymkode: 57346...382

* etymologi

Anonymkode: 57346...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et navn jeg har så sansen for så ville nok ikke valgt det selv uansett. Men kan nok hende jeg hadde styrt unna de siste årene om det var noe jeg egentlig likte også. tenker kanskje at det er mer belastet utenfor Norge enn her hvor det er så vanlig. 

Synes navnet er så mye penere når man uttaler navnet som det skrives. Samme som med Maren, Marthe osv. Er fra Hedmark selv, og bor nå i Oslo. Valgte selv navn som ikke får den type uttale her.

Anonymkode: 9d637...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg assosierer ikke navnet med noe negativt i det hele tatt, da jeg leste tittelen tenkte jeg bare at HI lurte på om vi syntes det var et fint navn.

Jeg ville ikke brukt det siden halve slekta mi uttaler det sånn det skrives. Jeg synes det er finest når det uttales Annesj. (Muligens fordi det er det jeg er vant til.) Hadde alle sagt det sånn, så kunne jeg fint brukt det.

Anonymkode: 2585e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...