Gå til innhold

Ny graviditet fort etter å ha mistet lille til termin - hjelp


Knøtta90

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Akkurat nå er alt sammen alt for mye for meg her.. Kort fortalt.

I januar 2018 - døde vår lille skatt 2 timer etter fødsel, 10 dager før termin - helt brått og uventet. Hun var veldig syk med brokk i mellomgulvet noe de ikke har sett på noen ultralyder.  Perfekt med sine 51cm og 2756 g. Sorgen er bunnløs, men heldigvis for meg har jeg ei 2åring som holder meg i gang og sprer ekstremt mye glede i den vanskelige tiden. Vi bestemte oss tidlig for å prøve igjen - altså ikke begynne på prevensjon, og bare la det skje når det skjer. Det er ikke mange gangene vi har hatt sex etter at dette skjedde, men jaggu har ikke den lille engelen vår håndplukket en liten baby til oss <3 Idag viste testen positivt og jeg er i sjokk..

Jeg har ekstremt dårlig samvittighet overfor hun vi mistet - jeg er redd hun skal "tro" at jeg ikke var glad i henne. ÅHERREGUD Å GLAD JEG ER I HENNE OG JEG SAVNER HENNE SÅ EKSTREMT MYE <3 Det er så forbanna vondt hver eneste dag! 
Jeg er livredd for at ting skal gå galt igjen. Jeg er redd jeg ikke kommer til å stole på legene når de sier alt er fint under svangerskapet. For det sa de jo sist også - men da var det ikke bra i det hele tatt. Jeg er så redd for å ikke få en gråtende baby igjen, for jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne sorgen enda en gang. 
Jeg er også livredd for hva andre rundt meg skal si og hvordan de kommer til å reagere på en ny graviditet. Jeg er redd de tenker at jeg ikke bryr meg om lille S. jeg er redd de tror jeg bare skal erstatte henne, og glemme henne. 

Dette handler ikke om noen som helst erstatning, det handler ikke om at jeg ikke er glad i henne. Det tomrommet etter fødsel, hvor jeg hverken hadde en mage å kose med og kjenne spark, eller noen baby i armene mine - den var nesten utholdlig. 

Jeg sliter fælt med dårlig samvittighet - jeg trenger. noen å skylde på - og det blir gjerne meg selv. Jeg tenker på at jeg ikke burde ha spist eller drukket det ene og det andre - og at det har gjort skade på lille S. Nå tørr jeg ikke drikke en eneste slurk med kaffe en gang nesten. 

Hjelp dette ble langt - men jeg lurer litt på om det er noen andre her med samme opplevelse og situasjon, før eller nå.. 

Jeg begynner å lure på om at det var for tidlig å bli gravid igjen - men sånn er det bare og jeg håper med hele mitt hjerte at dette går bra! Vi ønsker oss en større familie her på jorda, ikke bare i himmelen <3 

Tusen takk for svar <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjertet mitt blør for deg 💜 

Har ikke vært i nærheten så ille her. Men jeg vet at det kan hjelpe å skrive ned de fruktene du skriver nå, og vise det til leger og jordmødre du møter. Du vil trenge ekstra forsikringer og forklaringer underveis, og hvorfor det ble slik sist. -Det hjalp meg. Ikke vær redd for å kreve av de. Du har lov til å være redd.

Masse lykke til videre 💜💜💜

Anonymkode: 7c758...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Du har erfart det verste en mamma kan oppleve. Selvfølgelig er du vettskremt for å miste et nytt barn, du vet jo hvordan lynet kan slå ned ❤️.

Dette kan bare snakkes og snakkes og snakkes om, tror jeg. Hos fastlege, jordmor og evt hos venninner eller andre du har et nært forhold til. Uttal alle redslene dine, de verste marerittene dine om og om igjen til de blekner. 

Den nye lille babyen kommer aldri til å være en erstatning for datteren du har mistet, ingen tenker det -jeg garanterer (!!!) deg at alle rundt deg er glade på dine vegen. Ville du ikke vært glad på hennes vegne om nettopp dette hadde hendt med din søster eller venninne..?

Snakk også med legen din om dine tanker rundt skyld. Du vet sikkert innerst inne at ingenting var din feil. Men følelsene spiller ikke alltid på lag med logikken, og du trenger å lufte disse også slik at de etterhvert mister grepet om deg. 

Den nye babyen skal også ha kjærlighet, ikke ha noen som helst dårlig samvittighet over å glede deg over han/henne. Alle elsker ALLE barna sine, og vi vet godt at det gjør du også. 

Mange varme klemmer. 

Anonymkode: 80601...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...