Gå til innhold

Adolf, ville dere brukt navnet ..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

  Emmm barn er nådeløse  jeg ville ikke utsatt mitt barn for å bli mobbet pga navnet. Det hadde sikkert godt bra i barnehagen så begynner  Adolf på skolen der har  endel  barn eldre søsken som har lært om  2.verdens krig.  Så  begynner  Adolf i 5 klasse hvor de skal lære om krigen . Hva vil det gjøre med han?

 

 

Anonymkode: 56806...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

  Emmm barn er nådeløse  jeg ville ikke utsatt mitt barn for å bli mobbet pga navnet. Det hadde sikkert godt bra i barnehagen så begynner  Adolf på skolen der har  endel  barn eldre søsken som har lært om  2.verdens krig.  Så  begynner  Adolf i 5 klasse hvor de skal lære om krigen . Hva vil det gjøre med han?

 

 

Anonymkode: 56806...d28

Vet du hva? Det her må vi jo lære barna våre. Det nærmer seg 100 år siden krigen og det er på tide å fjerne slike stempel og det er det foreldre som gjør. Datreren min har en tysk gutt i klassen og de eldre barna på skolen spurte han hvordan der var å være skyld i begge verdenskrigene. Hvordan foreldre tar tak i barn som sier slikt er viktigere enn at Per og Lise kaller sønnen sin Adolf, Vidkun eller Henry. Eller Anders for den saks skyld. 

Barn blir mindre nådeløse om foreldrene lærer de å presse på hva som kommer ut av kjeften deres i steder for å fnise og mene det er sååååå søtt

Anonymkode: b3ad8...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva? Det her må vi jo lære barna våre. Det nærmer seg 100 år siden krigen og det er på tide å fjerne slike stempel og det er det foreldre som gjør. Datreren min har en tysk gutt i klassen og de eldre barna på skolen spurte han hvordan der var å være skyld i begge verdenskrigene. Hvordan foreldre tar tak i barn som sier slikt er viktigere enn at Per og Lise kaller sønnen sin Adolf, Vidkun eller Henry. Eller Anders for den saks skyld. 

Barn blir mindre nådeløse om foreldrene lærer de å presse på hva som kommer ut av kjeften deres i steder for å fnise og mene det er sååååå søtt

Anonymkode: b3ad8...073

Jeg blir litt uvel når noen sier «Vet du hva? (...) Det nærmer seg 100 år siden krigen». Ikke siden 30-årene har vi hatt en stemning i Europa og verden som har vært så hatefull og truende som nå. Dette er ikke tiden for å bli historieløse. Barna våre må lære, og de må forstå. 

Det er selvsagt ikke greit å mobbe noen på grunn av navn, nasjonalitet eller av andre årsaker. 

Anonymkode: e006d...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva? Det her må vi jo lære barna våre. Det nærmer seg 100 år siden krigen og det er på tide å fjerne slike stempel og det er det foreldre som gjør. Datreren min har en tysk gutt i klassen og de eldre barna på skolen spurte han hvordan der var å være skyld i begge verdenskrigene. Hvordan foreldre tar tak i barn som sier slikt er viktigere enn at Per og Lise kaller sønnen sin Adolf, Vidkun eller Henry. Eller Anders for den saks skyld. 

Barn blir mindre nådeløse om foreldrene lærer de å presse på hva som kommer ut av kjeften deres i steder for å fnise og mene det er sååååå søtt

Anonymkode: b3ad8...073

 

  Det er fremdeles utrolig mange som  er direkte og indirekte berørt at krigen. 

Selvfølgelig handler det mye om hvilke verdier vi lærer barna våre.  Men aner du hvor slemme barm er når de  ikke er i nærheten av voksne ? 

Men vær snill og legg av det hersketeknikker og  nedlatende snakke måte til andre på.

Kanskje når det ikke er noen som har kjent på krigen og de 10 første årene etter krigen, kan kanskje  noen begynne med å tenke på å bruke navnet. 

Hvorfor er det ingen som brukernavnet Judas. ? 

 

Anonymkode: 56806...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en bestefar som har navnet (som selv bare har brukt sitt mellomnavn i sitt voksne liv), ville jeg ikke brukt det. 

Anonymkode: 7ba5f...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir litt uvel når noen sier «Vet du hva? (...) Det nærmer seg 100 år siden krigen». Ikke siden 30-årene har vi hatt en stemning i Europa og verden som har vært så hatefull og truende som nå. Dette er ikke tiden for å bli historieløse. Barna våre må lære, og de må forstå. 

Det er selvsagt ikke greit å mobbe noen på grunn av navn, nasjonalitet eller av andre årsaker. 

Anonymkode: e006d...771

Enig med deg. Dette kan aldri feies under teppet.

Anonymkode: b9345...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

  Det er fremdeles utrolig mange som  er direkte og indirekte berørt at krigen. 

Selvfølgelig handler det mye om hvilke verdier vi lærer barna våre.  Men aner du hvor slemme barm er når de  ikke er i nærheten av voksne ? 

Men vær snill og legg av det hersketeknikker og  nedlatende snakke måte til andre på.

Kanskje når det ikke er noen som har kjent på krigen og de 10 første årene etter krigen, kan kanskje  noen begynne med å tenke på å bruke navnet. 

Hvorfor er det ingen som brukernavnet Judas. ? 

 

Anonymkode: 56806...d28

Judas er ikke et vanlignavn i Norge og har aldri vært det, men det er et helt vanlig jødisk/hebraisk navn. 

Men hvorfor er ikke Henry regnet som et «belastet» navn? 

Anonymkode: b3ad8...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par i familien som heter det, men de er 80 +. Men begge er veldig hyggelige. De kan fortelle at det kke var bare bare på 40 tallet og hete Adolf.

Anonymkode: 528a8...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

 

  Det er fremdeles utrolig mange som  er direkte og indirekte berørt at krigen. 

Selvfølgelig handler det mye om hvilke verdier vi lærer barna våre.  Men aner du hvor slemme barm er når de  ikke er i nærheten av voksne ? 

Men vær snill og legg av det hersketeknikker og  nedlatende snakke måte til andre på.

Kanskje når det ikke er noen som har kjent på krigen og de 10 første årene etter krigen, kan kanskje  noen begynne med å tenke på å bruke navnet. 

Hvorfor er det ingen som brukernavnet Judas. ? 

 

Anonymkode: 56806...d28

For det første ble folk i Norge knapt berørt av den krigen i det hele tatt, når vi sammenligner med nesten alle andre europeiske land. Bare her i Norden skal vi ikke lenger enn til Finland hvor de to ganger måtte forsvare seg mot et overfall fra Sovjetunionen, en halv million ble utsatt for sovjetisk etnisk rensning og kunne aldri vende hjem til hjemmene sine. I de baltiske landene var det enda verre forhold, og de var okkupert og undertrykt til helt inn på 90-tallet, og hundretusener ble sendt i Gulagleirene.

For det andre er den krigen så lenge siden at personer som påstår de er berør av den lyver. Krigen SLUTTET for nesten 75 år siden. Ingen levende person (som ikke er svindler og bedrager) var noen deltager i den krigen.

Anonymkode: 658bd...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Judas er ikke et vanlignavn i Norge og har aldri vært det, men det er et helt vanlig jødisk/hebraisk navn. 

Men hvorfor er ikke Henry regnet som et «belastet» navn? 

Anonymkode: b3ad8...073

Henry, i kortformen Harry, er selve innbegrepet av et belastet navn i Norge, og har gitt opphav til begrepet harry.

Anonymkode: 658bd...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...