Gå til innhold

For lite melkeproduksjon - hjelp!


Lillegullemilie

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger så inderlig noen råd.

barnet mitt er fem uker ganmel. Fikk ikke melk flr dag 9, og meget lite. I mellomtiden måtte vi gi nan fullt. Først kopp, så hjelpebryst, så flaske. I mellomtiden ammer jeg før nan, pumper når jeg orker.

 

 Status nå:

får for det meste mme

ammer henne før vi gir nan - sitter på brystet kanskje fem min før hun gir opp.

gir også mm jeg pumper.

 

får kun ut maks 20-30 Ml totalt ved hver pumping.det er rekord så langt. Er utrolig slitsomt, vil produksjonen ta seg opp? Bruker også syntocinon nesespray.

 

noen med liknende erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg hadde lignende erfaring med første. Drikk masse saft/vann/juice, ammete, kanel, spis rikelig og rett og pump/gi bryst med brystskjold siden hun sliter som gjør med to timers mellomrom og pump helt tomt. Dette er de eneste rådene jeg kommer på nå som har hjulpet meg nå med nr 2 :) ikke stress forresten. Når du pumper så bruk god tid og gjør noe som hjelper deg å koble av og ikke tenke på mengde eller tid det tar. Les en bok, strikk, spill på tlf om så er e.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er slitsomt! Du er flink som ikke bare gir opp!👏🏼

Et (slitsomt) råd er å fortsette å pumpe jevnlig (gjerne hver andre time, og om natten hvor produksjon er størst). Stimuler med hender samtidig (her finnes videoer på YouTube). Gjør det i et rolig miljø, prøv å slappe av og ikke stresse.

Melkeproduksjonen kommer til å variere gjennom hele perioden.  Og om du ender med å supplere med mme så går det også bra. 

Lykke til!  👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke andre råd enn de som har kommet over her, men vil bare si at du gjør en kjempegod innsats! 

Prøv og bruk skjold når du ammer, da blir det lettere for barnet. En baby vil få ut mer melk fra brystet ved amming enn hva man klarer å pumpe ut. Hvis man leser på nett vil man finne de som fraråder skjold, men jeg fikk tips om å bruke dette da vi var på nyfødt intensiv etter fødsel. Da løsnet amminga for vår del.

Du er flink som står på, men ikke la det gå ut over din egen psyke eller at alt rundt mating bare blir et ork og mas. Det tjener ingen av dere på i det lange løp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) nå har jeg prøvd pumping mellom ammin og etter, syntocinon spray og også afipran tabletter...ammer henne alltid før jeg supplerer med mme. Men kommet til et punkt nå når hun dr ti uker, hvor jeg ikke orker pumping mer, men ammer så hyppig jeg kan. Virker som hun får 1/3 mm, og 2/3 mme av døgnbehoveg hennes...så får jeg se hvir lenge melken varer, fortsetter i så fall til det blir tomt:)

men ble så lei meg da jeg ikke fikk økt melk etter alt jeg har prøvd, men funnet ut at det viktigste er at hjn blir mett og fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillegullemilie skrev:

men ble så lei meg da jeg ikke fikk økt melk etter alt jeg har prøvd, men funnet ut at det viktigste er at hjn blir mett og fornøyd:)

Skjønner at du ble skuffet, men du har virkelig stått på og gjort alt du kan! 👏

Som du selv sier er det viktigste at hun blir mett. I tillegg vil kanskje situasjonen rundt mating nå bli litt mer kos enn stress, og det tjener dere begge på. Kos deg masse med jenta di! 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør en imponerende innsats!

Søvn og hvile er kjempeviktig! 

Og så må du huske at det viktig å kose seg med baby også. Amme/pumpe-regimet må ikke få overskygge alt annet.

Anonymkode: 5294e...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...