Gå til innhold

Er det så dyrt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har lyst å leie campingvogn i sommer for og se om det er noe for oss før vi eventuelt kjøper egen. Men har fått høre at det er sååå mye ulemper med vogn:/ bilen bruker mer drivstoff,dyrt og legge seg inn på campingplasser,upraktisk med barn (5&9år) pga lite aktivitets muligheter i en vogn.. planen er og kjøre nedover sørlandet og besøke fornøyelsesparker og besøke familie. Bor selv i Akershus.. 

er det så ille som de vi har hørt?? 

Anonymkode: edb31...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bor mye på hotell og i høystandard campinghytter for den summen det koster  å eie campingvogn, trekke den rundt og leie plass, samt høyere utgifter til bilvedlikehold grunnet stor slitasje. Og som campingturist i vogn er du i tillegg avhengig av å bruke campingplassenes sanitæranlegg. Ugh.... Vi prøvde ei uke. Fy f... Aldri mer. 

En annen ting også, forresten. Du må ha rimelig sterk bil for å trekke  rundt på ei vogn det i det hele tatt kan gå an for en familie å eksistere i. Regn også med å bli forhatt i trafikken der du snegler avgårde. 

Anonymkode: 105ef...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha byttet vekk vogna vår med hotell.

 

Elsker campinglivet og ha vogna med på tur.

4 barn under 10 år 😊😊😊😊

Anonymkode: 30b01...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ville aldri ha byttet vekk vogna vår med hotell.

 

Elsker campinglivet og ha vogna med på tur.

4 barn under 10 år 😊😊😊😊

Anonymkode: 30b01...ed3

Det er heller ikkje dyrt å eige vogn eller å bu på campingplasser

Anonymkode: 30b01...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville aldri ha byttet vekk vogna vår med hotell.

 

Elsker campinglivet og ha vogna med på tur.

4 barn under 10 år 😊😊😊😊

Anonymkode: 30b01...ed3

Galskap. At dere orker. 

Anonymkode: 105ef...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Galskap. At dere orker. 

Anonymkode: 105ef...52e

Det er jo fantastisk ❤

Anonymkode: 30b01...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er heller ikkje dyrt å eige vogn eller å bu på campingplasser

Anonymkode: 30b01...ed3

Neivel? Så å dusje i et trangt og møkkete avlukke i kaldtvann for 15 kroner pr tre minutter er ikke dyrt? 

Og hva koster en campingvogn? Fra 250 - 300 000 og oppover, sier et svært raskt søk på finn.no, pluss registrering, forsikring osv. Og bortimot dobling av drivstofforbruket på bilen. Men det koster ikke noe det, kanskje? 

Anonymkode: 105ef...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neivel? Så å dusje i et trangt og møkkete avlukke i kaldtvann for 15 kroner pr tre minutter er ikke dyrt? 

Og hva koster en campingvogn? Fra 250 - 300 000 og oppover, sier et svært raskt søk på finn.no, pluss registrering, forsikring osv. Og bortimot dobling av drivstofforbruket på bilen. Men det koster ikke noe det, kanskje? 

Anonymkode: 105ef...52e

Det finnes da mange campingvogner til langt under den summen der

Anonymkode: 8d7f9...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neivel? Så å dusje i et trangt og møkkete avlukke i kaldtvann for 15 kroner pr tre minutter er ikke dyrt? 

Og hva koster en campingvogn? Fra 250 - 300 000 og oppover, sier et svært raskt søk på finn.no, pluss registrering, forsikring osv. Og bortimot dobling av drivstofforbruket på bilen. Men det koster ikke noe det, kanskje? 

Anonymkode: 105ef...52e

Har do og dusj i vogna som er supre ved behov. Ellers har mange steder greie dusjer som hverken er kalde eller møkkete. Null kroner i ekstra drivstoff på bilen da vi kjører Tesla X. Elsker vår vogn og drar til sommeren på en 4 ukers tur nedover i Europa. Har tatt akkurat samme tur to ganger før, en gang med og en gang uten vogn, med vogn var hundre ganger mindre stress.

Anonymkode: 9a683...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogna vår koster mykje mindre enn det.er heilt super.

Har aldri betalt 15 kr pr dusj.kanske 5-10 kr.

 

Toalett annleggene er stort sett reine og fine.

 

Anonymkode: 30b01...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker campinglivet! Vi har fire barn fra 4-12 år. Ville aldri byttet ut vogna mot hotell. Ungene finner alltid noen å leke med. Vi kan pakke alt av klær osv klart i vogna før vi reiser. Etter ungene har lagt seg kan vi fortsatt sitte ute på kvelden, det kan vi ikke på et hotellrom. Vi har med oss spill og leker i vogna og ungene har alt de trenger. 

Der vi ferdes er det flotte sanitæranlegg som vaskes to ganger pr dag og har overhodet ikke problemer med å bruke det. Dusj er også inklusive i prisen, så betaler ikke ekstra for det. Eneste vi betaler ekstra for er vaskemaskin og tørketrommel. 

Så jeg synes campinglivet er flott med små barn👍

Anonymkode: 39c74...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elsker campinglivet! Vi har fire barn fra 4-12 år. Ville aldri byttet ut vogna mot hotell. Ungene finner alltid noen å leke med. Vi kan pakke alt av klær osv klart i vogna før vi reiser. Etter ungene har lagt seg kan vi fortsatt sitte ute på kvelden, det kan vi ikke på et hotellrom. Vi har med oss spill og leker i vogna og ungene har alt de trenger. 

Der vi ferdes er det flotte sanitæranlegg som vaskes to ganger pr dag og har overhodet ikke problemer med å bruke det. Dusj er også inklusive i prisen, så betaler ikke ekstra for det. Eneste vi betaler ekstra for er vaskemaskin og tørketrommel. 

Så jeg synes campinglivet er flott med små barn👍

Anonymkode: 39c74...625

Enig med deg.hilsen meg med 4 barn over her 😊

Alt er så enkelt med eigen vogn.

Me har heller ikkje sånn kjempe stor vogn men stor stivst for det.

 

Ungane vil aldri heim fra campingplassene

Anonymkode: 30b01...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen meg godt vi er forskjellige! Som sagt, vi har prøvd ei uke, på opptil flere såkalt velrenommerte campingplasser. Aldri mer. Ikke ti ville hester kan få meg til å begi meg ut på en slik tur igjen. 

Anonymkode: 105ef...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff. Livet i campingvogn står for meg som et helvete. Vi skal på agroturismo i Italia i sommer. Ville ha fått klaustrofobi av å bo i en sånn blikkboks.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff. Livet i campingvogn står for meg som et helvete. Vi skal på agroturismo i Italia i sommer. Ville ha fått klaustrofobi av å bo i en sånn blikkboks.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Livet på gård står for meg som et helvete. Vi skal heldigvis på ferie til Italia med campingvogna

Å bo på en gård som ferie hadde for meg vært et mareritt.

 

Anonymkode: 9a683...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet på gård står for meg som et helvete. Vi skal heldigvis på ferie til Italia med campingvogna

Å bo på en gård som ferie hadde for meg vært et mareritt.

 

Anonymkode: 9a683...90c

Et bolighus omgitt av oliventrær? Jaja, ikke skjønner jeg hvordan det kan bli så grusomt, men du foretrekker kanskje å tømme septik ukentlig framfor å bare gå på et vanlig do.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Et bolighus omgitt av oliventrær? Jaja, ikke skjønner jeg hvordan det kan bli så grusomt, men du foretrekker kanskje å tømme septik ukentlig framfor å bare gå på et vanlig do.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Jupp, doen er alr camoingen dreier seg om 😂

Men til info dusjer vi i rene rainshower dusjer, bruker vanlige doer og jeg har aldri tømt septiken. Det gjelder bare å velge de rette stedene å stoppe med vogna, akkurat som når man bestiller vanlig pakkereise er litt undersøking først kjekt.

Anonymkode: 9a683...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jupp, doen er alr camoingen dreier seg om 😂

Men til info dusjer vi i rene rainshower dusjer, bruker vanlige doer og jeg har aldri tømt septiken. Det gjelder bare å velge de rette stedene å stoppe med vogna, akkurat som når man bestiller vanlig pakkereise er litt undersøking først kjekt.

Anonymkode: 9a683...90c

Doen er alt campingen dreier seg om.....skulle det stå.

Må sove nå 😂

Anonymkode: 9a683...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jupp, doen er alr camoingen dreier seg om 😂

Men til info dusjer vi i rene rainshower dusjer, bruker vanlige doer og jeg har aldri tømt septiken. Det gjelder bare å velge de rette stedene å stoppe med vogna, akkurat som når man bestiller vanlig pakkereise er litt undersøking først kjekt.

Anonymkode: 9a683...90c

Det slipper heldigvis jeg.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart dette med campinglivet, det er alltid så ekstreme holdninger om det! Spesielt fra de som virkelig ikke kunne tenkt seg det 😉  Vi har aldri prøvd campinglivet, var på nippet til å kjøpe en gammal hytte. Men prøvde det en sommer og syntes det var dørgende kjedelig. Ingenting for barna å gjøre når det var litt dårlig vær, ingen barn å leke med. Så mye vedlikeholdsarbeid jeg så sto for tur på hytta vi leide.  Ingen av oss er spesielt glad i snekring eller beising. Så kom jeg over en 5-stjerners campingplass som så ut som et mekka for barna! Så ble vi mer og mer frista, og i år kliner vi til med fast plass, vogn, helårstelt og hele pakka! Tror og håper det blir helt topp. Jeg er litt sånn luksusdyr så kunne ikke tenkt meg en shabby, gammel vogn 🙈 Så blir en ny stor vogn, nytt telt hvor vi setter inn en liten IKEA kjøkkeninnredning , sovesofa, TV og spisegruppe. Santitæranleggene vaskes tre ganger om dagen der, så ikke redd for å dusje der. Spent på campinglivet :) 

Anonymkode: 8c36c...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken bil dere har i utgangspunktet og hvordan dere bruker vognen.

Les nøye i vognkortet og vær obs på at hver eneste gjenstand dere tar med i vogna påvirker totalvekten. Blir vekten for høy ødelegger dere på sikt f eks bakstillingen i bilen deres. Det er dyrt! På kort sikt sliter dere ut dekk og lignende.

For de aller fleste mennesker koster det en god del ekstra drivstoff å kjøre med vogn, særlig om dere skal kjøre i bakkete terreng. Skal dere kjøre en del er det lurt å regne ekstrautgiften med i budsjettet. 

Skal dere med båt/ferge betaler man etter lengde. Jo lengre vognen er, jo dyrere. Sjekk priser på forhånd.

Campingplasser kommer i mange varianter. Dere får se hva dere trives med. En del plasser har mange ekstrafasiliteter.  Da er prisen pr natt høyere. Det er ikke nødvendigvis billig å bo på campingplass.

Jeg og mannen reiste mye med campingvogn da barna var små. Han likte det, jeg kom aldri til å trives med det. Så dere får teste ut og se lm dere liker det.

Anonymkode: 23fd6...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst på campingvogn, men campingbil. Det ser mye mer praktisk ut. 

Foreldrene mine har campingbil og de storkoser seg og reiser både Norge og Europa rundt 👍 så tenker at med tiden så kommer vi også til å investere i en campingbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et bolighus omgitt av oliventrær? Jaja, ikke skjønner jeg hvordan det kan bli så grusomt, men du foretrekker kanskje å tømme septik ukentlig framfor å bare gå på et vanlig do.

Anonymkode: 4ee8e...0dd

Vi skulle også det, hørtes så idyllisk ut med olivenlund rett utenfor døren. Det var et helvete! Gresshopper OVER ALT! På terassen, på soverommet (om man våget seg på å lufte) og ikke minst lyden! Det var høy og intenst fra solnedgang til soloppgang. Helt umulig å sove og vi reiste etter to netter. 

En idyll som brast. 

Anonymkode: 3f48d...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle også det, hørtes så idyllisk ut med olivenlund rett utenfor døren. Det var et helvete! Gresshopper OVER ALT! På terassen, på soverommet (om man våget seg på å lufte) og ikke minst lyden! Det var høy og intenst fra solnedgang til soloppgang. Helt umulig å sove og vi reiste etter to netter. 

En idyll som brast. 

Anonymkode: 3f48d...19e

Så uheldige dere var. Men gresshoppene hadde jo vært der om dere hadde parkert der med campingvogna og. Har med sted og ikke botype å gjøre. Ellers er jeg litt forundret over at det er så mye engasjement rundt campingvogner....Helt ærlig, trodde jeg de var over og ut for mange år siden. Ser ,heldigvis, omtrent ingen av dem etter veiene her vi bor. Sier heldigvis, for de som kommer blir et mareritt for både seg selv og andre, kjører seg fast, kan ikke rygge, tør ikke kjøre forbi møtende bil osv osv. Bobiler derimot, kryr det av. Ikke veldig mye flinkere til å kjøre, mange av de sjåførene heller, men litt lettere å hanskes med enn vogn ser det ut til. Har prøvd campingvognlivet, dvs vogn fast på campingplass. Aldri, aldri mer, noe så grenseløst kjedelig. Bra vi er forskjellige. Tror at enten elsker, eller så hater man campingvognlivet.

 

Anonymkode: e00b3...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så dyrt som man velger selv. Man kan selvfølgelig kjøpe en vogn på 8 meter til 300K og legge seg inn på Daftø hele sommeren, eller man kan være litt nøktern og finne en grei brukt vogn til halvparten av prisen, samt benytte seg av de litt mindre kjente campingplassene.

Vi prøvde å være fastliggere 2 sommere, men det fungerte ikke for meg. Jeg er ikke sosial nok for det livet, men ungene elsket det å ligge på campingplass. Alltid noen å leke med og morro fra morgen til kveld.

Vi har en forholdsvis liten vogn, 5.3 meter, men med langt drag, noe som gjør den kjørevennlig. Vi bruker den nå hovedsaklig til å dra opp i Jotunheimen med om sommeren, og legger oss til for en uke på en plass vi har funnet. Men vi hadde den med til England i høst, og det gikk overraskende bra. Litt høyere drivstofforbruk, og fergene kostet noe, men du verden så lettvint å kunne pakke ned det man trenger i vogna og ha det klart hele tiden. 

Vi har den siste tiden vært invitert i større lag, og da har det vært fantastisk å ta med seg vogna å slippe og ligge i telt eller på flatseng hos verten. 

Hvis man synes campinglivet er sosialt og fint, vil det som oftest være en flott ferieform for barna. De finner alltid noen å leke med, noe som er noe vanskeligere ligger man på hotell. Men prøv ferieformen først, for det passer som sagt ikke for alle. :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...