Gå til innhold

Jeg betaler fader meg mer i skatt, enn det flere av dere tjener..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, sånn som kjeften din løper avgårde, så ble jeg et øyeblikk bekymret for at du skulle snuble, skjønner du. Og at at 300-400 000 i skatt skal være noe å utpeke seg til samfunnsvinner over, sier  litt om småborgerligheten din. Jeg tjener høyst gjennomsnittlig og betaler likevel rundt 150' i skatt.

 

Anonymkode: 47f58...112

Du vet ingenting om hva jeg betaler i skatt, bare hva jeg henviste til at jeg skatter mer enn.. 

Jeg fremhever meg selv i innlegget. Selvskryt. Jeg rakker ikke ned på noen, kritiserer ingen andre, bare fremhever meg selv. Det du gjør er å rakke ned på meg fordi at jeg skryter. 

Jeg vet at janteloven står sterkt, det er ikke lov å tro at man selv er god, eller st man har kommet dit man er i dag fordi man er flink, det er nok bare hell og lykke. Det er dog ikke likhetstegn mellom å skryte og det å rakke med på alle andre. Å være stolt av seg selv, betyr ikke at man ikke også kan se at andre kan være gode, tvert om egentlig. 

Å kalle folk småborgerlig derimot, og henvise til at man tror den man diskuterer med er en samfunnsvinner, det er bare et personangrep på motparten, og ikke spesielt mer sjarmerende en selvskrytet mitt.

Anonymkode: 3f094...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilket prinsipp er det, sånn helt spesifikt? 

Anonymkode: 47f58...112

Prinsippet er at hun ikke har noen annen hensikt enn å prøve å provosere ;)

Anonymkode: 9b991...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner hvorfor vi tror at dette er summen du betaler i skatt? For det virker sånn, slik som det er formulert.

 

Anonymkode: 99a28...c2c

Ja jo, jeg skjønner hvorfor det ble misforstått. 

Poenget var at det også var noen som opplyste at de tjente 150-200.000 kr, og det skal jo ikke allverdens til for å komme opp i et slikt skattenivå. Da ville hele poenget i innlegget falle gjennom.

 

Anonymkode: 3f094...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du tjener så mye at du kan betale så mye i skatt. Jeg er sikker på at du jobber godt for pengene.

De som jobber med dårligere betalte lønninger har det muligens litt lettere med hensyn til det å være tilgjengelig, selv om mange, som lærere og sykepleiere helt sikkert tenker mye på jobben når de kommer hjem. En del lavtlønnede yrker er fysisk tunge, og sliter på kroppen, og nattevakt, feks, er veldig tungt for kroppen i mange år. Det er større risiko for å feks bli ufør i slike yrker.

Jeg tror folk reagerer på skrivestilen din mer enn innholdet. Du virker en smule aggressiv, og da svarer folk på en annen måte tilbake.

Anonymkode: 99a28...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke provosert i det hele tatt. Det står respekt av hardt arbeid. Og ja, alle yrkesgrupper er viktige og mange fortjener langt høyere lønn enn de får. Men det forandrer ikke det faktum at du hi sikkert jobber beinhardt.

Selv hadde jeg heller kappet av meg armen enn å leve et liv der jeg alltid er på jobb og har ansvar for både folks sikkerhet og store pengebeløp. Det er ikke for meg. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe. Men det er utvilsomt fantastisk for samfunnet vårt at slike som deg eksisterer. Så på samme måten som jeg ville takket renholdsarbeideren, sykepleieren, advokaten, læreren, renovasjonsarbeideren og alle andre som gjør en innsats takker jeg også deg! Takk for super innsats og ditt generøse bidrag via skatteseddelen!

Anonymkode: 8b2bd...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forstår jeg ikke ved den norske kulturen:

Det er lov å klage på skatten hvis du tjener lite (og skatter tilsvarende lite), men det er ikke lov å klage på skatten hvis du tjener mye.

Norsk kultur er noe for seg selv...

Anonymkode: 21c23...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette forstår jeg ikke ved den norske kulturen:

Det er lov å klage på skatten hvis du tjener lite (og skatter tilsvarende lite), men det er ikke lov å klage på skatten hvis du tjener mye.

Norsk kultur er noe for seg selv...

Anonymkode: 21c23...a4f

Men det er jo ikke det folk reagerer på her, det er jo måten hi uttrykker seg på som gir reaksjoner

Anonymkode: 75bc1...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flott at du tjener så mye at du kan betale så mye i skatt. Jeg er sikker på at du jobber godt for pengene.

De som jobber med dårligere betalte lønninger har det muligens litt lettere med hensyn til det å være tilgjengelig, selv om mange, som lærere og sykepleiere helt sikkert tenker mye på jobben når de kommer hjem. En del lavtlønnede yrker er fysisk tunge, og sliter på kroppen, og nattevakt, feks, er veldig tungt for kroppen i mange år. Det er større risiko for å feks bli ufør i slike yrker.

Jeg tror folk reagerer på skrivestilen din mer enn innholdet. Du virker en smule aggressiv, og da svarer folk på en annen måte tilbake.

Anonymkode: 99a28...c2c

Ja, siden innlegget med hensikt er skrevet litt for å teste temperaturen og med en forventning om at det skulle provosere litt, så er det antagelig riktig at jeg har ordlagt meg litt mer aggressivt enn hadde behøvd. Likevel usikker på om det er det folk finner provoserende. Selvskryt er en trigger uansett altså. Og det er vanskelig å skryte skikkelig av seg selv på en veldig ydmyk måte 😅

Anonymkode: 3f094...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det henviser til et lønnsjikt som i et annet innlegg, Som flere opplyste at de tjente innenfor. 

Men Det betyr jo i praksis ingenting om jeg tjener en, to eller tre mill liksom. Jeg kan jo til og med lyve om alt og jobbe deltid på mækkern. Det er jo prinsippet her vi diskuterer 😅

Anonymkode: 3f094...9ba

Ja, få høre litt om prinsippet. Hvorfor er det synd på deg som har så mye til overs at du helt selv kan lønne en fulltidsarbeidende hjelpepleier? Forklar meg på hvilken måte DU kommer ut som den stakkarslige her...? 

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke det folk reagerer på her, det er jo måten hi uttrykker seg på som gir reaksjoner

Anonymkode: 75bc1...7f9

Men det interessante er jo hvorfor.

Hvorfor antar alle at en som skryter av hvor hardt en selv arbeider for pengene en tjener, automatisk mener at andre antagelig ikke jobber like hardt for sine?

Anonymkode: 3f094...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, siden innlegget med hensikt er skrevet litt for å teste temperaturen og med en forventning om at det skulle provosere litt, så er det antagelig riktig at jeg har ordlagt meg litt mer aggressivt enn hadde behøvd. Likevel usikker på om det er det folk finner provoserende. Selvskryt er en trigger uansett altså. Og det er vanskelig å skryte skikkelig av seg selv på en veldig ydmyk måte 😅

Anonymkode: 3f094...9ba

Ser ikke på innlegget ditt som selvskryt. I så fall måtte du jo ha fremhevet noe fint ved deg selv som person. Det at du tjener penger og misliker å betale skatt er jo strengt tatt ikke noe fint ved deg, sant...? Det er jo heller en litt kjip og usolidarisk side av deg du viser.

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det interessante er jo hvorfor.

Hvorfor antar alle at en som skryter av hvor hardt en selv arbeider for pengene en tjener, automatisk mener at andre antagelig ikke jobber like hardt for sine?

Anonymkode: 3f094...9ba

Var vel ingen som helt tok det sånn. Din holdning om at den ene personens harde arbeid er mer verd enn den andres, er vel heller "problemet" her. For du framstiller det som om din lønn er mer fortjent enn andres (som altså også jobber hardt, men av ukjente grunner ender opp med mindre gryn.) 

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette forstår jeg ikke ved den norske kulturen:

Det er lov å klage på skatten hvis du tjener lite (og skatter tilsvarende lite), men det er ikke lov å klage på skatten hvis du tjener mye.

Norsk kultur er noe for seg selv...

Anonymkode: 21c23...a4f

Hvis du tjener lite, har du vel tilsvarende lite tilbake når skatt er betalt. 

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingenting om hva jeg betaler i skatt, bare hva jeg henviste til at jeg skatter mer enn.. 

Jeg fremhever meg selv i innlegget. Selvskryt. Jeg rakker ikke ned på noen, kritiserer ingen andre, bare fremhever meg selv. Det du gjør er å rakke ned på meg fordi at jeg skryter. 

Jeg vet at janteloven står sterkt, det er ikke lov å tro at man selv er god, eller st man har kommet dit man er i dag fordi man er flink, det er nok bare hell og lykke. Det er dog ikke likhetstegn mellom å skryte og det å rakke med på alle andre. Å være stolt av seg selv, betyr ikke at man ikke også kan se at andre kan være gode, tvert om egentlig. 

Å kalle folk småborgerlig derimot, og henvise til at man tror den man diskuterer med er en samfunnsvinner, det er bare et personangrep på motparten, og ikke spesielt mer sjarmerende en selvskrytet mitt.

Anonymkode: 3f094...9ba

Du bør visst lese deg litt opp hvis du tror janteloven handler om å vise litt smakfull dannelse når man flagger rikdommen sin. Den var tvert imot Sandemoses beskrivelse av et samfunn der underklassen ble påført sosial kontroll i et samfunn der rettigheter kun tilfalt overklassen.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/jdBv0/Proletarer-i-alle-land--lar-av-Janteloven

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene hi, det er flere av oss som tjener mye og dermed skatter mye, like mye eller mer enn andres årslønn. Det skyldes hardt arbeid, men det er først og fremst samfunnet som ga meg muligheten til å utnytte ressurserne mine. Felleskapet har betalt for min skolegang og gjort det mulig for meg å oppnå karrieren min. Riktignok kommer ikke alle like langt, men jeg velger å tro at alle gjør så godt de kan. Jeg vil ikke leve i et samfunn der de heldige sitter på alle pengene som gribber. Jeg er heldigere og kanskje dyktigere enn mange andre, derfor er det ikke synd på meg hvis jeg bidrar mer. 

Anonymkode: de25f...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid vært sosialist og betaler min skatt uten å klage, men jeg har egentlig aldri tenkt på det på den måten før.. 

Jeg har jobbet ræven av meg for å komme dit jeg er i dag, og må innrømme at jeg ble grepet av et snev av høyreblå tanker av at jeg bidrar med mer penger i skatt, enn det enkelte her inne opplyser at de tjener (300-380.000). 

Jeg alene kunne lønnet et annet fulltarbeidene menneske i et år, med det jeg betaler til statskassen hvert år.

Sånn, nå er det ute av systemet. Nå skal jeg gå tilbake til å ikke «klage på skatten», da jeg egentlig syns det er litt usjarmerende 🙄🙄

 

Anonymkode: 3f094...9ba

Betyr ikke egentlig sosialist at man er opptatt av at ressursene skal fordeles likt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene hi, det er flere av oss som tjener mye og dermed skatter mye, like mye eller mer enn andres årslønn. Det skyldes hardt arbeid, men det er først og fremst samfunnet som ga meg muligheten til å utnytte ressurserne mine. Felleskapet har betalt for min skolegang og gjort det mulig for meg å oppnå karrieren min. Riktignok kommer ikke alle like langt, men jeg velger å tro at alle gjør så godt de kan. Jeg vil ikke leve i et samfunn der de heldige sitter på alle pengene som gribber. Jeg er heldigere og kanskje dyktigere enn mange andre, derfor er det ikke synd på meg hvis jeg bidrar mer. 

Anonymkode: de25f...aa0

Hør, hør. 

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har fullstendig rett i at det er usjarmerende. Flott for det, at du har jobba hardt og kommet deg opp og frem. Ikke minst er det flott at du bidrar. Men du er klar over at vi har behov for alle "klasser" i samfunnet? Alle kan nemlig ikke ha millioninntekt. Vi trenger "gutta på gulvet"

Anonymkode: 4047d...c86

 

image.jpg

Anonymkode: 2630f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene hi, det er flere av oss som tjener mye og dermed skatter mye, like mye eller mer enn andres årslønn. Det skyldes hardt arbeid, men det er først og fremst samfunnet som ga meg muligheten til å utnytte ressurserne mine. Felleskapet har betalt for min skolegang og gjort det mulig for meg å oppnå karrieren min. Riktignok kommer ikke alle like langt, men jeg velger å tro at alle gjør så godt de kan. Jeg vil ikke leve i et samfunn der de heldige sitter på alle pengene som gribber. Jeg er heldigere og kanskje dyktigere enn mange andre, derfor er det ikke synd på meg hvis jeg bidrar mer. 

Anonymkode: de25f...aa0

Som jeg skulle sagt det selv!

Anonymkode: b97ec...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette forstår jeg ikke ved den norske kulturen:

Det er lov å klage på skatten hvis du tjener lite (og skatter tilsvarende lite), men det er ikke lov å klage på skatten hvis du tjener mye.

Norsk kultur er noe for seg selv...

Anonymkode: 21c23...a4f

Hvis du tjener mye, så har du fremdeles nok penger igjen etter skatt. Du klarer deg utmerket, og «har til salt i maten».

Jeg betaler min skatt med glede, og synes ikke skatt er noe å klage på, men selvfølgelig: tjener du lite, så har du lite igjen, selv om du betaler lite skatt. (Da kan man også si at det er lønna som er for liten)

Anonymkode: 99a28...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tjener lite, har du vel tilsvarende lite tilbake når skatt er betalt. 

Anonymkode: 2630f...e57

Det er egentlig feil. Du har prosentvis mer tilbake hvis du betaler lite skatt. 

En som betaler 20% skatt har mer igjen av pengene sine enn en som befaler 40% i skatt. Det at det utgjør kroneforskjell har ikke så mye å si. Skatteskjerpelsen går alltid på de som skatter mest. De skal skatte enda mer. Klart det kan være frustrerende spesielt når man hører om alle mødre som velger å gå hjemme ekstra og så få 7500kr i mnd i kontantstøtte. Kan ikke de finansiere dette selv? (Det finnes mange slike eksempler men dette er det hvor friske arbeidsføre mennesker velger å gå hjemme) 

hvis også de rødgrønne hadde vært regjering hadde det vært ytterlige skatteskjerpelser for de som tjener 600.000 og mer. Det hadde da blitt at en som var alene måtte betale mer i skatt, men en familie med opp mot 1,2 mill i inntekt (hvor begge tjener ganske likt) hadde fått skattelette. Hvor er rettferdigheten? 

Jeg er ikke alene ig jeg betaler min skatt med glede men det kan og være provoserende noen ganger. Hvorfor skal hardt arbeid lønne seg? Mange av de som tjener skyhøye lønninger har ofret mye for å komme dit. 

Anonymkode: b06e4...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det da utrolig mange hårsåre damer?

Dere tillegger HI en hel masse meninger og holdninger hun aldri har gitt uttrykk for, hyler og skriker og prøver å overgå hverandre i å være mest mulig pk og den "beste" sosialdemokraten.

HI- supert at du har mulighet til å ta en sånn jobb - jeg nekter å gjøre det ar rent egoistiske grunner. Flott at noen bidrar med mer enn snittet til skattekassen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Som førskolelærer (barnehagelærer) med 8 års ansiennitet hadde jeg 380.000,- i årslønn. 

Det virker som om du tror at "vi andre" ikke er like hardtarbeidende som deg bare fordi vi har mindre lønn. 

Anonymkode: 67feb...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke et klassesamfunn, men det er likevel utrolige skjevheter i lønninger innenfor ulike bransjer. Hva en kan oppnå i lønn gjenspeiler oftest ikke hvor viktig eller hard jobben er, men hvor mye penger en genererer i kassa. 

For ca ti år siden var jeg og en veninne ferdig med mastergrad. Jeg med toppkarakterer, hun litt over middels. I mitt yrke var det lite kvalifiserte folk å få tak i, så jeg fikk fort en jobb der jeg tjente litt over 300 000. Veninna min skulle inn i en bransje med god tilgang på folk. Heldigvis kjente foreldrene hennes noen og hun begynte i et års vikariat. Årslønn: 900 000.

Syns det er helt greit at hun skatter mer jeg.

Anonymkode: a5d65...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er egentlig feil. Du har prosentvis mer tilbake hvis du betaler lite skatt. 

En som betaler 20% skatt har mer igjen av pengene sine enn en som befaler 40% i skatt. Det at det utgjør kroneforskjell har ikke så mye å si. Skatteskjerpelsen går alltid på de som skatter mest. De skal skatte enda mer. Klart det kan være frustrerende spesielt når man hører om alle mødre som velger å gå hjemme ekstra og så få 7500kr i mnd i kontantstøtte. Kan ikke de finansiere dette selv? (Det finnes mange slike eksempler men dette er det hvor friske arbeidsføre mennesker velger å gå hjemme) 

hvis også de rødgrønne hadde vært regjering hadde det vært ytterlige skatteskjerpelser for de som tjener 600.000 og mer. Det hadde da blitt at en som var alene måtte betale mer i skatt, men en familie med opp mot 1,2 mill i inntekt (hvor begge tjener ganske likt) hadde fått skattelette. Hvor er rettferdigheten? 

Jeg er ikke alene ig jeg betaler min skatt med glede men det kan og være provoserende noen ganger. Hvorfor skal hardt arbeid lønne seg? Mange av de som tjener skyhøye lønninger har ofret mye for å komme dit. 

Anonymkode: b06e4...cd1

Du tar feil: Man betaler ikke barnehage, strøm, huslån osv med prosenter, men med kroner og ører. Det er den konkrete SUMMEN man sitter igjen med etter betalt skatt som betyr noe. Prosenten har ikke noe å si i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...