Gå til innhold

Kan far nekte barnet å ta videregående i utlandet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte utenlands med barnet, da det skal starte på videregående. Er norsk videregående. Barnet har litt spesielle behov, og det er mye mobbing her. Ble gjort en undersøkelse, og 300 videregående skole elever føler seg utsatt for mobbing i byen vår. Er ikke så stor by heller. Og sannsynligheten for at barnet mitt kommer i klasse med venner, er liten. Barnet har få, men gode venner. Er de samme barnet har hatt siden 1. klasse. Flytter vi får barnet gå på en skole med veldig godt rykte, få elever og har en god venn som og starter der.

Da jeg nevnte dette til far, sa far at det ville han ikke. Men kan han virkelig nekte en 16 åring dette. Far har bare samvær 1 helg i måneden. Og har barnet kun en uke i løpet av sommeren, ikke noe ekstra i andre ferier. Barnet er vant til å fly, og da det er 16 år gammelt, kan barnet fly alene. Så samvær er ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 4bd36...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har foreldreansvar alene eller om far har det er vel kanskje spørsmål nummer 1. Og uansett om han ikke har det, så kan han kreve å få det, og dermed gjøre prosessen vanskelig.

Men jeg ville tatt en prat med far sammen med tenåringen og forklart grunnene til flyttingen. Om han virkelig klarer å se barnet sitt i øynene og vite at han er grunnen til at barnet mistrives, han er grunnen til at tenåringen ikke fikk starte på skole med sin beste venn og at han er den som står i veien for en fantastisk mulighet for barnet - ja, da er han ikke mye far.

Og sannsynligvis vil tenåringen holde han ansvarlig for dette i lang tid. Noe samvær tror jeg ikke han skal regne med om han setter en stopper for dette. Han kan regne med en forbanna tenåring som ikke en gang gidder å snakke med den superteite pappaen sin på sms en gang. Så du kan jo spørre han da, om han er villig til å ofre det gode forholdet til barnet for å holde dere igjen i landet?

Anonymkode: 89552...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan nekte flytting ut av landet. Dere vil vinne i en rettslig prosess, antagelig, men det er dyrt og tar lang tid. 

Det er ikke riktig at barn selv velger bosted fra fylte femten.

Anonymkode: 35f3f...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for svar. Synes det bare er så synd at far, som ikke bryr seg skal få bestemme dette. Det er bare de 2 siste årene, far har hatt samvær en helg i måneden, før det var det svært lite samvær. Så han bryr seg ikke om barnet, har vel vært mest opptatt av å ødelegge for meg. Forholdet mellom barnet og far er jo ganske sårt grunnet dette og, barnet er svært konfliktsky og. Så vet ikke hvor lett, det blir å sitte sammen med far, og prate om dette. Men det er 2 år igjen. Så jeg får se hva som skjer. Jeg har ett godt forhold til hans foreldre, så får kanskje gå den veien. 

Anonymkode: 4bd36...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Daquiry skrev:

Barnet er over 15 år og bestemmer helt selv hvor han eller hun vil bo. Så nei, far kan ikke nekte noe som helst. 

Et barn på 15 år bestemmer selvsagt ikke selv. Inntil myndighetsalder er det foreldrene som bestemmer 

Anonymkode: 20749...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...