Gå til innhold

Tiltak når man er utbrent?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utbrent av jobb og barn og hus og ansvar og stress. Blitt sykemeldt. Hva bør jeg gjøre for å komme meg ovenpå igjen? Har bare fått beskjed om å sove mye, slappe av og stresse ned. Må jo få gjort noe med årsaken til dette også vel? 

Vet ikke hvor jeg skal begynne og det også gjør meg litt maktesløs. Er deprimert i tillegg. 

Anonymkode: 030d4...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindfullness (finnes bra apper), hvile i starten men så bli mer aktiv...feks trening, yoga, gå i naturen mm

Anonymkode: bf89e...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utbrent av jobb og barn og hus og ansvar og stress. Blitt sykemeldt. Hva bør jeg gjøre for å komme meg ovenpå igjen? Har bare fått beskjed om å sove mye, slappe av og stresse ned. Må jo få gjort noe med årsaken til dette også vel? 

Vet ikke hvor jeg skal begynne og det også gjør meg litt maktesløs. Er deprimert i tillegg. 

Anonymkode: 030d4...16c

Hva mener du er årsaken da? Og kan du fjerne noen av stressmomentene?

Anonymkode: c2764...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert lurt å sove, slappe av og gjøre små ting som gir deg overskudd først. Gå en liten tur? Sitte på café og lese en bok?

Etter hvert må du fine ut hvor skoen trykker mest, og omorganisere slik at du ikke går på den samme smellen igjen. Bli bevisst på hva som plager deg mest. Må dere omfordele oppgaver hjemme? Få inn hjelp? Hvordan behersker du arbeidsoppgavene på jobb? Trives du sosialt? 

lykke til, og god bedring!

Anonymkode: 2f237...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utbrent av jobb og barn og hus og ansvar og stress. Blitt sykemeldt. Hva bør jeg gjøre for å komme meg ovenpå igjen? Har bare fått beskjed om å sove mye, slappe av og stresse ned. Må jo få gjort noe med årsaken til dette også vel? 

Vet ikke hvor jeg skal begynne og det også gjør meg litt maktesløs. Er deprimert i tillegg. 

Anonymkode: 030d4...16c

Er der flere voksne i husholdningen? 

Anonymkode: 472d8...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest mulig ro og avslapning, og å ta hensyn til den nedsatte kognitive kapasiteten ved å ikke ta på seg mer enn du må, gjøre alt enklest mulig (bursdager, besøk, osv), be andre om hjelp til å levere og hente en periode, ikke plage deg selv med dårlig samvittighet av å avlyse noe og legg deg i sengen når du kjenner at du må.

Anonymkode: c2764...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppsøk dagslys og natur. Fyll opp med positive aktiviteter for deg selv. Omgå folk du får energi av. 

Og viktigst; aksepter situasjonen du er i

Anonymkode: ffd39...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme diagnose som deg, utbrent og deprimert. Er sykemeldt. 

Jeg har det litt bedre nå, og tiltak jeg har gjort er: 

-Trener 5-6 ganger i uken. 

- Legger meg og står opp til «normal» tid, forskyver ikke døgnet

-Leser «Glad igjen» av Kristian Hall

- Bruker appen Calm hver kveld for å slappe av. 

-Psykolog en gang i uken 

-Tvinger meg til å være sosial innimellom

-Det tar tid å bli bedre, ikke tro det går over på en uke eller to

Lykke til- det er tøft i starten, men det blir bedre ❤️

Anonymkode: 0144d...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk frem for alt å ta det på alvor. Hvis du virkelig har møtt veggen, så har MR vist at det kan ta noen år før hjernen fungerer optimalt igjen. Og varig økt stress- sensitivitet er det svært mulig at du vil ha. 

Anonymkode: c2764...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har samme diagnose som deg, utbrent og deprimert. Er sykemeldt. 

Jeg har det litt bedre nå, og tiltak jeg har gjort er: 

-Trener 5-6 ganger i uken. 

- Legger meg og står opp til «normal» tid, forskyver ikke døgnet

-Leser «Glad igjen» av Kristian Hall

- Bruker appen Calm hver kveld for å slappe av. 

-Psykolog en gang i uken 

-Tvinger meg til å være sosial innimellom

-Det tar tid å bli bedre, ikke tro det går over på en uke eller to

Lykke til- det er tøft i starten, men det blir bedre ❤️

Anonymkode: 0144d...c85

Er det bra for kroppen å trene så mye når man er utbrent?

Anonymkode: d23dc...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rydd opp i livet ditt.

Gi klar beskjed til mannen din om at han for en periode må stå for alt som omhandler barna. Deleger også mer til barna selv, avhengig av alder. Om dette innebærer lettvinte middager eller sånn middag rett hjem kasse for en periode så kan det være en god løsning. Vaskehjelp eller evt. leve med husvask hver tredje uke i stedet for hver uke etc. Her kommer det jo an på hva som er normalen for dere. Din omgang med barna skal være koselige, lystbetonte aktiviteter.

Er det noe på jobben som påvirker så må du ta tak i det. Første skritt er å gi beskjed til sjefen om at du i hvert fall blir borte så og så lenge. Og at du selv tar kontakt igjen etter for eksempel 2 uker. Ikke la sjefen ringe deg ned og legge ytterligere stress til situasjonen.

Er det noe med deres økonomiske situasjonen som stresser deg? Er det noe du kunne hatt nytte av å ta en opprydning i? 

Har du venner/familie som har masse forventninger til deg/dere som familie. Gi beskjed om at dere tar en time out for en periode. At du selv tar kontakt når du har kommet deg litt til hektene igjen.

Poenget med ryddingen i livet ditt er å kvitte deg med alle stresselementer som ligger å kverner i bakhodet. 

-Ha god søvnhygiene. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Ingen tv/pc/tlf på sengen. Sengen er til å sove i. Det er lov å hvile/sove litt på dagen om det trengs.

-Gå en kort tur i dagslys hver dag. Om det så bare er 5 min du orker, så er det bedre enn ingenting. Poenget her er dagslys, frisk luft og lett bevegelse - ikke trening!!

Ta godt vare på deg selv <3

Anonymkode: 08a90...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det bra for kroppen å trene så mye når man er utbrent?

Anonymkode: d23dc...942

Du må selvfølgelig kjenne selv hva du orker. Det er ikke harde økter jeg tar, men såpass at jeg blir varm og får opp pulsen. Gir en god følese etterpå. 

Anonymkode: 0144d...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

-Rydd opp i livet ditt.

Gi klar beskjed til mannen din om at han for en periode må stå for alt som omhandler barna. Deleger også mer til barna selv, avhengig av alder. Om dette innebærer lettvinte middager eller sånn middag rett hjem kasse for en periode så kan det være en god løsning. Vaskehjelp eller evt. leve med husvask hver tredje uke i stedet for hver uke etc. Her kommer det jo an på hva som er normalen for dere. Din omgang med barna skal være koselige, lystbetonte aktiviteter.

Er det noe på jobben som påvirker så må du ta tak i det. Første skritt er å gi beskjed til sjefen om at du i hvert fall blir borte så og så lenge. Og at du selv tar kontakt igjen etter for eksempel 2 uker. Ikke la sjefen ringe deg ned og legge ytterligere stress til situasjonen.

Er det noe med deres økonomiske situasjonen som stresser deg? Er det noe du kunne hatt nytte av å ta en opprydning i? 

Har du venner/familie som har masse forventninger til deg/dere som familie. Gi beskjed om at dere tar en time out for en periode. At du selv tar kontakt når du har kommet deg litt til hektene igjen.

Poenget med ryddingen i livet ditt er å kvitte deg med alle stresselementer som ligger å kverner i bakhodet. 

-Ha god søvnhygiene. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Ingen tv/pc/tlf på sengen. Sengen er til å sove i. Det er lov å hvile/sove litt på dagen om det trengs.

-Gå en kort tur i dagslys hver dag. Om det så bare er 5 min du orker, så er det bedre enn ingenting. Poenget her er dagslys, frisk luft og lett bevegelse - ikke trening!!

Ta godt vare på deg selv <3

Anonymkode: 08a90...bfb

Kloke råd.

Jeg burde ha tatt egne signaler på alvor langt tidligere, og vært sykemeldt minst 100% et halvt år sammenhengende i starten. 

Anonymkode: c2764...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det bra for kroppen å trene så mye når man er utbrent?

Anonymkode: d23dc...942

Ikke for alle, nei.

Anonymkode: 472d8...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det bra for kroppen å trene så mye når man er utbrent?

Anonymkode: d23dc...942

Man får endorfiner/lykkehormoner av trening! Og man får overskudd av det og sover bedre! Det er definitivt bra for kroppen🤗

Anonymkode: 17cfd...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...