Gå til innhold

er ikke eksen til min mann på jorde her ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anarkali skrev:

Nå får vel de fleste aleneforsørgere dekket 67 % av Sfo/barnehage om jeg ikke tar feil.

Hvor har du det fra? Jeg har vært aleneforsørger i 20 år og aldri fått noe dekket. Tror du mener arbeidsledige aleneforsørgere som kun lever på sosiale ytelser? For den dama som nevnes i hovedinnlegget tjener 420.000 i året. Hun får neppe noe ekstra der. Hun har fint råd til å betale det selv, og ungene hennes er ellers store nå.

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ikke til forhistorie for samvær og bidrag, eller utgangspunktet for beregningen som tilsier kravet til mor, så jeg har ikke grunnlag for å mene noe som helst om det. 

Jeg har heller ikke kommentert noe som helst rundt det konkrete beløpet, så hvor får du dette fra? Om beløpet er urimelig eller ikke er ikke opp til oss å vurdere så lenge vi ikke vet noe om saken.

Anonymkode: ffaaf...e47

Nå bare ror du.

Vi vet jo hva de tjener og hvordan samværet er fordelt, og da har du nok info til å mene noe om summen.

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tvinge? Alle har jo plikt til å forsørge sine barn etter evne. Hun også. Og da er det bare rimelig om dere tar utregningen gjennom NAV. Han må jo bare si at han ikke betaler før han ser den offisielle beregningen.

Og 10.000 høres enormt mye ut. Det er jo 240.000 i året. Hvis han hadde en inntekt på over en million, så ja. Det har nemlig eksen min, og han betaler ca 5000 for ett barn.

Anonymkode: 23fc4...c53

Nå blir vel 10.000 i mnd 120.000 i året. 

Ikke 240.000.... 

Anonymkode: 986cb...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir vel 10.000 i mnd 120.000 i året. 

Ikke 240.000.... 

Anonymkode: 986cb...1cf

Det den andre anonyme mente er at da er 120.000 kr. bare fars del. Mors del skal være ca. like stor når mor og far tjener like mye, og da ville det betydd at det ble 240.000 i året.

Anonymkode: 74505...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Jeg har vært aleneforsørger i 20 år og aldri fått noe dekket. Tror du mener arbeidsledige aleneforsørgere som kun lever på sosiale ytelser? For den dama som nevnes i hovedinnlegget tjener 420.000 i året. Hun får neppe noe ekstra der. Hun har fint råd til å betale det selv, og ungene hennes er ellers store nå.

Anonymkode: 23fc4...c53

Som aleneforsørger og tjener under 6G har du krav på å få dekket intill 64% av barnepass frem til barnet går ut av 4. klasse. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn

 

Anonymkode: f540f...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir vel 10.000 i mnd 120.000 i året. 

Ikke 240.000.... 

Anonymkode: 986cb...1cf

Unnskyld, jeg var upresis: Den andre forelderen må jo ventes å spytte inn samme sum. Altså regner hun enten med at 240.000 er et realistisk beløp som forsørgelsen av to barn skal koste (?!?!?), noe jeg syns høres helt vilt ut, eller så ser hun for seg at kun eksmannen skal ha utgiftene? 

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som aleneforsørger og tjener under 6G har du krav på å få dekket intill 64% av barnepass frem til barnet går ut av 4. klasse. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn

 

Anonymkode: f540f...c4a

Men ungene er 10 og 13. En tiåring går i 5.klasse...

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10000kr er jo helt vilt med tanke hva far tjener. Siden det er 40/60 deling har også far barna store deler av tiden og aldri i verden at mor har krav på så mye. Snakk med NAV på mandag og få regnet ut der i fra hvor mye han skal betale i bidrag. En jeg kjenner betaler bidrag regnet ut i fra at ikke har barna i det hele tatt. 8år og 10år er de barna. Han betaler 6000kr pr måned og betraktelig mye høyere inntekt enn mor. Eneste jeg vet om som får 10000 i bidrag er ei med 3 barn, far vil ikke ha barna og han tjener det dobbelte av det hun tjener. 

Anonymkode: 02fd1...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres mye ut! Det er 1,250kr per unge i uken. Synes generelt satsene for barnebidrag er latterlig lave i dette landet

Anonymkode: f3776...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det høres mye ut! Det er 1,250kr per unge i uken. Synes generelt satsene for barnebidrag er latterlig lave i dette landet

Anonymkode: f3776...24e

Husk at dette kun er det FAR betaler. Så med andre ord kan du si at disse ungene koster 2500 kroner i uka. Og i tillegg har far dem 40%, så hvor mye koster de egentlig disse barna, så på en måte kan du jo si at barna koster 2500 kroner per dag, i og med at far sannsynligvis har dem en dag mindre enn mor og det er dette han betaler bidrag for? 

Ja, et teit regnestykke, men 10 000 i mnd er jo helt hinsides når de tjener ca. likt og har dem nesten like mye. 

Anonymkode: 4b2a5...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en lenke til regelverket, jeg ønsket en dokumentasjon på påstander om at "de fleste aleneforsørgere får dekket". Kan ikke se at det står noe om slike tall i den lenken. 

Anonymkode: ffaaf...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en lenke til regelverket, jeg ønsket en dokumentasjon på påstander om at "de fleste aleneforsørgere får dekket". Kan ikke se at det står noe om slike tall i den lenken. 

Anonymkode: ffaaf...e47

Alle aleneforeldre som tjener under 6G får det dekket, dvs alle aleneforeldre jeg kjenner (sykepleier, sosionom, lærer, barne - og ungdomsarbeider) 

Det kan godt hende du har en omgangskrets hvor alle tjener over 6G, men de fleste gjør vel ikke det? 

Anonymkode: 2f2ab...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en lenke til regelverket, jeg ønsket en dokumentasjon på påstander om at "de fleste aleneforsørgere får dekket". Kan ikke se at det står noe om slike tall i den lenken. 

Anonymkode: ffaaf...e47

De har krav på det så lenge de er aleneforsørgere, tjener under 6G og frem til barna begynner i 5 klasse. 

Med tanke på at gjennomsnittslønnen i Norge i 2017 var på 531 720kr uavhengig av kjønn og sektor og 6G utgjør 561 804kr. Siden snittlønnen ligger 30 000kr under grunnbeløpet mener jeg det er rimelig grunn til å kunne annta at de fleste aleneforsørgere får dekket inntil 64 % av utgiftene med barnepass. 

 

Anonymkode: f540f...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra? Jeg har vært aleneforsørger i 20 år og aldri fått noe dekket. Tror du mener arbeidsledige aleneforsørgere som kun lever på sosiale ytelser? For den dama som nevnes i hovedinnlegget tjener 420.000 i året. Hun får neppe noe ekstra der. Hun har fint råd til å betale det selv, og ungene hennes er ellers store nå.

Anonymkode: 23fc4...c53

Slutt å vær teit. Er man arbeidsledig får man ikke dekket noe av bhg. Det er kun om man er i jobb eller utdanning.

Anonymkode: dcc92...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å vær teit. Er man arbeidsledig får man ikke dekket noe av bhg. Det er kun om man er i jobb eller utdanning.

Anonymkode: dcc92...ba3

Nei, er man arbeidssøkende plikter man å ha barnetilsyn for å kunne ta jobb.

Anonymkode: fced3...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor høres helt fjern ut ja. En av mine nærmeste mottar 4000 i bidrag for en ungdom på snart 16. Bidragsyter som har ikke andre barn, har null samvær og inntekt på nesten det dobbelte av hi sin mann. At de 6 dagene denne moren har barna ekstra, skal koste 10000 kr høres helt latterlig ut. 

Anonymkode: 6be05...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det høres mye ut! Det er 1,250kr per unge i uken. Synes generelt satsene for barnebidrag er latterlig lave i dette landet

Anonymkode: f3776...24e

Ta deg sammen!

Anonymkode: 9e6bc...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det høres mye ut! Det er 1,250kr per unge i uken. Synes generelt satsene for barnebidrag er latterlig lave i dette landet

Anonymkode: f3776...24e

Hvilke utgifter mener du skal forsvare inntekter på 120.000 ekstra i året? For barn som kun bor der 60% av tida? De kunne ha leid seg inn på hotell hver eneste natt for den prisen. Men jeg regner med pengene skal gå til å ha dem boende hjemme? 

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

FØR, ikke for

Anonymkode: ffaaf...e47

hun har fått 7500 frem til nå, og hun mener dette er for lite, og det gikk veldig bra helt til jeg fikk meg ny jobb med mer lønn,da mente hun at far skulle øke til 10.000

Anonymkode: 05d8e...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hun har fått 7500 frem til nå, og hun mener dette er for lite, og det gikk veldig bra helt til jeg fikk meg ny jobb med mer lønn,da mente hun at far skulle øke til 10.000

Anonymkode: 05d8e...33f

Ta det gjennom Nav, mamma kommer til å få seg et lite sjokk. Hun skulle holdt seg til 7500 og holdt kjeft, Nå straffes hun for grådigheten sin

Anonymkode: 66821...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar igjen

jeg prøver og være hyggelig og imøtekommende med mor,men hun vil aldri snakke med meg kun mannen, og kommer han med en av våre barn på armene,blir hun sur.

elsde på 13, sliter veldig pga dette, han synes det blir for mye, han synes ikke noe om hvordan moren oppføre seg mot meg,men jeg har sagt til han at det trenger ikke han og tenke på ,dette order vi voksene opp i.

Ja han drar på nav i morgen og han må bestille time hos fvk også, for hun har sagt at hun synes de skal gå ned på samværet også 70/30 ,men dette ønsker verken pappan eller barna

Anonymkode: 05d8e...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta det gjennom Nav, mamma kommer til å få seg et lite sjokk. Hun skulle holdt seg til 7500 og holdt kjeft, Nå straffes hun for grådigheten sin

Anonymkode: 66821...50b

jeg ønsker ikke og straffe henne, for dette går bare utover barna,men han skal ta det gjennom nav ja

Anonymkode: 05d8e...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for gode svar igjen

jeg prøver og være hyggelig og imøtekommende med mor,men hun vil aldri snakke med meg kun mannen, og kommer han med en av våre barn på armene,blir hun sur.

elsde på 13, sliter veldig pga dette, han synes det blir for mye, han synes ikke noe om hvordan moren oppføre seg mot meg,men jeg har sagt til han at det trenger ikke han og tenke på ,dette order vi voksene opp i.

Ja han drar på nav i morgen og han må bestille time hos fvk også, for hun har sagt at hun synes de skal gå ned på samværet også 70/30 ,men dette ønsker verken pappan eller barna

Anonymkode: 05d8e...33f

Han trenger ikke dra ned på nav, han kan bare sende inn søknadskjema via nettsiden deres.

Han trenger ikke bli ufin med mor heller, bare si til henne at han ikke er enig i at bidraget skal økes siden hun allerede får ganske mye, så om hun ønsker å endre bidraget blir det å ta det via nav. Han kan be henne bruke bidragskalkulatoren på nettsiden til nav så ser hun at han allerede betaler mer enn forventet, så om hun går videre med dette vil hun tape penger. Tipper hun da er villig til å la den private avtalen de allerede har stå og ikke nevner dette igjen ;)

Når det kommer til samvær er det selvfølgelig greit å ta en tur på familievernkontoret, men med såpass store barn som sier de er fornøyd med samværsavtalen som den er og ikke ønsker gå ned på pappatid kommer hun nok ingen vei der heller.

Høres ut som hun sliter litt med seg selv, bitter over at mannen ble lykkelig etter bruddet men ikke hun osv. Får håpe hun kommer over det snart.

 

Anonymkode: 2f2ab...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hun har fått 7500 frem til nå, og hun mener dette er for lite, og det gikk veldig bra helt til jeg fikk meg ny jobb med mer lønn,da mente hun at far skulle øke til 10.000

Anonymkode: 05d8e...33f

Oj. Det er jo ren opportunisme. Om du så var Dronningen av Saba, så har jo ikke mannen din noen endret forsørgerplikt av den grunn! 

Anonymkode: 23fc4...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...