Gå til innhold

Hva er greia med godteposer i barnebursdager??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

For det første, bursdager er vel ikke en daglig greie? En liten godtepose er vel ingen krise? Og for det andre, småsøsknene må finne seg i at de ikke kan få alt det andre får. 

Anonymkode: f629f...11d

For det første, det er 23 stk. i klassen til eldste, 25 stk. i klassen til mellomste og 19 stk. på avdelingen til yngste i bhg. Det blir ikke en liten godtepose, det blir 67 små godteposer. Ingen krise, men en uting, akkurat som jeg sa tidligere. Hvorfor er det et problem først når det blir en daglig greie?

For det andre, søsknene er pent nødt til å finne seg i at de ikke alltid får alt likt, men like fullt blir det surmuling. Sånn er barn i den alderen. Alle ungene får godtepose i bursdag hos oss også, men den er spist opp innen de blir hentet. Så enkelt kan det faktisk løses.

Anonymkode: 9aee7...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det  brde da ikke være noe problem. Bare vær konsekvent med at de må spise middag først og at det de har med hjem deles med søsken så blir det bare positivt.

Anonymkode: a4f27...de5

Så når de kommer hjem fra bursdag i 17.30-tiden, etter å ha stappet i seg pølse og kake, så skal jeg tvinge i dem middag?? 😂

Kveldsmat en time-halvannen senere prøver jeg å tvinge i dem, men da er de akkurat ferdige med å tyte i seg godteposen. See?

Anonymkode: 9aee7...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så når de kommer hjem fra bursdag i 17.30-tiden, etter å ha stappet i seg pølse og kake, så skal jeg tvinge i dem middag?? 😂

Kveldsmat en time-halvannen senere prøver jeg å tvinge i dem, men da er de akkurat ferdige med å tyte i seg godteposen. See?

Anonymkode: 9aee7...c13

Men det er jo du som lar dem «tyte i seg» godteri slik at det ødelegger måltidene???

Mine barn får og har fått godtepose i bursdag til rundt tiårsdag, deretter har vi gått over til pizza først, deretter film med et bord med snacks, godteri og bakst som de spiser fra mens de ser film. Ingen poser.

Men jeg lar ikke de små spise godteposen slik at det ødelegger måltidsrytmen. De får den gjerne samme dag, men må legge den bort til vi har spist sammen. Noen ganger er det ikke tid til først mat og så godteri, da spares den til lørdag. Ingen av barna synes det er et problem. 

Anonymkode: 32e4b...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var små, hadde vi fisking etter små godteposer og så spiste de det sammen med kakene som ble servert på slutten. Noen tok sikkert med seg noe hjem. Men etter at de kom over "Fiske"alderen, har det ikke blitt delt ut godteposer hos oss, godterier blir strødd utover bordet og servert sammen med kakene.  Jeg har aldri selv opplevd å gå utdelt godteriposer i bursdager, og har aldri skjønt vitsen med det heller. I alle fall ikke å få de utdelt omtrent på vei ut døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo du som lar dem «tyte i seg» godteri slik at det ødelegger måltidene???

Mine barn får og har fått godtepose i bursdag til rundt tiårsdag, deretter har vi gått over til pizza først, deretter film med et bord med snacks, godteri og bakst som de spiser fra mens de ser film. Ingen poser.

Men jeg lar ikke de små spise godteposen slik at det ødelegger måltidsrytmen. De får den gjerne samme dag, men må legge den bort til vi har spist sammen. Noen ganger er det ikke tid til først mat og så godteri, da spares den til lørdag. Ingen av barna synes det er et problem. 

Anonymkode: 32e4b...2e6

Og så deler de selvsagt med søsken som ikke har vært i bursdag. Hvis ikke får de ikke lov til å spise i det hele tatt. 

Anonymkode: 32e4b...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så når de kommer hjem fra bursdag i 17.30-tiden, etter å ha stappet i seg pølse og kake, så skal jeg tvinge i dem middag?? 😂

Kveldsmat en time-halvannen senere prøver jeg å tvinge i dem, men da er de akkurat ferdige med å tyte i seg godteposen. See?

Anonymkode: 9aee7...c13

Om det er middag eller kveldsmat blir jo det samme. Du sier bare de må vente til etter mat og dele med søsken. Det bestemmer du.

Anonymkode: a4f27...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For det første, det er 23 stk. i klassen til eldste, 25 stk. i klassen til mellomste og 19 stk. på avdelingen til yngste i bhg. Det blir ikke en liten godtepose, det blir 67 små godteposer. Ingen krise, men en uting, akkurat som jeg sa tidligere. Hvorfor er det et problem først når det blir en daglig greie?

For det andre, søsknene er pent nødt til å finne seg i at de ikke alltid får alt likt, men like fullt blir det surmuling. Sånn er barn i den alderen. Alle ungene får godtepose i bursdag hos oss også, men den er spist opp innen de blir hentet. Så enkelt kan det faktisk løses.

Anonymkode: 9aee7...c13

Men inviterer alle både gutter og jenter? Er det ingen som slår sammen feiringene?

Her er klassene omtrent like store, men det blir bare 10-15 bursdager i året.

Anonymkode: a4f27...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og så deler de selvsagt med søsken som ikke har vært i bursdag. Hvis ikke får de ikke lov til å spise i det hele tatt. 

Anonymkode: 32e4b...2e6

Hvorfor det?

Anonymkode: f46dd...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: f46dd...f48

Vi ønsker å ha  barn som er flinke til å dele. I tillegg gir det dem glede og samhold.

Anonymkode: a4f27...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For det første, det er 23 stk. i klassen til eldste, 25 stk. i klassen til mellomste og 19 stk. på avdelingen til yngste i bhg. Det blir ikke en liten godtepose, det blir 67 små godteposer. Ingen krise, men en uting, akkurat som jeg sa tidligere. Hvorfor er det et problem først når det blir en daglig greie?

For det andre, søsknene er pent nødt til å finne seg i at de ikke alltid får alt likt, men like fullt blir det surmuling. Sånn er barn i den alderen. Alle ungene får godtepose i bursdag hos oss også, men den er spist opp innen de blir hentet. Så enkelt kan det faktisk løses.

Anonymkode: 9aee7...c13

Da må du rett og slett bare si ifra til vertskapet at ditt barn ikke skal ha godtepose. Enkelt og greit. Det burde ikke være en kollektiv greie, bare fordi en eller to personer er imot dette🙄

Anonymkode: f629f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kathrine. skrev:

Vi har hatt skattejakt etter posene, og godteposen blir spist av i selskapet. Selvfølgelig noen som har litt igjen. Men å vente til ungene går, DET skjønner eg meg ikkje på.

Det er så enkelt det ! Man gir godteposer når gjestene går, nettopp for å stoppe festen. Kjipt å rope : " Nå er det over! Nå skal dere hjem!" 

Anonymkode: 09983...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da må du rett og slett bare si ifra til vertskapet at ditt barn ikke skal ha godtepose. Enkelt og greit. Det burde ikke være en kollektiv greie, bare fordi en eller to personer er imot dette🙄

Anonymkode: f629f...11d

Eller alle kunne bare gi ungene godter når selskapet starter, ikke etterpå? Sånn som vanlige siviliserte folk driver: servere folk det de skal ha mens de er der, ikke når de går hjem.

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

I en klasse kan det være 30 barn, så selv om en bursdag ikke er eb daglig greie, kan du risikere at den nærmer seg en ukentlig greie.

Anonymkode: 55d10...ca5

Vi har 30 barn i klassene. Vi inviterer aldri hele klassa, bare guttene/jentene, og så er det ikke alle som har bursdagsfeiring, og så er det ikke alle bursdagene man kan komme i,

Jeg synes godtepose er en grei måte å avslutte festen på. Det trenger ikke være mye oppi hver pose.

Anonymkode: f4d7f...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten ingen som gir godtepose lenger. Heldigvis! 

Er populært med aktivitetsbursdager, så da får ungene med seg hjem ting og tang de har laget eller gjort i bursdagen. Og er det "vanlig" bursdag er det ingen pose, ingen sure miner så vidt jeg har fått med meg.  

Anonymkode: 8183e...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I godteriposene jeg lager, er det gjerne en ballong, en kjærlighet, en pastilleske, noen sjokolademynter og noen klistremerker/ kort. Lager alltid noen ekstra som gjestene kan ha med hjem til søsken.

Anonymkode: 09983...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd å få gotterpose selv i bursdager.i mine barns bursdager har jeg gitt de enten ved bordet når de kommer,ellers etter matserveringen.fikk masse skryt av de andre foreldrene på dette på ett forelemøte.så nå er det vanlig praksis i begge klassene til mine barn.ingen pose med hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller alle kunne bare gi ungene godter når selskapet starter, ikke etterpå? Sånn som vanlige siviliserte folk driver: servere folk det de skal ha mens de er der, ikke når de går hjem.

Anonymkode: 55d10...ca5

Da bør du ta det på et foreldremøte. Sånn helsemessig er det jo det samme når tid de får posen. Innholdet er jo det samme uansett. Hvis det er pga småsøsknene, så be ungen din om å gjemme den så ikke de ser den.

Anonymkode: f629f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så vanlig der jeg vokste opp, og har droppet det med min syvåring. Han får noen ganger, andre ikke. Hadde felles bursdag med en annen i fjor. Da kom dette opp. Moren synes også det var dumt, men deres barn var vant til det så da måtte vi ha det. Greit nok. Ikke noe big deal, men da tenkte jeg at mange kanskje gjør det fordi "alle andre gjør det". Vi kommer ikke til å fortsette.

Bakdeler:

skaper enda større forventninger til barnebursdager

Sender stappmette unger hjem med enda mer søtt 

Lite miljøvennlig 

Synes fokus bør være på å hygge seg sammen med god mat og drikke, men at det er unødvendig å skape forventninger om at man også "må" få med seg noe når man går hjem.

Anonymkode: 90dc0...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 den 8.46, *Miss Marple* skrev:

Greia har i hvert fall vart i 50 år, så det er nok en tradisjon som er kommet for å bli. 

Vi har alltid fiskedam, men det varierer hos andre om de får posen i selve selskapet eller ved døren når de skal hjem. Stor stas er det uansett.

Jeg har hatt barn i over 20 år og det har aldri skjedd at de ikke har fått godtepose i bursdagsselskap. Jammen er det ikke blitt flotte mennesker av dem, uten fedmeproblemer eller et eneste hull i tennene. 

Slapp av og ikke ta alt så alvorlig, det vil helst gå bra. 

Godteposen er sikkert ikke et problem, isolert sett. Problemet er jo at mange bekker små gjør en stor å, og vi har svært mye sukker i vestlig kulturer. 

Hull i tenna og fedme er bare en svært liten del av problematikken. At sukker fortrenger annen mat og andre næringsstoffer er et annet problem. Livsstilssykdommer som opptrer først i voksen alder er enda en problemstilling. Økningen i diabetes enda en.

Det er trist med folk med lite kunnskap og nedlatende holdninger. Når dette er den utbredte oppfatningen i befolkningen er det ikke rart ting blir som de blir  

 

Anonymkode: 66daf...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godteposen er sikkert ikke et problem, isolert sett. Problemet er jo at mange bekker små gjør en stor å, og vi har svært mye sukker i vestlig kulturer. 

Hull i tenna og fedme er bare en svært liten del av problematikken. At sukker fortrenger annen mat og andre næringsstoffer er et annet problem. Livsstilssykdommer som opptrer først i voksen alder er enda en problemstilling. Økningen i diabetes enda en.

Det er trist med folk med lite kunnskap og nedlatende holdninger. Når dette er den utbredte oppfatningen i befolkningen er det ikke rart ting blir som de blir  

 

Anonymkode: 66daf...e32

Det er jo ikke alle som stapper posene fulle av godterier heller da. Her har ungen fått bl.a. såpebobler, klistremerker, reflekser, små fargeblyanter, stempel, liten lommelykt, lite trappetrinn, sprettball osv. Og litt godteri, som feks en dropseske, et Kinderegg el.l. Ser ikke det helt store problemet jeg altså. 

Og de nedlatende holdningene her er det vel DU som står for her... 

Anonymkode: b3248...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da bør du ta det på et foreldremøte. Sånn helsemessig er det jo det samme når tid de får posen. Innholdet er jo det samme uansett. Hvis det er pga småsøsknene, så be ungen din om å gjemme den så ikke de ser den.

Anonymkode: f629f...11d

Ingen av delene. Jeg skiter i helseaspektet, for bursdager er fest og sukkerorgie uansett. Og søsken her får uansett smake, dele gjør ungene helt av seg selv. Men jeg syns bare det er en absurd uskikk og en brudd på all kotyme at man 1) skal lage "pakker" til gjestene (det er ikke de som har bursdag) og 2) skal påvirke hva ungene spiser når eventyret er slutt. Server hva du vil i selskap, men ikke dytt på gjestene noe som skal spises etter at festen er over. Det er på linje med å ta med kakerester på jobb "for å få dem oppspist". 

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke alle som stapper posene fulle av godterier heller da. Her har ungen fått bl.a. såpebobler, klistremerker, reflekser, små fargeblyanter, stempel, liten lommelykt, lite trappetrinn, sprettball osv. Og litt godteri, som feks en dropseske, et Kinderegg el.l. Ser ikke det helt store problemet jeg altså. 

Og de nedlatende holdningene her er det vel DU som står for her... 

Anonymkode: b3248...3fb

Hva var nedlatende i hennes holdninger?

Og hvorfor i alle dager skal vertskapet gi gaver til gjestene?!

Anonymkode: 55d10...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...