Gå til innhold

Sykepleier eller barnehagelærer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Står absolutt helt fast. Vet jeg virkelig brenner for å jobbe med barn, gikk jo barn og ungdom vg2 før påbygg! Men - jeg brenner også for anatomi og fysologi. Fikk 6 i naturfag, og er et fag jeg brenner for, og virkelig ønsker å studere videre på. Vet ikke om barnehagelærer studiet er noe jeg generelt interesserer meg for (absolutt pedagogikk, men drama, musikk og lignende - er jeg ikke helt sikker på om det er noe jeg vil _studere_, men selvfølgelig interesserer jeg meg for det på fritiden). 

Drømmen var og er jo psykolog, men jeg har bare 5 i snitt (så må ta opp noen fag, førstegangsvitnemål her jeg bor er 5,5). Dessuten tror ikke jeg at jeg generelt er den rette for jobben - men studiet interesserer meg, og jeg elsker læren om hvorfor folk gjør som de gjør. 

Valget står da mellom barnehagelærer, og sykepleier. Kan noen anbefale meg et, eventuelt hva du ville valgt og hvorfor? Fint om du er utdannet, og kan si litt om hva du personlig mener om jobben din - på godt og ondt!:)

Om noen vil personlig anbefale til meg, kan jeg skrive litt om hva jeg ønsker i et yrke!:)

- Jeg elsker barn, og vil veldig gjerne jobbe med dem. (Barnehagelærer)

- Jeg elsker å lære om kroppens oppbygning, altså fysiologi og anatomi. (Sykepleier)

- Jeg ønsker å være en god støttespiller for barn, før de går ut av barnehagen og nærmere det ekte liv (Barnehagelærer).

- Jeg ønsker å hjelpe syke, eventuelt videreutdanne meg til jordmor slik at jeg fortsatt kan jobbe med barn (Sykepleier).

- Jeg ønsker å fordype meg i flerkulturer og lage kreative læringsmetoder som samhandler flere kulturer, da i barnehage. Satser da på å få jobb i en barnehage som har kultur på læringsmålene. (Barnehage).

- Jeg ønsker å jobbe i utlandet, og det er nesten et must for meg. Vet ikke mulighetene til det med barnehagelærer, men vet at mulighetene er større med sykepleier.

Kan også legge til at om jeg blir sykepleier vil jeg videreutdanne meg til jordmor, eller barnesykepleier!:) Om jeg er barnehagelærer tror jeg virkelig dagene blir å gå fort, for det er så gøy! Er også veldig ryddig (organisert) og klarer meg godt under tidsfrist og hektiske dager.

Trives lite med turnus, men før jeg får barn er det okei. Kan jo selvføleglig prøve på dagjobb etter flere års erfaring. 

Tusen takk for alle som svarer!:) Vet det ble rotete, og sorry for det. Kort sagt; Jeg vil jobbe med barn, og begge utdanningene gjør slik at det er mulig (sykepleier så jordmor, eller barnehagelærer). Men, hvilket er best økonomisk, i et familieliv og hvilke gir best mulighet til å flytte til utlandet?:)

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det du som har lagd ørten innlegg om dette i det siste?

Anonymkode: 6ad6f...7b8

Hæ? Første innlegg jeg har lagd om utdanningsvalg? 

Hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødre og barnesykepleiere jobber vel også turnus? Så om du ikke liker turnus ville jeg heller valgt barnehagelærer. 

Anonymkode: 5ded7...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt sykepleie og videreutdanning til helsesøster. Jordmødrenene jobber mer med den gravide enn med barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jordmødre og barnesykepleiere jobber vel også turnus? Så om du ikke liker turnus ville jeg heller valgt barnehagelærer. 

Anonymkode: 5ded7...0b1

Sant det, men det postivie igjen med turnus er høyere lønn samt lettere å jobber mer og få mer penger.

Hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Groosalugg said:

Jeg ville valgt sykepleie og videreutdanning til helsesøster. Jordmødrenene jobber mer med den gravide enn med barna..

Hmm, også ganske interessant å jobbe med gravide hehe. 

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta opp fag og bli psykolog om det virkelig er det du drømmer om. Et år eller to spiller ikke så stor rolle i et livsløp. Da kan du jo til og med bli barnepsykolog etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Første innlegg jeg har lagd om utdanningsvalg? 

Hi

Anonymkode: 16452...4d8

Nope, det er det ikke. Jeg gidder i hvert fall ikke å svare deg for ørtende gang. Lykke til

Anonymkode: 6ad6f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis å jobbe i utlandet er et must, velger du sykepleier. 

Hvis du vil jobbe med barn, er det tryggeste valget førskolelærer. 

Hvis du vil unngå turnus, jobbe med barn og jobbe i utland ville jeg valgt allmennlærer. Bedre lønn også ;)

Anonymkode: c726b...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sant det, men det postivie igjen med turnus er høyere lønn samt lettere å jobber mer og få mer penger.

Hi

Anonymkode: 16452...4d8

Ja, det er riktig. Men om du allerede før du har startet på studiet har problemer med turnus ville jeg valgt noe annet. Turnus er tøft, både helsemessig og sosialt og om man ikke trives med det i utgangspunktet ville jeg ikke frivillig valgt et studie hvor du må regne med å gå i turnus i mange år. På mange avdelinger på sykehus må du i tillegg regne med tredelt turnus, noe som er enda hardere. Og skal du kun jobbe dagvakt som sykepleier er lønnen lav, så det hadde ikke jeg basert meg på. Det er tilleggene du tjener på som sykepleier. 

Anonymkode: 5ded7...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine ønsker ville jeg gått for vernepleier.  Veldig allsidig utdanning,  og du får både anatomi/ fysiologi delen, og den jobbe med barn delen. Du kan få den delen med flerkulturelle,  da du kan være den som jobber med minoriteter på skolen. Du kan være den som tilrettelegger for barn med spesielle behov i skole/ barnehage. Du kan jobbe i bolig med barn/ unge/voksne. Du har utrolig mange ulike arbeidsområder. Du er sidestilt med sykepleier,  den eneste plassen du ikke kan jobbe, som sykepleiere kan er i akuttmottak. Og muligens på sykehus, men du kan ta videreutdanning slik at det også er mulig.

Anonymkode: 86d06...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!
Som jeg skulle stilt dette spørsmålet selv for noen år siden. 

Jeg er selv utdannet sykepleier og tar nå videreutdanning for å bli jordmor. Jeg har hele veien vært i tvil om jeg skulle hoppe på barnehagelærer istedenfor, da jeg er svært glad i barn og jeg tror det ville gitt meg mye. Har jobbet i barnehage tidligere, og tror faktisk enda jeg angrer på at jeg ikke  gikk den veien. 

Som sykepleier har du noen få uker på skolen hvor du lærer om anatomi, og helt ærlig er det ikke så veldig mye jeg har hatt bruk for det på de avdelingene jeg har jobbet. Da tror jeg faktisk lege kunne vært mer i din gate?

Som sykepleier er det stadig press, du løper etter klokken og føler ALDRI du får nok tid til å ta vare på pasientene og gi dem den omsorgen du føler de trenger eller skulle hatt. Du løper fra rom til rom og går stadig hjem med dårlig samvittighet. Det er mye tungt arbeid, grunnet press og dårlig bemanning må man OFTE stå i situasjoner alene- hvor man egentlig skulle hatt hjelp av både to og tre andre. 

Jeg har også jobbet på barneavdeling, noe som var mer koselig. Likevel følte jeg meg litt innestengt og måtte alltid løpe etter klokken. Foreldre tok seg av mat, stell og mye av leken. Vi gjorde prosedyrer. Hadde derimot bedre tid, men følte likevel ikke at jeg fikk den gleden. 

Nå utdanner jeg meg til å bli jordmor. Visste ikke hva jeg gikk til, og her har man nesten ikke med barna å gjøre i det heletatt. Barnepleiere tar seg av stell, amming og hjelp hvis mødre har behov for avlastning. Hvertfall der jeg har vært. Vi jordmødre har nesten kun kontakt med gravide, kontroller og fødsel. Jeg synes det er spennende, men vet ikke om jeg vil stå "livet ut" i den jobben. 

 

Da jeg jobbet i barnehage synes jeg det var MYE mer kos. Du må ikke løpe etter klokken i den forstand, du har ikke ansvar for liv eller død på den måten (selv om ulykker kan oppstå), og dagene er mye mer frie. Jeg følte nesten jeg var mer husmor da jeg jobbet i barnehage, og jeg ELSKET det. Barn er så takknemlige! Selv om du føler du har hatt en dårlig dag, så kan barna komme løpende med store smil og gi en klem før de drar hjem. Du kan tegne, pusle, herje, dra på turer, bake osv. Skal sies at jeg har jobbet i en liten barnehage hvor man kunne styre mye selv. Hadde ikke veldig strikte ukeplaner slik som dem gjerne har i store barnehager. 

Kan faktisk ikke komme på så mye negativt meg å jobbe i barnehage, bortsett fra at noen foreldre kan være litt tverre til tider. Særlig hvis barna sliter eller vi er bekymret for omsorgssvikt eller andre ting på hjemmebane. Man får en del krav, men det kan ikke sammenlignes i forhold til det jeg føler man får som sykepleier. 

 

Kort oppsummert: min erfaring som sykepleier er at jeg alltid springer etter klokken, føler mye er rutinestyrt selv om dagene er svært uforutsigbare, jobber mye mer enn jeg til tider har kapasitet til (jobber 80% og orker ikke mer grunnet presset) og man har ikke veldig mye å si for hvordan dagene skal bli. Føler jeg gir og gir, men får aldri noe igjen. 

Fra barnehage var det MYE mer latter og glede, mye lyd og støy- men det var glede. Barna var takknemlige for jobben man gjorde, dagene kunne du legge opp selv og du er mye mer fri. Som ped.leder kan du jo også legge plan selv og styre ei avdeling (det gjorde ikke jeg da). 

Hadde jeg fått valgt på nytt hadde jeg uten tvil valgt barnehagelærer. Orker derimot ikke starte på nytt igjen, da jeg alt har sittet 5 år på skolebenken snart. 

 

 

Anonymkode: 6f240...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel heller studere biologi hvis anatomi og fysiologi er hovedinteresser? Du bruker lite av det i hverdagen som sykepleier. Det er også lite arbeid med omsorg for barn som sykepleier. Da er nok heller barnehagelærer tingen.

Anonymkode: dbb77...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drømmen var psykolog, hvorfor ikke vurdere psykiatrisk sykepleier? Ser du nevner jordmor eller barnesykepleier men psykiatrisk sykepleier er jo nærmere det fagfeltet :)

Anonymkode: 378ec...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Nope, det er det ikke. Jeg gidder i hvert fall ikke å svare deg for ørtende gang. Lykke til

Anonymkode: 6ad6f...7b8

Du om det. Kunne gjerne søkt etter eldre innlegg om dette, men ønsket nyere meninger. Har ikke laget innlegg om dette før. At man må forklare seg for at man ikke har postet om noe før.

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Anonym bruker said:

Gleder meg til den fristen for å søke går ut

Anonymkode: a4e12...e4c

Samme her :) For da slipper jeg å tenke over valget jeg har lenger, å har allerede søkt.

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anonym bruker said:

Hvis å jobbe i utlandet er et must, velger du sykepleier. 

Hvis du vil jobbe med barn, er det tryggeste valget førskolelærer. 

Hvis du vil unngå turnus, jobbe med barn og jobbe i utland ville jeg valgt allmennlærer. Bedre lønn også ;)

Anonymkode: c726b...00c

Kan man jobbe som lærer i utlandet? :o Aldri tenkt over det før. Kanskje jeg heller burde vurdere lærer, hehe.

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Heisann!
Som jeg skulle stilt dette spørsmålet selv for noen år siden. 

Jeg er selv utdannet sykepleier og tar nå videreutdanning for å bli jordmor. Jeg har hele veien vært i tvil om jeg skulle hoppe på barnehagelærer istedenfor, da jeg er svært glad i barn og jeg tror det ville gitt meg mye. Har jobbet i barnehage tidligere, og tror faktisk enda jeg angrer på at jeg ikke  gikk den veien. 

Som sykepleier har du noen få uker på skolen hvor du lærer om anatomi, og helt ærlig er det ikke så veldig mye jeg har hatt bruk for det på de avdelingene jeg har jobbet. Da tror jeg faktisk lege kunne vært mer i din gate?

Som sykepleier er det stadig press, du løper etter klokken og føler ALDRI du får nok tid til å ta vare på pasientene og gi dem den omsorgen du føler de trenger eller skulle hatt. Du løper fra rom til rom og går stadig hjem med dårlig samvittighet. Det er mye tungt arbeid, grunnet press og dårlig bemanning må man OFTE stå i situasjoner alene- hvor man egentlig skulle hatt hjelp av både to og tre andre. 

Jeg har også jobbet på barneavdeling, noe som var mer koselig. Likevel følte jeg meg litt innestengt og måtte alltid løpe etter klokken. Foreldre tok seg av mat, stell og mye av leken. Vi gjorde prosedyrer. Hadde derimot bedre tid, men følte likevel ikke at jeg fikk den gleden. 

Nå utdanner jeg meg til å bli jordmor. Visste ikke hva jeg gikk til, og her har man nesten ikke med barna å gjøre i det heletatt. Barnepleiere tar seg av stell, amming og hjelp hvis mødre har behov for avlastning. Hvertfall der jeg har vært. Vi jordmødre har nesten kun kontakt med gravide, kontroller og fødsel. Jeg synes det er spennende, men vet ikke om jeg vil stå "livet ut" i den jobben. 

 

Da jeg jobbet i barnehage synes jeg det var MYE mer kos. Du må ikke løpe etter klokken i den forstand, du har ikke ansvar for liv eller død på den måten (selv om ulykker kan oppstå), og dagene er mye mer frie. Jeg følte nesten jeg var mer husmor da jeg jobbet i barnehage, og jeg ELSKET det. Barn er så takknemlige! Selv om du føler du har hatt en dårlig dag, så kan barna komme løpende med store smil og gi en klem før de drar hjem. Du kan tegne, pusle, herje, dra på turer, bake osv. Skal sies at jeg har jobbet i en liten barnehage hvor man kunne styre mye selv. Hadde ikke veldig strikte ukeplaner slik som dem gjerne har i store barnehager. 

Kan faktisk ikke komme på så mye negativt meg å jobbe i barnehage, bortsett fra at noen foreldre kan være litt tverre til tider. Særlig hvis barna sliter eller vi er bekymret for omsorgssvikt eller andre ting på hjemmebane. Man får en del krav, men det kan ikke sammenlignes i forhold til det jeg føler man får som sykepleier. 

 

Kort oppsummert: min erfaring som sykepleier er at jeg alltid springer etter klokken, føler mye er rutinestyrt selv om dagene er svært uforutsigbare, jobber mye mer enn jeg til tider har kapasitet til (jobber 80% og orker ikke mer grunnet presset) og man har ikke veldig mye å si for hvordan dagene skal bli. Føler jeg gir og gir, men får aldri noe igjen. 

Fra barnehage var det MYE mer latter og glede, mye lyd og støy- men det var glede. Barna var takknemlige for jobben man gjorde, dagene kunne du legge opp selv og du er mye mer fri. Som ped.leder kan du jo også legge plan selv og styre ei avdeling (det gjorde ikke jeg da). 

Hadde jeg fått valgt på nytt hadde jeg uten tvil valgt barnehagelærer. Orker derimot ikke starte på nytt igjen, da jeg alt har sittet 5 år på skolebenken snart. 

 

 

Anonymkode: 6f240...564

Tusen takk! Følte det var akkurat dette jeg trengte å høre :) Ville aldri trives i en jobb der jeg føler jeg ikke strekker til, og der stresset er på det høyeste heletiden. Har jobbet både i bhg og sykehjem, og det var mye mer stress på sykehjemmet, mildt sagt. Støyet plager meg heldighvis ikke, men vet det er noen som ikke tåler det. 

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis drømmen var psykolog, hvorfor ikke vurdere psykiatrisk sykepleier? Ser du nevner jordmor eller barnesykepleier men psykiatrisk sykepleier er jo nærmere det fagfeltet :)

Anonymkode: 378ec...198

Det er også noe jeg kunne vudert! :) Jordmor og barnesykepleier er mer slik at jeg kan jobbe i en retning mot barn, men det er jo å jobbe med psykologi som er drømmejobben. 

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Nyttårs barn said:

Hva med å ta opp fag og bli psykolog om det virkelig er det du drømmer om. Et år eller to spiller ikke så stor rolle i et livsløp. Da kan du jo til og med bli barnepsykolog etter hvert!

Faktisk aldri tenkt over at man kan bli barnepsykolog, det er virkelig noe jeg kunne tenkt meg! Men, vet ikke om jeg hadde trivdes som psykolog, bare fordi jeg liker psykologi fagene, og læren om det.

Om jeg skulle blitt psykolog, ville jeg jobbet med å forske på hvorfor noen blir mordere, heheh. Ganske stor kontrast med å jobbe med barn, men det handler jo mer om nyskjerrighet.

Hi

Anonymkode: 16452...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan man jobbe som lærer i utlandet? :o Aldri tenkt over det før. Kanskje jeg heller burde vurdere lærer, hehe.

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Altså, å jobbe som sykepleier i utlandet er ikke lett, om ikke du behersker språket, og fagspråket, ekstremt godt. Da er det mer norske behandlingssentre som er aktuelt? Og da er det jo også norske skoler i utlandet :)

Anonymkode: c726b...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Følte det var akkurat dette jeg trengte å høre :) Ville aldri trives i en jobb der jeg føler jeg ikke strekker til, og der stresset er på det høyeste heletiden. Har jobbet både i bhg og sykehjem, og det var mye mer stress på sykehjemmet, mildt sagt. Støyet plager meg heldighvis ikke, men vet det er noen som ikke tåler det. 

hi

Anonymkode: 16452...4d8

Da er nok ikke sykepleieyrket noe for deg. Tiden strekker virkelig ikke til. Siden du heller ikke liker å jobbe turnus så bør du velge noe annet... Det er svært liten sannsynlighet for at du får en jobb som nyutdannet sykepleier, på dagtid. Ingen på kullet mitt over meg fikk det og kun 2 stk fikk 100% fast stilling etter endt utdanning.

Synes svaret du fikk over her var forresten veldig bra skrevet. Stod selv mellom å bli barnehagelærer eller sykepleier. Valgte det siste. Jeg liker turnus. Fri midt i uka og bedre lønn med mindre arbeid. Men det betyr også arbeidshelger, senvakt på juleaften, 17.mai og andre helligdager.. Jeg liker stresset til en viss grad, men jeg føler jeg løper etter klokka stort sett hver dag på jobb og hele vakten. Ofte sitter jeg igjen med dårlig samvittighet ovenfor pasientene mine.

Fordelen med sykepleiestudiet er at du har enormt med valgmuligheter senere. Kanskje du kunne blitt lærer på sykepleielinjen og undervist i anatomi, siden det er en så stor interesse, eller naturfagslærer på grunnskolen? Jeg ville i hvertfall blitt lærer hvis jeg var deg😊 

Men selv med all dritet det fører med seg, så angrer jeg ikke på valget mitt om å bli sykepleier. Hadde valgt det samme i dag😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...