Gå til innhold

Lærevansker på 1.trinn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som har hatt barn med lærevansker i norsk, sen med språk og litt svak i matematikk som har "vokst" det av seg? Har selv en gutt som strever med læring, har spesifikke språkvansker. Født i april. Får hjelp på skolen. 

Anonymkode: da14a...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei frøken som fikk med brev hjem etter 2. klasse om at hun lå under kritisk nivå på lesing og matte. Nå er hun kåret til klassens leseløve 2 år på rad og har god kontroll på norsk. Hun ligger litt etter i matte enda, men det er blitt bedre. Hun går nå i 5. klasse. 

Anonymkode: 65815...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå ble jeg veldig glad. Så hyggelig for dere. Har dere jobbet masse med fag hjemme for å få henne dit? 

Anonymkode: da14a...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen førsteklassinger strever faglig til å begynne med. Alt er nytt, de skal sitte en del rolig, lære alle bokstavene og lære seg å lese. Det er lekser, mange nye voksne og barn og forholde seg til, nye rutiner osv. For mange av disse vil startvanskene gå seg til.

Men ettersom barnet ditt har ssv, så er det dessverre mest antakelig slik at hn kommer til å fortsette å streve med språk og lesing gjennom skoleløpet.

Anonymkode: 7a1da...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en gutt med SSV og han vil nok alltid slite med skrive og lesevansker resten av livet. Det er ikke noe man vokser av seg dessverre...

Heldigvis har man i dag mange digitale hjelpemidler så skoledagene blir enklere.

Anonymkode: 22cd8...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å nå ble jeg veldig glad. Så hyggelig for dere. Har dere jobbet masse med fag hjemme for å få henne dit? 

Anonymkode: da14a...0d0

Egenlig ikke, hun har fikk ekstra undervisning i norsk i 3. klasse. Men det viktigste var at vi fant bøker hun synes er gøy å lese. Nå leser hun minst 30 min på senga hver kveld og elsker å lese for seg selv :-)

Anonymkode: 65815...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare andreklassing og med de samme problemene som din. Store språkvansker. 

Tviler på at han vokser det av seg, må nok ha spes.ped hjelp og logoped i mange år fremover. Klarer seg greit på skolen likevel, har god tilrettelegging og nyter godt av f.eks digitale hjelpemidler. 

Jeg forventer at han vil trenge denne hjelpen resten av sin skoletid, men stresser ikke med det. Det er bare sånn han er og det er helt greit det. Han gjør sitt beste og det er godt nok :)

Anonymkode: 9ad28...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg vet at han kommer til å streve hele skolealder, men håper så instendig at han likevel skal få en fin skoletid.

Anonymkode: da14a...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...