Gå til innhold

Hva er det som gjør at man ikke blir likt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mørk dame som mange har sagt gjennom livet at er pen. Jeg vil kalle meg selv hyggelig, og en service-type person. Tror ikke jeg er spesielt smart, og snakker kanskje ikke på samme nivå som alle, men jeg burde komme overens med folk flest... Gjennom livet har jeg hatt mange gode venner som jeg fremdeles har kontakt med den dag idag. Men det har vært en del intriger i tenårene, som gjør at noen kanskje fikk et dårligere syn på meg etterhvert. Jeg hadde litt å jobbe med før jeg ble voksen. 

Nå er jeg voksen og på et helt nytt sted. Men jeg føler meg ikke likt. Jeg inviterer, men blir ikke noe spesielt invitert selv. Jeg er litt sjenert, men sosial.. Hva kan det være dette med at jeg føler ingen liker meg? Hva kan en person egentlig gjøre for å ikke bli likt noen steder? Hva kan grunnen være til å ikke bli likt på en måte?.. Jeg er helt grei, kanskje litt rar men veldig hyggelig..

De fleste liker meg veldig veldig godt ved første øyekast, men så er det som om interessen avtar og det er et eller annet som skjer.... 

Anonymkode: 35950...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke for har det på samme måte. Er nesten som å lese om meg selv når du beskriver. Har kun venner på jobb, for de har vært nødt til å lære meg å kjenne, men de møter jeg kun der.

Anonymkode: b651b...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at du oppfattes som litt sur? Eller litt frekk? Eller kan det hende at du faktisk blir likt, men at du har litt andre forventninger til hvor ofte man skal bli invitert osv.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fandens Oldemor skrev:

Kan det hende at du oppfattes som litt sur? Eller litt frekk? Eller kan det hende at du faktisk blir likt, men at du har litt andre forventninger til hvor ofte man skal bli invitert osv.? 

Ja, kanskje.. 

Hvordan kan jeg virke mindre frekk og sur tro? Jeg smiler jo.

Hva kan frekkheten være? Hm. Ja det kan være noe med at jeg selv tenker at jeg ikke blir likt. At det på en måte er et mønster som gjentar seg inne i meg som begrenser alt!! Jeg har tenkt på det.. Eller At kanskje jeg krever mer kontakt og oppmerksomhet enn kanskje andre gir..

Anonymkode: 35950...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe sosiale ting jeg ikke liker i det hele tatt da : 

- Spill, spesielt quiz osv. ( ekstremt dårlig i det..)

- Øldrikking og ut på byen.. 

Kan dette være hindringer?

Anonymkode: 35950...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke for har det på samme måte. Er nesten som å lese om meg selv når du beskriver. Har kun venner på jobb, for de har vært nødt til å lære meg å kjenne, men de møter jeg kun der.

Anonymkode: b651b...49d

Så godt for meg å høre at noen andre har det på samme måte på en måte. Kan jeg spørre hva du jobber som?

 

Anonymkode: 35950...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, kanskje.. 

Hvordan kan jeg virke mindre frekk og sur tro? Jeg smiler jo.

Hva kan frekkheten være? Hm. Ja det kan være noe med at jeg selv tenker at jeg ikke blir likt. At det på en måte er et mønster som gjentar seg inne i meg som begrenser alt!! Jeg har tenkt på det.. Eller At kanskje jeg krever mer kontakt og oppmerksomhet enn kanskje andre gir..

Anonymkode: 35950...66c

Jeg tror folk har veldig forskjellige ønsker og behov når det gjelder sosiale happenings. Selv er jeg nok helt i nedre ende av skalaen, da blir det også til at jeg sjelden inviterer eller arrangerer. Andre jeg kjenner spør hele tiden, slik at jeg ofte må si nei. Jeg liker dem, men jeg har ikke mulighet eller overskudd til å være sammen med venner i eningen. Dette kan godt være sakens kjerne for din del. 

Ellers et det jo noen ganger slik at man kan virke sur hvis man er anspent, feks hvis du stresser veldig med å bli likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Jeg tror folk har veldig forskjellige ønsker og behov når det gjelder sosiale happenings. Selv er jeg nok helt i nedre ende av skalaen, da blir det også til at jeg sjelden inviterer eller arrangerer. Andre jeg kjenner spør hele tiden, slik at jeg ofte må si nei. Jeg liker dem, men jeg har ikke mulighet eller overskudd til å være sammen med venner i eningen. Dette kan godt være sakens kjerne for din del. 

Ellers et det jo noen ganger slik at man kan virke sur hvis man er anspent, feks hvis du stresser veldig med å bli likt. 

Jammen, ja! Dette var et veldig nyttig svar! 

Du kan ha litt rett her tror jeg.. 

 

Endret av Lizzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Jeg tror folk har veldig forskjellige ønsker og behov når det gjelder sosiale happenings. Selv er jeg nok helt i nedre ende av skalaen, da blir det også til at jeg sjelden inviterer eller arrangerer. Andre jeg kjenner spør hele tiden, slik at jeg ofte må si nei. Jeg liker dem, men jeg har ikke mulighet eller overskudd til å være sammen med venner i eningen. Dette kan godt være sakens kjerne for din del. 

Ellers et det jo noen ganger slik at man kan virke sur hvis man er anspent, feks hvis du stresser veldig med å bli likt. 

Takk for svaret :-)

Anonymkode: 35950...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem èr det  du føler ikke liker deg og hvorfor skulle de invitere deg på ting?

Hvis du har flyttet til et nytt sted har kanskje de fleste nok med de vennene de har?

Anonymkode: cf31e...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever at det viktigste i å bli likt er å fokusere litt mindre på å "bli likt".

Ditt fokus i møte med en ny person må jo ikke være "hva skal jeg gjøre for å få ham/henne til å like meg"; men heller "hvem er så du, og har vi noe felles?" For da vil du også automatisk tune deg inn på den andre personen. Ikke å jatte med for å bli likt, eller å posere som noe annet enn du er. Men tune inn i betydningen være interessert, lyttende og vennlig. Lese stemninger på personens ansikt, følge med dit samtalen tar dere, gi oppmerksomhet, gi av deg selv. 

Jeg er blant dem som har mange venner, gode venner, jeg blir likt ag de fleste og er en sånn som andre oppsøker for å bli venn med meg. Og jeg har grublet litt på dette selv også. Har kommet til at min viktigste egenskap er at jeg alltid er blid (det tiltrekker de fleste) og at jeg faktisk "leser" andre mennesker kjempegodt. 

Da jeg var yngre spurte min venninne: "hva er det som gjør at du har sånn sjans på alle menn?" Hun lurte, for jeg er ikke i det hele tatt så vakker som henne. Mitt svar dengang som nå var "de liker meg fordi jeg liker dem!" 

Og det funker på samme måten som når du ønsker kontakt med noen på det romantiske plan. Vennskap starter også med en slags "forelskelse", ikke erotisk forelskelse, men en følelse av felles kjemi, at det sier klikk mellom to personer. Og dersom man vil oppnå det, må man gi av seg selv. Ikke posere eller famle, men være ekte. 

 

Anonymkode: 63302...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som deg, blir veldig godt mottatt av de aller aller fleste, men interessen dør veldig fort ut. Akkurat som om jeg ikke lever opp til deres forventninger (noe jeg vet jeg ikke gjør). Jeg er nemlig veldig pen, men jeg er verken spesielt morsom, munnrapp eller flink til å fortelle historier til en gruppe mennesker. Derfor reagerer folk positivt på utseendet mitt, men blir desto fortere skuffet over at jeg ikke er 'sosialt smart' (etter deres målestokk, ihvertfall). Jeg er derimot en superflink lytter, empatisk og snill.... men kun med en person av gangen. Så jeg er veldig avhengig av å få folk på tomannshånd. Ikke lett, bestandig.... på jobb har jeg feilet totalt, fordi hver pause består av 20 personer rundt et langbord, der alle er veldig opptatte av å være både morsomme og underholdende. Jeg faller totalt igjennom og sliter veldig sosialt på jobb (jeg holder bare ut fordi jeg har fantastiske elever).

Det er lurt å finne innsikt i hva man har utfordringer i. Du finner kanskje ikke løsningen med en gang, men det gir en slags ro inni deg.

Anonymkode: b7fe5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så godt for meg å høre at noen andre har det på samme måte på en måte. Kan jeg spørre hva du jobber som?

 

Anonymkode: 35950...66c

Jeg jobber i butikk, klesbutikk. Så er veldig utadvent og åpen, men variege vennskap klarer jeg ikke få.

Anonymkode: b651b...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...