Gå til innhold

Er dette bra treningsøkter? Hvor ofte bør jeg gjøre det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sykler på ergometersykkel hjemme. I dag syklet jeg i 15 minutter og er helt pest (veldig utrent!!) Skal øke det opp, men hvor lenge bør jeg sykle?

I tillegg ville jeg prøve en app som heter 7minworkout med forskjellige øvelser. 

Tips?

Jeg har egentlig ikke tenkt til å gå ned i vekt, bare stramme opp litt og få bedre kondis og holde meg i form.

Anonymkode: da404...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 min på en sykkel gjør ikke mye. Blir du så sliten av det bør du redusere belastningen og øke lengden/tiden. 

Anonymkode: ef80a...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

15 min på en sykkel gjør ikke mye. Blir du så sliten av det bør du redusere belastningen og øke lengden/tiden. 

Anonymkode: ef80a...ce0

Heller lettere og lenger? Hvor lenge blr keg sykle?

Tenkte å øke litt gradvis, skal jo ikke bli lei med en gang.

Anonymkode: da404...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Heller lettere og lenger? Hvor lenge blr keg sykle?

Tenkte å øke litt gradvis, skal jo ikke bli lei med en gang.

Anonymkode: da404...abb

Hadde litt intervaller også

Anonymkode: da404...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter på sykkel er veldig mye bedre enn 15 minutter på sofaen. Om du legger inn litt styrkeøvelser også, og så gjør det 3 ganger i uka, så er det en kjempebra start. Øk etterhvert som du greier det. Du kommer til å merke framgang fort, og det er moro. Jeg startet for et år siden og var kake etter 15 minutter. Nå trener jeg i en time uten problemer. 

Anonymkode: 6e488...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Å gå fra helt utrent til dette opplegget med en gang er den mest treffsikre oppskriften på å ødelegge hele motivasjonen hi har til å fortsette med trening. Man kan ikke gå fra ingen trening til fire timer forholdsvis intensiv trening per uke på en to tre uten å risikere skader, overbelastning og å miste motivasjonen. Hvis hi ikke trener noe fra før så er hennes opplegg en god start, og så øker hun gradvis slik at kroppen blir vant med bevegelse.

Anonymkode: 488f9...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Hvis hun er helt utrent, så er hun kanskje krepert før hun kommer gjennom programmet ditt. Hun sier jo hun er veldig utrent. Jeg begynte med sånn ergometersykkel, syklet  kun 10 min hver dag i begynnelse. Da hadde jeg blodsmak i munnen og kunne omtrent. ikke stå på beina.fordi jeg var så skjelven. Hadde jeg brukt ditt program fra starten av så hadde jeg : 1 - sannsynligvis krepert,  2 - fullstendig mistet motivasjonen fordi jeg aldri hadde klart å fullføre det, 3 -  gitt opp

Anonymkode: f2b5c...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Virkelig? Til en nybegynner som er gåen etter 15 minutter på sykkel så foreslår du 50 minutter sykling? Snakk om å ta motet fra noen... Om man er i dårlig form og ikke trener til vanlig, så vil ALT gi en god effekt. Til og med fem minutter vil gi effekt. Les dette HI: https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ti-myter-om-loping-du-kan-gi-blaffen-i-212935b.html

Anonymkode: 6e488...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig? Til en nybegynner som er gåen etter 15 minutter på sykkel så foreslår du 50 minutter sykling? Snakk om å ta motet fra noen... Om man er i dårlig form og ikke trener til vanlig, så vil ALT gi en god effekt. Til og med fem minutter vil gi effekt. Les dette HI: https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ti-myter-om-loping-du-kan-gi-blaffen-i-212935b.html

Anonymkode: 6e488...a66

Artikkelen er om løping, men er gyldig for annen trening også. Spesielt punkt 9 er viktig. 

Anonymkode: 6e488...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artikkelen er om løping, men er gyldig for annen trening også. Spesielt punkt 9 er viktig. 

Anonymkode: 6e488...a66

Nr 8 er like viktig

Anonymkode: f2b5c...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nr 8 er like viktig

Anonymkode: f2b5c...43a

Takk. Det var 8 jeg mente :) Nummer 5 er også god også, forresten. 

Anonymkode: 6e488...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gå fra helt utrent til dette opplegget med en gang er den mest treffsikre oppskriften på å ødelegge hele motivasjonen hi har til å fortsette med trening. Man kan ikke gå fra ingen trening til fire timer forholdsvis intensiv trening per uke på en to tre uten å risikere skader, overbelastning og å miste motivasjonen. Hvis hi ikke trener noe fra før så er hennes opplegg en god start, og så øker hun gradvis slik at kroppen blir vant med bevegelse.

Anonymkode: 488f9...994

Helt enig i dette!

Anonym over her minner om en del pt'er med for lite kunnskap i det de gjør. De har lært noen oppskrifter som de så tror passer alle, og kan ikke å tilpasse treningen til den enkelte.

Jeg er så utrent nå at jeg merker forskjell på fem minutter om dagen med trening (langvarig syk). Jeg har til og med fremgang av fem minutter superlette styrkeøvelser 2-3 ganger pr. uke.

Hi, du starter fornuftig. Det viktigste er å begynne forsiktig og så øke gradvis for å få effekt når du blir bedre trent. ALL aktivitet vil gjøre deg sterkere om du sammenligner med å ikke gjøre noe. Når du blir sterkere og har fått opp kondisjonen din mer, da kan du begynne med intervaller mer likt det den andre anonym sier. Men du må ikke kjøre fire minutters intervaller heller om det blir for tøft. Tilpass treningen det nivået du er på, øk gradvis og ikke for fort. Finn balansen mellom å presse deg selv i et fornuftig tempo og ikke overdrive slik at du blir overtrent eller får skader.

Anonymkode: 9b508...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sykler på ergometersykkel hjemme. I dag syklet jeg i 15 minutter og er helt pest (veldig utrent!!) Skal øke det opp, men hvor lenge bør jeg sykle?

I tillegg ville jeg prøve en app som heter 7minworkout med forskjellige øvelser. 

Tips?

Jeg har egentlig ikke tenkt til å gå ned i vekt, bare stramme opp litt og få bedre kondis og holde meg i form.

Anonymkode: da404...abb

Hoppetau er kjempebra for å få opp kondisjonen :)

Anonymkode: f2b5c...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskning som viser at man kommer veldig langt mtp utholdenhet og helse med kun noen få minutter med veldig høy intensitet 3 ganger i uka. Så 15 minutter er helt supert. Ville ikke begynt med opplegget som noen beskriver over her, det vil fort ta over en time og da mister man raskt motivasjonen når man er helt utrent og akkurat har begynt å trene. Korte økter er supert.

Det eneste som er, er at man ikke brenner spesielt mye kalorier på bare noen få minutter. Jo lenger man trener, jo flere kalorier forbrenner man. Så hvis du vil forbrenne flere kalorier per dag for å hjelpe med slanking, burde du øke tiden gradvis.

Personlig har jeg ikke tålmodighet til å trene lenge av gangen, så jeg trener maks en halvtime om gangen, og trener heller oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Veldig dumt å trene på 90 % av maks puls når man er så uttrent!

Anonymkode: 1d549...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke en bra treningsøkt. Du må trene lenger og mer for å få noe særlig effekt av det. Prøv f eks Oppvarming 10 min rolig sykling, øk tempoet utover i oppvarmingen. 4 min høy intensitet 90% av Max puls, deretter 2 min rolig. Gjenta 4 ganger. Avslutt med 10-15 min nedtrapping. Dette er en økt som vil gi deg effekt hvis du gjør det 3-4 dager pr uke. 

Anonymkode: 7790a...278

Man trenger slett ikke 90 % av makspuls, Da brenner hun primært energi og ikke fett. 70-80 % holder i massevis. Man må ikke ta seg helt ut for å få en bra økt. Dette har flere personlige trenere fortalt meg. 

Anonymkode: 94811...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig dumt å trene på 90 % av maks puls når man er så uttrent!

Anonymkode: 1d549...b09

Enig!

Anonymkode: 94811...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i dette!

Anonym over her minner om en del pt'er med for lite kunnskap i det de gjør. De har lært noen oppskrifter som de så tror passer alle, og kan ikke å tilpasse treningen til den enkelte.

Jeg er så utrent nå at jeg merker forskjell på fem minutter om dagen med trening (langvarig syk). Jeg har til og med fremgang av fem minutter superlette styrkeøvelser 2-3 ganger pr. uke.

Hi, du starter fornuftig. Det viktigste er å begynne forsiktig og så øke gradvis for å få effekt når du blir bedre trent. ALL aktivitet vil gjøre deg sterkere om du sammenligner med å ikke gjøre noe. Når du blir sterkere og har fått opp kondisjonen din mer, da kan du begynne med intervaller mer likt det den andre anonym sier. Men du må ikke kjøre fire minutters intervaller heller om det blir for tøft. Tilpass treningen det nivået du er på, øk gradvis og ikke for fort. Finn balansen mellom å presse deg selv i et fornuftig tempo og ikke overdrive slik at du blir overtrent eller får skader.

Anonymkode: 9b508...a58

Det går også an å kjøre 2 minutters intervaller x 8. Evt 1 minutters intervaller x 16. Evt 3 minutters intervaller x 5. Variasjon er fint og mulighetene er mange 😊

Anonymkode: 94811...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Hadde nok mistet motivasjonen før treningsøkta med det treningsforslaget lenger oppe :/ 

Anonymkode: da404...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du starter lurt. Ang hvor ofte, så sykle så ofte du greier. Gjerne hver dag, men i starten trenger du kanskje en eller to dager pause før du kjenner deg klar igjen. Lytt til kroppen. Blir du veldig sliten så hvil en dag. 

Anonymkode: 5323f...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du starter lurt. Ang hvor ofte, så sykle så ofte du greier. Gjerne hver dag, men i starten trenger du kanskje en eller to dager pause før du kjenner deg klar igjen. Lytt til kroppen. Blir du veldig sliten så hvil en dag. 

Anonymkode: 5323f...044

Føler meg klar til en ny sykkeltur i kveld ;) Er jo ikke støl i dag😄

Anonymkode: da404...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der en super treningsøkt for en utrent. Begynn pent, ikke press deg for hardt. Bedre å ta det gradevis. Resultater vil komme uansett! 

Jeg bruker elipsemaskin i 15-20 minutter. Og 15 minutter med slyngetrening på kjernemuskulaturen etterpå. 3-5 ganger PR uke, etter hva jeg orker. Har definerte muskler over hele kroppen. Er ikke så mye som skal til :-) målet mitt er ikke å bli toppidrettsutøver, men en sunnere, friskere og fastere kropp. 

Anonymkode: 68490...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...