Gå til innhold

Hadde du gjort dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde du stoppet dersom en bil hadde kjørt utfor? Du ser at det sitter noen i bilen, ingen skader, men bilen er ubrukelig. 

Hadde du stoppet og spurt om du kunne hjelpe? Ukjent person. 

Hadde du tatt den uheldige sjåføren i din bil og tatt vedkommende med hjem for servere mat og drikke mens han ventet på bilberging? Gjør egentlig nordmenn sånt? 

Anonymkode: 88662...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å kjøre videre uten å stoppe og høre om den som har kjørt ut trenger hjelp. Det er straffbart faktisk. Har du førerkort og kjører langs veien må du stoppe for å hjelpe.

Jeg hadde ikke tatt med meg en fremmed person hjem, men stoppet og spurt om han trengte hjelp, evt ringt etter berging hadde jeg selvfølgelig gjort.

Anonymkode: b9f7d...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke pliktig til det da? Jeg hadde gjort det i alle fall. Og da jeg og mannen kjørte av veien en gang stoppet nesten hver eneste bil som kom forbi, eller begynte å stoppe frem til vi vinket dem videre. Var ikke behov for å bli tatt med hjem til noen, men vi fikk låne do av noen som bodde rett ved siden av, og det kom godt med. ;)

Anonymkode: 6976e...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stoppet. Det SKAL man. Ved personskade skal man ringe politiet. 

Men ta dem hjem og spandere mat? Kommer veldig an på personen i bilen.

Anonymkode: 57a9b...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er ubrukelig så er det ikke sikkert at personen er uskadd, det kan du ikke se utenpå. 

Uansett, en er pliktig etter vegtrafikkloven å stoppe. En ting er sjåføren, men du skal også bistå å hindre vidre trafikale problemer til etat ankommer.

112/113/110 får MANGE «hei, du jeg kjørte nettopp forbi en ulykke jeg....hvor mange personer? nei,det vet jeg ikke...bensin lekkasje? Vet ikke...åh, men jeg stoppet ikke. Jeg er på vei til ..., skjønner du....men jeg varslet jo (er jeg ikke flink?!)!» 🤦🏻‍♀️ Nei, du er ikke det. Da må de sende ut ressusjer som kunne vært brukt anderledes, istedenfor bare Viking, feks. 

Anonymkode: 52686...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du kjører forbi en ulykke med bilen full i barn og du ser at det er nok folk der og alt, må man stoppe da også? Hvis det er mulig å kjøre en annen vei mener jeg...

 

Anonymkode: 6877b...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du kjører forbi en ulykke med bilen full i barn og du ser at det er nok folk der og alt, må man stoppe da også? Hvis det er mulig å kjøre en annen vei mener jeg...

 

Anonymkode: 6877b...38a

Hvis det er nok folk der trenger du ikke stoppe, men at du har bilen full av barn har vel ikke noe å si...

Anonymkode: 6976e...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal stoppe og varsle. Etter hva jeg vet er det til og med straffbart å kjøre videre.

Bror stoppet ved en utforkjøring som så forlatt ut kl 3 på natta. Så inn og der satt det to. En fasklemt, men bevisst og en bevisstløs. De berget begge livet på grunn av innsatsen hans, men han som var bevisst fortalte at det var 3 biler som hadde passert uten å stoppe. Bilen var godt synlig fra veien.

Vi kjøre oppover Gudbrandsdalen og fikk se en bil i grøfta. Sjekket bilen og fant ingen. Ringte det inn og fikk vite at denne ulykken var varslet om og de involverte var tatt hånd om. Han vi ringte til sa at det bra at vi ringte og varslet selv om bilen var tom. De hadde opplevd at folk i sjokk har gått ut av bilen for så å bli funnet flere km lengre bort. Dette var på vinteren og det 15 minus.

Stopp, sjekk og ring. Du trenger ikke ta med noen hjem, men det er din plikt å varsle. Aldri bare kjør videre med mindre du ser at de allerede får hjelp. I så fall er du bare i veien. 

Anonymkode: d7e52...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal stoppe og varsle. Etter hva jeg vet er det til og med straffbart å kjøre videre.

Bror stoppet ved en utforkjøring som så forlatt ut kl 3 på natta. Så inn og der satt det to. En fasklemt, men bevisst og en bevisstløs. De berget begge livet på grunn av innsatsen hans, men han som var bevisst fortalte at det var 3 biler som hadde passert uten å stoppe. Bilen var godt synlig fra veien.

Vi kjøre oppover Gudbrandsdalen og fikk se en bil i grøfta. Sjekket bilen og fant ingen. Ringte det inn og fikk vite at denne ulykken var varslet om og de involverte var tatt hånd om. Han vi ringte til sa at det bra at vi ringte og varslet selv om bilen var tom. De hadde opplevd at folk i sjokk har gått ut av bilen for så å bli funnet flere km lengre bort. Dette var på vinteren og det 15 minus.

Stopp, sjekk og ring. Du trenger ikke ta med noen hjem, men det er din plikt å varsle. Aldri bare kjør videre med mindre du ser at de allerede får hjelp. I så fall er du bare i veien. 

Anonymkode: d7e52...b80

👏🏻

Anonymkode: 52686...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du kjører forbi en ulykke med bilen full i barn og du ser at det er nok folk der og alt, må man stoppe da også? Hvis det er mulig å kjøre en annen vei mener jeg...

 

Anonymkode: 6877b...38a

Med mindre du innehar en kompetanse som kan hjelpe (politi, brann, ambulanse eller annet helsepersonell) så kan du overlate det til andre om du ser st de har kontroll på stedet ja. (Disse yrkene er i tillegg lovpålagt utover vegtrafikkloven til å bistå).

Men at du har bilen full av barn er ikke alene en god nok grunn til å ikke bidra. Du kan alltids stoppe, få oversikt og ringe fordet, uten å traumatisere eller gå fra barna. 

Anonymkode: 52686...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig til første del. Det er man like pliktig til å gjøre som å andre trafikkregler. Skremmende at noen ikke vet det.

Om jeg hadde tatt med meg personen i bilen er noe helt annet. Kommer an på om personen er skadet og jeg kan kjøre til legevakten, om personen bor i nærheten, om ikke alle ungene var i bilen pga plass, osv. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle tatt med meg personen hjem? Det måtte vært om det var et mer øde sted enn her vi bor og personen kunne blitt hentet der, men jeg hadde vel heller kjørt personen dit den skulle.

Anonymkode: 9b253...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart jeg hadde stoppet, uavhengig av hvem jeg hadde med i bilen.

Ville ikke tatt med meg vedkommende hjem, men kunne godt bringt personen til legevakt dersom det ikke hadde vært aktuelt å ringe sykebil.
Man skal vel uansett til legesjekk og tas blodprøve av i en slik situasjon.

Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke sikkert på om jeg ville bringt personen til legevakt, tenk om personen er påvirket av noe, som du ikke klarer å se med første øyekast, og slår seg vrang/skader deg når dere er på tur til legevakt.

Men jeg ville ringt nødetaten, og evt vært der til personen ble tatt hånd om.

Anonymkode: a0dcc...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte en gang rett bak en bil som spant rundt på glatta og gikk i fjellveggen. Stor skade på bilen, men personene, en voksen og ett barn, var fysisk uskadde. Både jeg og bilen som kom etter meg stoppet. Jeg kjørte personene hjem, han som kom i bilen bak varslet om ulykken og kjørte hjem bagasjen deres. Dette var på en litt avsides strekning i en tynt befolket kommune, og de var et par timer hjemmefra. Tenker at det er en selvfølge å gjøre sånt dersom man har noe som helst interesse av å være et medmenneske.

Anonymkode: cb71a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjørte en gang rett bak en bil som spant rundt på glatta og gikk i fjellveggen. Stor skade på bilen, men personene, en voksen og ett barn, var fysisk uskadde. Både jeg og bilen som kom etter meg stoppet. Jeg kjørte personene hjem, han som kom i bilen bak varslet om ulykken og kjørte hjem bagasjen deres. Dette var på en litt avsides strekning i en tynt befolket kommune, og de var et par timer hjemmefra. Tenker at det er en selvfølge å gjøre sånt dersom man har noe som helst interesse av å være et medmenneske.

Anonymkode: cb71a...7e1

Hvis bilen var så skadet, så burde de vel i det minste vært sjekket på legevakten først?

Anonymkode: 60e71...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stoppa og sjekka tilstanden til sjåfør og passasjerar, og evt varsla naudetatane.  Trur neppe eg hadde teke med nokon heim for å gje dei mat.  Kanskje om eg budde langt uti audemarka, men her i byen går det normalt sett ganske fort å få bilberging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis bilen var så skadet, så burde de vel i det minste vært sjekket på legevakten først?

Anonymkode: 60e71...4eb

De ønsket ikke det. Jeg foreslo flere ganger å kjøre dem til legevakta, men ingen av dem hadde smerter eller synlige skader. De ville bare hjem. Mulig legevakt hadde vært det riktigste, men heldigvis var ingen av dem skadet (var i kontakt med den voksne i etterkant). 

Bilen så veldig stygg ut, men bare bulket og skrapet utvendig - ikke knust.

Anonymkode: cb71a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er pålagt å stoppe, så det hadde jeg gjort (og har gjort det ved flere anledninger). Men jeg kan ikke se for meg at jeg skulle tatt med meg personen hjem og laget mat til vedkommende. Det mest aktuelle er jo å sjekke om folk er skadet, ringe nødetatene, eventuelt bilberging, og hjelpe til så godt man kan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Superdolly skrev:

Man er pålagt å stoppe, så det hadde jeg gjort (og har gjort det ved flere anledninger). Men jeg kan ikke se for meg at jeg skulle tatt med meg personen hjem og laget mat til vedkommende. Det mest aktuelle er jo å sjekke om folk er skadet, ringe nødetatene, eventuelt bilberging, og hjelpe til så godt man kan.

 

Bombe.... Du serverer jo kun pai til fetter Anton.

Anonymkode: a7305...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...