Gå til innhold

Når er det normalt at barn kan være hjemme alene mens man drar på butikken o.l


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barn er forskjellige dere....

Jeg har flere barn selv. Ett av dem har alltid vært veldig rolig, voksen for alderen og veldig ansvarsfull. Det barnet fikk være alene fra 4-5 års alder mens jeg var kort tur i butikken (10-15 min). 

Et av mine andre barn er av typen som fort kan finne på ting, er vimsete og lite selvstendig. Han får ikke være alene hjemme enda, som 8 åring. 

Kanskje man i denne tråden bør stole litt på at foreldrene som kjenner sine barn tar avgjørelser som passer for sin situasjon og sine barn?

Ser også at mange nevner fare for brann som årsak til at barna ikke bør være alene.... joda... men om man ikke har oppvaskmaskiner osv i gang, så bør vel sjansen være såpass liten at det nesten må være en sjanse man må ta vel... Det KAN begynne å brenne, ved en sannsynlighetsberegning vil det komme frem at det er en bitteliten sjanse for det. Men ellers da? Det er jo en liten sjanse for at barna kan bli kidnappet eller utsatt for noe om de går til skolen eller venner selv... hver gang man setter seg i en bil med barna kan man havne i en ulykke, alt av fysisk lek ute kan potensielt føre til skader, overnatting hos familie og venner av barnet kan absolutt føre til seksuelle overgrep (de fleste som er utsatt opplevde det på denne måten av folk de kjente)... ja, lista er lang. Barn kan skade seg, ting kan skje. Men om man virkelig ser på det så er det vel ikke veldig overhengende sannsynlig at det elektriske anlegget i huset helt plutselig tar fyr helt uten trøbbel i forveien og da akkurat de 10 min man er borte...

Anonymkode: 4ce21...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste var litt alene fra 1 klasse. Var naturlig at han var hjemme når lillemor ble levert i barnehagen og han ikke skulle på skolen. Da var han 6. Nå er han 10 og kan være alene i timesvis på dagen.

På kvelden lar jeg ham ikke være alene.

Lillesøster er 5,5 og jeg tenker at når hun starter skolen er det naturlig å øve litt på å være hjemme alene mens jeg la meg si handler.

De er og alene sammen mens vi gjør ærend, som handling og levering. Men lar dem ikke være alene på kvelden, det er i så fall unntak.(som at mannen henter meg på togstasjonen)

Anonymkode: b06f4...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine eldste begynte å øve siste halvår i barnehagen. Hadde selvsagt øvd på hva de skulle gjøre ved en brann og lært dem å ringe til mamma/pappa. Var aldri borte mer enn 15-20minutter. Begge to modne gutter. Hva vi gjør med minste vil tiden vise, ingen barn er like. 

Eldste på 12 kan være hjemme alene på kvelden (skjer skjelden) men bare så lenge han er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når noen spør om hvor gammelt et barn var da det fikk være alene hjemme første gang ser jeg det som ganske viktig informasjon å nevne at naboen var 10-15 meter unna og fulgte med. Handler ikke om å beskrive hjemmesituasjon - det handler om at da var faktisk barnet under oppsyn og det er en helt annen situasjon enn å si at barnet var ALENE hjemme i 30 min. 

Anonymkode: 2b785...8a8

Du kan jo ikke lese! Jeg skrev at naboen var i HAGEN sin. Barnet mitt ikke under oppsyn da naboens hage og min stue er to ulike steder. 

Anonymkode: 01a69...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn er forskjellige dere....

Jeg har flere barn selv. Ett av dem har alltid vært veldig rolig, voksen for alderen og veldig ansvarsfull. Det barnet fikk være alene fra 4-5 års alder mens jeg var kort tur i butikken (10-15 min). 

Et av mine andre barn er av typen som fort kan finne på ting, er vimsete og lite selvstendig. Han får ikke være alene hjemme enda, som 8 åring. 

Kanskje man i denne tråden bør stole litt på at foreldrene som kjenner sine barn tar avgjørelser som passer for sin situasjon og sine barn?

Ser også at mange nevner fare for brann som årsak til at barna ikke bør være alene.... joda... men om man ikke har oppvaskmaskiner osv i gang, så bør vel sjansen være såpass liten at det nesten må være en sjanse man må ta vel... Det KAN begynne å brenne, ved en sannsynlighetsberegning vil det komme frem at det er en bitteliten sjanse for det. Men ellers da? Det er jo en liten sjanse for at barna kan bli kidnappet eller utsatt for noe om de går til skolen eller venner selv... hver gang man setter seg i en bil med barna kan man havne i en ulykke, alt av fysisk lek ute kan potensielt føre til skader, overnatting hos familie og venner av barnet kan absolutt føre til seksuelle overgrep (de fleste som er utsatt opplevde det på denne måten av folk de kjente)... ja, lista er lang. Barn kan skade seg, ting kan skje. Men om man virkelig ser på det så er det vel ikke veldig overhengende sannsynlig at det elektriske anlegget i huset helt plutselig tar fyr helt uten trøbbel i forveien og da akkurat de 10 min man er borte...

Anonymkode: 4ce21...ffd

Er så enig med deg. Risiko finnes over alt i livet, man kan ikke helgardere seg mot alle farer.

Mitt ene barn var alene hjemme mens jeg dro på butikken da hun var 4 år. Hun satt med ipad i sengen og ville ikke bli med. Ingen elektriske maskiner stod på. Selvfølgelig er det en mulighet for at det plutselig begynner å brenne, men hun kunne også blitt utsatt for en trafikkulykke på bilturen til butikken. 

 

Anonymkode: 4c8dc...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 åringen min kan fint være hjemme alene 1 time.

Snart 11 åringen min kan være alene hjemme i timesvis. Han kunne fint ha vært alene hjemme til kl 22-23 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har tvillinger på 4 så vet det er en stund til enda, men lurer litt på det? At man er borte en halvtime o.l. Når er det liksom forsvarlig?

 

Samme med å dra ut på kvelden på restaurant ? (ikke alkohol og ikke senere enn kl 22)  Når kan de det uten at det blir sett på som uansvarlig?

Anonymkode: 95b87...4e8

Hvis barnet selv føler seg komfortabel med det:

6 år og 10 år

Er ikke sovetid før 22 i helgene på noen av 10- åringene jeg vet om

Anonymkode: ecbdb...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bare to år siden synes mitt barn det var skummelt å være alene hjemme, nå som det er 11 er det noe helt annet, og det kan fint være hjemme en hel dag alene og kose seg med det. 

Anonymkode: ecbdb...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...