Gå til innhold

Får barna mine for mye lommepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De går i 6. og 9.klasse. De får 100 kr i uka begge to. Ingen av dem hjelper veldig mye til hjemme, men de er samtidig ikke så vanskelige å be vanligvis. Eldste har autisme og kan ikke ha alt for mange oppgaver og krav. Men han er hjelpsom på gode dager. Passer godt på søsteren sin. Han forstår nytten av å hjelpe hverandre. Yngste hjelper med eldste når han/jeg trenger det. Hun hjelper gjerne til når noe skal pakkes, gjøres klart eller lignende, men er litt vanskeligere å be når det kommer til ordinær rydding hjemme. 

Er 100 kr i uka for mye? De bruker uhyre lite penger og sitter nå med endel tusen. Det er jo veldig positivt selvsagt, men da blir jeg iblant også usikker på om de får litt mye. Spesielt yngste kan iblant sløse veldig når hun først bruker penger. Feks bruke 600 kr på et ps4-spill hun så og si aldri har brukt. Også bryr hun seg ikke om at pengene ble sløst bort, for hun er jo rik. Det skal sies at de ikke får bruke pengene helt fritt, de spør meg om lov selv om det pr definisjon er deres penger. Men jeg godkjenner de fleste kjøp. Så, hva tenker dere? Fordelen er jo at de faktisk kan spare opp til PC etc gjennom ukepengene.

 

Anonymkode: a293e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er mye for 6 klassingen. Erhan flink til å spare? Jeg jobber på Meny og er utrolig overrasket over hvor mye penger barn har å disponere. Tror maaange foreldre hadde fått sjokk hvis de visste hva ungen kjøpte både før og etter skolen....

Anonymkode: bd154...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 klassing får 50 kr i uka, da må hun rydde ut av oppvaskemaskinen, holde orden på rommet sitt og brette og legge på plass klærne sine 

Anonymkode: 27bb4...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.klassingen min får 500 kr mnd inn på kortet sitt. Han bruker opp det. Kantine på skolen, ute med venner i helgene, bowling, av og til kino osv. 

5.klassingen min får ikke faste lommepenger enda, hun bruker lite penger og får heller ved behov 

Anonymkode: 2de2a...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er mye for 6 klassingen. Erhan flink til å spare? Jeg jobber på Meny og er utrolig overrasket over hvor mye penger barn har å disponere. Tror maaange foreldre hadde fått sjokk hvis de visste hva ungen kjøpte både før og etter skolen....

Anonymkode: bd154...00d

De er aldri innom butikk og kiosk uten at jeg vet det. De tar buss til og fra skolen og vi bor noen km unna butikk. Så de har ikke muligheten til å sløse og gjøre usunne småkjøp. 

Anonymkode: a293e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 klassing får 35kr i uka. Da må han støvsuge loftsetasjen, trappa ned til andre etasje, gang, bad og eget rom i 2 etasje. Dette må gjøres hver tirsdag. Blir ikke det gjort, ingen penger.

Utenom, som han ikke får penger for er vanlige oppgaver som å pakke ut og inn av sekk, gymtøy, treningstøy, rydde av bordet og inn i oppvaskmaskin etter seg, gå med søpla ved behov og holde gang og fellesarealet ryddig for sine ting.

4 klassingen får 30kr i uka for å henge opp to maskiner med klær, brette to maskiner og legge bort tøyet samt støvsuge eget rom. 

Hun må gjøre samme som bror på utenom tingene.

Begge må hjelpe til å dekke bord osv oå forespørsel.

 

Anonymkode: a6ff0...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente på 11 år får også 100kr. Men hun må gjøre oppgavene sine for å få penger. Hun tar opp matboks og drikkeflaske fra sekken, lager matpakke kvelden før, pakker gymbag og svømmebag + rydder ut av den, rydder rommet, tøy i skittentøykurven, dekker på bordet til middag og rydder brettede håndklær og kluter på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke lommepenger. Tenker unger må lære å bidra til fellesskapet uten å få penger. De får lørdagsgodt, reise på kino/tivoli o.s.v. Penger de får fra besteforeldre, bursdager, jul sparer de. 

Anonymkode: 4d335...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Gimi appen som vi bruker har en 12 åring i snitt utbetalt 60,- i uken. I tillegg til det får de penger når de gjør oppgaver.

Anonymkode: bc7f5...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine får ikke lommepenger. Tenker unger må lære å bidra til fellesskapet uten å få penger. De får lørdagsgodt, reise på kino/tivoli o.s.v. Penger de får fra besteforeldre, bursdager, jul sparer de. 

Anonymkode: 4d335...b74

Vi har aldri hatt fokus på at de får penger for å bidra. Så jeg har aldri satt oppgaver opp mot ukepengene. Vi snakker heller om det fine med å bidra. Og at ukepengene er for at de skal kunne spare og evnt kjøpe seg småting når de er med i butikken. Da slipper jeg spm å få et blad feks, for da må de vurdere om de vil bruke egne penger på det. Og de er litt gniene på egne penger 😉

 

Hi.

Anonymkode: a293e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for mye før det tipper ditt eget budsjett. Har vært borti de som får 500 i uken også, men foreldrene har råd til det, og da ser jeg ike problemet. Har ei på 16. Hun får 500 av meg og 1000 av far hver mnd. Med disse pengene må hun kjøpe seg busskort, kinobilletter, klær, sminke osv hun får bare disse pengene og ikke noe mer. Det skal brukes på alle hennes utgifter og hun må fordele pengene selv. Er det tomt, så er det tomt. For å få alle pengene, må rommet begge steder ryddes minst en dag i uken, middag lages en gang i uken og hun må være hjemme til de tidene vi har satt og gjøre alle lekser. 

De andre på 7 og 9 «velger lønn» selv. Vi har en lapp på kjøleskapet hvor det står hvilke oppgaver de kan gjøre og hva de kan tjene på det. Men! De kan ikke vaske doen 3 ganger på en dag feks. Lappen er laget i bingo-form og de krysser av når jeg har godkjent arbeidet. Beløp per uke per barn er maks 100kr, men det har de aldri oppnådd.

Anonymkode: c2596...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Gimi, og ungene får lønn utfra hva de gjør av oppgaver. Gidder de ikke bidra får de heller ikke noe, er de ivrige kan de tjene en god del. 

Vi forventer at de holder orden og rydder eget rom, at de pakker sekk og gymbagen osv uten betaling. Men de ksn tjene penger på å tømme oppvaskmaskinen, lage middag, støvsuge, måke snø, klippe plen osv. 

Som regel ligger de et sted mellom 30 og 100 kr uka. 

Anonymkode: dbd37...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det syns jeg ikke. Om du har lyst til det og så til det er det jo helt OK! Min 12 åring får også 100 kr i uka, av og til 200 kr. Dette er rene brukepenger. Om han svir av alt på en gang, sparer eller hva det nå måtte være er hans sak. Han får penger fordi jeg ikke vil at han skal gå blakk om han ikke må. Svir han av alt på en gang så får han gå blakk til neste uke. Det er hans valg. Han er forøvrig veldig flink til å hjelpe til hjemme med alt fra støvsuging et par ganger i uka, ta ut av Oppvaskmaskinen, ta ut søppel, starte en klesvask, starte tørketrommel og det er aldri noen protester når det kommer til lekser, leging, internett osv. 

Anonymkode: 7288c...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

8.klassingen min får 500 kr mnd inn på kortet sitt. Han bruker opp det. Kantine på skolen, ute med venner i helgene, bowling, av og til kino osv. 

5.klassingen min får ikke faste lommepenger enda, hun bruker lite penger og får heller ved behov 

Anonymkode: 2de2a...cd0

Det er forresten overhodet ikke koblet mot husarbeid, det forventer jeg at alle bidrar med uten "hva får jeg for det"-mentalitet.

De får lommepenger fordi de er barna mine og det er min jobb å forsørge dem, de hjelper til med husarbeid fordi de bor i dette huset og jeg forventer det at dem.

Anonymkode: 2de2a...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er aldri innom butikk og kiosk uten at jeg vet det. De tar buss til og fra skolen og vi bor noen km unna butikk. Så de har ikke muligheten til å sløse og gjøre usunne småkjøp. 

Anonymkode: a293e...620

Kan godt hende det stemmer for ditt barns vedkommende, men jeg er sikker på at 80% av barna som kommer innom oss og kjøper boller, potetgull, sjokolade mm er totalt uvitende hva «gullet» bruker penger på...

Anonymkode: bd154...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi synes det var lite. Mine får 3000,- hver pr mnd men da må bruke de på evt ekstra klær og sko de vil ha, kino, lunsj med venner, godis og annet. Det de trenger av vanlige klær og ting til sport/hobby betaler vi. De må spare lommepenger selv til ting de vil kjøpe seg i ferie og gaver til venner til jul etc. 

Anonymkode: 46e5f...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Oi synes det var lite. Mine får 3000,- hver pr mnd men da må bruke de på evt ekstra klær og sko de vil ha, kino, lunsj med venner, godis og annet. Det de trenger av vanlige klær og ting til sport/hobby betaler vi. De må spare lommepenger selv til ting de vil kjøpe seg i ferie og gaver til venner til jul etc. 

Anonymkode: 46e5f...7df

Verste jeg har hørt!!!!

Anonymkode: bd154...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi synes det var lite. Mine får 3000,- hver pr mnd men da må bruke de på evt ekstra klær og sko de vil ha, kino, lunsj med venner, godis og annet. Det de trenger av vanlige klær og ting til sport/hobby betaler vi. De må spare lommepenger selv til ting de vil kjøpe seg i ferie og gaver til venner til jul etc. 

Anonymkode: 46e5f...7df

Seriøst??? I tillegg dekker dere klær/sko/hobby?

Det er 100 kr hver dag til...ja...

snakk om å lage vaner hos barna at de alltid har penger mellom henda. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi synes det var lite. Mine får 3000,- hver pr mnd men da må bruke de på evt ekstra klær og sko de vil ha, kino, lunsj med venner, godis og annet. Det de trenger av vanlige klær og ting til sport/hobby betaler vi. De må spare lommepenger selv til ting de vil kjøpe seg i ferie og gaver til venner til jul etc. 

Anonymkode: 46e5f...7df

De er jo vilt mye :sjokkert: Ikke rart det er mye press blant ungdommene om ting de "må" ha. Jeg har ikke i nærheten av 3000 å bruke på meg selv engang

Anonymkode: fd499...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi synes det var lite. Mine får 3000,- hver pr mnd men da må bruke de på evt ekstra klær og sko de vil ha, kino, lunsj med venner, godis og annet. Det de trenger av vanlige klær og ting til sport/hobby betaler vi. De må spare lommepenger selv til ting de vil kjøpe seg i ferie og gaver til venner til jul etc. 

Anonymkode: 46e5f...7df

Hehe, de ungene må du regne med å fø på til de flytter hjemmefra ja. Ingen vits i å skaffe seg sommerjobb o.l. når de får så mye penger hjemme ;)

Min 17-åring får 1000 kr måneden av meg, og har en deltidsjobb i butikk ved siden av skolen for å skaffe seg de lommepengene han føler han trenger,

Anonymkode: 2de2a...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7.klassing og 10.klassing får 500kr mnd, da gjør de litt husarbeid, og passer sine småsøsken ved behov. 

Har vært lengre perioder uten noe pga at de hjalp lite til, og de huffet seg veldig når vi spurte om noe. 

Største er hos oss annenhver uke. 

De er veldig flinke til å bidra med husarbeid og tar med seg de minste ut på eget initiativ nå 👍🏻.

Anonymkode: b262a...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7.klassing får 200 hver 14.dag, gjort bevisst for at han skal trene på å få pengene til å holde. Det går over all forventning og han har alltid penger igjen, som puttes på sparekontoen. Han er tydelig forsiktig og klar på at han sparer til noe han kan få lyst på. Tror han liker tanken på at dette fungerer. Hjemme bidrar han med det jeg ber ham om, protesterer litt innimellom, men utfører oppgavene, som kan være alt fra å feie eller måke, til å stikke på butikken å kjøpe tannkrem. Siden han stort sett har noe igjen, tenker jeg at vi har lagt oss på riktig nivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, prekæs skrev:

Siden han stort sett har noe igjen, tenker jeg at vi har lagt oss på riktig nivå.

 

Det er vel nettopp det som gjør at jeg noen ganger er redd jeg gir for mye. Det siste halvåret har de nok brukt 2500-3000 kr på ting og nå har de igjen 1500-2000 krpå kortene sine. Og de bruker ikke særlig av pengene de får til jul og bursdag heller, så der har de vel 3500 kr nå. De er jo steinrike for å være så små. 

Anonymkode: a293e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel nettopp det som gjør at jeg noen ganger er redd jeg gir for mye. Det siste halvåret har de nok brukt 2500-3000 kr på ting og nå har de igjen 1500-2000 krpå kortene sine. Og de bruker ikke særlig av pengene de får til jul og bursdag heller, så der har de vel 3500 kr nå. De er jo steinrike for å være så små. 

Anonymkode: a293e...620

Jeg tenker det kommer an på hva pengene skal dekke og hva de får utenom. Min 6-åring får 50 kroner i uka og har spart nesten 3000 (500 er fra bestefar da). Han får jo ikke veldig mye, han kunne lett brukt det på godteri, donaldblader, slim og andre småting i lekebutikken, men han velger å ikke gjøre det. Dette er ting vi ikke kjøper til ham som det er meningen ukepengene skal dekke. Synes jo ikke han skal straffes for å heller velge å spare pengene.

Planen hans er å kjøpe Nintendo switch når han har nok penger. Faren er helt uenig og mener playstation er bedre, men dette er guttens penger som han har spart helt selv, så det er hans valg. ;)

Anonymkode: 4a9de...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...