Gå til innhold

Venninnen min har alltid med vin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI. Hvis dette er dine holdninger til alkohol og din kunnskap, at du kan drikke i svangerskapet, og denne venninnen er ditt nettverk,  så bør noen andre veilede deg litt angående barn og svangerskap.  Kanskje du bør be om hjelp på helsestasjonen? 

Anonymkode: 67e10...2fe

Jeg har den kunnskapen jeg har og den er ikke feil selv om den strider i mot det leger sier. Totalavhold kommer dommen konsekvens av norsk drikkekultur. Bare se hvordan nordmenn ligger i grøfter natt til søndag over hele landet og hvordan de i sydeuropeiske land som klarer å ta vare på seg selv om de drikker. Derfor sier de at det er best med totalavhold. Feks. Hadde en venninne som var gravid og fikk barn for 18 år siden. På den tiden sa leger at det ikke var skadelig med en øl her og der eller et glass vin i ny og ne. Derfor tok hun med 12 øl på fest. For det var jo en sjelden gang. Og hun drakk alle. Ingen synes det var ok, men hadde hun klart å holde det til EN, så ser jeg ikke problemet. Nordmenn er kjent verden over for elendig apefyll og drikkekultur. Derfor MÅ myndighetene be oss la være. De kan heller ikke anbefale alkohol i svangerskap, fordi mengder KAN være skadelig

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn at et par glass vin i svangerskapet er skadelig. Det er bare at vi i Norge har en elendig drikkekultur hvor vi sammenligner et glass vin her og der med flatfyll. Det er bevist at det ikke er skadelig, men de fleste velger å avstå, meg inkludert, fordi de mener det er best. 

Anonymkode: 876ba...75e

Nei, det siste jeg så om hva som var bevist er at de ikke har funnet noen nedre grense for hva som er skadelig mengde alkohol, og dermed er totalavhold anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kan jo bestemme hva som skjer i ditt hus.

Anonymkode: 58905...43f

Ja, det kan jeg og jeg ser ikke noe problem med at hun tar et glass vin

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pobie skrev:

Nei, det siste jeg så om hva som var bevist er at de ikke har funnet noen nedre grense for hva som er skadelig mengde alkohol, og dermed er totalavhold anbefalt. 

Det er linket til forskning av en annen oppi her. Les den

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan jeg og jeg ser ikke noe problem med at hun tar et glass vin

Anonymkode: 876ba...75e

Men da ser jeg ikke helt poenget med denne tråden, hvis det ikke er et problem at hun drikker. Er det bare om hun kommer på sykehuset med vin at det ikke er greit? Da får du i tilfelle fortelle henne det.

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har den kunnskapen jeg har og den er ikke feil selv om den strider i mot det leger sier. Totalavhold kommer dommen konsekvens av norsk drikkekultur. Bare se hvordan nordmenn ligger i grøfter natt til søndag over hele landet og hvordan de i sydeuropeiske land som klarer å ta vare på seg selv om de drikker. Derfor sier de at det er best med totalavhold. Feks. Hadde en venninne som var gravid og fikk barn for 18 år siden. På den tiden sa leger at det ikke var skadelig med en øl her og der eller et glass vin i ny og ne. Derfor tok hun med 12 øl på fest. For det var jo en sjelden gang. Og hun drakk alle. Ingen synes det var ok, men hadde hun klart å holde det til EN, så ser jeg ikke problemet. Nordmenn er kjent verden over for elendig apefyll og drikkekultur. Derfor MÅ myndighetene be oss la være. De kan heller ikke anbefale alkohol i svangerskap, fordi mengder KAN være skadelig

Anonymkode: 876ba...75e

"Jeg tar ikke feil selv om det strider imot det leger sier". Det er sånne argumenter man hører fra vaksinemotstandere også. "Jeg vet, selv om alle forskere er uenig, og jeg ikke har andre kilder enn YouTube". 

At du begynner å sammenligne med flatfyll er jo direkte snodig. Tror du helt alvorlig, at det er anbefalt totalforbud fordi HelseNorge forventer at nordmenn ikke kan drikke uten å stoppe? Det er jo ikke det som er saken.

Man vet ikke hvor lite som skal til, før et barn/fostet tar skade. Derfor kan til og med 1 glass være for mye. Noen får helt friske babyer, andre tar skade. Det er rett og slett ikke verdt risikoen. 

Anonymkode: 017df...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett bort fra diskusjonen om alkohol i svangerskapet: jeg synes det må være greit at hun tar med vin hjem til deg, hvis ikke du synes det blir alt for slitsomt. 

Og sykehus er så klart alkoholfrie, så hun kan absolutt ikke dra med seg vin på fødestua. De har nok å stri med der om de ikke skal håndtere berusa personer også. 

Anonymkode: f6ea2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er linket til forskning av en annen oppi her. Les den

Anonymkode: 876ba...75e

Jeg ser en link til en artikkel som never en studie som ikke nevner hvor mange kvinner som var med i denne studien eller hvordan studien ble utført. Man kan selvfølgelig ikke lese en artikkel hvor noe er antydet og så bestemme seg for at alkohol er trygt i små mengder. 

Det finnes ingen studier utført i kontrollerte former som viser hvilken mengde som er trygg, siden studien i seg selv vil være uetisk og det er ingen som vil utføre en slik studie. De studiene som finnes består av kvinner som rapporterer i ettertid hvor mye de har drukket, noe som i seg selv er upålitelig og unøyaktig og ikke noe man kan stole på. Siden man ikke kan utføre en kontrollert studie, kan man heller ikke si at det finnes en mengde som er trygg. Det er derfor totalavhold anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har den kunnskapen jeg har og den er ikke feil selv om den strider i mot det leger sier. Totalavhold kommer dommen konsekvens av norsk drikkekultur. Bare se hvordan nordmenn ligger i grøfter natt til søndag over hele landet og hvordan de i sydeuropeiske land som klarer å ta vare på seg selv om de drikker. Derfor sier de at det er best med totalavhold. Feks. Hadde en venninne som var gravid og fikk barn for 18 år siden. På den tiden sa leger at det ikke var skadelig med en øl her og der eller et glass vin i ny og ne. Derfor tok hun med 12 øl på fest. For det var jo en sjelden gang. Og hun drakk alle. Ingen synes det var ok, men hadde hun klart å holde det til EN, så ser jeg ikke problemet. Nordmenn er kjent verden over for elendig apefyll og drikkekultur. Derfor MÅ myndighetene be oss la være. De kan heller ikke anbefale alkohol i svangerskap, fordi mengder KAN være skadelig

Anonymkode: 876ba...75e

Wow. Bare...jeg har ikke ord. Og blir faktisk litt bekymret for dette barnet som får kun deg og vin-tante som nærmeste rollemodeller. 

 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du laget innlegget kun for å provosere av følgende årsaker:

Du velger å ikke drikke i svangerskapet, men velger likevel å påpeke mange ganger at alkohol ikke er skadelig, og du ønsker ikke å lese artikler om hvorfor det er skadelig. Hvorfor skal du bry deg om det er skadelig eller ikke når du likevel ikke drikker i svangerskapet?

Du lager et innlegg om din venninne som alltid tar med vin når hun kommer til deg, men dette synes du er greit at hun gjør, og du ønsker ikke å hjelpe din venninne til å la vær å drikke selv om hun sannsynligvis har et alkoholproblem.

Jeg kjeder meg også i dag, og ser frem til å følge denne tråden videre :)

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pobie skrev:

Jeg ser en link til en artikkel som never en studie som ikke nevner hvor mange kvinner som var med i denne studien eller hvordan studien ble utført. Man kan selvfølgelig ikke lese en artikkel hvor noe er antydet og så bestemme seg for at alkohol er trygt i små mengder. 

Det finnes ingen studier utført i kontrollerte former som viser hvilken mengde som er trygg, siden studien i seg selv vil være uetisk og det er ingen som vil utføre en slik studie. De studiene som finnes består av kvinner som rapporterer i ettertid hvor mye de har drukket, noe som i seg selv er upålitelig og unøyaktig og ikke noe man kan stole på. Siden man ikke kan utføre en kontrollert studie, kan man heller ikke si at det finnes en mengde som er trygg. Det er derfor totalavhold anbefales. 

Din konklusjon er jo da at man ikke vet om det er skadelig eller ikke. Man blir heller ikke straffet for å ta seg et glass vin i løpet av svangerskapet. Derfor er det ikke ulovlig og man KAN drikke i svangerskapet. At det ikke er lurt å være drita vet vi alle, om det er skadelig å ta et glass vin i hyggelig lag en gang i svangerskapet er, med største sannsynlighet ikke skadelig. Veldig mange friske og raske barn og mange toppidrettsutøvere osv er født av foreldre som tok et glass her og der og mange kvinner har til og med vært drita før de visste de var gravide. Det er sjelden det har påvirkning og gir skader. 

Hvis man skal ligge unna alt som kanskje, men ikke bevist kan påvirke, så er det faktisk uetisk å få barn. Alle har nemlig gjort dumme ting enten i svangerskap eller etter barna er født. Noen slår eller voldtar barna, noen tok et glass vin i svangerskapet

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du laget innlegget kun for å provosere av følgende årsaker:

Du velger å ikke drikke i svangerskapet, men velger likevel å påpeke mange ganger at alkohol ikke er skadelig, og du ønsker ikke å lese artikler om hvorfor det er skadelig. Hvorfor skal du bry deg om det er skadelig eller ikke når du likevel ikke drikker i svangerskapet?

Du lager et innlegg om din venninne som alltid tar med vin når hun kommer til deg, men dette synes du er greit at hun gjør, og du ønsker ikke å hjelpe din venninne til å la vær å drikke selv om hun sannsynligvis har et alkoholproblem.

Jeg kjeder meg også i dag, og ser frem til å følge denne tråden videre :)

Anonymkode: 58905...43f

Nr 1: jeg sa en gang at jeg KAN drikke, men velger å ikke gjøre det av hensyn til barnet. Sikkert teit, for koker det på DIB i flere uker. Jeg har ikke NOE sted sagt at jeg ikke vil lese noe om noe, så hvor det kommer fra aner ikke, men kanskje du kan fortelle meg det?

nr2: hun har nok ikke et alkoholproblem. Hun har med vin de gangene vi gjør noe sammen. Anledningene er nevnt i første innlegg. At du leser alkoholisme at 3-4 anledninger på 7 mnd må du stå for.

nr 3: kjed deg aå mye du vil. Det kan jeg ikke hjelpe deg med

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Bare...jeg har ikke ord. Og blir faktisk litt bekymret for dette barnet som får kun deg og vin-tante som nærmeste rollemodeller. 

 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Ja, verden er fæl, er den ikke?

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du seriøst frykter at venninna tar med vin på fødeavdelingen så har du vel feil fødepartner! Tipper jordmora kommer til å se GANSKE rart på både henne OG deg dersom de ser eller lukter vin... 

Anonymkode: 760f2...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke skjønner hva problemet er. Venninna di har drukket vin 3 ganger på 7 mnd. Du synes det er greit at hun drikker når hun kommer på besøk. Er det kun at du er redd for at hun skal drikke under fødselen? Da sier du jo bare at du vil ha henne med som støtte og vil ikke at hun skal drikke. Hvis hun ikke umiddelbart går med på det er hun ikke rette personen til å bli med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din konklusjon er jo da at man ikke vet om det er skadelig eller ikke. Man blir heller ikke straffet for å ta seg et glass vin i løpet av svangerskapet. Derfor er det ikke ulovlig og man KAN drikke i svangerskapet. At det ikke er lurt å være drita vet vi alle, om det er skadelig å ta et glass vin i hyggelig lag en gang i svangerskapet er, med største sannsynlighet ikke skadelig. Veldig mange friske og raske barn og mange toppidrettsutøvere osv er født av foreldre som tok et glass her og der og mange kvinner har til og med vært drita før de visste de var gravide. Det er sjelden det har påvirkning og gir skader. 

Hvis man skal ligge unna alt som kanskje, men ikke bevist kan påvirke, så er det faktisk uetisk å få barn. Alle har nemlig gjort dumme ting enten i svangerskap eller etter barna er født. Noen slår eller voldtar barna, noen tok et glass vin i svangerskapet

Anonymkode: 876ba...75e

Jo, man vet at det er skadelig. Man vet bare ikke hvilken mengde som er skadelig. Derfor kan man ikke si alt det er greit å ta seg et glass vin i uka, fordi de faktisk ikke vet om dette er skadelig eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har den kunnskapen jeg har og den er ikke feil selv om den strider i mot det leger sier. Totalavhold kommer dommen konsekvens av norsk drikkekultur. Bare se hvordan nordmenn ligger i grøfter natt til søndag over hele landet og hvordan de i sydeuropeiske land som klarer å ta vare på seg selv om de drikker. Derfor sier de at det er best med totalavhold. Feks. Hadde en venninne som var gravid og fikk barn for 18 år siden. På den tiden sa leger at det ikke var skadelig med en øl her og der eller et glass vin i ny og ne. Derfor tok hun med 12 øl på fest. For det var jo en sjelden gang. Og hun drakk alle. Ingen synes det var ok, men hadde hun klart å holde det til EN, så ser jeg ikke problemet. Nordmenn er kjent verden over for elendig apefyll og drikkekultur. Derfor MÅ myndighetene be oss la være. De kan heller ikke anbefale alkohol i svangerskap, fordi mengder KAN være skadelig

Anonymkode: 876ba...75e

Nei, rådet om totalavhold kommer ikke av norsk drikkekultur, det kommer av at man ikke vet hvor mye hvert enkelt foster tåler.

Et foster kan tåle at du tar et glass annenhver dag, et annet foster tåler kanskje ikke et glass i uka.

Har en venninne som fikk et barn med nedsatt nyrefunksjon, det barnet hadde antagelig ikke tålt et glass engang.

Så siden alle fostre er forskjellig, og du ikke aner hvor mye akkurat ditt foster tåler, eller om det tåler noe i det hele tatt, er rådet totalavhold.

Anonymkode: b4f57...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, rådet om totalavhold kommer ikke av norsk drikkekultur, det kommer av at man ikke vet hvor mye hvert enkelt foster tåler.

Et foster kan tåle at du tar et glass annenhver dag, et annet foster tåler kanskje ikke et glass i uka.

Har en venninne som fikk et barn med nedsatt nyrefunksjon, det barnet hadde antagelig ikke tålt et glass engang.

Så siden alle fostre er forskjellig, og du ikke aner hvor mye akkurat ditt foster tåler, eller om det tåler noe i det hele tatt, er rådet totalavhold.

Anonymkode: b4f57...3fa

Hvordan besviste de at alkohol var årsaken til den nedsatte nyrefunksjonen?

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pobie skrev:

Jeg må si jeg ikke skjønner hva problemet er. Venninna di har drukket vin 3 ganger på 7 mnd. Du synes det er greit at hun drikker når hun kommer på besøk. Er det kun at du er redd for at hun skal drikke under fødselen? Da sier du jo bare at du vil ha henne med som støtte og vil ikke at hun skal drikke. Hvis hun ikke umiddelbart går med på det er hun ikke rette personen til å bli med deg. 

Spørsmålet er vel om hun er sosialt dum som ikke forstår at man ikke kan ta med alkohol på føden

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er vel om hun er sosialt dum som ikke forstår at man ikke kan ta med alkohol på føden

Anonymkode: 876ba...75e

Men hvorfor er en person du lurer på om er sosialt "dum" med deg på føden i utgangspunktet? 

 

Anonymkode: 760f2...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er en person du lurer på om er sosialt "dum" med deg på føden i utgangspunktet? 

 

Anonymkode: 760f2...8fb

Jeg har ingen andre som er villige og som jeg kjenner godt nok og jeg er livredd for å være der alene 

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan besviste de at alkohol var årsaken til den nedsatte nyrefunksjonen?

Anonymkode: 876ba...75e

Poenget var at akkurat det barnet ikke hadde tålt et glass tatt i hyggelig lag, ikke at det var skadet av alkohol. 

 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1: jeg sa en gang at jeg KAN drikke, men velger å ikke gjøre det av hensyn til barnet. Sikkert teit, for koker det på DIB i flere uker. Jeg har ikke NOE sted sagt at jeg ikke vil lese noe om noe, så hvor det kommer fra aner ikke, men kanskje du kan fortelle meg det?

nr2: hun har nok ikke et alkoholproblem. Hun har med vin de gangene vi gjør noe sammen. Anledningene er nevnt i første innlegg. At du leser alkoholisme at 3-4 anledninger på 7 mnd må du stå for.

nr 3: kjed deg aå mye du vil. Det kan jeg ikke hjelpe deg med

Anonymkode: 876ba...75e

Du har ikke sagt direkte at du ikke vil lese artikler om noe, men du påpeker jo feil i artikkelen, og at det derfor ikke er en sikker kilde, eller at det ikke er nevnt hvor mange kvinner som er med i undersøkelsen og lignende.

Jeg leser alkoholisme når din venninne som du nevner har med seg 3 liter vin, når hun er den eneste som drikker. Du skrev ingenting om at det KUN var disse 3-4 episodene du nevner at hun har drukket vin hos deg, jeg tolker det som at disse episodene kun var nevnt som eksempel. Du skriver også at hun har tenkt å ha vin på babyshower og på føden. Du skriver ingenting om at dette er i løpet av 7 mnd, du skriver heller ikke hvor langt du er på vei, derfor kunne ikke jeg vite noe om dette, jeg tenkte at dette kunne vært i løpet av de 3-4  siste helgene.
Du skriver også at venninna har med vin hver gang hun kommer til deg. Det skriver du i overskriften. Hvis dette er ei god venninne, er hun bare hos deg 3-4 ganger på 7 mnd?
Hvordan vet du at hun ikke drikker vin/alkohol regelmessig?

og til det første jeg stilte spørsmål ved: Hva vil du med innlegget dersom det ikke plager deg?

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er vel om hun er sosialt dum som ikke forstår at man ikke kan ta med alkohol på føden

Anonymkode: 876ba...75e

Jeg tenker at dere er på ganske samme plass når det gjelder dumskap. 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter hva jeg vet, så er det kun disse anledningene hun har drukket vin siste 7 mnd. Men det kan jo være mer

Anonymkode: 876ba...75e

Å herregud. Skal si du er navlebeskuende. Typisk fot gravide å bare se sin egen mage. Hele innlegget ditt er litt sånn "Hvis ikke jeg kan drikke, skal ingen andre heller!"

Du skjønner visst ikke at ikke resten av verden stopper opp bare fordi du er gravid. Hun kommer med vin selv fordi hun vet du ikke kjøper det nå når du er gravid, men hun har likevel lyst på et glass selv! Hun tar vin med i selskapet ditt for å spandere på evt andre gjester. 

Anonymkode: 7f428...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...