Gå til innhold

Venninnen min har alltid med vin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den artikkelen som er lagt ut sier akkurat det Pobie sier, at ulike studier gir ulike resultater og at den eneste måten å være sikker på å ikke skade barnet sitt med alkohol under svangerskapet er å unngå helt å drikke alkohol. Forskning kan ikke leses som om det var en vanlig avisartikkel. Slutninger kan ikke trekkes så forenklet som du gjør, HI, og uten å ta hensyn til alle fakta. Videre kommer du med din personlige definisjon på alkoholisme, men den konklusjonen er for det første feil (!) og for det andre så viser det at du tydeligvis ikke vet nok om for stort alkoholforbruk/alkoholproblemer/alkoholisme.

Les det du skrev i hovedinnlegget en gang til, Hi. Måten du skrev på, ordvalget ditt, tonen din, at du gjentar mange ganger at din venninne må ta med alkohol... alt i hovedinnlegget ditt gir inntrykk av at du selv mener hun drikker for mye. Så snur du helt om og sier du ikke vet hvor mye hun drikker og at hun ikke har et alkoholproblem, samtidig som du rister oppgitt på hodet over at hun sa hun kanskje trenger vin for å komme gjennom din fødsel. Du har ikke likt svarene du har fått, men husk at vi svarer ut fra det du skriver, du selv velger hvilket inntrykk du vil gjøre.

Er din venninne sosial dum? Det er umulig for oss å si, selv om det er pussig å ikke kunne møtes uten at hun drikker alkohol. Men jeg tror det er ganske trygt å si at det er store sjanser for at hun har et alkoholproblem. Jeg vet om ei som holder på akkurat slik som din venninne - hun har nå fått et stort alkoholproblem, og er i ferd med å kjøre seg selv helt i grøfta.

Men om din venninne er sosial dum så er ikke du særlig bedre, dessverre. Hadde du vært sosialt smart ville du ledd med henne da hun fleipet om å ta med vin til føden, og så ville du sagt noe ca. som "ha-ha... ja, hvem som helst kunne gjerne trengt et glass vin i den situasjonen. Men du, fra fleip til alvor - det går selvfølgelig ikke an. De vil heller ikke godta at det drikkes på føden eller at du kommer pusset. Jeg trenger deg der edru, det blir ikke et problem - eller?" Og så ville saken vært ute av verden. Men du, du velger å skrive på et forum for at fremmede som ikke kjenner din venninne skal støtte deg i at din venninne er sosialt dum... Det blir litt sosialt handikappet det også, HI ;)

 

Anonymkode: 98008...b89

Så du kan ikke svare noe om min venninne fordi du ikke vet noe om henne, me. Du kan glatt dømme meg som du vet like lite om? Ekte DIB-ånd det!

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så du kan ikke svare noe om min venninne fordi du ikke vet noe om henne, me. Du kan glatt dømme meg som du vet like lite om? Ekte DIB-ånd det!

Anonymkode: 876ba...75e

Du velger jo selv hva du skriver. Du velger hvordan du skriver. Du velger hvilken tone du skriver i. Du velger hvilket inntrykk du vil gi leserne. Så har du gjort mange valg underveis i tråden som også gir oss inntrykk. Såvidt meg bekjent er ikke din venninne delaktig i tråden. I tillegg har vi det at du velger å opprette denne tråden i det hele tatt fremfor å snakke med din venninne. Dermed kan vi si noe om deg ut fra dine valg, hva du sier, hva du mener, måten du velger å møte de du diskuterer med. Vi kan også si noe om din evne til å forstå det du leser om alkoholforbruk både under svangerskap og ellers - for, som jeg skrev over her, hvis du leser hele artikkelen så sier den akkurat det Pobie hele tiden har skrevet, at eneste måten å være sikker på å ikke skade barnet sitt med alkohol er å unngå alkohol helt under svangerskap. Og så er det jo det at din egensnekrede definisjon av alkoholisme ikke har mye med realiteten med den diagnosen å gjøre. Om du tror det ikke er skadelig at to damer deler tre flasker vin viser jo også at du ikke kan særlig mye om hva ulike alkoholforbruk gjør med kroppen, og det at dette er noe du og din venninne gjerne gjør når du ikke er gravid, det bekrefter det..

Jeg svarte deg saklig og ordentlig over her - ut fra det du selv har valgt å gi oss av informasjon. Det å påpeke at du bør se på din egen sosiale interaksjon med denne venninnen er ikke å dømme deg. Og selv om du kanskje ikke ser det så er det ironisk at du lurer på om din venninne er "sosialt dum" når du viser at du selv ikke tar opp ting med henne som er viktig for deg og som vil berøre deg om hun velger feil.

Snakk med din venninne, det kan da ikke være så vanskelig!

Anonymkode: 98008...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ... vet at nyrene.... er involvert i å prosessere det man drikker? Eller?

Anonymkode: 552c9...091

Hun vet det, hun velger bare å ikke tro på det. 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du velger jo selv hva du skriver. Du velger hvordan du skriver. Du velger hvilken tone du skriver i. Du velger hvilket inntrykk du vil gi leserne. Så har du gjort mange valg underveis i tråden som også gir oss inntrykk. Såvidt meg bekjent er ikke din venninne delaktig i tråden. I tillegg har vi det at du velger å opprette denne tråden i det hele tatt fremfor å snakke med din venninne. Dermed kan vi si noe om deg ut fra dine valg, hva du sier, hva du mener, måten du velger å møte de du diskuterer med. Vi kan også si noe om din evne til å forstå det du leser om alkoholforbruk både under svangerskap og ellers - for, som jeg skrev over her, hvis du leser hele artikkelen så sier den akkurat det Pobie hele tiden har skrevet, at eneste måten å være sikker på å ikke skade barnet sitt med alkohol er å unngå alkohol helt under svangerskap. Og så er det jo det at din egensnekrede definisjon av alkoholisme ikke har mye med realiteten med den diagnosen å gjøre. Om du tror det ikke er skadelig at to damer deler tre flasker vin viser jo også at du ikke kan særlig mye om hva ulike alkoholforbruk gjør med kroppen, og det at dette er noe du og din venninne gjerne gjør når du ikke er gravid, det bekrefter det..

Jeg svarte deg saklig og ordentlig over her - ut fra det du selv har valgt å gi oss av informasjon. Det å påpeke at du bør se på din egen sosiale interaksjon med denne venninnen er ikke å dømme deg. Og selv om du kanskje ikke ser det så er det ironisk at du lurer på om din venninne er "sosialt dum" når du viser at du selv ikke tar opp ting med henne som er viktig for deg og som vil berøre deg om hun velger feil.

Snakk med din venninne, det kan da ikke være så vanskelig!

Anonymkode: 98008...b89

Poenget er at det ikke plager meg at hun ikke drikker. Hvorfor skal jeg da snakke med henne om det? Jeg stilte et enkelt spørsmål og svarte at man kan drikke alkohol i svangerskapet (det er ingen lov som sier at det er ulovlig) og så braker det løs. Hvorfor jeg som er avholds i svangerskapet må forsvare at andre drikker aner jeg ikke, men sånn ble det.

å ta seg et glass eller 10 med vin en gang i mnd er virkelig ikke skadelig på sikt. Vin er absolutt den minst skadelige alkoholen. Jeg har levd med en alkoholiker i familien. Han drakk seg til døde, så jeg vet hva alkoholisme er. Men det har ingen relevans for denne tråden. Vi snakker ikke om alkoholikere her. 

Du drar jo konklusjoner ut av det blå og vrenger på alt. For det viktigste er, tross alt, å vinne debatten, ikke lære noe eller se det fra fler sider?

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. Skal si du er navlebeskuende. Typisk fot gravide å bare se sin egen mage. Hele innlegget ditt er litt sånn "Hvis ikke jeg kan drikke, skal ingen andre heller!"

Du skjønner visst ikke at ikke resten av verden stopper opp bare fordi du er gravid. Hun kommer med vin selv fordi hun vet du ikke kjøper det nå når du er gravid, men hun har likevel lyst på et glass selv! Hun tar vin med i selskapet ditt for å spandere på evt andre gjester. 

Anonymkode: 7f428...aa9

Og god dag mann økseskaft til deg🙈

Anonymkode: d8dfa...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at det ikke plager meg at hun ikke drikker. Hvorfor skal jeg da snakke med henne om det? Jeg stilte et enkelt spørsmål og svarte at man kan drikke alkohol i svangerskapet (det er ingen lov som sier at det er ulovlig) og så braker det løs. Hvorfor jeg som er avholds i svangerskapet må forsvare at andre drikker aner jeg ikke, men sånn ble det.

å ta seg et glass eller 10 med vin en gang i mnd er virkelig ikke skadelig på sikt. Vin er absolutt den minst skadelige alkoholen. Jeg har levd med en alkoholiker i familien. Han drakk seg til døde, så jeg vet hva alkoholisme er. Men det har ingen relevans for denne tråden. Vi snakker ikke om alkoholikere her. 

Du drar jo konklusjoner ut av det blå og vrenger på alt. For det viktigste er, tross alt, å vinne debatten, ikke lære noe eller se det fra fler sider?

Anonymkode: 876ba...75e

Jeg skrev at du må snakke med din venninne, og mente med det det at du er bekymret for at hun faktisk kan komme til å ta med seg vin for å komme seg gjennom din fødsel. Men du vil jo ikke snakke med henne.

Du sier at jeg og andre ikke er interessert i å lære og å se ting fra flere sider, men det er jo du som er steilest i denne tråden. Du har ikke lest ordentlig linken som viser at forskning på temaet ikke kan konkludere med hva som ev. er sikker bruk under svangerskap, om noe er sikkert. Du forteller bare hva artikkelen sier om en enkelt studie - du overser det som er konklusjonen. Så hvem er det som trenger å lære?

Du snakket også om at det ikke er uvanlig at du og din venninne deler tre flasker vin på en kveld. Det vil si at du da drikker minst ti glass vin på en kveld. Det å drikke såpass store mengder på en gang er farligere enn å spre ti glass utover i uken eller måneden. Du har sikkert mye erfaring med den i familien din som var alkoholiker, men din definisjon på alkoholisme er likevel feil. Og det er relevant å nevne det siden du selv kommer med feilaktige påstander.

Men jeg sier igjen - ingen av oss kan vite om din venninne er "sosial dum". Hun har tydeligvis ikke de sterkeste sosiale antennene når det kommer til alkohol. Men det som du først beskrev som et problem sier du nå ikke er et problem for deg. Da er jo det greit. Eneste årsaken til at hennes alkoholforbruk ble et tema i tråden var fordi du skrev det på en måte som gjorde at de aller fleste oppfattet det som at du mente hun drikker for mye, også i sosiale situasjoner hvor det ikke er like naturlig eller hensynsfullt. Men har du ingen problemer med det så er jo det fint. Likevel gjenstår det problemet du har - at du er redd hun skal ta med seg vin og drikke under fødselen din. At du heller vil skrive her og stemple henne som sosial dum fremfor å snakke med henne om det og være tydelig på dine grenser når det kommer til fødselen, da sliter du jo selv med noe av det sosiale. Det løser du enkelt, som jeg skrev over - ved å snakke med din venninne.

Jeg håper du tar den samtalen med din venninne, for mest trolig mente hun det bare som en fleip. Det er derfor unødvendig at du går og tenker på dette og er usikker på den du skal ha med deg på fødselen. Det er bra hun vil være med deg, det er bra at dere står hverandre så nært. Og nettopp fordi dere står hverandre så nært og er så viktige for hverandre så bør ikke noe stoppe deg fra å snakke med henne. Du sier selv at du har lite nettverk og ikke mange å spørre. Da er det enda viktigere for deg at du vet hvor du har henne, at du kan stole på at hun stiller opp for deg og respekterer dine ønsker. Snakk med henne.

Anonymkode: 98008...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du kan ikke svare noe om min venninne fordi du ikke vet noe om henne, me. Du kan glatt dømme meg som du vet like lite om? Ekte DIB-ånd det!

Anonymkode: 876ba...75e

Du har vist en GOD DEL av deg selv her, i alle fall...

Anonymkode: 7f428...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da foreslår jeg at du leser linken i denne tråden. Og så foreslår jeg at du tar ansvar for din bevisbyrde. Du har hele tiden sagt at man ikke vet om det er skadelig eller ikke med et glass vin i ny og ne, så du kan ikke bevise den påstanden du selv har bevisbyrden for.

Anonymkode: 876ba...75e

Jeg leste artikkelen som er linket tidligere i tråden. En artikkel som beskriver en studie uten å linke til studien kan virkelig ikke brukes som bevis.

Et bevis er minst én link til en vitenskaplig studie som har studert minst 1000 mennesker over tid, hvor de har kontrollert for andre faktorer som kosthold, trening, komplikasjoner i svangerskapet, osv.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke sagt direkte at du ikke vil lese artikler om noe, men du påpeker jo feil i artikkelen, og at det derfor ikke er en sikker kilde, eller at det ikke er nevnt hvor mange kvinner som er med i undersøkelsen og lignende.

Jeg leser alkoholisme når din venninne som du nevner har med seg 3 liter vin, når hun er den eneste som drikker. Du skrev ingenting om at det KUN var disse 3-4 episodene du nevner at hun har drukket vin hos deg, jeg tolker det som at disse episodene kun var nevnt som eksempel. Du skriver også at hun har tenkt å ha vin på babyshower og på føden. Du skriver ingenting om at dette er i løpet av 7 mnd, du skriver heller ikke hvor langt du er på vei, derfor kunne ikke jeg vite noe om dette, jeg tenkte at dette kunne vært i løpet av de 3-4  siste helgene.
Du skriver også at venninna har med vin hver gang hun kommer til deg. Det skriver du i overskriften. Hvis dette er ei god venninne, er hun bare hos deg 3-4 ganger på 7 mnd?
Hvordan vet du at hun ikke drikker vin/alkohol regelmessig?

og til det første jeg stilte spørsmål ved: Hva vil du med innlegget dersom det ikke plager deg?

Anonymkode: 58905...43f

Hun skriver faktisk alt du hevder hun ikke gjør. Bare les nedover i tråden i de innleggene som kom før din kommentar. 

Anonymkode: f2f41...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og... du... vet.... at.... det.... ikke... er ... bevist... at.... alkohol... skal... skilles... ut... i barnas nyrer for det er født (hvorfor skriver vi plutselig ... hele tiden?) de drikker det ikke og skal ikke skille det ut. Tror du barn tygger og driter maten mor inntar? Og drikker og svelger det mor drikker? De tar opp næring fra det mor inntar, men deres egne funksjoner starter i det de selv inntar mat

Anonymkode: 876ba...75e

Her beviser du at du ikke kan anatomi og fysiologi. Det er ikke slik at drikken går gjennom magesekken og rett til nyrene. Stoffene tas opp i blodet fra tarmene, og blodet blir deretter renset i nyrene. Avfallsstoffene blir så skilt ut som urin til blæren. Hos fosteret går det ikke gjennom tarmsystemet, men går rett til blodet og deretter til nyrene for rensing.

Anonymkode: d4a1f...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pobie skrev:

Jeg leste artikkelen som er linket tidligere i tråden. En artikkel som beskriver en studie uten å linke til studien kan virkelig ikke brukes som bevis.

Et bevis er minst én link til en vitenskaplig studie som har studert minst 1000 mennesker over tid, hvor de har kontrollert for andre faktorer som kosthold, trening, komplikasjoner i svangerskapet, osv.

Dersom du finner grunnlaget så var det over 1600 danske gravide kvinner med.  At du ønsker kosthold og trening i samme studie får være som det er. Koster gjerne mye mer penger og krever enormt mye mer av alle som deltar i studien og må bearbeide dataene i etterkant. La forskere bestemme hvordan de gjør studier. Ikke alle studier kan inneholde alt som kan være av interesse. Ingen grunn til å avvise studien av den grunn. 

Anonymkode: 6764d...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er nær nok til å være med på fødselen som din støtte, burde det ikke være noe problem å si at du ikke ønsker at hun har med seg alkohol på fødestue/barsel. 

Hva hun kan tenkes å mangle av antenner og ikke forstå av seg selv, kan ikke vi vite. Siden du selv også er usikker på om hun mener det seriøst, kommer du nok ikke utenom å prate ned henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du finner grunnlaget så var det over 1600 danske gravide kvinner med.  At du ønsker kosthold og trening i samme studie får være som det er. Koster gjerne mye mer penger og krever enormt mye mer av alle som deltar i studien og må bearbeide dataene i etterkant. La forskere bestemme hvordan de gjør studier. Ikke alle studier kan inneholde alt som kan være av interesse. Ingen grunn til å avvise studien av den grunn. 

Anonymkode: 6764d...ee5

Du sier du har "lest forskning". Da regner jeg med du har lest mer enn én studie.

Forskere velger selv hvordan de utfører en studie ja, men det er visse retningslinjer som må være oppfylt før en studie blir til en pålitelig studie som man kan bruke til å gjøre seg opp en mening om noe er trygt eller ikke. Alle studier er ikke like bra.

Hvis én studie sier at noe er trygt, men 5 andre, større studier sier at noe ikke er trygt, må man selvfølgelig stole mer på flertallet av studier som mest sannsynlig studerte flere mennesker til sammen enn den ene studien.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...