Gå til innhold

Venninnen min har alltid med vin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og venninnen min er ikke. Dessverre blir jeg alene med dette barnet og hun er eneste støttespiller som virkelig er der for meg. Hun skal også være med på fødsel da jeg ikke har noen andre og jeg vil ha med henne. 

Men hun har alltid med vin.

Vi skulle ha en bedre middag for å feire svangerskapet- hun hadde med 3l vin

Vi skulle ha en jentekveld sammen- hun hadde med ei flaske vin

jeg hadde bursdag- hun hadde med vin

det skal snart være banyshower og hun snakker om hvor mye vin hun skal ha med

hun har fleipet med at hun skal ta med ei flaske vin på sykehuset for å feire fødsel og/eller roe hennes nerver under fødsel, og jeg er redd hun ikke tuller. 

Er hun sosialt dum?

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ihvertfall veldig glad i vin, og bruker enhver unnskyldning hun kan for å rettferdiggjøre for seg selv å drikke så mye/ofte 

Har en sånn svoger, han har alltid en grunn til å drikke. I går drakk han fordi han hadde sklidd på isen og falt da han skulle hente posten. Ingen grunn er for liten, og det er alltid en grunn til å drikke. 

Anonymkode: b4f57...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet, så er det kun disse anledningene hun har drukket vin siste 7 mnd. Men det kan jo være mer

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær en god venninne, så forteller du henne at du ikke synes det passer å ta med vin hver gang hun kommer til deg, siden du ikke kan drikke.

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vær en god venninne, så forteller du henne at du ikke synes det passer å ta med vin hver gang hun kommer til deg, siden du ikke kan drikke.

Anonymkode: 58905...43f

Klart jeg kan drikke, men jeg velger å ikke gjøre det av hensyn til barnet jeg bærer. Hun må gjerne drikke. Det er ikke et problem så lenge flasken ikke er med inn på sykehuset

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart jeg kan drikke, men jeg velger å ikke gjøre det av hensyn til barnet jeg bærer. Hun må gjerne drikke. Det er ikke et problem så lenge flasken ikke er med inn på sykehuset

Anonymkode: 876ba...75e

Selvfølgelig skal du ikke drikke!!

Anonymkode: 1c14a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal du ikke drikke!!

Anonymkode: 1c14a...fba

Jeg drikker ikke heller, men det er ikke sånn at jeg ikke kan drikke om jeg ønsker meg et glass vin feks. 

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drikker ikke heller, men det er ikke sånn at jeg ikke kan drikke om jeg ønsker meg et glass vin feks. 

Anonymkode: 876ba...75e

Eh, jo?

Anonymkode: 1c14a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh, jo?

Anonymkode: 1c14a...fba

Nei. Det er ikke sånn at et par glass vin i svangerskapet er skadelig. Det er bare at vi i Norge har en elendig drikkekultur hvor vi sammenligner et glass vin her og der med flatfyll. Det er bevist at det ikke er skadelig, men de fleste velger å avstå, meg inkludert, fordi de mener det er best. 

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn at et par glass vin i svangerskapet er skadelig. Det er bare at vi i Norge har en elendig drikkekultur hvor vi sammenligner et glass vin her og der med flatfyll. Det er bevist at det ikke er skadelig, men de fleste velger å avstå, meg inkludert, fordi de mener det er best. 

Anonymkode: 876ba...75e

Og vips, der viser du at dere er akkurat like dumme. 

 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og vips, der viser du at dere er akkurat like dumme. 

 

Anonymkode: 3d0e1...f35

Ha ha.. det tenkte jeg også 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn at et par glass vin i svangerskapet er skadelig. Det er bare at vi i Norge har en elendig drikkekultur hvor vi sammenligner et glass vin her og der med flatfyll. Det er bevist at det ikke er skadelig, men de fleste velger å avstå, meg inkludert, fordi de mener det er best. 

Anonymkode: 876ba...75e

Det er anbefalt å ikkje drikke fordi ein ikkje veit kor lite som skal til før det er skadelig for fosteret. At du trur at det ikkje er skadelig er skremmande 😲 

Anonymkode: 8926b...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart jeg kan drikke, men jeg velger å ikke gjøre det av hensyn til barnet jeg bærer. Hun må gjerne drikke. Det er ikke et problem så lenge flasken ikke er med inn på sykehuset

Anonymkode: 876ba...75e

Men hva er problemet da? Om du ikke syns det er et problem?

Og nei, du kan selvsagt ikke drikke. Les deg opp på Helsedirektoratet sine råd til gravide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uavhengig om du KAN drikke eller ikke, du velger å ikke gjøre det, hvorfor skal da din venninne komme til deg å drikke vin? Du kan jo da fint si til henne at du ønsker at dere spiser og drikker ting dere begge kan spise og drikke. Hadde syntes det var like merkelig om hun hver gang hun kom til deg hadde med spekemat.

Men om din venninne har et alkoholproblem, og finner alle mulige anledninger til å drikke vin, så kan du jo prøve å si til henne at det er dumt at hun alltid har med vin når du ikke kan drikke det.
Se om hun da kommer sjeldnere til deg, eller om hun kommer like ofte.

Du kan jo i allefall si at fester som er tiltenkt deg, som babyshower, så synes du at det blir litt dumt med vin. Vet ikke hva som er vanlig, har bare vært på 1 babyshower. Dette var en lørdags formiddag, og det ble ikke servert vin.

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men hva er problemet da? Om du ikke syns det er et problem?

Og nei, du kan selvsagt ikke drikke. Les deg opp på Helsedirektoratet sine råd til gravide. 

Som jeg skriver: jeg er redd hun dukker opp med ei flaske vin på føden.

 

forskning viser forøvrig at små mengder alkohol ikke er skadelig og grunnlaget for å si at det er det er tynt. I Norge har vi bestemt st det ikke er greit med noe alkohol. I andre land, er ikke dette et problem. 

Hvorfor nordmenn alltid stoler blindt på «norsk forskning» når alle andre lands forskning viser noe annet, sier mer om oss enn resten av verden

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI. Hvis dette er dine holdninger til alkohol og din kunnskap, at du kan drikke i svangerskapet, og denne venninnen er ditt nettverk,  så bør noen andre veilede deg litt angående barn og svangerskap.  Kanskje du bør be om hjelp på helsestasjonen? 

Anonymkode: 67e10...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skriver: jeg er redd hun dukker opp med ei flaske vin på føden.

 

forskning viser forøvrig at små mengder alkohol ikke er skadelig og grunnlaget for å si at det er det er tynt. I Norge har vi bestemt st det ikke er greit med noe alkohol. I andre land, er ikke dette et problem. 

Hvorfor nordmenn alltid stoler blindt på «norsk forskning» når alle andre lands forskning viser noe annet, sier mer om oss enn resten av verden

Anonymkode: 876ba...75e

Det spiller vel uansett ikke noen rolle hva vi i Norge, eller resten av verden mener dersom DU velger å ikke drikke vin.

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn at et par glass vin i svangerskapet er skadelig. Det er bare at vi i Norge har en elendig drikkekultur hvor vi sammenligner et glass vin her og der med flatfyll. Det er bevist at det ikke er skadelig, men de fleste velger å avstå, meg inkludert, fordi de mener det er best. 

Anonymkode: 876ba...75e

Dette er riktig. Men ikke vits å diskutere, for alle her er allerde verdensmestere på dette område.

Ts kan uansett drikke om hun vil. Det finnes ingen lov mot et glass vin i svangerskapet.

Anonymkode: 84489...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men uavhengig om du KAN drikke eller ikke, du velger å ikke gjøre det, hvorfor skal da din venninne komme til deg å drikke vin? Du kan jo da fint si til henne at du ønsker at dere spiser og drikker ting dere begge kan spise og drikke. Hadde syntes det var like merkelig om hun hver gang hun kom til deg hadde med spekemat.

Men om din venninne har et alkoholproblem, og finner alle mulige anledninger til å drikke vin, så kan du jo prøve å si til henne at det er dumt at hun alltid har med vin når du ikke kan drikke det.
Se om hun da kommer sjeldnere til deg, eller om hun kommer like ofte.

Du kan jo i allefall si at fester som er tiltenkt deg, som babyshower, så synes du at det blir litt dumt med vin. Vet ikke hva som er vanlig, har bare vært på 1 babyshower. Dette var en lørdags formiddag, og det ble ikke servert vin.

Anonymkode: 58905...43f

Det vil jo bli det samme som å si at ingen kan drikke på en fest, for jeg er sjåfør og kan derfor ikke drikke. Folk kan ikke nektes å drikke fordi en ikke gjør det. 

Anonymkode: 876ba...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre lands forskning ??  Altså .. det er internasjonale studier som bekrefter at alkohol er skadelig ..  er bare å Google i vei.. siden du finner de andre lands forskning på dette med alkohol og graviditet så finner du nok frem til disse studiene som viser hvor skadelig det er.. med det samme kan du Google føtalt alkoholsyndrom .. lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skriver: jeg er redd hun dukker opp med ei flaske vin på føden.

 

forskning viser forøvrig at små mengder alkohol ikke er skadelig og grunnlaget for å si at det er det er tynt. I Norge har vi bestemt st det ikke er greit med noe alkohol. I andre land, er ikke dette et problem. 

Hvorfor nordmenn alltid stoler blindt på «norsk forskning» når alle andre lands forskning viser noe annet, sier mer om oss enn resten av verden

Anonymkode: 876ba...75e

Du er kunnskapsløs. Og hvis du er redd for at hun er så kort i toppen at hun tar med vin på føden så må du enten si fra at det ikke er greit eller si at hun ikke kan være med. Om hun drikker på føden blir hun kastet ut om hun ikke dropper det, og det vil bli meldt bekymring. Med rette.

Anonymkode: 67e10...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det vil jo bli det samme som å si at ingen kan drikke på en fest, for jeg er sjåfør og kan derfor ikke drikke. Folk kan ikke nektes å drikke fordi en ikke gjør det. 

Anonymkode: 876ba...75e

Men du kan jo bestemme hva som skjer i ditt hus.

Anonymkode: 58905...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...