Gå til innhold

Sykemelding og ny jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått ny jobb jeg skal begynne i om et par mnd, jeg har fått brev om tilbud som jeg har takket ja til. Har ikke skrevet arbeidskontrakt enda siden sjefen min ikke klarer få ut fingern og gi meg en sluttdato, men har som sagt fått tilbud og takket ja. Er fra kommunalt til kommunalt. Så skal jeg til legen i morgen da jeg mistenker senebetennelse i nakke/skuldre (grunnen til at jeg slutter i jobben jeg har nå er at det er alt for mye data kombinert med dårlig nakke) så nå er jeg jo litt nervøs for hva som skjer om jeg blir sykemeldt. Vil det tale dårlig for min nye jobb som jeg ikke har begynt i? Kan de trekke tilbudet siden jeg ikke har skrevet under på kontrakten? Overtenker jeg hele greia? :D 

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, la meg omformulere spørsmålet: er et tilbud på jobb med aksept på jobben like bindende som en arbeidsavtale?

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dropp sykemld og bit tennene sammen.

Anonymkode: 414cb...bbc

Så du sier altså at det er grunnlag for å kansellere ansettelsen av meg?

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sier altså at det er grunnlag for å kansellere ansettelsen av meg?

HI

Anonymkode: 94683...16b

Det ser dessverre ikke bra ut med en sykemelding på akkurat det tidspunktet her nei 

Anonymkode: 589ac...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke skrevet under på arbeidsavtalen? Regner med du har sagt opp din nåværende jobb,og da kan du enkelt regne deg frem til sluttdato,og skrive det som oppstartsdato i nyjobben.Så slipper du bekymringene om eventuell tilbaketrekking av tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger da ingen sluttdato gir å skrive kontrakt??

Du kan forholde deg til oppsigelsestiden din. Startdato i ny jobb kan børe dagen etter at oppsigelsestiden er over, ned mindre du selv ønsker fri mellom gammel og ny jobb. 

Selv om du mistenker senebetennelse fø trenger fu ikje takke ha til evt sykmelding. Bruk betennelsesdempende og gjør øvelser. 

 

Anonymkode: a5073...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger da ingen sluttdato gir å skrive kontrakt??

Du kan forholde deg til oppsigelsestiden din. Startdato i ny jobb kan børe dagen etter at oppsigelsestiden er over, ned mindre du selv ønsker fri mellom gammel og ny jobb. 

Selv om du mistenker senebetennelse fø trenger fu ikje takke ha til evt sykmelding. Bruk betennelsesdempende og gjør øvelser. 

 

Anonymkode: a5073...053

Dessverre må jeg ha en sluttdato for å kunne skrive arbeidskontrakt da kontrakten skal inneholde dato for oppstart i ny jobb da det er samme arbeidsgiver (kommunen). Det er bare en uke siden jeg sa opp, så sjefen min har enda ikke svart meg på oppsigelsen min, og jeg har dermed ikke kunne signert en ny arbeidsavtale da jeg ikke har kunnet gi dem ny dato for oppstart :/ Men jeg har jo fått tilbud om jobb og akseptert det innenfor fristen, det må da være bindene i seg selv? Jeg klarer ikke å jobbe, jeg har smerter fra der nakken møter hodeskallen og helt ned til midten av ryggen. Det må da være bedre at jeg får ordnet dette nå med å være litt borte fra jobb og gå i fysioterapi før jeg starter i ny jobb enn å utsette å risikere å bli sykemeldt etter oppstart?

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre må jeg ha en sluttdato for å kunne skrive arbeidskontrakt da kontrakten skal inneholde dato for oppstart i ny jobb da det er samme arbeidsgiver (kommunen). Det er bare en uke siden jeg sa opp, så sjefen min har enda ikke svart meg på oppsigelsen min, og jeg har dermed ikke kunne signert en ny arbeidsavtale da jeg ikke har kunnet gi dem ny dato for oppstart :/ Men jeg har jo fått tilbud om jobb og akseptert det innenfor fristen, det må da være bindene i seg selv? Jeg klarer ikke å jobbe, jeg har smerter fra der nakken møter hodeskallen og helt ned til midten av ryggen. Det må da være bedre at jeg får ordnet dette nå med å være litt borte fra jobb og gå i fysioterapi før jeg starter i ny jobb enn å utsette å risikere å bli sykemeldt etter oppstart?

HI

Anonymkode: 94683...16b

Er rimelig lett for deg å vite hvor lang oppsigelsestid du har. 

Anonymkode: 589ac...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal bare gjette og si at siden jeg tror at oppsigelsestiden er x mnd så kan jeg bare signere en kontrakt på at jeg starter i ny jobb på gitt dato? Jeg er usikker hvor lang oppsigelsestiden er, for jeg har fått to forskjellige tilbakemeldinger som ikke er fra min sjef, så det kan jeg jo ikke gjøre.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fast ansatt og har vært det i mer enn seks måneder såner det vel tre måneder? Sjekk kontakten din.

Anonymkode: 72126...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en arbeidsavtale i den stillinga du går i nå? Der skal det stå hvor lang oppsigelsestid du har,så det skal ikke være nødvendig å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det var 3 mnd, men så sa noen til meg at det gjelder ut mnd du sier opp, deretter 3 mnd. Jeg har sett igjennom arbeidsavtalen, men der står ikke noe annet enn "oppsigelsesfrist skal være i samsvar med gjeldende bestemmelser i lov og tariffavtale" så da er jeg usikker igjen. Det er ikke bare nakken som er problemet, det ligger andre ting bak som seksuell trakassering på jobb og andre grunner til at jeg har sagt opp der jeg er nå. Fagforbundet er klar over hvordan arbeidssituasjonen er, vi er flere som søker oss vekk fra der vi er nå. Jeg er på toppen av sliten nakke rett og slett ubrent, jeg greier ikke være på jobb mer da jeg faller sammen som en potetsekk når jeg kommer hjem. Lager middag til ungene for så å flate ut på sofaen til leggetid, for så å sove 10 timer til neste dag for å gå igjennom samme leksa. Jeg får lyst til å gråte bare jeg tenker på å gå på jobb, så det er ikke så enkelt som jeg først skulle ha det til. Det er bare et nederlag å innrømme at jeg er så sliten.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen bare være så snill å svare meg, er en sykemelding nå grunnlag for å trekke tilbake jobbtilbudet, eller har de bundet seg til å ansette meg? Det er det eneste jeg vil vite.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke noen bare være så snill å svare meg, er en sykemelding nå grunnlag for å trekke tilbake jobbtilbudet, eller har de bundet seg til å ansette meg? Det er det eneste jeg vil vite.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Nei det er ikke grunnlag for å trekke seg for ansettelsen. De trenger vel ikke vite det engang at du blir sykmeldt. 

Anonymkode: 185f3...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var det jeg ville vite. Jeg er ikke ute etter å få meg "fri" før ny jobb, heller at jeg klarer å stable meg på beina igjen så jeg kan starte på ny frisk å gjøre mitt aller beste når jeg starter. Beklager om dette ble rotete, jeg er ikke alltid så god til å forklare.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsen din løpet fra 1. mars. Så om du har tre måneder oppsigelsen, er du ferdig 31. mai

en avtale inngås ved tilbud og aksept og trenger ingen skriftlig kontrakt. De kan dermed ikke trekke tilbake tilbudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlige avtaler skal være like bindende som skriftlige, Hi. Men muntlige avtaler kan selvfølgelig være vanskeligere å bevise. Men slik din situasjon er så hadde jeg ikke vært bekymret for at ny arb.plass i kommunen skulle snu. Da vil de jo få en sak på seg for det.

Du sier at "oppsigelsesfrist skal være i samsvar med gjeldende bestemmelser i lov og tariffavtale". Vet du hvilken tariffavtale du kommer under?

Her er hva Arbeidsmiljøloven sier:

"§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

(4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_17#§15-12

 

Som du ser i (1) så vil en tariffavtale gjelde. Ta en telefon til Fagforbundet ditt i morgen og hør hva som gjelder for deg iflg. tariffavtalen. Be om å få vite hvor det står. Så skriver du et brev til sjefen din, viser til tariffavtalen, og sier at du sa opp *dato* og at du derfor iflg. tariffavtalen har din siste arbeidsdag der *dato*.

Så gir du beskjed om når du kan begynne å jobbe i den nye jobben :)

Ikke vær redd for å bruke tiden frem til ny jobb til å bli frisk. Om ny arb.giver får vite om det så sier du det som det er. Trolig vet ny sjef om problemene som har vært der du er, og at dette kan få følger. Det bør jo bare være positivt for ny arb.giver at du tar ansvar for helsen din nå slik at du kan jobbe når du begynner hos dem.

Vær dønn ærlig med legen din i morgen om hvordan du har det. Har du behov for å snakke mer med noen ang. det som har skjedd på arb.plassen, be om samtaler hos psykiatrisk sykepleier. Og bestill deg time til kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut! Pass på kosten din - spis mat som holder blodsukkeret ditt stabilt slik at du ikke trigger betennelsene dine mer. Kutt sukker og for mye karbohydrater, og få i deg nok omega3.

God bedring og lykke til videre :)

Anonymkode: c20f7...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, jeg skal være ærlig med legen min i morgen og spørre om jeg kan få henvisning til fysioterapeut så jeg kan dra så fort det lar seg gjøre. Jeg har jo lyst til å komme i ny jobb å være klar for nye utfordringer, ikke utslitt etter forrige jobb. Jeg var ærlig under jobbintervjuet også da kontakten min fra fagforbundet var der, og sa at arbeidssituasjonen min nå er utfordrende og fører til at jeg er mer syk enn jeg burde, men at jeg vet at jobben jeg søker på vil rette på dette da det er en helt annen type jobb og arbeidsstil. Jeg fikk jo jobben, så de er inneforstått med min situasjon, uten at jeg har sagt noe utover min taushetsplikt. 

Jeg vil tro punkt 4 over her er riktig, jeg skal gå til sjefen min i morgen og spørre om han kan gi meg en dato så jeg får ordnet dette. Men det er veldig godt å vite at jeg står trygt med eller uten signert arbeidsavtale, jeg har en tendens til å tenke på slike ting og bekymre meg. Tusen takk for svar, jeg ble roligere nå.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

JA, jeg skal være ærlig med legen min i morgen og spørre om jeg kan få henvisning til fysioterapeut så jeg kan dra så fort det lar seg gjøre. Jeg har jo lyst til å komme i ny jobb å være klar for nye utfordringer, ikke utslitt etter forrige jobb. Jeg var ærlig under jobbintervjuet også da kontakten min fra fagforbundet var der, og sa at arbeidssituasjonen min nå er utfordrende og fører til at jeg er mer syk enn jeg burde, men at jeg vet at jobben jeg søker på vil rette på dette da det er en helt annen type jobb og arbeidsstil. Jeg fikk jo jobben, så de er inneforstått med min situasjon, uten at jeg har sagt noe utover min taushetsplikt. 

Jeg vil tro punkt 4 over her er riktig, jeg skal gå til sjefen min i morgen og spørre om han kan gi meg en dato så jeg får ordnet dette. Men det er veldig godt å vite at jeg står trygt med eller uten signert arbeidsavtale, jeg har en tendens til å tenke på slike ting og bekymre meg. Tusen takk for svar, jeg ble roligere nå.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Du trenger ikke lenger henvisning til fysioterapeut. Men anbefaler deg å begynne hos en kiropraktor, naprapat eller manuell terapeut, for når du er så dårlig som du er i nakke og øvre del av rygg så er det oftest også låsninger involvert. Du vil bli raskere bedre om du får løsnet på disse låsningene, og da vil muskulaturen din også være mer mottakelig for annen behandling hos fysioterapeut.

Anonymkode: c20f7...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det visste jeg ikke. Gikk til kiropraktor for rundt 3 år siden, det var mye brekking og bøying :o men det er kanskje akkurat det jeg trenger, går med konstante smerter baki der. Hadde ei låsning i nakken som var så ille at jeg ikke turte kjøre fordi jeg var så stiv. Da gikk jeg til kiropraktor. Han fikk den vekk, men du verden så dyrt det er siden det ikke dekkes av det offentlige :/ Betalte vel 500kr timen, men det er jo absolutt verdt det om det er det som må til.

HI

Anonymkode: 94683...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er samme arbeidsgiver kan det være du får gå før det er gått tre mnd. Jeg har begynt i ny stilling (også kommune) tre dager etter jeg sa opp. Da tok ny leder kontakt med den gamle og sa de pga min kompetanse hadde behov for at jeg begynte umiddelbart.

Anonymkode: d6deb...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har du 1 mnd oppsigelsestid. Har du jobbet mer enn 5 år i jobben er det lengere oppsigelsestid. Ta deg sykemelding..eneste som hjelper mot senebetennelse i skuldre er hvile.det sa min lege til meg :) ps dem trekker ikke tilbake noe jobbtilbud, og dem trenger ikke vite at du er sykemeldt!

Anonymkode: be7ef...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får en sykemelding nå, så kan du selv friskmelde deg når du vil. Om du f.eks er sykemeldt når du skal begynne hos ny arbeidsgiver, så friskmelder du deg da, ingen problem. Du har jo sagt noe om utfordringer på gammel jobb.

Anonymkode: f3d05...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...