Gå til innhold

I Norge er det strengt forbudt å teste farskap før fødsel, i resten av verden uproblematisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her kommer en utfordring, jenter. 

Legg fra dere ALL moralske, etiske og fordømmende holdninger rundt hvorfor ei kvinne står i et slikt dilemma. Det er helt uvesentlig, fordi når en kvinne er usikker på farskapet til sitt ufødte barn, er det en skremmende og stressende situasjon å stå i som gravid, så finn fram deres dypeste empati her. Hun har kanskje gjort en feil, kanskje ikke, men utfallet av den handlingen ble uansett graviditet for nettopp denne kvinnen. Det kunne skjedd med mange.

Se så for dere at denne kvinnen trenger å vite farskapet til barnet før fødsel.  Et ekteskap kan stå på spill. Hele fremtiden til kvinnen og andre kan stå på spill. Det kan handle om hvem som skal vite hva, hvem som må forberedes, det kan handle om spørsmålet om abort. MEN i dette landet får ikke kvinnen ta den blodprøven! Det er strengt forbudt å ta blodprøve av mor for så å teste det opp mot DNA i antatt fars blod (én av de antatte fedrene må avgi blod, såklart). (Denne testen kan gjøres fra uke 7 i svangerskapet, og koster selvfølgelig litt.) Helsepersonell som tar en enkel blodprøve av ei gravid kvinne, kan straffes hardt yrkesmessig (oppsigelse) dersom det oppdages at dette er formålet.

Hvorfor er livgivningen slik? Jo, fordi myndighetene sier at farskapstesting før svangerskap vil føre til FLERE aborter. Noe som er helt bakvendt, mtp på at mange tar abort om de i det hele tatt er usikre på farskapet. Hadde de kunne funnet ut farskapet på en letttere måte, hadde nok sikkerheten rundt farskapet gjort andre utfall og løsninger lettere å finne. Kanskje kunne mange kvinner fått lagt i ro en gnagende usikkerhet om at muligheten for feil farskap var tilstede. Det hjelper i de fleste tilfeller IKKE å vente til etter fødsel. Tenk dere selv, å måtte gå gravid, nærme seg fødsel, kanskje sammen med en vordende spent far, og ikke vite noenting. Tenk på faren! Og IGJEN, jeg minner på at man IKKE kan si 'hun har satt seg selv i situasjonen, hun får bare holde ut'. Det er snakk om sårbare gravide kvinner, som enkelt kunne fått et svar på problemet sitt, men som straffes i det ytterste av moralistiske helsemyndigheter i Norge (som nesten det eneste land i verden). Syns dere at dette er en god lovgivning? 

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man ikke ta fostervannsprøve for å finne farskapet i graviditeten? All moral til side for morens feilgrep ok, men hvorfor utsette barnet for mulig spontanabort, uten at det er mistanke om misdannelser? 

Anonymkode: 1430f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Må man ikke ta fostervannsprøve for å finne farskapet i graviditeten? All moral til side for morens feilgrep ok, men hvorfor utsette barnet for mulig spontanabort, uten at det er mistanke om misdannelser? 

Anonymkode: 1430f...e3a

Nei, jeg poengterte dette i hovedinnlegg. Farskapstesting i utlandet nå foregår via DNA-testing av mors og antatt fars blod (vanlig blodprøve). Hadde det vært fare for foster ville jeg også sett annerledes på saken, men det er her snakk om at denne blodprøven er forbudt og straffbar å ta i Norge (selv om blodet så skal sendes til utlandet).

hi

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke. Hvordan vet man DNA til barnet uten å ta fysiske prøver av barnet? 

Anonymkode: 1430f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye merkelig lovgivning. Blant annet at sæddonasjon er uproblematisk, mens eggdonasjon er fy-fy. 

Anonymkode: f3e45...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke. Hvordan vet man DNA til barnet uten å ta fysiske prøver av barnet? 

Anonymkode: 1430f...e3a

Det er en ny metode. Skiller ut barns DNA i mors blod, og ser om den stemmer med antatt fars DNA. Jeg er ingen genforsker, du kan jo Google det.

hi

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er en ny metode. Skiller ut barns DNA i mors blod, og ser om den stemmer med antatt fars DNA. Jeg er ingen genforsker, du kan jo Google det.

hi

Anonymkode: bf8ca...689

Dersom det er en blodprøve av mor ser jeg ikke problemet. Det koster vel for mye å vedta en ny lov. 

Anonymkode: 1430f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan da ikke vite noe om barnet hvis man tar blodprøven kun fra moren og faren.

Anonymkode: 3c7c9...c27

Søk opp non-invasive prenatal paternity-test. Masse slike tester i utlandet.

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-Invasive Prenatal Paternity (NIPP): Analyzing the baby’s DNA found naturally in the mother’s bloodstream and alleged father and can be performed any time after the 8th week of pregnancy. The test is 99.9% accurate.

Anonymkode: 78aaa...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan da ikke vite noe om barnet hvis man tar blodprøven kun fra moren og faren.

Anonymkode: 3c7c9...c27

Jeg syns også det høres rart ut. Jeg har vært på ekstra oppfølging-konsultasjon pga gener. Og da jeg takket nei til fostervannsprøve og morkakeprøve kunne de bare tilby meg genrettet ultralyd. Var aldri spørsmål om blodprøve. 

Anonymkode: 1430f...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også det høres rart ut. Jeg har vært på ekstra oppfølging-konsultasjon pga gener. Og da jeg takket nei til fostervannsprøve og morkakeprøve kunne de bare tilby meg genrettet ultralyd. Var aldri spørsmål om blodprøve. 

Anonymkode: 1430f...e3a

Det er fordi denne metoden er strengt forbudt i Norge! Du må ta blodprøve i utlandet. Merkelig ja?

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes eggdonasjon bør tillates først.

 

 

Anonymkode: a650c...7a4

Henger det ikke litt sammen? Begge spørsmålene er jo bevis på at de moralske og etiske prinsippene i Norge ikke henger med resten av verden..

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kommer babyens DNA seg inn i morens blod da? Det kan ikke være fra babyens blod, da ville det jo oppstått en reaksjon.

Anonymkode: 3c7c9...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan kommer babyens DNA seg inn i morens blod da? Det kan ikke være fra babyens blod, da ville det jo oppstått en reaksjon.

Anonymkode: 3c7c9...c27

Celleløs DNA fra barnet i morens blod, som kan skilles ut fra uke 8. Man kan ikke stille spørsmålstegn ved alt man ikke forstår...? Les deg opp istedet.

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problemer med å finne gode argumenter for å tillate en slik test. Men det skaper også en god del dilemmaer...

Hvem skal ha lov til å be om testen? Mor som er usikker på hvem av to som er faren? Far som ikke tror han er far, tross at mor er sikker? Kan man tvinges til å avgi blodprøve om den ene krever det? Hva om en elsker mistenker at han, og ikke kvinnens ektemann, er far - skal han ha rettigheter til å kreve testen tatt? Det finnes jo også menn som f.eks. er sykelig sjalu eller ekstremt kontrollerende som nå plutselig vil få en mulighet til å kontrollere kvinnen enda mer ved å kreve test.

Hva tenker du om disse dilemmaene som oppstår, HI?

Anonymkode: a650c...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen problemer med å finne gode argumenter for å tillate en slik test. Men det skaper også en god del dilemmaer...

Hvem skal ha lov til å be om testen? Mor som er usikker på hvem av to som er faren? Far som ikke tror han er far, tross at mor er sikker? Kan man tvinges til å avgi blodprøve om den ene krever det? Hva om en elsker mistenker at han, og ikke kvinnens ektemann, er far - skal han ha rettigheter til å kreve testen tatt? Det finnes jo også menn som f.eks. er sykelig sjalu eller ekstremt kontrollerende som nå plutselig vil få en mulighet til å kontrollere kvinnen enda mer ved å kreve test.

Hva tenker du om disse dilemmaene som oppstår, HI?

Anonymkode: a650c...7a4

Ikke flere dilemmaer enn ved abort. Mor bestemmer over sin egen kropp (og det ufødte barnets), slik som før. Det den nåværende lovgivningen insinuerer, er at det er straffbart å søke informasjon om det som foregår i sin egen kropp. Det er MYE verre enn å være redd for dilemmaer som ikke er verre enn de som kan oppstå ved dagens abortlovgivning, men som stort sett godtas ved at moren bestemmer selv over seg selv og sitt ufødte barn.

Anonymkode: bf8ca...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen problemer med å finne gode argumenter for å tillate en slik test. Men det skaper også en god del dilemmaer...

Hvem skal ha lov til å be om testen? Mor som er usikker på hvem av to som er faren? Far som ikke tror han er far, tross at mor er sikker? Kan man tvinges til å avgi blodprøve om den ene krever det? Hva om en elsker mistenker at han, og ikke kvinnens ektemann, er far - skal han ha rettigheter til å kreve testen tatt? Det finnes jo også menn som f.eks. er sykelig sjalu eller ekstremt kontrollerende som nå plutselig vil få en mulighet til å kontrollere kvinnen enda mer ved å kreve test.

Hva tenker du om disse dilemmaene som oppstår, HI?

Anonymkode: a650c...7a4

Nå er ikke jeg HI, men hvis man er sikker på hvem som er far til barnet, så er vel det å ta en blodprøve ikke noe problem? Dersom man lyver, så blir det et problem

Anonymkode: 6fd4a...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen problemer med å finne gode argumenter for å tillate en slik test. Men det skaper også en god del dilemmaer...

Hvem skal ha lov til å be om testen? Mor som er usikker på hvem av to som er faren? Far som ikke tror han er far, tross at mor er sikker? Kan man tvinges til å avgi blodprøve om den ene krever det? Hva om en elsker mistenker at han, og ikke kvinnens ektemann, er far - skal han ha rettigheter til å kreve testen tatt? Det finnes jo også menn som f.eks. er sykelig sjalu eller ekstremt kontrollerende som nå plutselig vil få en mulighet til å kontrollere kvinnen enda mer ved å kreve test.

Hva tenker du om disse dilemmaene som oppstår, HI?

Anonymkode: a650c...7a4

Ikke vanskelig i det hele tatt. 

Mors arm de skal stikke i, mors blod, mor bestemmer. Punktum finale. 

Anonymkode: e0402...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vanskelig i det hele tatt. 

Mors arm de skal stikke i, mors blod, mor bestemmer. Punktum finale. 

Anonymkode: e0402...3ab

De må stikke i mulige fedre også. Ellers er det ikke noe poeng.

Anonymkode: 459c4...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke. Hvordan vet man DNA til barnet uten å ta fysiske prøver av barnet? 

Anonymkode: 1430f...e3a

Ved å ta blodprøver av mor 👍 nå får man til og med vite barnets blodtype ved en blodprøve av mor i svangerskapet 

Anonymkode: 705bd...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenesten burde være lovlig mener jeg. Så får frivillige betale den selv. Tenker med en gang på KrF når det snakkes om slike ting og dagens lovgivning. Tipper de er bremsekloss. Tenker at noen tar abort på bakgrunn av svaret fra 1 potensiell far. Er det ikke han, så er det vel han andre. Andre velger kanskje å beholde barnet fordi det er faren mor ønsker. Både mor og riktig far kan forberede seg til riktig tilværelse før barnet blir født. Så avgjørelser blir tatt på bakgrunn av fakta. (noe KrF har et løst forhold ref. mirakler). Gravide kvinner kan få mer støtte tidligere på bakgrunn av tidlig test, kontra test etter fødsel. Fedre som vet de er faren involverer seg, kontra når man ikke vet. Sikkert noen ulemper også, som med alt annet, men å få fakta på bordet med blodprøver høres greit ut. Da får man skylde omstendighetene og ikke resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De må stikke i mulige fedre også. Ellers er det ikke noe poeng.

Anonymkode: 459c4...07e

Sant nok! 😆

Anonymkode: e0402...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...