Gå til innhold

Økonomisk verge til psykisk syk mor.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har kraftig bipolar og er alkoholiker. Klarer ikke lenger å betale regninger i tide.. Ligger etter med mange regninger. Har egentlig trygd så hun burde greie seg, men hun sløser bort utrolig mye på røyk+++ Hva kan jeg gjøre?

Hun har egen rekkehusleilighet som hun eier, men er redd hun mister den på sikt, om det fortsetter slik som nå. Det er min største bekymring!!! Dette med økonomien er blitt verre de siste årene (hun er i starten av 60 årene).

Jeg vil at broren min skal overta ansvaret for hennes økonomi. Men, hvordan kan man gå frem for å få til det? Jeg vet hun aldri vil gå med på det frivillig! Dette gjelder kun økonomi.. Skal ikke totalt umyndiggjøre henne. Går det an? 🤨

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke søke om offentlig verge? Når jeg jobbet i boveiledning sa kommunen at de helst ikke ønsket at familie skulle ha ansvar for økonomi (det er mange tragiske familieforhold), men at familien distribuerte småbeløp for brukeren slik at de hadde det de trengte av klær og annet. Og vergen tok ansvar for regninger osv. Vi hadde mange brukere som ikke bodde i institusjon, uten tunge diagnoser. Men som bare trengte litt oppfølging i egne hjem. 

Anonymkode: b058f...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan frivillig gå med på økonomisk verge. Hvis hun ikke går med på det, så må dere klare å umyndiggjøre henne og det skal en del til. Da vil det offentlige oppnevne verge for henne. Det beste er om hun frivillig går med på det og så tae han over all økonomi og hun får penger inn på konto av overskuddet.

Anonymkode: 046c0...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange synsere og få eller ingen eksperter. Google it, snakk med de rette instansene og ta det derfra.

Om din mor er sånn noenlunde oppegående, og ikke under psykose trur jeg det er vanskelig å få dette til å skje uten hennes samtykke - det er ikke ulovlig å være dårlig med penger og å stille seg selv i uføre. Men, det er tipping og synsing fra min side.

Anonymkode: 66648...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som har økonomisk verge, alkoholiker han også, pluss en del annet psykisk. Men det er frivillig da, og jeg mener det er nav som hjalp han få dette til. Han har da noen som betaler alle regninger for han også blir resten satt inn på kontoen hans.

Jeg mener han sa de ikke ville ha familiemedlemmer som slike verger, men noen som ikke er følelsesmessig engasjert i personen.

Tror det er veldig vanskelig å få dette til uten samtykke.

Anonymkode: 1db6e...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat hatt en lignende sak. Er en jeg jobber hos som tidligere har klart å ha kontroll på regninger selv, har psykiske lidelser  også.

Denne personen hadde mange regninger som var gått til inkasso, fikk ikke lenger være ordrekunde på apoteket, noe som vanskeliggjorde at vi kunne hjelpe med medisinering.

Familie kan melde inn.

https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/Trenger-du-verge/

https://www.vergemal.no/index.php?cat=447445

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/statens-sivilrettsforvaltning/begjaring-om-vergemal/'

I mitt tilfelle var pårørende helt enig i at personen trengte økonomisk verge, men ønsket ikke selv å stå som begjærer, da de var redd for å få et dårligere forhold til personen.  Fikk lege til å skrive et skriv om at personen ikke var samtykkekompetent, vet ikke om dette er enklere å få legen til å tro på når det kommer fra noen som er ansatt hos personen.

Jeg ringte fylkesmannen, da legen heller ikke ønsket å stå som begjærer av en eller annen grunn. Fylkesmannen ba oss sende det som en bekymringsmelding etter en annen paragraf.
Jeg måtte få min sjef til å sende det inn, da jeg ikke vil ødelegge min relasjon til personen.

Anonymkode: 9c209...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil henne dette selv? selvom hun er syk, er det ikke sikkert de tvinger igjen dette hvis hun ikke ønsker

Anonymkode: 78f0b...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Hun vil ikke gå med på dette frivillig. Men, jeg synes det er ille at hun skal miste rekkehuset sitt og ender opp i en stusselig, kommunal bolig fordi hun pga sin psykiske tilstand ikke klarer å overholde økonomiske forpliktelser. Hun har ikke helt innsikt i dette selv, og blir bare sint når jeg snakke om evt verge. Hun er ikke helt «blåst», men har ikke helt innsikt i egen sykdom. Kan tippe over til å bli psykotisk i maniske perioder. Hadde en periode i fjor høst hvor hun brukte opp trygda si på 5 dager og ikke hadde røyk, mat, ingenting. 

Ønsker som sagt ikke å totalt umyndiggjøre henne, kun økonomisk.

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har kraftig bipolar og er alkoholiker. Klarer ikke lenger å betale regninger i tide.. Ligger etter med mange regninger. Har egentlig trygd så hun burde greie seg, men hun sløser bort utrolig mye på røyk+++ Hva kan jeg gjøre?

Hun har egen rekkehusleilighet som hun eier, men er redd hun mister den på sikt, om det fortsetter slik som nå. Det er min største bekymring!!! Dette med økonomien er blitt verre de siste årene (hun er i starten av 60 årene).

Jeg vil at broren min skal overta ansvaret for hennes økonomi. Men, hvordan kan man gå frem for å få til det? Jeg vet hun aldri vil gå med på det frivillig! Dette gjelder kun økonomi.. Skal ikke totalt umyndiggjøre henne. Går det an? 🤨

Anonymkode: 53abc...28a

Hvis hun ikke er umyndig, så må hun gi samtykke. Men først og fremst synes jeg dere søsken bør tenke dere svært godt om. Umyndiggjøring er en stor inngripen, og jeg tror dessuten hun må være så syk at hun kunne ha blitt innlagt eller dement for at dette skal gå gjennom mot hennes vilje.

Vær også klar over at det kan være dårlig råd, og ikke sykdommene eller sløsing slik du tror, som er hovedårsaken til økonomiske problemer. Og at du kaller røyk for sløseri, det sier meg at du ikke har så god innsikt i kompleksiteten her.

Det beste tenker jeg er å finne en løsning der dere kan hjelpe henne å få orden på dette, men uten at hun føler at hun mister råderetten.

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Hun vil ikke gå med på dette frivillig. Men, jeg synes det er ille at hun skal miste rekkehuset sitt og ender opp i en stusselig, kommunal bolig fordi hun pga sin psykiske tilstand ikke klarer å overholde økonomiske forpliktelser. Hun har ikke helt innsikt i dette selv, og blir bare sint når jeg snakke om evt verge. Hun er ikke helt «blåst», men har ikke helt innsikt i egen sykdom. Kan tippe over til å bli psykotisk i maniske perioder. Hadde en periode i fjor høst hvor hun brukte opp trygda si på 5 dager og ikke hadde røyk, mat, ingenting. 

Ønsker som sagt ikke å totalt umyndiggjøre henne, kun økonomisk.

Anonymkode: 53abc...28a

Jeg tror noen andre enn du selv bør ta den praten med henne. Tror det finnes sosionomer som kan hjelpe til med slikt som har gode overtalelesesevner, og god oversikt over hvilke alternativer og løsninger som finnes. 

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun ikke er umyndig, så må hun gi samtykke. Men først og fremst synes jeg dere søsken bør tenke dere svært godt om. Umyndiggjøring er en stor inngripen, og jeg tror dessuten hun må være så syk at hun kunne ha blitt innlagt eller dement for at dette skal gå gjennom mot hennes vilje.

Vær også klar over at det kan være dårlig råd, og ikke sykdommene eller sløsing slik du tror, som er hovedårsaken til økonomiske problemer. Og at du kaller røyk for sløseri, det sier meg at du ikke har så god innsikt i kompleksiteten her.

Det beste tenker jeg er å finne en løsning der dere kan hjelpe henne å få orden på dette, men uten at hun føler at hun mister råderetten.

Anonymkode: 32160...faf

Heisann du! Hun er innlagt stadig vekk!! Og jo hun sløser. Men, det er jo en grunn til at jeg ønsker hun skal få en økonomisk verge, nettopp for at regninger osv blir betalt. Slik at hun først og fremst kan beholde huset sitt. Hun vil jo ikke gå med noe formynderi, for da kan hun jo ikke velge bort å betale regninger fremfor å kjøpe røyk, alkohol osv.  

 

Jeg er fullstendig klar over at det er en stor inngripen og alt det der, og er fullt klar over hennes situasjon!! Det er jo ikke ønskelig at det skal være sånn, selvfølgelig. Det er jo for at hun skal beholde hjemmet sitt, strøm, tlf osv... 

 

 

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heisann du! Hun er innlagt stadig vekk!! Og jo hun sløser. Men, det er jo en grunn til at jeg ønsker hun skal få en økonomisk verge, nettopp for at regninger osv blir betalt. Slik at hun først og fremst kan beholde huset sitt. Hun vil jo ikke gå med noe formynderi, for da kan hun jo ikke velge bort å betale regninger fremfor å kjøpe røyk, alkohol osv.  

 

Jeg er fullstendig klar over at det er en stor inngripen og alt det der, og er fullt klar over hennes situasjon!! Det er jo ikke ønskelig at det skal være sånn, selvfølgelig. Det er jo for at hun skal beholde hjemmet sitt, strøm, tlf osv... 

 

 

Anonymkode: 53abc...28a

Og hun har ikke kjempe masse penger, men det skal være et overskudd som holder til mat osv etter at regninger er betalt. Dette klarte hun tidligere å disponere, men nå går det i minus hver mnd pga feildisponering av penger. Som jeg igjen mener skyldes hennes psykiske lidelser.. Skrev det i hovedinnlegget. 

Er du som ikke er helt innforstått med kompleksiteten her! 

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Heisann du! Hun er innlagt stadig vekk!! Og jo hun sløser. Men, det er jo en grunn til at jeg ønsker hun skal få en økonomisk verge, nettopp for at regninger osv blir betalt. Slik at hun først og fremst kan beholde huset sitt. Hun vil jo ikke gå med noe formynderi, for da kan hun jo ikke velge bort å betale regninger fremfor å kjøpe røyk, alkohol osv.  

 

Jeg er fullstendig klar over at det er en stor inngripen og alt det der, og er fullt klar over hennes situasjon!! Det er jo ikke ønskelig at det skal være sånn, selvfølgelig. Det er jo for at hun skal beholde hjemmet sitt, strøm, tlf osv... 

 

 

Anonymkode: 53abc...28a

Nei, jeg tror virkelig ikke du helt forstår dette. Ingen økonomisk verge hadde kunnet frata din mor retten til å bruke midlene som var til overs etter faste regninger var betalt på røyk eller alkohol. Jeg har selv hatt en mor som har hatt økonomisk verge under innleggelser på grunn av psykose (dette har vært advokater), men dette har da selvfølgelig vært midlertidig. 

Årsaken til at min mor har fått midlertidig verge har vært det at når hun allerede har lite fra før ikke skal mer til enn et par måneder til uten at regninger blir betalt (fordi hun er syk eller på sykehuset), før det har løpt på 10 000 i inkassogebyrer, som hun selvfølgelig ikke har hatt råd til å betale med allerede lav inntekt... En advokat kan få bestridt kravene riktig i slike tilfeller. 

Å ha et rekkehus som krever mye vedlikehold når du er syk og begynner å bli eldre, høres uansett ikke klokt ut. Hva med å hjelpe henne å få økonomisk rådgivning? Kanskje det å selge huset og kjøpe leilighet er en bedre løsning. Da kan hun også innfri gjelden.

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hun har ikke kjempe masse penger, men det skal være et overskudd som holder til mat osv etter at regninger er betalt. Dette klarte hun tidligere å disponere, men nå går det i minus hver mnd pga feildisponering av penger. Som jeg igjen mener skyldes hennes psykiske lidelser.. Skrev det i hovedinnlegget. 

Er du som ikke er helt innforstått med kompleksiteten her! 

Anonymkode: 53abc...28a

Hvis økonomien har rast, så forstår du vel at hun ikke har den samme summen til overs hver måned som hun hadde tidligere? Da har hun mest sannsynlig et etterslep på tusenvis av kroner i tilleggsgebyrer på regningene sine.

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mange synsere og få eller ingen eksperter. Google it, snakk med de rette instansene og ta det derfra.

Om din mor er sånn noenlunde oppegående, og ikke under psykose trur jeg det er vanskelig å få dette til å skje uten hennes samtykke - det er ikke ulovlig å være dårlig med penger og å stille seg selv i uføre. Men, det er tipping og synsing fra min side.

Anonymkode: 66648...ae4

Sant nok. Her vet vi at det foreligger både rus- og psykiatriproblematikk, men de fleste med mye inkassogjeld har statistisk sett ikke hatt psykiske problemer forut for gjelden. 

 

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tror virkelig ikke du helt forstår dette. Ingen økonomisk verge hadde kunnet frata din mor retten til å bruke midlene som var til overs etter faste regninger var betalt på røyk eller alkohol. Jeg har selv hatt en mor som har hatt økonomisk verge under innleggelser på grunn av psykose (dette har vært advokater), men dette har da selvfølgelig vært midlertidig. 

Årsaken til at min mor har fått midlertidig verge har vært det at når hun allerede har lite fra før ikke skal mer til enn et par måneder til uten at regninger blir betalt (fordi hun er syk eller på sykehuset), før det har løpt på 10 000 i inkassogebyrer, som hun selvfølgelig ikke har hatt råd til å betale med allerede lav inntekt... En advokat kan få bestridt kravene riktig i slike tilfeller. 

Å ha et rekkehus som krever mye vedlikehold når du er syk og begynner å bli eldre, høres uansett ikke klokt ut. Hva med å hjelpe henne å få økonomisk rådgivning? Kanskje det å selge huset og kjøpe leilighet er en bedre løsning. Da kan hun også innfri gjelden.

Anonymkode: 32160...faf

Jeg driter lang marsj i om hun bruker pengene hun har igjen etter at regningene er betalt på røyk og alkohol! Men, når trygda kommer bør det være noen som har ansvaret for at pengene blir trukket til regninger. Hva hun bruker resten på er for meg klinkende likegyldig, så har du misforstått!! 

Nå venter hun med regninger uten å tenke over konsekvensene.. og bruker pengene på surr isteden! Fordi hun er syk!!! 

Jeg skal ta kontakt med fastlegen hennes og forhøre meg. 

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg driter lang marsj i om hun bruker pengene hun har igjen etter at regningene er betalt på røyk og alkohol! Men, når trygda kommer bør det være noen som har ansvaret for at pengene blir trukket til regninger. Hva hun bruker resten på er for meg klinkende likegyldig, så har du misforstått!! 

Nå venter hun med regninger uten å tenke over konsekvensene.. og bruker pengene på surr isteden! Fordi hun er syk!!! 

Jeg skal ta kontakt med fastlegen hennes og forhøre meg. 

Anonymkode: 53abc...28a

Tror det er bedre å snakke med legen, mange av hønsene her inne vet lite og bør ikke uttale seg.

Masse lykke til, det er slitsomt for pårørende å stå i saker som dette! 

Anonymkode: a21ff...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg driter lang marsj i om hun bruker pengene hun har igjen etter at regningene er betalt på røyk og alkohol! Men, når trygda kommer bør det være noen som har ansvaret for at pengene blir trukket til regninger. Hva hun bruker resten på er for meg klinkende likegyldig, så har du misforstått!! 

Nå venter hun med regninger uten å tenke over konsekvensene.. og bruker pengene på surr isteden! Fordi hun er syk!!! 

Jeg skal ta kontakt med fastlegen hennes og forhøre meg. 

Anonymkode: 53abc...28a

Ja, her var det ikke mye omtanke og bekymring utenom det som angår penger... Er det den fremtidige arven din du er redd for? 

 

Anonymkode: 32160...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, her var det ikke mye omtanke og bekymring utenom det som angår penger... Er det den fremtidige arven din du er redd for? 

 

Anonymkode: 32160...faf

Ja, det var virkelig spot on 😣 Heller en bekymring for hvor hun ender om hun ikke klarer å beholde huset sitt pga økonomisk rot forårsaket av sykdom. 

Men, jeg får bare la henne holde på,    slik at hun ender opp i en kommunal bolig med likesinnede naboer. Legger nok ikke Stein til byrden da. Tipper det er bedre enn at hun får hjelp til økonomien slik at hun kan bo i leiligheten sin som hun har hatt i 20 år. 

 

 

Anonymkode: 53abc...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, her var det ikke mye omtanke og bekymring utenom det som angår penger... Er det den fremtidige arven din du er redd for? 

 

Anonymkode: 32160...faf

Tuller du??! Dette var stygt sagt, og du har tydeligvis ikke engang lest hva det handler om! 

Anonymkode: a21ff...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...