Gå til innhold

Dere som er datanerd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et Spm: hvis jeg feks laster opp et bilde fra Snapchat, og poster det i et forum, kan man finne ut hvor det kommer fra? Altså sånn image search?

Anonymkode: fefb6...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uklart hva du mener med laste opp bilde fra Snapchat. Mener du en screenshot av et bilde du kan se på Snap tatt av andre?

Vet ikke hva bildet er av, men tviler på at et random bilde på snap gir noe treff. De må enten være samme bilde, eller så tar image search og ser etter lignende farger etc. Last opp bilde selv på google image search og se hvilke treff du får. Sikkert ikke noe.

En ting til. Dersom bildet er ditt eller en scrennshot , så er det noe metadata i bildet. Det bil si informasjon i bildet og lengde bredde, tid og gografisk lokalshon (fra din mobil GPS) som blir lagret. Du må enten kunne fjerne dette via et PC program eller en app dersom det er viktig for deg at bildet ikke skal spores tilbake til deg. 

Anonymkode: 58c3b...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pobie skrev:

De fleste sider hvor man kan laste opp bilder sletter metadata fra bildet i det det lastes opp, for å beskytte brukerne.

Det gjør de ikke. Det er tungvindt og koster mer tid og penger å utvikle funksjonalitet på å endre på bilder istendenfor å bare poste dem. Det koster mer penger i fysisk jern for å drive bildebehandling og ikke bare drive frontend på web. Noe slikt anses som unødvendig og folk må ta ansvar for hva de laster opp. Bedrifter tenker mest penger og gjør kun det de absolutt må på personvernfronten for å blidgjøre datatilsynet som kun gjelder i Norge. Selv om GDPR oppdateres fra 25.mai i Europa. 

Anonymkode: 58c3b...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uklart hva du mener med laste opp bilde fra Snapchat. Mener du en screenshot av et bilde du kan se på Snap tatt av andre?

Vet ikke hva bildet er av, men tviler på at et random bilde på snap gir noe treff. De må enten være samme bilde, eller så tar image search og ser etter lignende farger etc. Last opp bilde selv på google image search og se hvilke treff du får. Sikkert ikke noe.

En ting til. Dersom bildet er ditt eller en scrennshot , så er det noe metadata i bildet. Det bil si informasjon i bildet og lengde bredde, tid og gografisk lokalshon (fra din mobil GPS) som blir lagret. Du må enten kunne fjerne dette via et PC program eller en app dersom det er viktig for deg at bildet ikke skal spores tilbake til deg. 

Anonymkode: 58c3b...73f

Jeg tar screenshoot av et bilde på Snapchat og lagrer det i mine bilder. Senere laster jeg det opp på Internett. Kan man da finne ut hvor det bilde kommer fra? Altså kan andre se det? Jeg vet at hvis man laster opp et bilde på nettet og legger det ut, så kan man ved image search finne ut hvor det kommer fra.

Anonymkode: fefb6...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar screenshoot av et bilde på Snapchat og lagrer det i mine bilder. Senere laster jeg det opp på Internett. Kan man da finne ut hvor det bilde kommer fra? Altså kan andre se det? Jeg vet at hvis man laster opp et bilde på nettet og legger det ut, så kan man ved image search finne ut hvor det kommer fra.

Anonymkode: fefb6...ce3

IT-kyndige kan lagre bilde og trekke ut informasjon. Står ikke navnet ditt der, men GPS lokasjon kan i verstefall avsløre at det bildet ble screenshot'a hjemme hos deg. 

Image search leter etter helt like bilder. Finnes det like bilder på nett? Jeg vet ikke. jeg har ikke sett bildet. Du må prøve selv for å få riktig svar. 

Anonymkode: 58c3b...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

IT-kyndige kan lagre bilde og trekke ut informasjon. Står ikke navnet ditt der, men GPS lokasjon kan i verstefall avsløre at det bildet ble screenshot'a hjemme hos deg. 

Image search leter etter helt like bilder. Finnes det like bilder på nett? Jeg vet ikke. jeg har ikke sett bildet. Du må prøve selv for å få riktig svar. 

Anonymkode: 58c3b...73f

Da gjør jeg det. Tusen takk for svar:)

Anonymkode: fefb6...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

IT-kyndige kan lagre bilde og trekke ut informasjon. Står ikke navnet ditt der, men GPS lokasjon kan i verstefall avsløre at det bildet ble screenshot'a hjemme hos deg. 

Image search leter etter helt like bilder. Finnes det like bilder på nett? Jeg vet ikke. jeg har ikke sett bildet. Du må prøve selv for å få riktig svar. 

Anonymkode: 58c3b...73f

så flott

Anonymkode: 628ca...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv fjerne informasjon fra bildet. Høyreklikk og se under innstillinger, tror jeg. Skal være en funksjon som lar deg fjerne all info.

Anonymkode: f4fd0...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...