Gå til innhold

Noen som har meldt ifra til BV her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nødt til å melde ifra om en familie som jeg er veldig bekymret for. Jeg skal melde uansett hva, men kjenner jeg blir litt uvel av tanken hvis familien får vite navnet mitt med tanke på mine egne barn. Ser for meg at det kan bli noen uheldige hendelser ettersom mine egne barn er dømt til å møte på familien til stadighet. Jeg har hørt at de varslene som har et navn knyttet til seg blir tatt mer alvorlig, huff, vanskelig..

Så til det som jeg lurer på, burde jeg melde ifra som anonym eller oppgi navnet mitt? Hvis jeg isåfall oppgir navnet mitt, når får den aktuelle familien kjennskap til navnet mitt? Noen som vet?

 

Anonymkode: 194e4...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nødt til å melde ifra om en familie som jeg er veldig bekymret for. Jeg skal melde uansett hva, men kjenner jeg blir litt uvel av tanken hvis familien får vite navnet mitt med tanke på mine egne barn. Ser for meg at det kan bli noen uheldige hendelser ettersom mine egne barn er dømt til å møte på familien til stadighet. Jeg har hørt at de varslene som har et navn knyttet til seg blir tatt mer alvorlig, huff, vanskelig..

Så til det som jeg lurer på, burde jeg melde ifra som anonym eller oppgi navnet mitt? Hvis jeg isåfall oppgir navnet mitt, når får den aktuelle familien kjennskap til navnet mitt? Noen som vet?

 

Anonymkode: 194e4...963

Jeg har bare vært på den andre siden. Når jeg ble innkallt til møte med barnevernet så fikk jeg beskjed om hva bekymringsmeldingen gikk ut og hvem som hadde varslet barnevernet.

Anonymkode: ca5ee...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare vært på den andre siden. Når jeg ble innkallt til møte med barnevernet så fikk jeg beskjed om hva bekymringsmeldingen gikk ut og hvem som hadde varslet barnevernet.

Anonymkode: ca5ee...96a

Okey, takk for svar! :)

Anonymkode: 194e4...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare vært på den andre siden. Når jeg ble innkallt til møte med barnevernet så fikk jeg beskjed om hva bekymringsmeldingen gikk ut og hvem som hadde varslet barnevernet.

Anonymkode: ca5ee...96a

Var det privatperson eller en instans som meldte deg? 

Anonymkode: 7d456...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare på. Hvis man melder anonymt, bruker foreldrene mye energi på å finne ut hvem, i stedet for å konsentrere seg om bekymringsmeldingen, var det BV sa til meg. 

Jeg meldte min bror, men valgte å ikke være anonym. Både på grunn av ovenfornevnte årsak, men også fordi jeg da kunne være mer detaljert i min bekymring. Han hadde skjønt det kom fra meg, om jeg ikke valgte å være mer generell i beskrivelsene, men da sto jeg mer i fare for at bekymringen ikke ble tatt så alvorlig. 

Jeg måtte rett og slett bestemme meg for at hensynet til barna var viktigere enn hensynet til de voksne. 

Jeg snakket nærmere en time med en ansatt i BV før jeg la inn bekymringsmeldingen. Der luftet jeg mine tanker, bekymringer og dilemmaer. Jeg valgte å gjøre det over telefonen, slik at jeg var sikker på at innholdet ikke kunne misforstås. 

De har nå fått god hjelp av BV, men pga. at det dreide seg on en voldsepisode, ble det politisak. Derfor måtte jeg inn å avlegge vitneforklaring hos politiet, med påfølgende gjennomgang. Jeg kunne nektet å forklare meg, men da haddd de bare brukt bekymringsmeldingen. 

Svigerinnen min er fortsatt sint på meg, men det er det faktisk verdt. 

Anonymkode: 6033f...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var det privatperson eller en instans som meldte deg? 

Anonymkode: 7d456...f74

De meldte barnefaren. Men siden jeg har hovedomsorgen så ville se hvordan omsorgsevnen min var også. Var privatperson som meldte barnefaren.

Anonymkode: ca5ee...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nødt til å melde ifra om en familie som jeg er veldig bekymret for. Jeg skal melde uansett hva, men kjenner jeg blir litt uvel av tanken hvis familien får vite navnet mitt med tanke på mine egne barn. Ser for meg at det kan bli noen uheldige hendelser ettersom mine egne barn er dømt til å møte på familien til stadighet. Jeg har hørt at de varslene som har et navn knyttet til seg blir tatt mer alvorlig, huff, vanskelig..

Så til det som jeg lurer på, burde jeg melde ifra som anonym eller oppgi navnet mitt? Hvis jeg isåfall oppgir navnet mitt, når får den aktuelle familien kjennskap til navnet mitt? Noen som vet?

 

Anonymkode: 194e4...963

Melder du anonymt så får de først vite hvem du er dersom saken når Fylkesnemda.

Jeg synes likevel du skal melde fra med navn. Vi fikk en anonym bekymringsmelding som barnevernet henla etter undersøkelse, med den begrunnelse at den fremsto som klart motivert av trakassering. Det var lett å dokumentere at meldingen inneholdt gale påstander, men selv den dag i dag vet jeg ikke hvem i vårt nabolag eller omgangskrets som kan ha sendt den, og jeg føler meg mindre tillitsfull, mer utrygg og på vakt enn jeg var før. At meldingen ikke ble oppfattet som en kraftig misforståelse (slik jeg sa at det kanskje kunne være snakk om), men trakassering, det sier meg dessuten at det må være en melding som innkom fra noen vi på ett eller annet vis har hatt en relasjon til.

Ikke gjør dette mot en familie, med mindre det er fare for liv og helse om du melder fra med navn.

Anonymkode: 4d53c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er umulig å svare på. Hvis man melder anonymt, bruker foreldrene mye energi på å finne ut hvem, i stedet for å konsentrere seg om bekymringsmeldingen, var det BV sa til meg. 

Jeg meldte min bror, men valgte å ikke være anonym. Både på grunn av ovenfornevnte årsak, men også fordi jeg da kunne være mer detaljert i min bekymring. Han hadde skjønt det kom fra meg, om jeg ikke valgte å være mer generell i beskrivelsene, men da sto jeg mer i fare for at bekymringen ikke ble tatt så alvorlig. 

Jeg måtte rett og slett bestemme meg for at hensynet til barna var viktigere enn hensynet til de voksne. 

Jeg snakket nærmere en time med en ansatt i BV før jeg la inn bekymringsmeldingen. Der luftet jeg mine tanker, bekymringer og dilemmaer. Jeg valgte å gjøre det over telefonen, slik at jeg var sikker på at innholdet ikke kunne misforstås. 

De har nå fått god hjelp av BV, men pga. at det dreide seg on en voldsepisode, ble det politisak. Derfor måtte jeg inn å avlegge vitneforklaring hos politiet, med påfølgende gjennomgang. Jeg kunne nektet å forklare meg, men da haddd de bare brukt bekymringsmeldingen. 

Svigerinnen min er fortsatt sint på meg, men det er det faktisk verdt. 

Anonymkode: 6033f...5a3

Fy søren du er tøff!!!

Anonymkode: cdb83...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte bekymring angående en kompis av mitt barn. (fikk også råd her inne om å melde)

Gjelder mangel på kontroll og grensesetting av barnet og ganske ressurssvake foreldre som overhodet ikke samarbeider med skolen.

Meldte anonymt, men tror kanskje moren har skjønt at det var meg, for det var tydelig at det var noen som kjente dem som skrev.

Vel, ser aldri den ungen her noe mer og tror ikke det går så mye bedre heller.

Anonymkode: 402ce...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt 100% sikker men mener å huske at om dette havner i en rettsak(tingretten) så kommer navnet ditt frem uansett om du vil eller ikke.

Anonymkode: 5eb3e...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke helt 100% sikker men mener å huske at om dette havner i en rettsak(tingretten) så kommer navnet ditt frem uansett om du vil eller ikke.

Anonymkode: 5eb3e...4c5

ikke hvis du er anonym. Men da er det mulig de ikke kan bruke dine "utsagn". Dette er også en grunn til at man ikke burde melde inn anonymt..

Anonymkode: f22e3...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ikke hvis du er anonym. Men da er det mulig de ikke kan bruke dine "utsagn". Dette er også en grunn til at man ikke burde melde inn anonymt..

Anonymkode: f22e3...aac

Jo. I retten kommer det frem eller dersom påstanden blir anmeldt til politiet og advokat til foreldre krever navn. Jeg meldte min tidligere stefar anonymt for behandling av mine halvsøsken da det var snakk om vold og jeg selvsagt var redd for hva han kom til å gjøre med meg. Fikk klar beskjed om at navnet mitt kom frem om advokat krevde det eller saken kom i retten. Begge tilfeller skjedde.. Barneverntjenesten skal ikke ta imot helt anonyme meldinger da det ikke gjør det seriøst nok. Les loven 😉

Til HI(?) 

Jeg syns også du skal melde fra med navn. Vi fikk en anonym melding på oss med bare svada og tull der vedkommende som aldri hadde truffet oss slo seg sammen med svigerdatter <- ikke gift med sønnen, men forlovet som da hdde kjent oss i 1 år og vært på besøk et par ganger der svigermor påsto å ha vært hos oss flere ganger og kunne dokumentere "null rutiner, uro, farting til sent på kveld" og et par ting til jeg ikke husker. Begynte faktisk å le da ingen ting stemmer og det kunne jo naboer bekrefte da vi bodde i "bygård" på den tia.. Som ei skriver, vi brukte mye energi på å tenke oss til hvem dette var til jeg fikk utskrift og kjente igjen navnet. En blir faktisk utrygg på folk selv om en tilogmed vet at meldingen ikke stemmer. Ser du har grunn til å melde så det blir jo noe annet, men vær så snill og meld med navn. Ubehagelig blir det nok, men faktisk best for alle parter ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.2.2018 den 8.30, Anonym bruker skrev:

Fy søren du er tøff!!!

Anonymkode: cdb83...b9c

På en måte var jeg heldig at det var familie. Jeg har ikke bare meldt ham med navn, men også tatt det opp med ham selv. Samme dag som jeg meldte, ringte jeg min bror og fortalte hva jeg hadde gjort. Vi ble enige om og møtes, og vi hadde en lang samtale den kvelden. Jeg valgte å melde først, fordi jeg var redd jeg ville ombestemme meg om heg tok praten med ham i forkant.

Jeg hadde flere ganger fortalt ham at trusler om vold (klyping) og det å faktisk klype var ulovlig (sett 2 ganger). Dessuten ble ungene oppfordret til å slå tilbake, hvis den andre slo først. Dette er noe som har oppstått under pressede situasjoner, og ikke vært en dagligdags greie, men når han da har vært ekstremt frustrert, brukte han metoden som ble brukt i vårt hjem. 

Mitt ønske var at han skulle få hjelp med andre verktøy til å håndtere pressede situasjoner på. Han innrømmet da også at han ved et par anledninger hadde dratt ungene i ørene. Barnevernet meldte dette videre til politiet (lav terskel), men de mente at barna fortsatt ville ha det bedre i hjemmet med veiledning, noe jeg også er helt enig i. Stort sett fungerer ting bra, og ungene får mye positiv oppmerksomhet og oppfølging. Jeg bare visste at jeg måtte stoppe det som var negativt, slik at det ikke overskygget det som faktisk er bra. 

Anonymkode: 6033f...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle tråder der noen har det minste mistanke om at et barn kanskje ikke har det bra, om man kjenner barnet og familien eller ei betyr ingen ting. Alle som en blir oppfordret til å melde. I tillegg til at det også da sies at meld heller anonymt enn ikke meld. 

Derfor reagerer jeg litt på dere som er meldt anonymt og skriver dere bruker enormt mye ressurser på å finne ut hvem dette gjelder. Hva med heller å bruke de ressursene på barna? De som har meldt dere har vel sansynligvis gjort det fordi de er bekymret for barna deres. Og gir ikke dere de til en viss grad rett når dere da blir så opphengt i hvem i stede for hvorfor? 

Anonymkode: 7d456...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I alle tråder der noen har det minste mistanke om at et barn kanskje ikke har det bra, om man kjenner barnet og familien eller ei betyr ingen ting. Alle som en blir oppfordret til å melde. I tillegg til at det også da sies at meld heller anonymt enn ikke meld. 

Derfor reagerer jeg litt på dere som er meldt anonymt og skriver dere bruker enormt mye ressurser på å finne ut hvem dette gjelder. Hva med heller å bruke de ressursene på barna? De som har meldt dere har vel sansynligvis gjort det fordi de er bekymret for barna deres. Og gir ikke dere de til en viss grad rett når dere da blir så opphengt i hvem i stede for hvorfor? 

Anonymkode: 7d456...f74

I utgangspunktet har du rett, men for disse som vet at meldingen er svada og/eller mulig hevn, sjalusi o.l der bvtj. selv klør seg i hodet og ikke skjønner hvorfor meldingen har kommet inn da konklusjonen er at dette ikke stemmer blir en ofte å vri hodet litt for å finne ut hvem som kan være så utrivelige. Det er to grunner til det hos oss; det er greit å vite hvor man har mennesker og om det hadde vært noen i omgangskrets (slik som ene melder hos oss) ville kontakt ha blitt kuttet til fordel for barnet vårt da ingen friske finner på slike meldinger. Jeg skrev en melding til vedkommende som naturlig nok ble borte fra alt kaffebesøk i rundt 2 mnd. at "på bakgrunn av at du klarer å lire ut av deg slike ting du har gjort i en melding til barneverntjenesten uten at det er rot i sannhet ser jeg det best at du ikke kommer hit mer. Hadde du hatt grunn til å være bekymret ville jeg forstått det og du ville vært velkommen, noe du nå altså ikke er lenger." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...