Gå til innhold

Barnet er ALLTID kald på beina ute


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun hadde først et par billige vinter sko (ca 399 på shoeday), men jeg merket at hun alltid var kald på beina når vi kom inn. Kjøpte et par dyrere sko (kosta en tusenlapp, foret goretex-sko). Selv med dem er hun kald på beina. Skoene er prøvd på i butikken og det ser ut til å være god plass i følge såla. Har prøvd både med kun tynn ullsokk, kun ullvangsokk og tynn ullsokk + hjemmestrikka sokker. Kald, kald, kald.

Hva gjør jeg feil? Hvilke sko bruker deres og hva har dere oppi? Og hvor store er skoene? 

Anonymkode: a06e3...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har viking vintersko men de er vel brukt maks to ganger. Han bruker egentlig kun cherrox fra Viking som tåler -20 grader. Han fryser visst aldri på beina å det til tross for at han ikke er så mye i aktivitet.

Anonymkode: b3608...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bomullj innerst mot foten. Av en eller annen grunn er det lett å bli både klam og kald om man har ull rett på foten.

Anonymkode: 15393...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med tvillingene, alltid kalde på beina. Nå er de 8 år og har prøvd det meste av sko og sokker uten hell.

Anonymkode: 5cad9...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min blir kald på beina om han er for rolig ute, uansett hva han har på seg. Det blir jeg også, og har konkludert med at vi bare er sånn. Det eneste som hjelper er å være i konstant aktivitet.

Anonymkode: 9ca64...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg vært hele livet. Det er ikke noe å gjøre med. Noen mennesker har bare veldig dårlig blodsirkulasjon. 

Anonymkode: 03cef...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerer hjemmestrikket ullsokker rett på huden best på de kaldeste dagene. Ullsokker du kjøper i butikken har som regel bare ca 50% ull. 

Anonymkode: 7ffef...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en str. større sko og kjøp med ullsåle.

Jeg har funnet ut at det er minst like viktig hva man har foten oppå som hva som er rundt foten for å holde varmen. det samme gjelder forøvrig i barnevogn:) Altså er det viktig at barnet ligger oppå ull i tillegg til varm pose/teppe/dyne.

 

Anonymkode: d2a86...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha bomullj innerst mot foten. Av en eller annen grunn er det lett å bli både klam og kald om man har ull rett på foten.

Anonymkode: 15393...b7d

Du har vel sovet i timen?!? Ull innerst. Bomull har ingenting å gjøre på kroppen på vinterstid!!

Anonymkode: d6c6a...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel sovet i timen?!? Ull innerst. Bomull har ingenting å gjøre på kroppen på vinterstid!!

Anonymkode: d6c6a...04d

Sånn er det for meg og, blir klam og kjempekald av ull rett på foten

Anonymkode: 828b4...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha bomullj innerst mot foten. Av en eller annen grunn er det lett å bli både klam og kald om man har ull rett på foten.

Anonymkode: 15393...b7d

Dette er min erfaring også.

Anonymkode: b1bca...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel sovet i timen?!? Ull innerst. Bomull har ingenting å gjøre på kroppen på vinterstid!!

Anonymkode: d6c6a...04d

Vel, på meg har det det. Kun på føttene. Ikkd på lår og legger. 

Anonymkode: b1bca...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha bomullj innerst mot foten. Av en eller annen grunn er det lett å bli både klam og kald om man har ull rett på foten.

Anonymkode: 15393...b7d

Uff, ikke spre sånt tull! Ull mot hud er alltid best. Prøv med tynn ullsokk innerst og en litt tjukkere utapå. Hilsen ei som har mye erfaring med kaldt vær

Anonymkode: f2d87...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha på 2 sokker ull eller ikke det hindrer god blodsirkulasjonen og barnet blir kaldere. 

Jeg har aldri hatt på ull i goer tex sko  og barna mine har aldri fryst eller vært kalde på bena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn ullstrømpebukse, deretter tykkere ullsokker. Bruker disse Kavat-skoene:

https://www.sportamore.no/produkt/116923-kavat-yxhult-xc-c-svart/506020?gclid=EAIaIQobChMItd2aqOWz2QIVQ7HtCh2GsgsxEAQYByABEgIZ2_D_BwE

Minstemann var alltid kald før vi skaffet disse skoene etter anbefaling fra vår lokale skobutikk. Eieren hadde også barn med kalde føtter og disse hadde vært løsningen. Dyrere Gore-Tex sko anbefalte han ikke.

Anonymkode: b9f58...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, ikke spre sånt tull! Ull mot hud er alltid best. Prøv med tynn ullsokk innerst og en litt tjukkere utapå. Hilsen ei som har mye erfaring med kaldt vær

Anonymkode: f2d87...0bc

Spre tull? Har også mye erfaring med å være ute i all slags vær. I tillegg er jeg ullforkjemper så det holder. Likevel er beina mine varmest med bomullsokker innerst og ull utenpå. Ull innerst blir klamt på meg og i tillegg blir jeg sårbeint. Er veldig glad for jeg la vekk ullforkjemperen i meg i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får legeerklæring kan du søke helfo om sokker med varmeelementer. Vi har votter med varmeelementer til datteren vår. 

Anonymkode: 7ba5c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er beina kjølige, eller plages barnet av at det fryser på føttene?

Det er jo en vesentlig forskjell, hvor den førstnevnte ikke nødvendigvis er et problem. 

Anonymkode: e135b...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er beina kjølige, eller plages barnet av at det fryser på føttene?

Det er jo en vesentlig forskjell, hvor den førstnevnte ikke nødvendigvis er et problem. 

Anonymkode: e135b...1de

Hun er bare to år enda, så jeg er litt usikker på om hun plages. Hun gir ikke spesielt uttrykk for det, men jeg husker fra egen barndom at jeg alltid frøs på beina ute og hvor ubehagelig det er, så jeg har nesten bare gått utifra at de iskalde beina hennes ikke er så behagelige de heller. For de virkelig iskalde, ikke bare like under lunka liksom 🤔

Hi

Anonymkode: a06e3...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du får legeerklæring kan du søke helfo om sokker med varmeelementer. Vi har votter med varmeelementer til datteren vår. 

Anonymkode: 7ba5c...314

Legeerklæring på hva da, at man fryser? Det må vel litt mer til vel?

Anonymkode: 828b4...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du får legeerklæring kan du søke helfo om sokker med varmeelementer. Vi har votter med varmeelementer til datteren vår. 

Anonymkode: 7ba5c...314

Finnes dette virkelig? Kan man få kjøpt det uten legeerklæring? 

Anonymkode: a06e3...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...