Gå til innhold

Skal dere se 'Utøya 22 juli'?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner med alle fibrer i kroppen at jeg ikke har lyst, men jeg kjenner også på at jeg må/bør. 

Både av respekt for de som kjempet sitt livs kamp, både de som 'vant' og de som tapte, og fordi jeg trenger å vite. 

Skal du se den? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: cb98a...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Har ingen spesiell grunn annet enn at jeg ønsker å se den. Har tenkt å se de andre to filmene og serien også når de kommer. 

Anonymkode: 9db00...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Har ingen spesiell grunn annet enn at jeg ønsker å se den. Har tenkt å se de andre to filmene og serien også når de kommer. 

Anonymkode: 9db00...474

Hvilke andre filmer?

Anonymkode: 4497c...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nå i allefall. Jeg var på jobb (i regeringskvartalet) som ambulansearbeider, og har derfor gått igjennom mange rapporter og hendelsesforløp flere ganger. Har derfor ikke behovet.

Men en vakker dag sikkert, med barna mine. 

Anonymkode: e385b...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer ikke til å se den nå. Men når barna er store nok vil jeg gjerne se den sammen med dem.

Anonymkode: 5e007...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke andre filmer?

Anonymkode: 4497c...f42

Det vil i løpet av året komme to andre filmer om 22. juli, en spillefilm produsert av/for Netflix produsert av Paul Greengrass og en dokumentarfilm produsert av en svensk dokumentar-regissør som het Carl Javer (eller noe sånt) i tillegg til en TV-serie laget av NRK (tror det var NRK). 

Anonymkode: 9db00...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

sett, og ræva.. feil fremspilt

Anonymkode: 33e38...4d6

Hvor har du sett den? De kritikerene jeg har lest er ganske enige i at det er en god fremstilling. 

Hva mener du er feil?

Anonymkode: cb98a...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg vil se den. Har selv vært på Utøyas flere ganger, men var ikke der da terroren rammet. Kjenner mange av de overlevende.

Anonymkode: dbe17...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du sett den? De kritikerene jeg har lest er ganske enige i at det er en god fremstilling. 

Hva mener du er feil?

Anonymkode: cb98a...9df

jeg var der selv, og mener det er helt bakmål.. det meste var feil

Anonymkode: 33e38...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg var der selv, og mener det er helt bakmål.. det meste var feil

Anonymkode: 33e38...4d6

Men hva var feil? Noen eksempler?

Anonymkode: e1086...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva var feil? Noen eksempler?

Anonymkode: e1086...62d

orker ikke... jeg synes den var feil utifra mine egene opplevelser

Anonymkode: 33e38...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva var feil? Noen eksempler?

Anonymkode: e1086...62d

Du er klar over at du ber en som har kjempet seg gjennom sitt livs mareritt til å grave opp igjen detaljer? Hun eller han trenger ikke gi deg masse eksempler om hun/han ikke ønsker det.

Dette er en av årsakene til at jeg ikke ønsker å se filmen. Ingen film kan noengang gjengi det som faktisk skjedde der, ikke fullt ut. Det er viktig å ikke glemme, men det er ingen grunn til å meske seg i grusomhetene som skjedde der. Det er langt viktigere å jobbe med holdninger til barn og unge (og voksne) for å hindre at andre som er i fare for å kunne planlegge og utføre slike grusomheter blir fanget opp og at de får hjelp.

Anonymkode: dfaa6...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg var der selv, og mener det er helt bakmål.. det meste var feil

Anonymkode: 33e38...4d6

Hmmm... den er jo basert på fortellinger fra overlevende fra dagen, men det er jo noen få sine fortellinger, og folk var jo over hele øya og har forskjellige opplevelser av det som hendte. Så kan godt se for meg/skjønne at noen føler det ble feil og ikke riktig fremstilling. Det er nok ikke mulig å lage noe som stemmer med alles bilde/minne av dagen. 

Synes du det var «dumt» (i mangel av bedre ord) at den ble laget? 

Anonymkode: 9db00...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

orker ikke... jeg synes den var feil utifra mine egene opplevelser

Anonymkode: 33e38...4d6

Det har jeg full respekt for, og jeg syns ikke man skal presse på for å få deg til å utdype mer! 

Sender deg de beste ønsker og håper du tross alt har det bra 💕

Hi

Anonymkode: cb98a...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke jeg skal se den. Var ikke der selv og kjenner ingen som var der, men syns allkevel det er for tidlig. Det er fortsatt er åpent sår for mange (det ser man i media hele tiden). Jeg syns filmen kommer for tidlig og som flere påpeker vil man ikke greie å fremstille det "riktig" ift.  De som var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer en smule tidlig da. Synes det blir spekulativt. Regner med at folk kommer til å tjene penger på dette. Regisør, produsenter, filmselskap. Skal de donere pengene til en veldedig organisasjon e.l? 

Skal ikke se den.

Anonymkode: 271c6...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke se den. Det tror jeg ikke at jeg klarer. Selvom jeg ikke ser den, kommer jeg aldri til å glemme 22.juli. 

Anonymkode: 1c904...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...