Gå til innhold

Vil være utvekslingsstudent men økonomien sier nei.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjip situasjon. Mellomste vil så gjerne dra på utveksling et år. Men mannen har mistet jobbben og det går akuratt rundt hjemme økonomisk. Null rom for utskeielser. Vi har nesten tyve tusen mindre utbetalt i måneden og det merkes. Prøver å si minst mulig om det til ungene for dette er ikke deres problem. Men...hun er møkk sur. Og jeg skjønner henne. Jeg var selv på utveksling og det var fantastisk. Unner henne det...

Bare et hjertesukk. 

Anonymkode: 7f1dc...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye koster et utvekslingsår da?

jeg studerte selv i utlandet og hadde det helt fantastisk. Men jeg forventet ikke at mor og far skulle betale gildet. Her gikk det i konfirmasjon-penger, penger fra sommerjobb og helgejobb samt lån fra Lånekassen. 

Anonymkode: 73cea...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lei at økonomien skal hindre dere i å sende henne på utveksling. Jeg var også på utveksling da jeg gikk på videregående, og det var et fatastsik år. Kanskje hun kan få stipend?

http://www.afs.no/utveksling/stipender/

 

Men i verste fall kan du trøste henne med at hun kan studere i utlandet eller dra på utveksling når hun er student i Norge.

Anonymkode: 1eacf...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye koster et utvekslingsår da?

jeg studerte selv i utlandet og hadde det helt fantastisk. Men jeg forventet ikke at mor og far skulle betale gildet. Her gikk det i konfirmasjon-penger, penger fra sommerjobb og helgejobb samt lån fra Lånekassen. 

Anonymkode: 73cea...ee1

Det koster visst 75.000 og så lommepenger i tillegg. Vi er liten familie og hun kjøpte datamaskin for penger fra konfirmasjonen så der er det nokså skrapet. Lån er kanskje en ide ja...trodde ikke man fikk det til sånt. 

Anonymkode: 7f1dc...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta opp lån i så ung alder er jo en ting man skal godt over, synes jeg.

Min datter ville også reise, det kostet 120 000,-, men vi hadde heller ikke råd til å koste dette på henne. Hun ville gjerne ta opp lån, men det sa vi nei til. Hun får tidsnok startet på studiegjelden.

Anonymkode: 0cb77...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter er på utveksling i år,og det kostet ca 125000. Av dette fikk hun ca halvparten i stipend fra Lånekassen. I tillegg kommer lommepenger,ca 2500 år mnd. Dyrt Ja,men verd det hvis man har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det koster visst 75.000 og så lommepenger i tillegg. Vi er liten familie og hun kjøpte datamaskin for penger fra konfirmasjonen så der er det nokså skrapet. Lån er kanskje en ide ja...trodde ikke man fikk det til sånt. 

Anonymkode: 7f1dc...ead

Det første dere må gjøre er jo å finne ut hvor, når og kostnader. Ikke «det koster visstnok», men reelle og faktiske kostnader. Så kan dere sette opp en plan med henne om hvordan hun kan bidra til å skaffe disse pengene. 

Sommerjobb hele sommeren 2 år på rad samt jobb kveld og helg burde absolutt dette 75000

Anonymkode: 73cea...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det første dere må gjøre er jo å finne ut hvor, når og kostnader. Ikke «det koster visstnok», men reelle og faktiske kostnader. Så kan dere sette opp en plan med henne om hvordan hun kan bidra til å skaffe disse pengene. 

Sommerjobb hele sommeren 2 år på rad samt jobb kveld og helg burde absolutt dette 75000

Anonymkode: 73cea...ee1

Det er nå til høsten så hun greier nok ikke spare opp så mye nei. 

HI

Anonymkode: 7f1dc...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skjønner at du har veldig lyst, og jeg er lei meg for at vi ikke kan betale det for deg, men som du vet er pappa arbeidsledig og vi har rett og slett ikke pengene til det"

Sånn er livet altså, man kan ikke alltid få alt man har lyst på. Hun vil få flere muligheter til å reise, men akkurat dette har ikke familien økonomi til å betale for henne. Hun får bli så sur hun bare vil, dere kan jo ikke trylle.

Anonymkode: b552f...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun kan få støtte via lånekassen til skole og opphold så er jo ikke 2500-3000 umulig for dekke opp lommepenger, det koster jo å ha henne hjemme også. Kan det finnes private stipend hun kan søke på?  

Anonymkode: 43b63...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje besteforeldrene og øvrig familie kan hjelpe til her ? kanskje hun har noen dyre ting som hun kan selge, vet at min nevø på 20 fikk bruke konfirmsjonspengene sine og så betalte besteforeldrene den månedlig beløpet

Anonymkode: 92934...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis datteren din får seg helgejobb nå og også jobber i sommer så er hun jo godt på vei. Lommepengene kan dere jo bidra med, er vel en kostnad å ha henne her hjemme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nå til høsten så hun greier nok ikke spare opp så mye nei. 

HI

Anonymkode: 7f1dc...ead

Men da er dere jo veldig sent ute ned planlegging. Altså; hun mener å reise om 6 mnd og dere vet ikke engang kostnadene?

De aller fleste planlegger i lang tid og bruker tid på å spare opp deg beløpet man trenger. 

Hun kan jo feks reise ett år senere eller planlegge å reise utenlands når hun skal studere?

Anonymkode: 73cea...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Om ditt barn ikke har planlagt noe mer enn at dere skulle punge ut hele summen så hadde jeg sagt nei uten et snev av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: e0b16...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan reise på utveksling når hun studerer. Situasjonen nå med arbeidsledig far, skrapt sparekonto og ingen forberedelser betyr at det ikke skjer i år. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre lånte på huset sitt når jeg dro på utveksling. Det er jo en relativt liten sum å låne, om Lånekassen dekker halvparten. Det vil knapt merkes på månedlige renter og avdrag. 

Jeg jobbet alt jeg kunne ved siden av skolen året før, og sparte til lommepenger for hele året.

(Fikk lommepenger av alle til jul og bursdag mens jeg var der).

Anonymkode: a3646...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...