Gå til innhold

Sykepleier, barnehagelærer eller lærer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurte bare på hvilken utdanning dere ville valgt av de ovenfor? Med tanke på trivsel, hvorvidt det passer med et familieliv, og at man generelt skal ha en ok økonomi der man kan reise mye rundt og lignende.

Altså, din egen personlige mening - hva hadde du valgt?

Om du allerede har utdannet deg som noe av det, angrer du, eller er du fornøyd? Om du angrer, hva ville du valgt om igjen?

Anonymkode: e6f42...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lektor og jobber på vgs, og har dermed en litt annen hverdag enn en grunnskolelærer.  Men jeg synes jobben er super som småbarnsmor. Fri i alle skoleferier, relativt korte dager hvor man er låst på jobb da jeg kan gjøre størsteparten av for- og etterarbeid hjemme etter ungene har lagt seg/mens de er på trening el. 

Men viktigst av alt er jo at jeg stortrives i jobben min. Jeg elsker å være i klasserommet. Jeg hadde ikke trivdes like godt i barnehagen. 

Anonymkode: b1e50...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som styrer i barnehage. Angrer ikke, men man blir ikke rik av det. For å leve det livet jeg ville måtte jeg videreutdanne meg og få mer jobb og mer ansvar. Men jeg trives, savner ofte livet på avdelinga da, synd det var så dårlig betalt.

 

Anonymkode: 09c09...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier selv og vil egentlig ikke anbefale det. Positivt og negativt med turnus. Negative med jobben er at helsevesnet er skjært ned til beinet. Det blir mye jobb på hver enkelt arbeidstaker. Jobben er krevende. Går i ett hele dagen og nesten ikke tid til pause. Krevende å jobbe med syke folk. Vonde lukter. D positive er at det er aldri en kjedelig dag. Spennende med alt man lærer. Møter mange mennesker og man gjør en viktig jobb for de man møter. Man lærer mye om helse. Helse er noe vi alle har fysisk og psykisk. Den kunnskapen man tillegner seg tar man med seg ellers i livet. Ellers er det mange muligheter som sykepleier. Det er alltid noen ledige stillinger som sykepleier.

Anonymkode: 70a39...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år bachelorstudie og deretter turnus? Eller 5 år master og fri i skoleferiene? Du må jo nesten avgjøre hva som passer best for deg og din familie. Bhglærer hadde jeg aldri tatt, men det er bare for at jeg ikke liker å jobbe med så små barn. 

Anonymkode: cb8f9...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde valgt sykepleier av disse :) trives så godt,men har jobbet 5 år i bhg og 2 år på skolen, trives der også,men ikke på samme måte jeg gjør på sykehjemmet, er et helt annet arbeidsmiljø, samhold og vennskap på et sykhjem enn skole og bhg. jeg utdannet meg først som førsskolelærer,men tok senere sykpleier høyskolen, var ikke ferdig før jeg var 29,men aldri angret. fikk mine 2 første barn 3 år etterpå og sistemann 6 år etterpå

Anonymkode: 22d50...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså barnehagelærer er faktisk verdens beste yrke, så jeg skjønner ikke problemet 😅

Er utdannet bhglærer. Trives veldig godt på jobb. Skal ta videreutdanning.

Vurderte lærer eller sykepleier (kun fordi det virket som det var lett å få jobb). Jobbet litt på sykehjem som vikar, og det gjorde at jeg slo det fra meg ganske fort. 

Anonymkode: 21147...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sykepleier selv og vil egentlig ikke anbefale det. Positivt og negativt med turnus. Negative med jobben er at helsevesnet er skjært ned til beinet. Det blir mye jobb på hver enkelt arbeidstaker. Jobben er krevende. Går i ett hele dagen og nesten ikke tid til pause. Krevende å jobbe med syke folk. Vonde lukter. D positive er at det er aldri en kjedelig dag. Spennende med alt man lærer. Møter mange mennesker og man gjør en viktig jobb for de man møter. Man lærer mye om helse. Helse er noe vi alle har fysisk og psykisk. Den kunnskapen man tillegner seg tar man med seg ellers i livet. Ellers er det mange muligheter som sykepleier. Det er alltid noen ledige stillinger som sykepleier.

Anonymkode: 70a39...345

Jeg er også sykepleier. Jobber kun dagtid 8-15.30. Fri hver helg og røde dager. 

Har heldigvis tid til pause omtrent hver dag. 

Ellers enig med hun over. Alltid jobber å søke på. Mye varierende oppgaver og steder å jobbe. Tror aldri jeg har kjedet meg en eneste dag på jobb siden jeg ble ferdig utdannet i 2013. 

Anonymkode: 069bf...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle damer jobbe i barnehage, skole eller i helsevesenet...?

Av disse ville jeg blitt enten sykepleier eller lærer, fortrinnsvis i vgs. Da slipper du fullt så mange masete foreldre og  elevene er mer selvgående(skjønt det varierer)

Som sykepleier vil jeg tro du har mange muligheter både til å spesialisere deg, reise og mange slags jobber å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet turnus i 20 år. Ville valgt annerledes i dag. Så lei av å jobbe helger, juleaften, påske, 17 mai m.m Bli oppringt på fridager og pålagt å komme på jobb.

Anonymkode: 29951...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Altså barnehagelærer er faktisk verdens beste yrke, så jeg skjønner ikke problemet 😅

Er utdannet bhglærer. Trives veldig godt på jobb. Skal ta videreutdanning.

Vurderte lærer eller sykepleier (kun fordi det virket som det var lett å få jobb). Jobbet litt på sykehjem som vikar, og det gjorde at jeg slo det fra meg ganske fort. 

Anonymkode: 21147...dc7

Er det jeg bikker mest mot! Gikk barn og ungdom vg1 og vg2, så tok jeg påbygg, så vet noenlunde hvordan det er å jobbe i barnehage, og at dette er noe jeg kunne trives med. Men samtidig ønsker jeg en jobb som kan gi muligheter til å flytte ut av Norge (heheh, som sykepleier), og som har en noenlunde lønn slik at jeg kan reise mye. Har også jobbet litt på sykehjem, trivdes lite, så sykepleier burde jo egentlig være utelukket. 

Så gøy å lese at du trives! 

HI

Anonymkode: e6f42...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nyttårs barn said:

Hvorfor skal alle damer jobbe i barnehage, skole eller i helsevesenet...?

Av disse ville jeg blitt enten sykepleier eller lærer, fortrinnsvis i vgs. Da slipper du fullt så mange masete foreldre og  elevene er mer selvgående(skjønt det varierer)

Som sykepleier vil jeg tro du har mange muligheter både til å spesialisere deg, reise og mange slags jobber å velge mellom.

Har egentlig aldri tenkt over det. Spurte mellom disse, siden det er hva jeg vurderer, hehe. Om jeg hadde vært bedre i matte, ville jeg studert noe annet innenfor realfag. Kanskje økonomi og adminstrasjon. Men så er det jo hva i lengden jeg ville trivdes med. Ønsker å jobbe med mennesker i et omsorgsyrke. 

Ja, det er sant. Vanskelige valg.

HI

Anonymkode: e6f42...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sykepleier har du mulighet å videreutdanne deg samtidig som du jobber og tjener penger. Lønnen som videreutdannet er ikke så verst å det er lettere å få dagjobber. Feks i psykiatrien.

Anonymkode: eb184...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 14.47, Anonym bruker skrev:

er et helt annet arbeidsmiljø, samhold og vennskap på et sykhjem enn skole og bhg.

Det er jo bare ren synsing ut i fra dine egne erfaringer. Mine erfaringer er motsatt

Anonymkode: f8769...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg valgte ut fra hva andre fortalte meg jeg burde velge - sykepleier. Angret så mye etter å ha jobbet som sykepleier på sykehjem i bare ett år, at jeg hoppet på barnehagelærer utdanningen. Jobber nå som pedagogisk leder på tredje året, og jeg elsker jobben min så utrulig mye! Sykepleier hva ikke det rette for meg, men barnehagelærer var. Mange ba meg videreutdanne meg til jordmor, helsesøster og lignende, men det er faktisk ikke det samme som å jobbe i barnehage. Jeg ønsker ikke det ansvaret - og ja lønnen ville steget betydelig, men trivsel er viktigere. 

Jeg hadde aldri klart meg som sykepleier, men det er meg. Jeg angrer på at jeg brukte opp 4 år for ingenting, når jeg visste hva hjertet ville. Lot økonomi styre over trivsel, men er heldighvis i rett retning nå!:) Livsgleden spirer, og lønnen er såpass at jeg kan betale ned på lån, og jeg reiser hver sommer!;) Handler om prioriteringer. 

++ er en drøm med 8-16.00 jobb, ingen turnus og lange ferier! Kan planlegge dagen min etter når jeg skal jobbe, tidligvakt = trene og mange planer etter jobb. Seinvakt = Trene før jobb! Liker også kontrasten med kontorjobb og å være med barna, mange klager på at de er for lite med barna, men jeg synes den avkoblingen er deilig å gjør at jeg ikke i nærheten av blir lei. 

Anonymkode: e6f42...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier kan du jobbe så mye du vil i perioder, for så å ha fri og reise i mnd. Mange som jobber sånn; intense perioder og lange friperioder. «De unge» ( kremt) på jobb gjør dette; 2 mnd i Asia, backpacking hist og her.. 

Jeg trives veldig godt som sykepleier. Jeg er intensivsykepleier og har vært det i mange år. Følelsen man får av å redde liv kan vanskelig beskrives, og ingen pasient eller vakt er lik.. Jeg elsker jobben min! Og hadde jeg også vært (fortsatt) ung ville jeg jobbet for Leger uten grenser, reist rundt og jobbet på sykehus i andre land, søkt meg offshore.. Som sykepleier har man et hav av muligheter.. 

Anonymkode: 788d3...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer i vgs: på plussiden (av de tre yrkene) er lønn, korte dager og fritid og ferieodningene. Passer perfekt når man har barn. Lønna er nok også en god del høyere enn bhg lærer eller sykepleier. 

Anonymkode: 5b845...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er lærer i vgs: på plussiden (av de tre yrkene) er lønn, korte dager og fritid og ferieodningene. Passer perfekt når man har barn. Lønna er nok også en god del høyere enn bhg lærer eller sykepleier. 

Anonymkode: 5b845...152

Hva er minuset?

Anonymkode: 3dd83...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte ut fra hva andre fortalte meg jeg burde velge - sykepleier. Angret så mye etter å ha jobbet som sykepleier på sykehjem i bare ett år, at jeg hoppet på barnehagelærer utdanningen. Jobber nå som pedagogisk leder på tredje året, og jeg elsker jobben min så utrulig mye! Sykepleier hva ikke det rette for meg, men barnehagelærer var. Mange ba meg videreutdanne meg til jordmor, helsesøster og lignende, men det er faktisk ikke det samme som å jobbe i barnehage. Jeg ønsker ikke det ansvaret - og ja lønnen ville steget betydelig, men trivsel er viktigere. 

Jeg hadde aldri klart meg som sykepleier, men det er meg. Jeg angrer på at jeg brukte opp 4 år for ingenting, når jeg visste hva hjertet ville. Lot økonomi styre over trivsel, men er heldighvis i rett retning nå!:) Livsgleden spirer, og lønnen er såpass at jeg kan betale ned på lån, og jeg reiser hver sommer!;) Handler om prioriteringer. 

++ er en drøm med 8-16.00 jobb, ingen turnus og lange ferier! Kan planlegge dagen min etter når jeg skal jobbe, tidligvakt = trene og mange planer etter jobb. Seinvakt = Trene før jobb! Liker også kontrasten med kontorjobb og å være med barna, mange klager på at de er for lite med barna, men jeg synes den avkoblingen er deilig å gjør at jeg ikke i nærheten av blir lei. 

Anonymkode: e6f42...e44

Merkelig at du som utdannet sykepleier tror at sykehjem er den eneste muligheten. Jeg hadde aldri orket å jobbe på sykehjem og kommer aldri til å gjøre det. Har jobbet et par år på sengepost men så gikk jeg over til poliklinikk.  Jobber kun man-fre 8-15.30. Fri alle helger og røde dager. 

Anonymkode: 069bf...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2018 den 14.17, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! :) 

Noen flere synspunkter?

Anonymkode: e6f42...e44

Har du vurdert bachelor i sosialt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og selv om jeg trives i jobben og synes det er interessant hadde jeg ikke valgt det om igjen, det er altfor lav grunnlønn, noe som gjør det veldig stramt økonomisk hvis jeg skulle kun jobbet dagtid, og det å jobbe turnus er veldig tøft, både sosialt mtp barn og for helsa. Jeg går tredelt turnus og det sliter på med netter blandet inn i aften- dag hvor vi bare har 9 timer fra vi går fra jobb til du skal være tilbake på jobb. Jeg vet at jeg ikke kan gå turnus hele livet og da vil økonomien bli stram. Det er også tøft å jobbe julaften, påske, 17. Mai og alle andre røde dager når familien har fri. Jeg ville heller valgt lærer, fri røde dager, lange ferier og bedre lønn. I tillegg er det vanskelig å få fast jobb og full stilling som sykepleier, men vet ikke hvordan det er for lærere. 

Anonymkode: 2baaf...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg barnehagelærer og setter stor pris på grunnutdanningen min, men den er noen år gammel og hadde mye mer fordypning enn det som er vanlig. Den står perfekt i kombinasjon med masteren jeg har tatt senere og jobben jeg nå har. Det er kombinasjonen av mine interesser og utdanningen som gjør at jeg i dag er veldig fornøyd. Jeg jobber ikke i barnehage. Barnehagejobben slet meg ut mentalt, jeg følte aldri jeg gjorde den godt nok da kravene og rammevilkårene sto i ren motsettning til hverandre. Om eg skulle valgt på nytt, hadde jeg nok gjort samme kombinasjon om det fortsatt var mulig, det er det ikke og derfor måtte det blitt lærer på mellomtrinnet. 

Anonymkode: 89da2...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2018 at 7:30 PM, Anonym bruker said:

Merkelig at du som utdannet sykepleier tror at sykehjem er den eneste muligheten. Jeg hadde aldri orket å jobbe på sykehjem og kommer aldri til å gjøre det. Har jobbet et par år på sengepost men så gikk jeg over til poliklinikk.  Jobber kun man-fre 8-15.30. Fri alle helger og røde dager. 

Anonymkode: 069bf...deb

Jeg er selvfølgelig klar over at det var andre plasser jeg kunne jobbe - men etterspørselen her jeg bor er minimal. Dessuten er det ikke det faktumet at jeg måtte jobbe på sykehjem som dro meg fra jobben, men det faktumet at jeg ikke ville være sykepleier i det heletatt, men barnehagelærer. Jobben var ikke riktig for meg, og jeg var dum som valgte etter lønn og muligheter, enn trivsel og interesser.

Anonymkode: e6f42...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...