Gå til innhold

Hva anbefaler du meg å studere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg står altså helt fast på hva jeg ønsker å bli - er så utrulig usikker. Kan dere anbefale noen studier som virker som noe for meg?

Jeg kan ikke studere noe man trenger realfag for, har kun generell studiekompetanse dessverre. Jeg har dessuten kun 3 i matte (huff, liker virkelig ikke den matten), men jeg har 6 i naturfag, og er nokså interessert i anatomi, biologi og generelt menneskekroppen. Skjønner ikke hvorfor jeg er så utrulig dårlig i matte, men flink i naturfag? Om jeg hadde vært bedre i matte hadde jeg tatt opp fag, slik at jeg fikk realfag og studert medisin, men det går altså ikke.

Jeg har en snitt på 5, så kan ikke studere noe høyere. Har også førstegangsvitnemål, og nordnorsk kvote om jeg studerer i nord norge (som jeg er fra). 

Jeg ønsker å jobbe med barn, helst ikke turnus, en helt grei lønn (ikke for lite helst) og en utdanning der jeg ikke må slite for å få jobb etterpå (vet selvfølgelig at man må søke etter jobb, men helst ikke en utdanning der det er flere uten jobb fordi det ikke trengs). 

Har sett litt på barnehagelærer, virker som det perfekte yrket for meg (gikk barn og ungdomsarbeider vg2 før jeg tok påbygg, så er sikker på at jeg trives i barnehage), men lønnen stopper meg en del. Ønsker å leve et liv der jeg kan reise mye, kjøpe hus, bil og leve litt fritt. Vet ikke om lønnen man får som ped,leder vil være idealt for det.

Har også sett på sykepleier, siden jeg elsker naturfag, og gjør det bra i det faget, virker det jo idealt for meg. Men kan ikke se for meg å jobbe på sykehjem (var i praksis vg1 på helse og oppvekst i sykehjem, dagene var lange, og kjedet meg nesten halvt i hjel), og turnusen er ikke noe for meg. Det positive er at jeg kan jobbe i utlandet, jeg lærer mer om biologi noe jeg interesserer meg for, og jeg kan ta videreutdanning til å jobbe mer rettet mot barn (Jordmor er noe jeg lenge har ønsket å bli). 

Er det noen andre utdanninger som kunne være idealt? Helst ikke noe mattestudier, der man må være flink med tall. Jeg klarer om jeg vil - kunne godt jobbet hardere med matte å fått 4, men jeg trives virkelig ikke med det, og kunne ikke tenkt meg en jobb der mesteparten av dagen gikk til tall. 

Anbefaler dere barnehagelærer eller sykepleier? Positive og negative sider? 

Tusen takk for dere som tar dere tid å svare, er virkelig helt blank her jeg sitter. 

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lærer?

Anonymkode: ddd71...7ab

Kan man det med tre i matte?

Anonymkode: a30ad...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man det med tre i matte?

Anonymkode: a30ad...3e8

Ta fag på universitetet og ppu på toppen. Ta fag du virkelig brenner for, og som samtidig vil være aktuelle skolefag, og lid deg gjennom ppu til slutt. Med biologi kan du gjøre masse :) .

Anonymkode: ddd71...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Lærer?

Anonymkode: ddd71...7ab

Har vurdert det, tatt opp matte og jobbet litt hardere med det (kravet på 4), men vet ikke om jeg hadde vært den beste personen til å lære videre. Hvertfall ikke på ugs, da jeg vet hvor respektløse enkelte elever er, og jeg rett og slett ikke er typen til å kunne håndtere de. På barneskolen kunne vært helt okei, men føler om jeg først skal jobbe med barn, i en læringssituasjon, vil jeg jobbe med litt mindre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Ta fag på universitetet og ppu på toppen. Ta fag du virkelig brenner for, og som samtidig vil være aktuelle skolefag, og lid deg gjennom ppu til slutt. Med biologi kan du gjøre masse :) .

Anonymkode: ddd71...7ab

Jeg kunne tenkt meg å jobbe på vgs, helse og oppvekst med enten naturfag eller helsefremmende. I ettertid hadde det vært smartere å ta fagbrev + yrkesfaglærer utdanning. 

Tusen takk, kan virkelig vurdere dette!:) Liker også norsk, engelsk, krle og samfunnsfag veldig godt.

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernspedagog. Det er jeg og jobber i bv.tjenesten. Mye variert arbeid, ok lønn (tjente 530 000 i fjor), interessant jobb og mange ulike dager. Høyt arbeidspress er det. 

Anonymkode: 655c1...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å oppsøke nærmeste karrieresenter. 
Dersom høgskoler/universitet i nærheten har Åpen Dag (noe som er vanlig på våren) bør du besøke disse. Ofte vil studenter delta på stand og du kan spørre om deres erfaringer etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier står du veldig fritt til å velge mye rart. Da jeg skulle velge studie valgte bort sykepleier fordi jeg trodde man kun jobbet på sykehjem eller sykehus.. Men det stemmer jo IKKE! Man kan f.eks jobbe seg oppover til avdelingsleder (med mer administrative oppgaver på f.eks sykehjem), ta videreutdanning innen psykiatri, jordmor, helsesøster, osv, eller man kan søke på jobb innen f.eks NAV eller andre instanser som kun krever "treåring helsefaglig utdanning". Det kan brukes til så mye. Visst kan det bli noen år jobbing på f.eks sykehjem eller sykehus for å bygge erfaring, men man må jo jobbe seg videre i stort sett alle jobber da. Blir du alt for leie etter når år kan man ta en annen videreutdanning eller PPU og bli lærer på helse og oppvekstfag ;)

Men det aller viktigste er å velge noe du brenner for. Kanskje vet du ikke enda hva det er! 

Har du sett på noe annet innen helsefag? Vernepleier, fysioterapaut, ergoterapeut eller spesialpedagog? Da kan man jobbe med barn i varierende grad :)

Husk også at mange helsefaglige utdanninger kvalifiserer til mastergrader innen ulike felt. Så du kan bli barnevernspedagog, men ta en master i sosialt arbeid. Da har man en god og bred utdanning :)

 

 

Anonymkode: 6e34a...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Barnevernspedagog. Det er jeg og jobber i bv.tjenesten. Mye variert arbeid, ok lønn (tjente 530 000 i fjor), interessant jobb og mange ulike dager. Høyt arbeidspress er det. 

Anonymkode: 655c1...bdd

Kunne godt tenkt meg å ta den utdanningen, virker spennende. Bonuset er jo at jeg kan ta videreutdanning i barnehagepedagogikk å fortsatt kunne jobbe i barnehage som pedagogisk leder:)

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hva med Helsesøster? 

Anonymkode: 85319...7cc

Kunne også tenkt meg det, men om jeg er den rette for den jobben, tviler jeg på. 

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Graciegirl said:

Anbefaler deg å oppsøke nærmeste karrieresenter. 
Dersom høgskoler/universitet i nærheten har Åpen Dag (noe som er vanlig på våren) bør du besøke disse. Ofte vil studenter delta på stand og du kan spørre om deres erfaringer etc. 

God ide! Skal høre meg rundt, om de har det, så drar jeg.

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutes ago, Anonym bruker said:

Som sykepleier står du veldig fritt til å velge mye rart. Da jeg skulle velge studie valgte bort sykepleier fordi jeg trodde man kun jobbet på sykehjem eller sykehus.. Men det stemmer jo IKKE! Man kan f.eks jobbe seg oppover til avdelingsleder (med mer administrative oppgaver på f.eks sykehjem), ta videreutdanning innen psykiatri, jordmor, helsesøster, osv, eller man kan søke på jobb innen f.eks NAV eller andre instanser som kun krever "treåring helsefaglig utdanning". Det kan brukes til så mye. Visst kan det bli noen år jobbing på f.eks sykehjem eller sykehus for å bygge erfaring, men man må jo jobbe seg videre i stort sett alle jobber da. Blir du alt for leie etter når år kan man ta en annen videreutdanning eller PPU og bli lærer på helse og oppvekstfag ;)

Men det aller viktigste er å velge noe du brenner for. Kanskje vet du ikke enda hva det er! 

Har du sett på noe annet innen helsefag? Vernepleier, fysioterapaut, ergoterapeut eller spesialpedagog? Da kan man jobbe med barn i varierende grad :)

Husk også at mange helsefaglige utdanninger kvalifiserer til mastergrader innen ulike felt. Så du kan bli barnevernspedagog, men ta en master i sosialt arbeid. Da har man en god og bred utdanning :)

 

 

Anonymkode: 6e34a...ebb

Tusen takk! Mulighetene er mangt med sykepleier, og jeg interesserer meg virkerlig for faget. Praksisen er jeg så utrulig usikker på, etter vg1 når jeg var i praksis på sykehjem. Kunne gjerne tenkt meg å ta sykepleien samt videreutdanne meg til jordmor eller barnesykepleier, så der er en mulighet! Alt peker mot sykepleien, jeg vet virkelig ikke hva som får meg til å tvile:/ Turnusen? Nei, jeg vet virkelig ikke.

Jeg vil virkelig jobbe med mennesker, helt fremtidens mennesker - barn! :) Brenner virkelig for å jobbe med barn, og trives godt med det. Men jeg vet ikke om barnehagelærer er idealt for meg - om jeg heller burde satse på en mer helserettet jobb i samhandlig med barn (barnesykepleier eller jordmor). 

Har sett på disse utdanningene å, de virker også spennende! Vet jeg kan videreutdanne meg til spesialpedagog etter barnehagelærer, og kunne gjerne tenkt meg det.

Ååå, det er så mange muligheter, er så redd for å velge feil å angre i ettertid..

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste går noen svinger når det gjelder utdanning og svært sjelden er det "feil" utrolig hva du kan få bruk for.

Kjenner noen som har tatt første året av sykepleien og som så skiftet til en annen utdannelse. Hun sier at det hun lærte på sykepleiestudiet har hun brukt masse nå i en helt annen jobb.

Det høres for meg ut som om du kunne passe til å jobbe med menneker i en eller annen form. Ville ikke tenkt så mye på den mattebiten, trenger du matte så klarer du det nok.

 

Anonymkode: 57de3...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De fleste går noen svinger når det gjelder utdanning og svært sjelden er det "feil" utrolig hva du kan få bruk for.

Kjenner noen som har tatt første året av sykepleien og som så skiftet til en annen utdannelse. Hun sier at det hun lærte på sykepleiestudiet har hun brukt masse nå i en helt annen jobb.

Det høres for meg ut som om du kunne passe til å jobbe med menneker i en eller annen form. Ville ikke tenkt så mye på den mattebiten, trenger du matte så klarer du det nok.

 

Anonymkode: 57de3...d31

Og jeg ville ikke utdannet meg til førskolelærer. prøv heller å utdanne deg til et yrke med større lønn sog karrieremuligheter.

Anonymkode: 57de3...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Mulighetene er mangt med sykepleier, og jeg interesserer meg virkerlig for faget. Praksisen er jeg så utrulig usikker på, etter vg1 når jeg var i praksis på sykehjem. Kunne gjerne tenkt meg å ta sykepleien samt videreutdanne meg til jordmor eller barnesykepleier, så der er en mulighet! Alt peker mot sykepleien, jeg vet virkelig ikke hva som får meg til å tvile:/ Turnusen? Nei, jeg vet virkelig ikke.

Jeg vil virkelig jobbe med mennesker, helt fremtidens mennesker - barn! :) Brenner virkelig for å jobbe med barn, og trives godt med det. Men jeg vet ikke om barnehagelærer er idealt for meg - om jeg heller burde satse på en mer helserettet jobb i samhandlig med barn (barnesykepleier eller jordmor). 

Har sett på disse utdanningene å, de virker også spennende! Vet jeg kan videreutdanne meg til spesialpedagog etter barnehagelærer, og kunne gjerne tenkt meg det.

Ååå, det er så mange muligheter, er så redd for å velge feil å angre i ettertid..

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Som fysioterapeut kan du etter et par år i jobb også spesialisere deg som barnefysioterapeut. Da slipper du turnusen du må som regel må ha som sykepleier.

Og en ting til - det du er helt sikker på at du ikke vil i dag, det kan godt være det du i et studieforløp finner ut du brenner mer for. Jeg visste helt klart hva jeg ville jobbe med da jeg startet mitt studie, og jeg visste like godt at det var to felt jeg ABSOLUTT IKKE skulle jobbe med. Vel, jeg endte med å jobbe med de to siste, og stortrives med det, gjør en langt bedre jobb der fordi jeg der finner en iver som nok ville blitt borte om jeg hadde valgt å jobbe med det jeg var overbevist om at jeg egentlig ville jobbe med.

Finn en retning, begynn på det som du føler deg best med, og kanskje endrer ting seg uansett underveis i studiet.

Anonymkode: 597f4...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter sykepleier, selv om du nok må regne med å jobbe turnus en stund. Etter et par år kan du videreutdanne deg i den retning du ønsker. Sykepleierutdanningen gir deg utallige muligheter i motsetning til for eksempel førskolelærer eller barnevernspedagog som er rimelig snevre utdanninger.

Anonymkode: 2473b...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sosionom? 

Her arbeider du med mennesker, og har uendelige muligheter. Du kan jobbe i barnevernet, kommunale stillinger, fengsel, sykehus, innenfor rusmisbruk, innenfor handikap-området osv osv. Mulighetene er uendelige. Man jobber med mennesker som har sosiale problemer, og det finner man overalt.

Matte er ikke nødvendig.

Anonymkode: c15f8...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

God ide! Skal høre meg rundt, om de har det, så drar jeg.

Hi

Anonymkode: 24e09...aac

Jeg vil også anbefale deg å lese studieplanen for aktuelle studier nøye. Kom i kontakt med studieveileder på aktuelle fag og spør om det du måtte lure på. 

Universitet og høyskoler har studentambassadører. Undersøk om "ditt" studiested har ambassadører som studerer aktuelle fag. Hvis ja kan disse sitte på nyttig informasjon. 

Ta kontakt med personer som har et av dine yrker i dag. De fleste liker å svare på spørsmål om seg selv og hva de driver med. 

Sist, men ikke minst, det er ingen skam å snu! Opplever du et studium som feil så avslutter du og forsøker ditt andre alternativ. NB! Anbefaler at du fullfører semesteret du er i når du slutter. Du kan ha mulighet til å søke innpass og du får studiepoeng /karakterutskrift. Sjekk med Lånekassen angående studiestøtte, slik at du vet hvilke økonomiske konsekvenser det har å bytte studium. 

Man står ofte i et veikryss i livet og lurer på hvilken retning man skal gå. Det kan jo være både frustrerende og spennende. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehagelærer og trives veldig godt! Syns lønnen er lav, men det er viktigere å ha en jobb man virkelig liker!

Anonymkode: dc492...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte utdannelse for lønnen og angrer. Jeg koste meg riktignok masse med studiet men arbeidslivet varer altfor lenge til å velge noe man ikke brenner for.

Hvis du vet du vil trives som barnehagelærer hadde jeg derfor valgt det. Men det er meg...

Anonymkode: c1159...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mastergrad i pedagogikk? Da kan du jobbe med mye forskjellig. Eksempelvis: barnehage, karriereveileder ved skoler eller i en tiltaksbedrift, kontorjobb i staten som førstekonsulent, veileder eller rådgiver (nav, UDI++), informasjonskonsulent, barnevern, rådgiver ved høyskole eller universitet etc. Virker som du passer til å jobbe med mennesker på en eller annen måte.

Anonymkode: 6d926...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...