Gå til innhold

Ville dere donert egg, for en million?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg ville ikke donert uansett. 

Er blodgiver og organdonor, men eggene mine gir jeg ikke fra meg. 

Anonymkode: f4e4d...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn. 

To av dem er kommet til ved hjelp av en ukjent kvinne som har donert. Dette var etter seks aborter grunnet genfeil hos meg ( mitt første barn er friskt, men genfeilen for skyhøy abortrisiko).

Jeg er henne evig takknemlig!!

Anonymkode: 1a843...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tre barn. 

To av dem er kommet til ved hjelp av en ukjent kvinne som har donert. Dette var etter seks aborter grunnet genfeil hos meg ( mitt første barn er friskt, men genfeilen for skyhøy abortrisiko).

Jeg er henne evig takknemlig!!

Anonymkode: 1a843...bd3

Samme her. Ikke aborter men tvillinger etter eggdonasjon. Eldste kom naturlig.

 

Evig takknemlig.

Ei venninne donerte egg ikke de jeg fikk men hun fikk 3000 kr.

Tapte på det.

Anonymkode: 0960c...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri solgt et egg, for meg går det på prinsipper. Jeg hadde derimot ikke hatt noe problem med å donere bort ett egg eller 10 hvis det hadde skjedd i ordnede former, gjennom et offentlig sykehus f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darwinia:-)
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har donert egg til min søster. Føler overhode ikke at barnet er noe annet enn mitt tantebarn. Min søster er dette barnets mor, og jeg er tante. 

Anonymkode: 5ed46...d6e

😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det uten millionen.

Jeg klarer ikke å se forskjell på eggdonasjon og spermdonasjon. Jeg har prøvd å skjønne de som er for spermdonasjon og mot eggdonasjon, men så langt har jeg ikke hørt et argument som gir mening. 

Anonymkode: 2ef5e...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri! Jeg er i mot å donere egg og sæd.

Det er ikke en menneskerett å få barn. Dessuten finnes det en haug med barn som allerede er født og kan adopteres.

Anonymkode: fae35...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lett! Hva er den reelle forskjellen på egg- og sæddonasjon? Tilhørighet? Eiesyke? 

Anonymkode: d303e...010

Selve donasjonen er ganske mer komplisert da...

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det kunne jeg aldri gjort!

Hvorfor har det blitt en menneskerett å få barn?

Anonymkode: 9ed67...1ce

Hvorfor blander du inn menneskerettighetene? Vi gjør da en hel masse ting i alle samfunn uten å knytte til FNs menneskerettigheter. 

Jeg har barn fra donoregg og har aldri tenkt at det skulle likestilles med retten til rent vann, mat og trygghet. 

Finn et bedre argument. Nei forresten, fikk et argument. 

Anonymkode: 1a843...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det kunne jeg aldri gjort!

Hvorfor har det blitt en menneskerett å få barn?

Anonymkode: 9ed67...1ce

Da er ivf også utelukket, både offentlig og privat.

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selve donasjonen er ganske mer komplisert da...

Anonymkode: 79fa6...f10

Folk donerer bort nyren sin. Kom med noe bedre. 

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan donere egg for en million. Definisjonen for "donere" er "å gi" 

Definisjonen  på "for en million" er vel sånn ca "salg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg lett gjort gratis, så lenge det lå til rette for at barnet ville fått et godt liv. Det er ikke mitt barn selvom jeg bidrar med et egg. Jeg er 33 år og skal ikke ha flere barn, men har antagelig mange gode egg igjen. Hvorfor skulle ikke noen som trenger det få bruke de? 

Anonymkode: cf2c3...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, aldri! Jeg er i mot å donere egg og sæd.

Det er ikke en menneskerett å få barn. Dessuten finnes det en haug med barn som allerede er født og kan adopteres.

Anonymkode: fae35...687

Det er dårlige argumenter du kommer med. 

Anonymkode: 27057...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blander du inn menneskerettighetene? Vi gjør da en hel masse ting i alle samfunn uten å knytte til FNs menneskerettigheter. 

Jeg har barn fra donoregg og har aldri tenkt at det skulle likestilles med retten til rent vann, mat og trygghet. 

Finn et bedre argument. Nei forresten, fikk et argument. 

Anonymkode: 1a843...bd3

Ok. Skjønner at du har litt tungt for det og skal forklare bedre. Med «menneskerett» mente jeg ikke FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, selv om jeg selvsagt skjønner det er fint for deg å late som om du ikke forstår hva jeg mener. Jeg mener at det ikke er noen rettighet man kan kreve eller forvente av staten, samfunnet eller medmennesker. I tillegg mener jeg det er uetisk å donere egg (og sæd). Handel med biologisk materiale er noe som bare tøyer grensene lenger og lenger. Menneskeheten er dessverre ikke i stand til å sette grenser for dette. Individets behov går foran alle etiske vurderinger, som f.eks naturens naturlige begrensninger, mangfold, seleksjon og en masse andre dilemmaer. Jeg forstår at du ønsket deg barn og brukte  alle lovlige virkemidler du kunne for å oppnå det. Og det er nettopp dette som er poenget mitt; individet er, og vil alltid være, mer opptatt av sine egne behov enn samfunnsutviklingen. 

Anonymkode: 9ed67...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk donerer bort nyren sin. Kom med noe bedre. 

Anonymkode: d303e...010

Her var det luftig ja... du har ikke hørt om hvordan naturen virker? Hanner sprer sæden sin for mest mulig avkom som de ikke har noe mer med å gjøre, hunner sørger for best mulig gener for sitt avkom og beskytter det med nebb og klør. Menn kan få mange, kvinner få osv. Dette er da elementært?

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kunne godt donert egg til noen som trengte det. Er rimelig sikker på at noen som går til slike anstrengelser for å få barn, også har de beste hensikter om å bli gode foreldre. Har hatt tre ivf selv, og vet at prosessen for egguthenting virkelig ikke var noen big deal for meg. Har aldri forstått hvorfor man i vårt land kan godta sæddonasjon men ikke eggdonasjon, vi fremstår jo som bakstreverske, kjønnsdiskriminerende idioter.

Anonymkode: ac311...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne donert egg, men ikke for penger. Men hadde gladelig betalt hva det skulle være om det var jeg selv som trengte eggdonasjon. Dobbeltmoralsk kanskje, men sånn er det...

Har forresten fått barn med IVF og fikk en del embryo til overs (fryst) som ble destruert nylig fordi de ble for gamle. Etter alt jeg gikk gjennom for å lage dem så syntes jeg faktisk det var litt trist at vi ikke kunne donere dem til andre par som trengte dem.

Anonymkode: 44ebc...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det luftig ja... du har ikke hørt om hvordan naturen virker? Hanner sprer sæden sin for mest mulig avkom som de ikke har noe mer med å gjøre, hunner sørger for best mulig gener for sitt avkom og beskytter det med nebb og klør. Menn kan få mange, kvinner få osv. Dette er da elementært?

Anonymkode: 79fa6...f10

Og derfor er menn menn med stor M når de ligger rundt mens kvinner er horer om de gjør det samme? Selv om menn kan spre seg som en annen løvetann i avblomstring er det ikke dermed sagt mindre uetisk om kvinner velger det samme. Hersketeknikken din fungerer ikke her. Etisk og moralsk sett er det ingen forskjell på egg- og sæddonasjon, og skal man snakke om eliminering og survival of the fittest utgår som nevnt over også ivf. Det ene gjør ikke det andre mer riktig eller galt. Vi er ikke dyr (lengre). 

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...