Gå til innhold

Ville dere donert egg, for en million?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor kommer det ikke til å bli rettssaker om det? Man kan ikke bestemme hvem som eier et barn og menneskehandel er ulovlig

Anonymkode: 11aac...0f5

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Optatium skrev:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente? 

Antakelig ikke. Det vil bli vanskelig å lage tydelige lover på hvem som er mor til barnet om det er med donoregg. En av de har født barnet, en annen er den biologiske moren. Altså har barnet to mødre. Så hvis den biologiske moren vil ha dette barnet, så kan da den moren som har født barnet si «jeg betalte deg for å få dette barnet plantet i livmoren min» og så har vi en konflikt på om dette er menneskehandel eller ei og per i dag så defineres mor til barnet som «den som har født barnet». Denne må da også endres. Og ved samlivsbrudd så er bare en av foreldrene biologisk forelder. 

Det kommer til å bli rettssaker fra kvinner som angrer.

Anonymkode: 11aac...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig ikke. Det vil bli vanskelig å lage tydelige lover på hvem som er mor til barnet om det er med donoregg. En av de har født barnet, en annen er den biologiske moren. Altså har barnet to mødre. Så hvis den biologiske moren vil ha dette barnet, så kan da den moren som har født barnet si «jeg betalte deg for å få dette barnet plantet i livmoren min» og så har vi en konflikt på om dette er menneskehandel eller ei og per i dag så defineres mor til barnet som «den som har født barnet». Denne må da også endres. Og ved samlivsbrudd så er bare en av foreldrene biologisk forelder. 

Det kommer til å bli rettssaker fra kvinner som angrer.

Anonymkode: 11aac...0f5

Da skjønner jeg. Og det er bare tull. Man har svært gode og velfungerende systemer for surrogati i lander der man har hatt dette lenge. USA feks. 

Skal også sies at surrogati ikke utføres med surrogatens egne egg, men med enten intended parents sine eller en tredjepart (donor). Alle seriøse surrogatiagenturer har omfattende prosesser for å velge surrogater og er regulert nøye av lovverk. 

Du snakker fortsatt om hendelser fra land der dette ikke er tilstrekkelig regulert. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan dette er annerledes enn sæddonasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig ikke. Det vil bli vanskelig å lage tydelige lover på hvem som er mor til barnet om det er med donoregg. En av de har født barnet, en annen er den biologiske moren. Altså har barnet to mødre. Så hvis den biologiske moren vil ha dette barnet, så kan da den moren som har født barnet si «jeg betalte deg for å få dette barnet plantet i livmoren min» og så har vi en konflikt på om dette er menneskehandel eller ei og per i dag så defineres mor til barnet som «den som har født barnet». Denne må da også endres. Og ved samlivsbrudd så er bare en av foreldrene biologisk forelder. 

Det kommer til å bli rettssaker fra kvinner som angrer.

Anonymkode: 11aac...0f5

Det må ikke endres ved eggdonasjon nei. Eggdonasjon er uproblematisk juridisk med de lovene vi har i dag, akkurat som sæddonasjon. En sæddonor kan heller ikke kreve å få rettigheter overfor barnet og kan ikke kreves for bidrag. Det er ingen forskjell på det og om vi skulle tillatt eggdonasjon. Og barnet vil hverken ha to mødre eller to fedre ved donasjon. Med mindre det er et homofilt par som benytter seg av det da.

Surragati derimot blir mer komplisert. Der må det evt lages egne lover hvis vi skal tillate det.

Anonymkode: 44ebc...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...