Gå til innhold

"Jentefarger" og "guttefarger"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig fremdeles en greie? Jeg er ikke så glad i rosa, så jeg bruker ikke noe særlig av det til min jente. Har fått kommentarer om at det er så vanskelig for andre å vite at hun er jente når de møter meg fordi jeg kler henne i guttefarger. Hva? Så hvis jeg var glad i rosa og hadde gutt så kunne jeg ikke brukt den fargen? Hvilket århundre er vi i egentlig? Merker jeg blir oppgitt, det er da bare farger eller? (Klarte å poste i feil forum, ligger samme innlegg i hus og hage 😅)

Anonymkode: 31d40...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rosa var opprinnelig en ‘guttefarge’, så da lever du ikke i det århundrede dette var moderne :)

bruk hvilke farger du vil. 

Anonymkode: 69487...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Men det henger i som bare pokker. Veldig irriterende og totalt unødvendig!

Anonymkode: a40fd...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fortsatt en greie dessverre. Til og med klær er merket med "jente" og "gutt" i merkelappen når det eneste som er forskjellig er fargene (forstår at det er merket med gutt og jente om det er forskjellig modell/fasong). Min gutt er glad i alle farger. Sist jeg kjøpte regntøy kunne jeg velge mellom svart med blå glidelås og svart med rød glidelås ellers var de helt like. Regntøyet med rød glidelås var merket med "girl" (kjøpte likevel det med rødt)

Anonymkode: b86f4...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke rosa selv. Brukte mye lilla og rødt på jentene. Og mye kjoler. 

Men jeg mener selv at det er fryktelig vanskelig å se kjønn om man ikke bruker kjønnsrelatert farge. Det ble forsket på faktisk. Flere fikk komme inn til en baby med rosa klær og behandler barnet som man skal behandle et barn. Så fikk de komme inn til en baby med blått. Babyen ble behandlet på samme måte som den i rosa, som en baby. Så kom de inn til en baby med hvite klær og da ble de forvirret. 

Anonymkode: eb949...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du.. kom igjen. Du vet utmerket godt at normen er fargekodet. Så må du gjerne late som annet, men alle vet at enkelte farger er mer feminine enn andre. 

Med mindre du er blind, døv og bøttestum. 

Anonymkode: 6db37...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Du.. kom igjen. Du vet utmerket godt at normen er fargekodet. Så må du gjerne late som annet, men alle vet at enkelte farger er mer feminine enn andre. 

Med mindre du er blind, døv og bøttestum. 

Anonymkode: 6db37...782

Men hvorfor skal andre bestemme hvilke farger jeg kan kle min datter i? Jeg liker blå og grønn, så noen dager har hun på blå og grønn. Lurer noen på hvilket kjønn hun er kan de gjerne spørre, jeg svarer selvfølgelig! Men jeg tar ikke på henne en farge jeg ikke liker bare så fremmede skal få vite alt hun er jente. Rosa og lilla kan også være kjempefint på gutter, min mann har et par rosa skjorter som er kjempefine og jeg synes i alle fall han kler de. At flertallet er livredd for å bruke "feil" farge er jo egentlig bare trist...

Anonymkode: 31d40...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei av rosa og blått! Alt fra tannbørster til sykler er kjønnsdelt i dag. Det er helt sykt at jenter i 2018 kan velge mellom rosa prinsesse og lilla fe, mens gutter skal ha blått monster eller svart dinosaur. Jeg blir faktisk skikkelig provosert. 

Anonymkode: 414ee...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt bruker lilla, rosa og gul. Han er skikkelig kul. Hadde en periode med kjole også, men den er heldigvis over. Sier heldigvis fordi det var så mange eldres om skulle ha en mening om det og han brukte mye tid på å forklare dem at selv om det kanskje var rart for dem da de var små, er det helt lov i dag å gå kledd akkurat som du vil.  

Anonymkode: 31126...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Anonym bruker said:

Min gutt bruker lilla, rosa og gul. Han er skikkelig kul. Hadde en periode med kjole også, men den er heldigvis over. Sier heldigvis fordi det var så mange eldres om skulle ha en mening om det og han brukte mye tid på å forklare dem at selv om det kanskje var rart for dem da de var små, er det helt lov i dag å gå kledd akkurat som du vil.  

Anonymkode: 31126...704

Så herlig! Det er deilig å se barn som tør å være seg selv og stå for sine meninger. Håper alle mødre er like støttende som deg!

Anonymkode: 31d40...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mange ikke klarer å se forskjell uansett, så det er ikke noe poeng i å bruke "riktig" farge for å gjøre det enklere for dem. Jeg fikk spørsmål om min var gutt eller jente selv om han hadde blå lue som det stod "Kristian" på. :P

Anonymkode: ae19d...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn gikk med neglelakk på skolen en dag (småtrinnet). Heldigvis ble han ikke ertet, men han fikk mange spørsmål om hvorfor han hadde neglelakk på. Da svarte han bare bestemt: "fordi jeg synes det er fint vel". Han synes det var litt rart at han skulle få dette spørsmålet, når jentene ikke fikk det. 

Anonymkode: b86f4...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på dette punktet har verden gått bakover. På 70/80-tallet var det mye mer unisex klær og leker. Men så oppdaget vel industrien at om de kjørte hardt på dette med jente/gutt, så kunne halvparten av barna ikke arve fra søsken/naboer/søskenbarn osv, og da selger de mer. 

Anonymkode: a40fd...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Liker ikke rosa selv. Brukte mye lilla og rødt på jentene. Og mye kjoler. 

Men jeg mener selv at det er fryktelig vanskelig å se kjønn om man ikke bruker kjønnsrelatert farge. Det ble forsket på faktisk. Flere fikk komme inn til en baby med rosa klær og behandler barnet som man skal behandle et barn. Så fikk de komme inn til en baby med blått. Babyen ble behandlet på samme måte som den i rosa, som en baby. Så kom de inn til en baby med hvite klær og da ble de forvirret. 

Anonymkode: eb949...887

Det du sier er feil. Barnet kledd i rosa ble snakket til med veldig lys stemme, typ: "hællandussen,  så nydelig liten frøken, ligger du her og venter du da". Barnet i blått ble snakket til på en helt annen måte typ: " oi oi oi for en staut kar du var da, klar til å erobre verden" . Barnet i kjønnsnøytrale farger, hadde du rett om, folk ble usikre på hvordan de skulle forholde seg til det. 

 

Det er helt latterlig, men også tankevekkende at kjønn er så definerende på hvordan vi forholder oss til hverandre, selv små babyer.

Anonymkode: 6746a...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt fra til min bror og svigerinne at jeg kjøper ikke noe rosa til niesen min. Hun er 6 år. Hun passer mye bedre i andre farger og veldig godt i mørk blå. 

Anonymkode: 355fd...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier er feil. Barnet kledd i rosa ble snakket til med veldig lys stemme, typ: "hællandussen,  så nydelig liten frøken, ligger du her og venter du da". Barnet i blått ble snakket til på en helt annen måte typ: " oi oi oi for en staut kar du var da, klar til å erobre verden" . Barnet i kjønnsnøytrale farger, hadde du rett om, folk ble usikre på hvordan de skulle forholde seg til det. 

 

Det er helt latterlig, men også tankevekkende at kjønn er så definerende på hvordan vi forholder oss til hverandre, selv små babyer.

Anonymkode: 6746a...15e

Men uansett... skal vi trykke likestilling på babyer fordi vi er så inni hampen sta? 

Anonymkode: eb949...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Liker ikke rosa selv. Brukte mye lilla og rødt på jentene. Og mye kjoler. 

Men jeg mener selv at det er fryktelig vanskelig å se kjønn om man ikke bruker kjønnsrelatert farge. Det ble forsket på faktisk. Flere fikk komme inn til en baby med rosa klær og behandler barnet som man skal behandle et barn. Så fikk de komme inn til en baby med blått. Babyen ble behandlet på samme måte som den i rosa, som en baby. Så kom de inn til en baby med hvite klær og da ble de forvirret. 

Anonymkode: eb949...887

Men feilen er jo ikke at de kjønnsspesifikke signalene mangler. Feilen er jo at folk tror en guttebaby og en jentebaby må behandles ulikt!

Anonymkode: 17f53...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men uansett... skal vi trykke likestilling på babyer fordi vi er så inni hampen sta? 

Anonymkode: eb949...887

Er babyer opptatt av å få lov å kle seg i visse farger, altså?

Anonymkode: 17f53...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men uansett... skal vi trykke likestilling på babyer fordi vi er så inni hampen sta? 

Anonymkode: eb949...887

Likestilling på babyer??? Er du gal, kvinne!!!

Nei, forskjellsbehandle gutter og jenter fra dag én! Eneste smarte strategi!

Anonymkode: af686...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er så utrolig lei av rosa og blått! Alt fra tannbørster til sykler er kjønnsdelt i dag. Det er helt sykt at jenter i 2018 kan velge mellom rosa prinsesse og lilla fe, mens gutter skal ha blått monster eller svart dinosaur. Jeg blir faktisk skikkelig provosert. 

Anonymkode: 414ee...377

Enig. Jeg har bare gutter, og syns gutteklær er unødig stygge/macho, enten er de kantete og fiendtlige i mønstrene, eller prøver å ligne politiuniformer, militærtøy osv., og fargevariasjonene er nede på 2.

Anonymkode: 17f53...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Likestilling på babyer??? Er du gal, kvinne!!!

Nei, forskjellsbehandle gutter og jenter fra dag én! Eneste smarte strategi!

Anonymkode: af686...7a8

Men gutter og jenter ER stort sett forskjellige. Jeg har aldri gjort forskjell på gutt og jente her i huset, men guttene på kjøkkenet i 2-års alder bestod av å forsøke å demontere knotter på skap og sjekke hvordan skuffer fungerte og jentene i samme alder synes det var topp å lage middag på kjøkkengulvet. Ga guttene kjele og visp og de synes ikke det var like spennende som å sjekke skuffer og skap. 

Vi kan ikke være så opptatt av at alt skal være så kjønnsnøytralt at vi glemmer de faktiske forskjellene. De eksisterer uansett hvor mye vi vrir og vender på det. Kanskje ikke som nyfødte babyer, men ganske kort tid etter, så eksisterer det en viss forskjell på de fleste.

Anonymkode: eb949...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er babyer opptatt av å få lov å kle seg i visse farger, altså?

Anonymkode: 17f53...464

Skrev jeg ikke vi, som «vi voksne»?

Anonymkode: eb949...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men gutter og jenter ER stort sett forskjellige. Jeg har aldri gjort forskjell på gutt og jente her i huset, men guttene på kjøkkenet i 2-års alder bestod av å forsøke å demontere knotter på skap og sjekke hvordan skuffer fungerte og jentene i samme alder synes det var topp å lage middag på kjøkkengulvet. Ga guttene kjele og visp og de synes ikke det var like spennende som å sjekke skuffer og skap. 

Vi kan ikke være så opptatt av at alt skal være så kjønnsnøytralt at vi glemmer de faktiske forskjellene. De eksisterer uansett hvor mye vi vrir og vender på det. Kanskje ikke som nyfødte babyer, men ganske kort tid etter, så eksisterer det en viss forskjell på de fleste.

Anonymkode: eb949...887

Men trenger gutter og jenter rosa og blå klær for å kunne realisere seg selv som personer...?

Anonymkode: af686...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men trenger gutter og jenter rosa og blå klær for å kunne realisere seg selv som personer...?

Anonymkode: af686...7a8

Nei. Men om man vil unngå «er det jente eller gutt?» hver gang noen ser på babyen eller man vil unngå at noen snakker til babyen som om den var motsatt kjønn fordi den har på «feil» farger, så må man kle de i de identifiserbare fargene. Jeg liker ikke rosa selv, så jeg brukte aldri rosa på jentene mine. De brukte hvitt, lilla, rødt og gult for det meste. Gutten brukte hvitt, blått, grønt, rødt og gult.

Anonymkode: eb949...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men gutter og jenter ER stort sett forskjellige. Jeg har aldri gjort forskjell på gutt og jente her i huset, men guttene på kjøkkenet i 2-års alder bestod av å forsøke å demontere knotter på skap og sjekke hvordan skuffer fungerte og jentene i samme alder synes det var topp å lage middag på kjøkkengulvet. Ga guttene kjele og visp og de synes ikke det var like spennende som å sjekke skuffer og skap. 

Vi kan ikke være så opptatt av at alt skal være så kjønnsnøytralt at vi glemmer de faktiske forskjellene. De eksisterer uansett hvor mye vi vrir og vender på det. Kanskje ikke som nyfødte babyer, men ganske kort tid etter, så eksisterer det en viss forskjell på de fleste.

Anonymkode: eb949...887

Sannsynligheten er at du gjorde forskjell på jente og gutt. De aller fleste gjør det. Det ligger i oss,om vi vil eller ikke. Det er forsket virkelig mye på genus, og resultatene er alltid de samme. Allerede fra babystadiet definerer vi barna ut fra kjønn. Det er sosiologiske forskjeller på gutt og jente,men jeg tviler virkelig på at det kun er pga skapelsen og at vi er ulike av den grunn. Jenter og gutter opplever ulike krav og forventninger gjennom hele oppveksten. 

Anonymkode: 03bef...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...