Gå til innhold

Har dere måkt taket?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å slappe av. Taket er fullt av snø, jeg er alene og aner ikke hvordan jeg skal få måkt. Er 3 etg opp til taket :/ livredd for å falle ned. 

Kan taket rase ned liksom? Hvor mye tåler et tak? 

Anonymkode: 0d0cb...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags vinkel har dere på taket og hvor mye og hvor tung er snøen? Et flatere tak er konstruert for å tåle mer enn et brattere vinklet tak. Vi har ikke måkt og her er snøen blytung og våt. Også 3 etg. 

Anonymkode: b678f...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor tung snøen er,men det er ganske høyt. :/ Taket er ganske skrått. Godt å høre at det ikke bare er meg. 

Er det noen som vet hva som kan skje? 

Anonymkode: 0d0cb...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke måke taket da det raser ned av seg selv. Heldigvis. Men, måtte måke et lite, flatt tak på uthuset.

Anonymkode: 184bf...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mye snø på taket, men jeg må måke terassen idag. Det går sikkert greit om jeg ikke gjør det, men jeg måker heller to ganger mer enn å ikke gjøre det. Jeg syns det igrunn bare er deilig å komme eg ut og gjøre slike ting. Jeg er ikke ett menneske som går på tur, men å måke tak og gjøre uteting er deilig. Naboen snakket akkurat om å måke taket, desverre bestemte han seg for å la det være... jeg hadde så lyst til å hjelpe til. 

Har måkt tak flere ganger før, det syns jeg bare er gøy. Meg og pappa pleide å måke på hver vår side før slik at det ble jevn vektfordeling. Trenger ikke å si vi irriterte vette av hverandre om vi måke sammen, jeg måker vist feil iforhold til han og han er alt for treig syns jeg. Jeg skal på besøk til de om noen dager, da kan jeg måke garasjene 😄taket hadde det rast av så det var ikke viktig lengre. Så heldigvis for meg er pappa syk og kan ikke gjøre det lengre (kjedelig han er syk, men ikke værre enn han han ikke kan gjøre endel ting og kommer til å få ett langt og godt liv)

Anonymkode: 8ba37...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mye snø mange steder, og det er heller ikke sikkert det er slutt på snøvær. Det kan bli for  stor belastning hvis snømengden på taket er stor og/eller hvis  snøen er tung. Skulle det da skje en skade, som f.eks. at deler av taket skulle knele, så får man høyst sannsynlig avkorting i utbetaling fra forsikringsselskapet hvis man ikke har måket. 

Anonymkode: 488b3...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2018/01/Naar-maa-du-maake-taket

Hvor mye snø taket tåler varierer, men som tommelfingerregel bør du forholde deg til byggeår før og etter 1979. Er boligen - eller hytten - din bygget før 1979 bør det ikke være mer enn 50 centimeter snø på taket. Det er kanskje en stund til, men når mildværet kommer, og snøen blir våt, tåler det enda mindre.

Nyere bygninger kan tåle litt mer; normalt skal de tåle 120 centimeter tørr og 90 centimeter våt snø.

Anonymkode: 5abec...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte måke taket i dag. Huset er bygd tidlig på 80-tallet. Er «bare» to etasjer, men det var jaggu høyt nok! Var vel mellom 50-100 cm snø. Jævlig tungt da snøen var veldig våt. Snøen nærmest taket var veldig kompakt, nesten som is. Tok ca ni timer. 

Anonymkode: 7947c...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. En kompis av meg og gubben skal gjøre det i løpet av de nærmeste ukene, men det er bratt skrått og is underst så her blir det jekkestropper rundt han og pipa 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...