Gå til innhold

Høye krav i barneidrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat vært på foreldremøte med fotballen til sønnen min i 3.klasse. Trenerne informerte om at de barna som ikke stiller opp på treninger får mindre spilletid på kamper fordi de ikke holder lik standard som de som er på alle treninger og motivasjonen til de som er på alle treninger synker når laget ikke presterer like godt på kamper som på trening. Syns dere ikke det er litt drøyt? Det er jo tross alt barneidrett. Det hører med til historien at laget trener ute hele året. Min sønn er litt skjør av seg og blir fort syk, han er derfor mindre på trening i vinter halvåret. Vi har treninger på torsdager og når torsdagen kommer er han sliten og vil ikke/orker ikke dra på trening. Han kommer til å bli veldig skuffet når serien begynner og han ikke får spille like mye som de andre. 

Anonymkode: 03b26...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er man med på en lagidrett kan en ikke forvente at det er greit å droppe treninger og bare stille på morsomme kamper. Er man et lag så jobber man sammen som et lag. Vil han kjøre eget løp må han finne en idrett som han er alene.

 

Anonymkode: 3cafd...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at de som faktisk kommer på treningene får spille mest. Du skjønner vel at det er både rettferdig og riktig?

Når sønnen din går i 3. klasse er han stor nok til å skjønne det. Skal han være på et lag må man komme på treningene. 

Anonymkode: 1cbaf...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke et høyt krav å forvente at en stiller på trening for å få spille kamp innen lagidrett. Det er et minstekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, It's all about me skrev:

Det er virkelig ikke et høyt krav å forvente at en stiller på trening for å få spille kamp innen lagidrett. Det er et minstekrav.

Enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo ikke presse han på trening når jeg vet han kommer til å bli syk av å trene ute i 10minus grader. 

Hi

 

Anonymkode: 03b26...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men jeg kan jo ikke presse han på trening når jeg vet han kommer til å bli syk av å trene ute i 10minus grader. 

Hi

 

Anonymkode: 03b26...c4f

Men hvem eier det problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg kan jo ikke presse han på trening når jeg vet han kommer til å bli syk av å trene ute i 10minus grader. 

Hi

 

Anonymkode: 03b26...c4f

Men da blir det mindre spilletid. 

Høye krav hadde vært å toppe laget og at de flinkeste alltid får spille mest. Det er rettferdig at det å delta på trening gir mer spilletid på kamp. 

Endret av Tulisa
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvem eier det problemet?

Tja, vi. Men føler han blir straffet for noe som ikke er hans feil. 

Anonymkode: 03b26...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja, vi. Men føler han blir straffet for noe som ikke er hans feil. 

Anonymkode: 03b26...c4f

Sånn er livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med å finne en annen fritidsaktivitet? Jeg er ikke utpreget opptatt av sport, men jeg forstår at intensjonen med å drive idrett er å vinne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han ikke tåler å trene ute på vinteren, så ville jeg heller ha jobbet med å finne en innendørsidrett der han kan være med hele året fremfor å prøve å endre noe som egentlig er et rettferdig system til et urettferdig et. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er trening frivillig i vinterhalvåret fordi mange også driver med skisport. Trenerne oppfordrer til å drive allsidig. Min datter er plaget med astma. Hun er på de fleste treninger, men må av og til holdes hjemme. Dette vet trenerne og hun blir derfor ikke straffet fordi hun har gått glipp av en trening eller tre. Vi gir alltid beskjed om hun kommer eller ikke. Enkelte gjør ikke det. Det kan være 14 stk som har trent gjevnt i 2 mnd og så dukker det plutselig opp 25 på kamp... 

Anonymkode: 919de...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit. Og siden sønnen din er litt skjør som du sier selv så er nok ikke dette idretten for han. Ikke noe galt i det, er sikkert mange andre idretter han kan hevde seg. 

 

Anonymkode: 6f1b5...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener han bare en gang i uka? Min 4.klassing svømmer. Trening tre ganger i uka. To ganger på hverdag og hver søndag. Det kreves mye av ungene fra de er små. Om det er riktig eller ikke kan diskuters, men det er nå sånn det er! 

Anonymkode: 4b7f6...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes rettferdig ut at man får spilletid ut i fra hvor mye de trener, da er jo det en gulerot for å dra på trening. Har dere vurdert en annen idrett? 

Anonymkode: 05882...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skilnad på vil ikkje/orkar ikkje, som du skriv i HI, og det å ikkje kunne trene pga sjukdom. Med slike haldningar skjønar eg at dei innfører slike reglar. Her har mine konvertert til handball, noko eg er nøgd med når snøen lavar ned og fotballaget spør etter folk som kan måke.  Handball er gøy, berre synd det ikkje er like godt tilbod for gutar alle stader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min går i 5.trinn i en breddeidrettsklubb som legger opp til allsidighet der fotball har prioriter på sommer, og ski har prioritet på vinter. Hovedtreneren for laget er opptatt av allsidighet, og de har frivillig innetrening på vinteren. Sønnen min legger nok ned minst like mange treningstimer gjennom innen skitrening og renn gjennom vinteren som de som trener én til to fotballøkter. Han scorer bra på kondis og styrke, men vil ha mer å ta igjen på teknikk og spilleforståelse før vårsesongen starter. Stor variasjon på interesse og ferdighetsnivå i denne alderen, synes alle skal få et minimum med spilletid. Ikke trekk fra spilletid som straff. Så kan heller de som trener mest få førsterett på eventuelle ekstra minutter på banen. 

Anonymkode: 3e06f...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg kan jo ikke presse han på trening når jeg vet han kommer til å bli syk av å trene ute i 10minus grader. 

Hi

 

Anonymkode: 03b26...c4f

Astmatiker? Flinke nok til å gi astmamedisiner før trening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik det er. Min sønn går i 4. klasse og de har fotball ute 4 dager i uken i vinterhalvåret. Er man ikke med på alle er det mindre kamp tid og man blir plassert på de dårligste lagene

Anonymkode: 0b6ed...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje treneren(e) er drittlei av at barn ikke kommer på trening fordi det er vinter? De får jo ikke deltatt og lært nye taktikker og teknikker om de ikke er med, og så ender de med å stå på kamp og ikke skjønne hva som skjer. 

Her droppet halve laget vinterhalvåret fordi det var så kaldt å stå ute og de barna stod som store spørsmålstegn på banen i første kamp for sesongen, og de tapte alt som var og det er veldig trist for de som faktisk er med og skjønner hva som skjer. 

Om din sønn blir syk av å trene en time i -10, så får han enten trene de dagene han ikke kan bli syk og tåle færre kamper, finne ny idrett å gå på eller rett og slett forsøke å være med og kle han godt. Er det astma som er greia, så medisiner godt de dagene det er trening. Det gjør vi. Og så tar vi en pause midt i treningen hvor vi medisinerer også. 

Anonymkode: 5818a...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis alene mot strømmen. Jeg trener et håndballag, og det er noen som også går på ski. De dropper av og til håndballtrening til fordel for skirenn, men det får ingen innvirkning på spilletid på kamper, annet enn at de ikke starter kampene. De er et lag, og alle er med. Det eneste som kan noen mindre spilletid, er dårlig innsats eller holdninger på banen.

Jeg liker allsidighet, og er motstander av å måtte velge når de går i 2. klasse. 

De som er på alle treningene får fordeler med at de spiller bedre enn de gjorde forrige kamp. 

Anonymkode: 6798e...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok slik det er. Min sønn går i 4. klasse og de har fotball ute 4 dager i uken i vinterhalvåret. Er man ikke med på alle er det mindre kamp tid og man blir plassert på de dårligste lagene

Anonymkode: 0b6ed...446

Fire dager i uken???? Trener de fire dager i uken, eller trener de utendørs fire dager i løpet av vinterhalvåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...