Gå til innhold

Depresjon - hvordan forebygge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hele mitt voksne liv slitt med depresjon i perioder. Var veldig langt nede i høst, men klarte å stable meg på beina igjen uten medisiner. Følte at livet var veldig fint og hadde det ganske bra, men nå kjenner jeg at skyen over hodet vokser faretruende fort og jeg må virkelig streve for å holde depresjonen borte. Jeg vet ikke hva som trigger den, og har gått til psykolog og har tatt medisiner. Psykolog funka overhodet ikke, prøvde flere, og medisin ønsker jeg ikke da bivirkningene er verre enn depresjonen. 

Hvordan forebygger dere depresjonen, dere som har det? Trening for meg gir litt effekt, men langt fra nok til å forebygge eller behandle. (Trening er jobben min).

Ramler jeg utfor nå, vet jeg ikke om mannen min holder ut med meg. Han er verdens tålmodigste, men selv han har en grense. Jeg er redd....

Anonymkode: 72f36...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut å bruk naturen. Forskning har vist at en tur ut i natur hver dag har effekt på hjernen (Google så kommer artikler opp).

Du bør jo få verktøy og mer terapi. Depresjonen er jo bare et symptom på et underliggende, uforløst problem du må ta tak i. 

 

Anonymkode: 80eeb...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet. 20 minutters tur tre ganger i uka er nok, i følge svensk forskning.

Balansert kosthold.

Søvn. Legg deg og stå opp til ca samme tid hver dag. Nok søvn. Ikke slumre. Ikke forsøk å ta igjen tapt søvn, ta heller en powernap ved behov.

Tilfredstill deg selv. Gjerne en gang om dagen, eller noen ganger i uka. Orgasme utløser lykkehormoner.

Finn noe du liker å drive med, en hobby. Gjerne sammen med en venn.

Og snakk med noen. Må ikke være psykolog. Man kan få mye god støtte i venninner, er min erfaring.

Anonymkode: 5a358...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som de over skriver. Trening er ekstremt viktig, gjerne variert og i kombinasjon med meditasjon.

I tillegg har jeg god erfaring med å stramme inn på selvkontrollen min, slik at jeg har mer rutinerte dager, spiser ekstremt sunt (ofte kun grønnsaker og fisk en periode, med havregrøt til frokost), holder meg fullstendig unna sukker og legger meg veldig tidlig og står opp klokken fem (får da trent en times tid). Alt dette gir en enorm mestringsfølelse og jeg føler at jeg har kontroll på livet. Depresjonen min har ofte bunnet i hjelpesløshet/føler meg som et offer for omgivelser og mennesker. 

Og viktig!! Ta tran/trantabletter, gjerne ekstra d-vit også, og drikk grønn te. 

Lykke til, du overvinner dette fordi du vil det og du er på rett vei ❤️

Anonymkode: 29a6d...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at dere sier trening til henne når hun sier at dette gir henne litt effekt og at det er jobben hennes.. 

har du prøvd oxytosin-nesespray? Det gis egentlig på barsel for å utløse amming men det begynner å komme forskinga forsøk på forebygging av depresjon også. 

 

Anonymkode: 827f6...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart at dere sier trening til henne når hun sier at dette gir henne litt effekt og at det er jobben hennes.. 

har du prøvd oxytosin-nesespray? Det gis egentlig på barsel for å utløse amming men det begynner å komme forskinga forsøk på forebygging av depresjon også. 

 

Anonymkode: 827f6...abd

Hun spør vel hvordan andre forebygger. Mange bruker trening med god effekt, så ikke så rart at flere skriver det.

Det som er rart er at du liksom skal prøve å ta noen på noe, når du ikke gadd å lese hele hi selv...

Anonymkode: 5a358...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening/frisk luft

D-vitaminer (høyt tilskudd, bestiller fra England)

Nok søvn

Ikke for mye godteri/drittmat

Sosialt samvær med folk jeg liker

 

Anonymkode: 04c45...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det avgjørende å ha en jobb å gå til hver dag. Trene 3-4 ganger i uka og opprettholde en sosialt liv med venner. 

Triggere for meg er å ikke jobbe hver dag. Dvs i en periode jobbet jeg deltid og det fungerer rett og slett ikke. Også fødselspermisjon er trigger for meg. Samt sykemeldinger pga graviditet o.l. 

Slitsomt å hele tiden "holde" depresjonen unna istenfor å bare kunne leve normalt. For meg er den et monster som jager meg kontant og jeg løper og løper fra den døgnet rundt. Tar den meg går jeg i kjelleren og det vil jeg ikke. 

Anonymkode: c9949...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Takk for alle velmente råd. Jeg skal i allefall begynne å ta D-vitaminer. Kjenner meg veldig igjen i at depresjonen er et monster som jager, veldig god beskrivelse. Må bare finne en måte å finte ut monsteret på denne gangen :)

Anonymkode: 72f36...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trening/frisk luft

D-vitaminer (høyt tilskudd, bestiller fra England)

Nok søvn

Ikke for mye godteri/drittmat

Sosialt samvær med folk jeg liker

 

Anonymkode: 04c45...2ae

Hvor høyt tilskudd tar du? Og hvordan fant du ut hvor mye du skulle ta? (det er så vanskelig å finne ut av dette på nettet, rådene er jo helt vilt forskjellige).

Anonymkode: 29a6d...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd flere typer antidepressiva? Selv om du får bivirkninger av EN type, så er det ikke sikkert du får det av alle....

Anonymkode: 9f473...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å være ute i naturen hver dag. Ikke bare trene inne. 

Har du kjæledyr? Det som har holdt min mann sin depresjon i sjakk er at vi fikk oss en hund. Han har ikke vært deprimert siden. Sikkert av flere grunner: den får ham ut på tur flere ganger daglig. Den gir ham uforbeholden kjærlighet, kos, nærhet osv (på en annen måte enn jeg kan), og er alltid glad. Den distraherer ham fra vonde tanker. Den hjelper å flytte fokuset bort fra seg selv. 

Det med hunden kan videreføres til deg selv. Hold deg aktiv, sosial og opptatt med noe utenfor deg selv.

Hjelp andre. Å hjelpe andre har vist seg veldig effektivt mot depresjon. Kanskje du kan bli frivillig på et sykehjem eller asylmottak? Besøksvenn? Frivillighetssentralen? Anbefales!

Streb etter et stabilt blodsukker og regelmessig søvn. 

Har du prøvd yoga og meditasjon? 

Berøring. Masser din kjære, og få ham til å massere deg. 

Lysterapi. 

Finn små ting i hverdagen som gir deg glede, og fokuser på disse. Happy moments, som Helsesista sier :)

Anonymkode: 12918...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Synd psykolog ikke har hatt ønsket effekt på deg. For min del, så var jeg selv årsaken til depresjonen. Det hjalp å finne årsak og se skogen for trær og få verktøy jeg manglet for å håndtere situasjoner i livet som endte opp med depresjon for min del. Har psykologoene ikke kommet frem til noe, eller er det slik at det de foreslår ikke hjelper for din del? Håpet du ikke ville gi opp det sporet. Jeg har stor tillit til kognitiv adferdsterapi, men jeg innser at jeg vet lite om deg og at jeg ikke kan si at det er rett medisin for din del.

En ting til. Kom flere psykologer med samme løsningsforslag, om noe, eller hvordan utartet dette seg? 

Anonymkode: 3c06a...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ulike triggere er min teori. Jeg trener, spiser sunt, får dagslys, er sosial, sørger for positiv innputt og alt som er "fasiten", men likevel sendes jeg  i kjelleren og blir deprimert når jeg kommer over noe som trigger meg. Stress er en, en høy regning en annen, krav og mas og følelsen av å bli eksludert eller sett ned på.

Etter så mange år reagerer jeg ikke med gråt, men tungsinn og likegyldighet. Blir passiv, orker ikke noe for blir utmattet, gir faen i både hus, barn og alle positive ting. Spiser junk og vil soove. Er som at noen slo på en bryter og jeg tynges som om en murstein er på skuldrene. 

Og plutselig er det over etter en uke, og vipps er alt ok og jeg lever perfekt. 

 

Anonymkode: 7be86...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. februar 2018 den 22.27, Anonym bruker skrev:

HI her.

Takk for alle velmente råd. Jeg skal i allefall begynne å ta D-vitaminer. Kjenner meg veldig igjen i at depresjonen er et monster som jager, veldig god beskrivelse. Må bare finne en måte å finte ut monsteret på denne gangen :)

Anonymkode: 72f36...899

Ta medisinene dine. Ikke sikkert mannen din syns depresjonen er noe godt alternativ...

Anonymkode: 0433c...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...