Gå til innhold

Stakkars unger..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja mine først og frems..

Mine barn har ei venninne som har vært hos oss noen ganger den siste tiden. Søt jente sånn sett. Mora drøyer og drøyer med å hente, men det er ok så lenge barna mine koser seg. Jeg har svært trang økonomi for tiden, men en munn til å mette, det greier jeg fint - koste hva det koste vil. Hun skryter alltid av min mat, at det lukter godt, at det er rolig og deilig å være hos oss.

Så inviterte de mine barn hjem til seg i dag, rett fra skolen. 

Er jeg idiot som da automatisk går ut i fra at mine barn får noe å spise når de kommer dit? Mine er vant til å spise noe med en gang de kommer fra skolen. Jeg hadde ikke spurt om dette selvfølgerlig.. Og hun ba meg hente barna mine i 5-6 tiden.. Det er da 4 timer siden skolen har slutta..

Hun kommer å leverer barna mine siden hun skulle forbi meg på vei til butikken, noe som er veldig snilt, og jenta hennes ville være hos oss i mens. Helt ok det. Da er mine barn utsultet etter å ha delt et eple og spist en neve chips.. Jeg hadde selv planer om storhandel når barna kom hjem - de vil gjerne være med å velge seg litt.. Så mitt kjøleskap var ikke akkurat noe å skryte av. Men jeg smeller jo sammen en tomat suppe, lager spagetti og pølser. Hennes datter har heller ikke spist og sier det lukter såååååå godt.. Klart hun får mat, det skulle bare mangle :)

Så når vi er ferdig spist kommer mora for å hente, og spør om hun ikke kan komme på besøk i morgen også. Ble så satt ut og fikk ikke svart før alle barna roper jaaaaaaa.

Men jeg lurer...er det ikke vanlig å by barn på mat om de er med hjem rett etter skolen??

Kjenner jeg blir litt forbannet på barnas vegne. Og de hadde ikke gjort noe fornuftig der heller. Sittet å spilt på en mobil bare...i nesten 4 timer. Hos meg er det ikke lov. De må leke rett og slett. De er 8 år. Jeg finner gjerne frem tegnesaker, puslespill, brettspill, maling, annen hobby, lego, dukker, biler, togbane - ja vi tar jo frem det vi har etter barnas ønske. Og ja, vi kan sette på tv, men tablet og sånt.. vel da trenger man vel ikke å ha venner på besøk om de ikke skal lege sammen. Vel det er min regel.

Anonymkode: 69477...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her fremstår du som den «perfekte» mor som gjør alt riktig. Selvfølgelig vil jeg tro det er  normalt å tilby barn mat når de kommer fra skolen, men alle er forskjellige. De er vel store nok til å spør om noe å spise hvis de er så sultne, eller si fra om at de vil hjem? De må jo hatt deg greit der iom at de bli i fire timer. 

Denne moren gjorde nok ikke alt perfekt, men liker ikke hvordan du beskriver deg selv som den perfekte mor. 

Anonymkode: e6fdf...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme har jeg opplevd men noen av venninnene til jenta mi også, kjenner jeg blir irritert! De er 8 år så de kan jo spørre selv,  så blir bare teit om jeg skal blande meg i det :/

Anonymkode: 387cf...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg invitere så pleier jeg å gi dem mat, men de som bare dukker opp her får mat om det passer seg sånn i forhold til det vi har og skal.

Så noen unger opplever nok å være her  i timesvis uten å få mat. Om de spør, så får de så klart en skive eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Normale åtteåringer har ingen problemer med å si fra om at de er sultne. 

Anonymkode: e466c...41a

Slem ting å si. Jeg ble ikke oppdratt slik. 

Anonymkode: e6bee...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slem ting å si. Jeg ble ikke oppdratt slik. 

Anonymkode: e6bee...743

Helt enig! Man spørr vel heller ikke våre egne venner om man kan få mat hvis man er på besøk?? 

Anonymkode: 387cf...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Man spørr vel heller ikke våre egne venner om man kan få mat hvis man er på besøk?? 

Anonymkode: 387cf...90e

Hvorfor ikke? Hvis jeg er på besøk hos en venn og blir veldig sulten så spør jeg om jeg kan ta meg en skive eller et knekkebrød. Hvis man ikke kan spørre en venn om noe slikt så lurer jeg på hva slags venner du har..

Anonymkode: c1852...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her fremstår du som den «perfekte» mor som gjør alt riktig. Selvfølgelig vil jeg tro det er  normalt å tilby barn mat når de kommer fra skolen, men alle er forskjellige. De er vel store nok til å spør om noe å spise hvis de er så sultne, eller si fra om at de vil hjem? De må jo hatt deg greit der iom at de bli i fire timer. 

Denne moren gjorde nok ikke alt perfekt, men liker ikke hvordan du beskriver deg selv som den perfekte mor. 

Anonymkode: e6fdf...5a2

Har du ikke noe annet å klage på enn at hun gjør de riktige tingene? Traff det en nerve hos deg selv, kanskje? Skjerp deg.

Og HI, grow some balls og snakk med den familien. Be dem fore ungene når de er på besøk, og ikke gå med på at de dumper sitt barn på deg etter å ha sultefora alle tre! 

Anonymkode: 4d3eb...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på jobb når barna kommer hjem fra skolen og de må sørge for mat selv - inkkudert til besøkende venner. De er riktignok 9 og 11 år, ikke 8, men det går helt fint det altså...

Ofte spiller de sammen også, de er gjerne på hver sin pad men inne i samme spill og kan «kjøre om kapp» osv. Det er ikke greit å spille alltid, men det er mer interaktivt enn tv titting i alle fall.

Anonymkode: 07354...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke noe annet å klage på enn at hun gjør de riktige tingene? Traff det en nerve hos deg selv, kanskje? Skjerp deg.

Og HI, grow some balls og snakk med den familien. Be dem fore ungene når de er på besøk, og ikke gå med på at de dumper sitt barn på deg etter å ha sultefora alle tre! 

Anonymkode: 4d3eb...74e

Traff ingen nerve hos meg, nei for her får alle som vil mat. 

Men, leser du innlegget, så ser du godt selvskrytet og «jeg er den perfekte mor» som skinner gjennom. 

Anonymkode: e6fdf...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars unger - og så jeg som trodde det handlet om ungene i Syria, Libya eller noe. 

Men klart det er hardt for små norske prinser og prinsesser å være litt sultne et par timer.

Smør en niste til dem neste gang de skal på besøk hvis de ikke tør å spør etter mat.

Anonymkode: f604e...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unger - og så jeg som trodde det handlet om ungene i Syria, Libya eller noe. 

Men klart det er hardt for små norske prinser og prinsesser å være litt sultne et par timer.

Smør en niste til dem neste gang de skal på besøk hvis de ikke tør å spør etter mat.

Anonymkode: f604e...cba

Unødvendig. Her handler det forskjellsbehandling. Den mora ver jo at hennes får mat der. Også får ikke hennes når de er der. 

Her sendes barn hjem om vi ikke har nok middag. Så kan de leke etterpå igjen. 

Så kanskje du må sende med ekstra mat når de skal dit og de må komme hjem til middag. Også får du sende hjem venninnen innimellom til mat

Anonymkode: 49c46...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darwinia:-)
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Traff ingen nerve hos meg, nei for her får alle som vil mat. 

Men, leser du innlegget, så ser du godt selvskrytet og «jeg er den perfekte mor» som skinner gjennom. 

Anonymkode: e6fdf...5a2

Jeg ser IKKE noe selvskryt. Kanskje det bare er synlig for dem som føler seg truffet?

Jeg synes det er normalt å tilby ungene mat når de er på besøk i fire timer, spesielt etter skolen, eventuelt sende dem hjem hvis det ikke passer at de blir til middag (hvilket er helt greit). Alle barn som er innom mer enn et par timer får tilbud om noe å spise. Hadde vært flau om jeg sendte skrubbsultne unger hjem etter at de hadde vært hos oss halve dagen.

Når det kommer til skjermbruk varierer det mye. Vi forsøker å begrense skjermbruk til barnetv, når ungene har besøk. De er jo der for å knytte bånd og det gjør de best gjennom lek

Men nå er jo jeg en perfekt mor da...😋

Endret av Darwinia:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber her i huset. Så skal noen ha mat før tidligst 18 må de finne noe selv. Enkelte dager er det ikke engang middag da vi bare må snu i døra for å kjøre til treninger. Ungene har riktignok spist på egenhånd innen den tid. Og slik fungerer det hos oss fordi det er våres skjema, dere har et annet som fungerer for dere. Men dere kan ikke arve deres over til andre.

Anonymkode: 9a3d1...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen voksne hjemme da? Hos oss har ofte jenta mi med seg en venninne hjem rett fra skolen og de er her rundt 13.30 vil jeg tro. Begge er 8 år og rolige og vi har også eldre barn som kommer hjem etterhvert, så de er ikke lenge helt alene. Derimot kommer det sjeldent noen voksne hjem før i 16-16.30-tiden, noen ganger ikke før kl. 17. Jeg vet at det blir mye skjerm og vet ikke om de spiser heller, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det fra jobb... Datteren min vet hvor det er mat og kan lage selv, men hun er veldig finspist og kan godt glemme å spise, så det er godt mulig venninnen ikke alltid får mat her. Jeg tenker at om man er sulten, bør man høflig spørre om litt mat, så lære datteren din det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri oppdratt til å be om mat eller slike ting hjemme hos andre mennesker. Mine barn er heller ikke oppdratt til å be om noe, men heller be om å få ringe hjem å si de vil hentes siden de er sultne. Virker som denne andre mora sender ungen sin til dem for å få mat og slippe å gjøre store jobben selv annet enn å tilby en plass der barna kan være noen timer. Jeg gir også alltid mine mat med en gang de kommer fra skolen, også vennen dems. Hva er skryt i det? Ja da er jeg også den perfekte mor. Styrer også skjermbruken til å knytte vennskap, ellers trenger de som skrevet over her ikke ha venner på besøk. De blir ikke venner over å game mindcraft eller gud vet hva de vil spillle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs Smith skrev:

Hun overlever nok. Mamman jobber vel og lager middag når hun kommer hjem, i 17-tiden, helt normalt. 

Nei dette er en mor som går hjemme hele dagen på stønader og fars penger. Kommer gjerne til skolen i pysjen med kåpe over. Hun gjør ingen verdens ting.

Og dette var ikke ment som et skryte innlegg, men ja, så får det heller være det i noens øyne. Går heller frem som perfekt enn å lære mine barn å tigge i andres kjøkken. 

Hi

Anonymkode: 69477...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sølvpanter skrev:

Var det noen voksne hjemme da? Hos oss har ofte jenta mi med seg en venninne hjem rett fra skolen og de er her rundt 13.30 vil jeg tro. Begge er 8 år og rolige og vi har også eldre barn som kommer hjem etterhvert, så de er ikke lenge helt alene. Derimot kommer det sjeldent noen voksne hjem før i 16-16.30-tiden, noen ganger ikke før kl. 17. Jeg vet at det blir mye skjerm og vet ikke om de spiser heller, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det fra jobb... Datteren min vet hvor det er mat og kan lage selv, men hun er veldig finspist og kan godt glemme å spise, så det er godt mulig venninnen ikke alltid får mat her. Jeg tenker at om man er sulten, bør man høflig spørre om litt mat, så lære datteren din det? 

Du tror de er hjemme rundt 1330? Og du vet ikke om de spiser?

Høres jo helt merkelig ut - hva med å skaffe seg mer oversikt?

Anonymkode: 85b0c...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du tror de er hjemme rundt 1330? Og du vet ikke om de spiser?

Høres jo helt merkelig ut - hva med å skaffe seg mer oversikt?

Anonymkode: 85b0c...386

Og hvordan skal jeg det? Jeg er jo på jobb. De slutter på skolen kl 13 de fleste dager og bruker normalt sett en halvtime på å gå hjem. Derfor antar jeg at de er hjemme ca 13.30, men jeg vet jo ikke sikkert. De kan ha brukt lenger tid noen dager og kortere andre dager. Og hvorfor skulle jeg vite det helt sikkert hver dag? Det spiller jo ingen rolle?

Jeg har sagt i fra til datteren min at hun må spise når hun kommer hjem fra skolen, og også instruert eldre søsken om å minne henne på det. Noen ganger ser jeg at hun (og venninnen) har spist fordi de ikke har ryddet etter seg, andre dager må jeg spørre og da blir ofte svaret "jeg husker ikke". Da kan jeg faktisk ikke vite det heller, men så lenge hun spiser frokost, lunsj, middag og kvelds  (helt sikkert), og vokser normalt, ser jeg ærlig talt ikke problemet dersom hun ikke spiser etter skolen en dag. Venninne bor bare noen hus bortenfor oss og kan også gå hjem om hun er sulten. Dersom jeg er tidlig hjemme en dag, lager jeg mat til dem.

Men dette får meg jo til å lure litt på om alle er overbeskyttende hønemødre som må vite noe om hvert sekund av sitt store barn sitt liv? Altså, er ikke folk flest på jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 3Diamanter skrev:

Jeg ble aldri oppdratt til å be om mat eller slike ting hjemme hos andre mennesker. Mine barn er heller ikke oppdratt til å be om noe, men heller be om å få ringe hjem å si de vil hentes siden de er sultne. Virker som denne andre mora sender ungen sin til dem for å få mat og slippe å gjøre store jobben selv annet enn å tilby en plass der barna kan være noen timer. Jeg gir også alltid mine mat med en gang de kommer fra skolen, også vennen dems. Hva er skryt i det? Ja da er jeg også den perfekte mor. Styrer også skjermbruken til å knytte vennskap, ellers trenger de som skrevet over her ikke ha venner på besøk. De blir ikke venner over å game mindcraft eller gud vet hva de vil spillle.

Ikke 8-åringer, men det går fint an å få venner via gaming. Min 15-åring har fått sin bestevenn på den måten. De bor i hvert sitt land og har aldri møttes ansikt til ansikt, men kan snakke sammen i flere timer hver dag.

Og så rart å ikke kunne be om noe hos andre. Jeg hadde følt meg som verdens verste venninne og vertinne om gjestene mine ikke turd å be om mat eller drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei dette er en mor som går hjemme hele dagen på stønader og fars penger. Kommer gjerne til skolen i pysjen med kåpe over. Hun gjør ingen verdens ting.

Og dette var ikke ment som et skryte innlegg, men ja, så får det heller være det i noens øyne. Går heller frem som perfekt enn å lære mine barn å tigge i andres kjøkken. 

Hi

Anonymkode: 69477...98a

Da er det noe annet, og jeg er enig i at det er rart. Kanskje det er en grunn til alle stønadene? Du får følge litt med. Dersom du tror jenta ikke får mat hjemme bør du jo melde bekymring til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir litt forbannet på barnas vegne. Og de hadde ikke gjort noe fornuftig der heller. Sittet å spilt på en mobil bare...i nesten 4 timer. Hos meg er det ikke lov. De må leke rett og slett. De er 8 år. Jeg finner gjerne frem tegnesaker, puslespill, brettspill, maling, annen hobby, lego, dukker, biler, togbane - ja vi tar jo frem det vi har etter barnas ønske. Og ja, vi kan sette på tv, men tablet og sånt.. vel da trenger man vel ikke å ha venner på besøk om de ikke skal lege sammen. Vel det er min regel

Det har du faktisk ingen ting med. Du har dine regler, de har sine regler

Anonymkode: 45e54...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei dette er en mor som går hjemme hele dagen på stønader og fars penger. Kommer gjerne til skolen i pysjen med kåpe over. Hun gjør ingen verdens ting.

Og dette var ikke ment som et skryte innlegg, men ja, så får det heller være det i noens øyne. Går heller frem som perfekt enn å lære mine barn å tigge i andres kjøkken. 

Hi

Anonymkode: 69477...98a

Du går jo hjemme du og tydeligvis? Du er veldig dømmende, du vet jo ingenting om hun gjør noe eller ei. Har ikke falt deg inn at det kan være en grunn til at hun er hjemme på stønad?

Anonymkode: 45e54...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...