Gå til innhold

Utøya filmen....noe for 12 åringen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har ingen tilknytting til plassen eller noen berørte.

Hun vet jo om det, og hva som skjedde. 

Men er det dumt å ta med ho på 12 år å se filmen?

Er det å presse grusomhetene unædvendig inn i ett ungt sinn?? 

 

 

Anonymkode: d01c2...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde i hvert fall sett filmen selv først. 

Hvorfor tenker du at dette er en film en 13 åring bør se? 

Anonymkode: b854d...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett den først for å se. Du kjenner ditt barn og hva det tåler best. 

Selv var jeg på jobb den dagen, men mine barn er alt for unge til å se. Hadde de vært i tenårene så ville jeg nok vist de, og fortalt de hvordan det var å være der (med noe filter, selvsagt). Dette er en viktig del av historien de lever i. Sånn er livet, det bør ikke ties.

Anonymkode: 16bac...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når regissøren selv går ut og advarer og sier at denne filmen ikke er for alle, er det rimelig åpenbart at du ser den selv før du lar datteren din se den. 

Anonymkode: bfca7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får 18-års grense og skal være ganske tøff, så jeg ville ventet.

Ungen blir jo større og fimen forsvinner ikke, dere kan se den om noen år.

Anonymkode: 0385a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett så mye om den, men her har 9-åringen sett dokumentarer om utøya. Men ofte er dokumentarer snillere enn filmer.

Anonymkode: 5f2dc...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ingen tilknytting til plassen eller noen berørte.

Hun vet jo om det, og hva som skjedde. 

Men er det dumt å ta med ho på 12 år å se filmen?

Er det å presse grusomhetene unædvendig inn i ett ungt sinn?? 

 

 

Anonymkode: d01c2...463

En film hvor tenåringer drepes og filmen i tillegg skisserer en sann, grusom hendelse for få år siden på norsk jord. 

Tenk igjen.

Endret av Winterlady.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man se en sånn film i det hele tatt. hvem har lyst til å se denne filmen ?Hvorfor lage en film om det??? Fatter ikke at dette skal være kinounderholdning for noen...dokumentarer om hendelsen holder i massevis.

Anonymkode: d5a77...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man se en sånn film i det hele tatt. hvem har lyst til å se denne filmen ?Hvorfor lage en film om det??? Fatter ikke at dette skal være kinounderholdning for noen...dokumentarer om hendelsen holder i massevis.

Anonymkode: d5a77...c94

Så enig!! Fytti, å ville tjene penger på en slik tragedie! Tragisk, håper i så fall all inntekt går til de pårørende og etterlatte❤️

Anonymkode: fa103...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ja. Det kommer an på barnet, selvsagt. Men, jeg kunne tatt med min 12 åring på den filmen.

Vi har vært på 22. julisenteret i Oslo. Vi har sett dokumentarer om det, og vi har diskutert «den omstridte mannen» sin rettssikkerhet, vært på Tinghuset, og generelt pratet en god del om det. Vi kjenner også barn som var der.

22. Juli er ikke en thriller og fiksjon, det har skjedd. Verden skjer, overalt, krig, sult, nød, katastrofer, og barn utsettes for enorme traumer daglig. Det er vi her i vår vestlige boble som tror livet er jobb, skole, fotball, venner, påskeferie og sommerferie. 

Og se denne filmen på et kinolerret ved siden av mamma og/eller pappa når du er 12 år hadde jeg kunne gjort med min 12-åring. Det er verden slik den er, om ikke vi skulle tålt å se de filmatisert på kino, hvorfor skal andre tåle å leve i en slik realitet daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man se en sånn film i det hele tatt. hvem har lyst til å se denne filmen ?Hvorfor lage en film om det??? Fatter ikke at dette skal være kinounderholdning for noen...dokumentarer om hendelsen holder i massevis.

Anonymkode: d5a77...c94

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så enig!! Fytti, å ville tjene penger på en slik tragedie! Tragisk, håper i så fall all inntekt går til de pårørende og etterlatte❤️

Anonymkode: fa103...732

 

Hvorfor er dette verre enn hvilken som helst annen lignende film? Feks filmene som er laget om 9/11 eller Schindlers List? Er det plutselig tragisk bare fordi det er noe som har hendt i Norge? 

Anonymkode: bfca7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg tenker ja. Det kommer an på barnet, selvsagt. Men, jeg kunne tatt med min 12 åring på den filmen.

Vi har vært på 22. julisenteret i Oslo. Vi har sett dokumentarer om det, og vi har diskutert «den omstridte mannen» sin rettssikkerhet, vært på Tinghuset, og generelt pratet en god del om det. Vi kjenner også barn som var der.

22. Juli er ikke en thriller og fiksjon, det har skjedd. Verden skjer, overalt, krig, sult, nød, katastrofer, og barn utsettes for enorme traumer daglig. Det er vi her i vår vestlige boble som tror livet er jobb, skole, fotball, venner, påskeferie og sommerferie. 

Og se denne filmen på et kinolerret ved siden av mamma og/eller pappa når du er 12 år hadde jeg kunne gjort med min 12-åring. Det er verden slik den er, om ikke vi skulle tålt å se de filmatisert på kino, hvorfor skal andre tåle å leve i en slik realitet daglig?

Jeg hører hva du sier, tenker at det rart å ta et sånt standpunkt om filmen uten å ha sett den selv. Spesielt når regissøren selv har sagt at denne filmen ikke er for alle og den får 18 årsgrense... 

Anonymkode: bfca7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

 

 

Hvorfor er dette verre enn hvilken som helst annen lignende film? Feks filmene som er laget om 9/11 eller Schindlers List? Er det plutselig tragisk bare fordi det er noe som har hendt i Norge? 

Anonymkode: bfca7...945

Det er da ikke værre enn de hendelsene, og det er ikke nødvendig å lage sånne filmer for at vi skal lære om holocaust eller terroraksjoner. Det finnes veldig mange andre måter å lære om tragiske hendelser som skjer og har skjedd i verdenshistorien. Syns det er merkelig at det skal lages popcornunderholdning av slike grusomme hendelser.

Anonymkode: d5a77...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører hva du sier, tenker at det rart å ta et sånt standpunkt om filmen uten å ha sett den selv. Spesielt når regissøren selv har sagt at denne filmen ikke er for alle og den får 18 årsgrense... 

Anonymkode: bfca7...945

Den passer nok ikke for alle, dessverre. Men, det finnes de som håndterer det. Det er ikke verre enn å forlate salen om det skal bli for overveldende. Men, jeg synes nesten det er et hån mot de som opplevde dette å si at du ikke tåler og se filmen, med mindre du selv har traumer av noen karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man se en sånn film i det hele tatt. hvem har lyst til å se denne filmen ?Hvorfor lage en film om det??? Fatter ikke at dette skal være kinounderholdning for noen...dokumentarer om hendelsen holder i massevis.

Anonymkode: d5a77...c94

Som de som har tjent en masse penger på Koreakrigen, Cuba-krisen, Vietnamkrigen, 1 og 2 verdenskrig og mange andre kriger og terrorangrep og grusomheter? Det fenger ungdom til å se det mer enn dokumentar. Det litt litt sånn at ungdommer heller ser en film enn en dokumentar. Nå er det snart 7 år siden og det må være lov å bevisstgjøre på flere måter enn dokumentarer. Dette er nå pensum på skoler og på vgs må det være lov å bruke film i undervisningen. Husker jeg så «american history x» i samfunnsfag på vgs.

Anonymkode: 5f2dc...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Twintipp skrev:

 Den passer nok ikke for alle, dessverre. Men, det finnes de som håndterer det. Det er ikke verre enn å forlate salen om det skal bli for overveldende. Men, jeg synes nesten det er et hån mot de som opplevde dette å si at du ikke tåler og se filmen, med mindre du selv har traumer av noen karakter.

Det er ikke det de har sagt... men det burde fortelle HI og deg noe at det er satt 18-årsgrense på filmen, og jeg synes det er spesielt at dere i det hele tatt vurderer å ta med 12-åringer på denne filmen. Det er IKKE det samme å ha sett dokumentarer og ha vært på 22. juli-senteret som å se en filmatisering av livredde ungdommer som løper for livet og blir brutalt skutt og drept av en mann på en øy. Hvorfor tenker dere at barn trenger å se det? 

Anonymkode: bfca7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det de har sagt... men det burde fortelle HI og deg noe at det er satt 18-årsgrense på filmen, og jeg synes det er spesielt at dere i det hele tatt vurderer å ta med 12-åringer på denne filmen. Det er IKKE det samme å ha sett dokumentarer og ha vært på 22. juli-senteret som å se en filmatisering av livredde ungdommer som løper for livet og blir brutalt skutt og drept av en mann på en øy. Hvorfor tenker dere at barn trenger å se det? 

Anonymkode: bfca7...945

Ved å være på senteret og ha hatt mange samtaler rundt det så tror jeg neppe min 12 åring ville fått sjokk. Han har sett dokumentarer med virkelige klipp, vi ser nyheter hvor de drar små blodige barn i Syria ut av bomberuiner, hvor foreldre står med døde barn i armene og hyler av rå hjertesorg. Han har venner som er kommet hit som flyktninger, foreldrene der har opplevd det nyhetene forteller. På hvilken måte tror du dette er verre? Skal vi si at xxxxx kom hit til Norge fordi uffa tok dem der de kom fra? 

Med støtte fra oss voksne tror jeg absolutt ikke min 12 åring ville tatt skade av å se filmen, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Twintipp skrev:

Ved å være på senteret og ha hatt mange samtaler rundt det så tror jeg neppe min 12 åring ville fått sjokk. Han har sett dokumentarer med virkelige klipp, vi ser nyheter hvor de drar små blodige barn i Syria ut av bomberuiner, hvor foreldre står med døde barn i armene og hyler av rå hjertesorg. Han har venner som er kommet hit som flyktninger, foreldrene der har opplevd det nyhetene forteller. På hvilken måte tror du dette er verre? Skal vi si at xxxxx kom hit til Norge fordi uffa tok dem der de kom fra? 

Med støtte fra oss voksne tror jeg absolutt ikke min 12 åring ville tatt skade av å se filmen, snarere tvert i mot.

Vær så vennlig å ikke tillegg meg ytringer jeg ikke har uttalt. Det gavner ikke diskusjonen. Og jeg har da aldri sagt noe som helst om flyktninger og hvordan man skal snakke med barna om det. Hva er poenget med å bli frekk (hentyder til kommentaren om «uffa» her -utrolig unødvendig). 

Anonymkode: bfca7...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...