Gå til innhold

Arv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det stiller seg med arv i denne situasjonen. 

Min eks og jeg har tre barn sammen som nå er 19 og 21 år. Han har kjæreste, men de er ikke gift eller samboere og har heller ingen barn sammen. Jeg har fått ett barn til, min eks har bare disse tre. 

Nå har han vært syk en stund, og jeg har begynt å tenke på om barna vil få det det de burde få hvis han skulle gå bort. En gang i tiden tror jeg det var slik at man måtte gi 2/3 til barna, men gjelder det fortsatt? Og gjelder det når de er myndige? Det hadde vært trist hvis nydama stakk avgårde med farsarven til barna, og jeg har ikke all verdens tiltro til ham.  

 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hvordan det stiller seg med arv i denne situasjonen. 

Min eks og jeg har tre barn sammen som nå er 19 og 21 år. Han har kjæreste, men de er ikke gift eller samboere og har heller ingen barn sammen. Jeg har fått ett barn til, min eks har bare disse tre. 

Nå har han vært syk en stund, og jeg har begynt å tenke på om barna vil få det det de burde få hvis han skulle gå bort. En gang i tiden tror jeg det var slik at man måtte gi 2/3 til barna, men gjelder det fortsatt? Og gjelder det når de er myndige? Det hadde vært trist hvis nydama stakk avgårde med farsarven til barna, og jeg har ikke all verdens tiltro til ham.  

 

Anonymkode: 9768b...84f

Hvis den nye dama skal arve noe, må hun enten ha fått arv via testamente eller de må være samboere med felles barn eller gift. Pliktdelsarven kan hun uansett ikke få. 

Anonymkode: cc964...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna skal ha 2/3 av boet. Det kan begrenses til 1 million pr barn. Om du er rik, kan du altså gi pengene dine til hvem du vil så sant hvert barn får pliktdelsarven på 1 million.

Har han ikke giftet seg igjen eller skrevet testament så arver barna hans alt, da de er hans livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetsalder har ingenting å si, de er hans livsarvinger uansett.

Nydama får ingenting så lenge de bare er kjærester og særboere, om hun skal ha noe må han ha skrevet testamente. Han kan uansett ikke testamentere bort pliktdelsarven.

Anonymkode: 17009...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går ut fra at han har skrevet testamente siden han har hatt god tid på seg. I tillegg har han en del verdier. Da kan han altså i teorien gi dem en million hver og resten kan han gjøre hva han vil med, det visste jeg ikke. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg går ut fra at han har skrevet testamente siden han har hatt god tid på seg. I tillegg har han en del verdier. Da kan han altså i teorien gi dem en million hver og resten kan han gjøre hva han vil med, det visste jeg ikke. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Det stemmer. Men det er ingen garanti for at han har skrevet testamente. 

Anonymkode: cc964...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. Men det er ingen garanti for at han har skrevet testamente. 

Anonymkode: cc964...9c3

Jeg er ikke i tvil om at han har skrevet testamente, egentlig. Spørsmålet er bare hva som står der, han har alltid vært litt uberegnelig. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke i tvil om at han har skrevet testamente, egentlig. Spørsmålet er bare hva som står der, han har alltid vært litt uberegnelig. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Men barna dine får jo det de har krav på uansett, så jeg ser ikke helt problemet her?

Anonymkode: cc964...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke i tvil om at han har skrevet testamente, egentlig. Spørsmålet er bare hva som står der, han har alltid vært litt uberegnelig. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Han har vel mest sannsynlig en livsforsikring også tror du ikke, de fleste har vel det?

Anonymkode: 17009...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men barna dine får jo det de har krav på uansett, så jeg ser ikke helt problemet her?

Anonymkode: cc964...9c3

Nei, du hadde helt sikkert tenkt det samme hvis det var dine barn, og du og barna hadde ofret mye slik at han kunne tjene penger opp gjennom årene :nigo:

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har vel mest sannsynlig en livsforsikring også tror du ikke, de fleste har vel det?

Anonymkode: 17009...dc1

Ja, det har han. Men jeg vet ikke hva den går ut på. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke i tvil om at han har skrevet testamente, egentlig. Spørsmålet er bare hva som står der, han har alltid vært litt uberegnelig. 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Hva mener du med ustabil da, har han ingen omsorg for barna sine?

Om han har en kjæreste han er glad i er det jo ikke så rart han vil gi en slant til henne, men det viktigste for de fleste pappaer er vel å sikre fremtiden til barna sine?

Anonymkode: 17009...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du hadde helt sikkert tenkt det samme hvis det var dine barn, og du og barna hadde ofret mye slik at han kunne tjene penger opp gjennom årene :nigo:

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Jeg tenker ikke penger når noen dør. Her har jeg ofret hele faren. Han bygger opp firma og rikdommer, jeg sitter her med barna. Han reiser på ferie med nye samboeren og hennes to barn, jeg sitter her med barna hans som aldri får dra på ferie. Joda, vi ofrer vi også, men når noen er syke eller dør, så tenker ikke jeg på hvor mye jeg eller barna mine kan tjene på det. De får det de får og sånn er det bare. 

Anonymkode: cc964...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med ustabil da, har han ingen omsorg for barna sine?

Om han har en kjæreste han er glad i er det jo ikke så rart han vil gi en slant til henne, men det viktigste for de fleste pappaer er vel å sikre fremtiden til barna sine?

Anonymkode: 17009...dc1

Ikke akkurat ustabil, men uberegnelig :) Man vet liksom aldri hva han finner på. Selvsagt skal kjæresten ha "en slant". 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker ikke penger når noen dør. Her har jeg ofret hele faren. Han bygger opp firma og rikdommer, jeg sitter her med barna. Han reiser på ferie med nye samboeren og hennes to barn, jeg sitter her med barna hans som aldri får dra på ferie. Joda, vi ofrer vi også, men når noen er syke eller dør, så tenker ikke jeg på hvor mye jeg eller barna mine kan tjene på det. De får det de får og sånn er det bare. 

Anonymkode: cc964...9c3

Det der er bare stygt å si, spesielt når du ikke har vært i samme situasjon. Jeg har ikke noe ønske om å "tjene noe" på at han dør. Men jeg vil synes det er synd hvis han velger å gi flere millioner til kjæresten når han har muligheten til å sikre fremtiden for hans barn og deres kommende familier! 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der er bare stygt å si, spesielt når du ikke har vært i samme situasjon. Jeg har ikke noe ønske om å "tjene noe" på at han dør. Men jeg vil synes det er synd hvis han velger å gi flere millioner til kjæresten når han har muligheten til å sikre fremtiden for hans barn og deres kommende familier! 

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Den situasjonen jeg skrev er den situasjonen jeg er i. 

Selvsagt er det trist om han velger å gi henne mer enn barna sine, men det er så lite man får gjort med det og det hjelper så lite å tenke for mye på det.

Anonymkode: cc964...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du hadde helt sikkert tenkt det samme hvis det var dine barn, og du og barna hadde ofret mye slik at han kunne tjene penger opp gjennom årene :nigo:

Ts 

Anonymkode: 9768b...84f

Om du hadde ofret så mye mens dere var sammen slik at han kunne tjene seg rik skulle du krevd det du hadde rett på da det ble slutt mellom dere. Ikke klage over det nå.

Anonymkode: bcba7...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...