Gå til innhold

Huset står i mitt navn, hva skjer om jeg dør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huset står i mitt navn, men om jeg dør så arver vel manen min det? 

Hva skjer da han dør? Vil vårt felles barn arve det sammen med hans særkulls barn? Huset er jo i mitt navn. 

Av div. årsaker så ønsker vi at kun vårt felles barn skal arve etter oss, derfor huset i mitt navn. 

 

Anonymkode: 5c89a...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere er gift kan han sitte i uskiftet bo, altså kan han forvalte arven til deres felles barn frem til han selv dør. Særkullsbarna dine arver ingenting, og mannen din arver ikke så mye han heller, det er barnet som arver mest.

Du burde kanskje skrive et testamente? 

 

Anonymkode: 5365e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dere er gift kan han sitte i uskiftet bo, altså kan han forvalte arven til deres felles barn frem til han selv dør. Særkullsbarna dine arver ingenting, og mannen din arver ikke så mye han heller, det er barnet som arver mest.

Du burde kanskje skrive et testamente? 

 

Anonymkode: 5365e...2a5

Jeg har ingen særkullsbarn, vi har kun ett ett felles barn som jeg vil skal arve huset. 

Ønsker ikke at mitt barn skal måtte dele mitt hus med hans særkullsbarn om jeg dør først og han arver huset. 

Anonymkode: 5c89a...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dere er gift kan han sitte i uskiftet bo, altså kan han forvalte arven til deres felles barn frem til han selv dør. Særkullsbarna dine arver ingenting, og mannen din arver ikke så mye han heller, det er barnet som arver mest.

Du burde kanskje skrive et testamente? 

 

Anonymkode: 5365e...2a5

Hvis mannen sitter i uskiftet bo, arver jo han i praksis alt, frem til han selv dør. Han får likevel ikke lov til å "skusle bort" arven, fordi barna dine skal arve det når han dør.

Anonymkode: 294c7...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rettighet som ektefelle har å sitte i uskifte. Det anbefales kun for de som ikke kommer til å gifte seg igjen, det vi si de som ikke er purunge. 50/60+

Det betyr at arveoppgjøret utsettes til lengstlevende dør. Dvs at mannen din disponerer alt som en eier(det samme gjør du om han skulle dø først) Jeg tror du skal snakke med en advokat og sette opp en ektepakt eller og testament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen sitter i uskiftet bo, arver jo han i praksis alt, frem til han selv dør. Han får likevel ikke lov til å "skusle bort" arven, fordi barna dine skal arve det når han dør.

Anonymkode: 294c7...a81

Nei, men det er ganske gode muligheter for å kunne gjøre det. Du råder over boet "som en eier". Du kan ikke gi bort fast eiendom eller gaver som står i et misforhold til boet. Men det er fullt lovlig å selge huset, kjøpe en mindre bolig og bruke av overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det er en rettighet som ektefelle har å sitte i uskifte. Det anbefales kun for de som ikke kommer til å gifte seg igjen, det vi si de som ikke er purunge. 50/60+

Det betyr at arveoppgjøret utsettes til lengstlevende dør. Dvs at mannen din disponerer alt som en eier(det samme gjør du om han skulle dø først) Jeg tror du skal snakke med en advokat og sette opp en ektepakt eller og testament.

det gjør hun ikke om han skulle dø først. det at han har særkullsbarn utløser krav om skifte, med mindre særkullsbarnet aksepterer uskifte. (lite trolig!)

Anonymkode: 78649...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det gjør hun ikke om han skulle dø først. det at han har særkullsbarn utløser krav om skifte, med mindre særkullsbarnet aksepterer uskifte. (lite trolig!)

Anonymkode: 78649...686

Ja det er sant. Det er vel derfor hun også eier huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemødre ass... like viktige omsorgspersoner som biologiske mødre 💕💕💕💕

Anonymkode: 0cf6c...472

Ja? Og ansvarlig økonomisk for sine barn akkurat som stebarnas mor er det for sine. Jeg forventer da ikke at min stesønns mor skal la sine verdier gå til sønnens søsken?  Jeg vil aldri stå og se på at min stesønn står i en økonomisk knipe uten å gjøre noe hvis jeg kan gjøre noe for å forhindre det, men jeg vil la min families verdier gå til mine barn akkurat som stesønnen får fra sin mor. Det som er etter deres felles far blir selvfølgelig delt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, amandine skrev:

Ja? Og ansvarlig økonomisk for sine barn akkurat som stebarnas mor er det for sine. Jeg forventer da ikke at min stesønns mor skal la sine verdier gå til sønnens søsken?  Jeg vil aldri stå og se på at min stesønn står i en økonomisk knipe uten å gjøre noe hvis jeg kan gjøre noe for å forhindre det, men jeg vil la min families verdier gå til mine barn akkurat som stesønnen får fra sin mor. Det som er etter deres felles far blir selvfølgelig delt likt.

Hun sier huset står i hennes navn. Hvis mannen hennes ikke har vært med å betale for huset er det for så vidt greit nok. Hvis han betaler på det er det IKKE greit at hans barn skal bli fratatt farsarven.

Anonymkode: 0cf6c...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåe en ektefelle dør skal først ekteskapet gjøres opp. Dvs det skal gjøres opp som ved en skilsmisse. Etter dette skal arven gjøres opp. Er man gift med felles barn, så arver ektefellen 50. Det inkluderer huset og av dette skal hans barn (særkullsbarn og felles barn) arve etter arveloven. Etter at arven er oppgjort, kan gjenlevende ektefelle sitte i uskiftet bo. Denne vil han da dele 50/50 med sitt barn og kan IKKE selge uten samtykke. Hvis denne mannen velger å gifte seg på nytt, kan barnet kreve at han ikke lenger sitter i uskiftet bo og arven etter mor skal gjøres opp. 

Men barna hans vil arve en del hvor av hans eierandel og da skilles det ikke på hvem som er mor til barnet. Men det blir lettere for ditt barn å kjøre ut sine søsken enn omvendt da del vil eie mer enn de andre

Anonymkode: 4831d...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja det er sant. Det er vel derfor hun også eier huset.

mannen er jo også en arving i boet, så må tenke på livsdisposisjon og dødsdisposisjon.
særeie kan fort bli felleseie ved død (livsdisposisjon)

Anonymkode: 78649...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen særkullsbarn, vi har kun ett ett felles barn som jeg vil skal arve huset. 

Ønsker ikke at mitt barn skal måtte dele mitt hus med hans særkullsbarn om jeg dør først og han arver huset. 

Anonymkode: 5c89a...883

Jeg skrev feil, mente hans særkullsbarn. 

Han arver huset sammen med barnet deres, og den dagen han dør får deres felles barn din del, men må dele hans del med alle hans barn. 

Anonymkode: 5365e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det sånn at husets står på meg, og om jeg dør vil våre to felles barn arve huset. Vi er ikke gift, så han arver ingenting. Men vil selvfølgelig kunne bo i huset sammen med barna. 

Hans særkullsbarn arver ingenting, fordi han eier ingenting.. Han er en økonomisk rotekopp, så det får han ta på egen kappe.

Anonymkode: 0b94c...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gjort det sånn at husets står på meg, og om jeg dør vil våre to felles barn arve huset. Vi er ikke gift, så han arver ingenting. Men vil selvfølgelig kunne bo i huset sammen med barna. 

Hans særkullsbarn arver ingenting, fordi han eier ingenting.. Han er en økonomisk rotekopp, så det får han ta på egen kappe.

Anonymkode: 0b94c...07b

Samboer arver om man har felles barn. Det er lurt å vite.

Anonymkode: 4831d...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gjort det sånn at husets står på meg, og om jeg dør vil våre to felles barn arve huset. Vi er ikke gift, så han arver ingenting. Men vil selvfølgelig kunne bo i huset sammen med barna. 

Hans særkullsbarn arver ingenting, fordi han eier ingenting.. Han er en økonomisk rotekopp, så det får han ta på egen kappe.

Anonymkode: 0b94c...07b

Om barna arver huset før de er myndige er det ikke han som bestemmer hva som skjer med huset, det er overformynderiet. Men er det til barnas beste å bli boende der sammen med far får de selvfølgelig det, det er bare overformynderiet som forvalter eiendom og verdier til barna blir myndig.

Han bør jo tegne en liten livsforsikring som utbetales til særkullsbarna da, så de får littegranne etter sin far.

Anonymkode: 5365e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier huset står i hennes navn. Hvis mannen hennes ikke har vært med å betale for huset er det for så vidt greit nok. Hvis han betaler på det er det IKKE greit at hans barn skal bli fratatt farsarven.

Anonymkode: 0cf6c...472

Hun skriver jo at de sammen gar gjort det slik fordi deres felles barn skal arve, det er ikke alltid stemødre er onde bare for moro skyld.  Kanskje er det hun som har hatt alle utgiftene eller har lagt i mest penger? Det står det ikke noe om, men man må jo ikke nødvendigvis gå ut fra at hun et kjip? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samboer arver om man har felles barn. Det er lurt å vite.

Anonymkode: 4831d...a57

Så mitt hus, som er delvis finansiert av mine foreldre og som jeg eide lenge før han var inni bildet, og som han aldri har betalt ei krone på skal han arve? Hvilken paragraf står dette i? For det er det sykeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 0b94c...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mitt hus, som er delvis finansiert av mine foreldre og som jeg eide lenge før han var inni bildet, og som han aldri har betalt ei krone på skal han arve? Hvilken paragraf står dette i? For det er det sykeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 0b94c...07b

Skal finne den og legge inn her. Men det er sant.

Anonymkode: 4831d...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal finne den og legge inn her. Men det er sant.

Anonymkode: 4831d...a57

Fant den. Hvis han ikke skal arve noe som helst etter deg, så må du skrive et testamente og han må være klar over at han blir gjort arveløs. 

§ 28 b.Den som var sambuar med den avdøde ved dødsfallet og har, har hatt eller ventar barn med den avdøde, har rett til arv svarande til 4 gonger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet, jamvel om det er livsarvingar etter arvelataren. Same retten til arv utan omsyn til livsarvingar har også den som har vore sambuar med den avdøde i minst dei siste fem åra før dødsfallet, dersom den avdøde har fastsett det i testament.

Sambuaren sin rett til arv etter første ledd første punktum kan berre avgrensast ved testament som han eller ho har fått kunnskap om før arvelataren døydde. Vilkåret om at den attlevande sambuaren må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville vere urimeleg vanskeleg å varsle han eller henne.

Nyttar ein sambuar retten til uskifte etter § 28 c, skal det berre reknast med arv frå den førstavdøde til den lengstlevande sambuaren etter første ledd dersom uskiftebuet blir skift med dei andre arvingane til den førstavdøde medan den lengstlevande sambuaren lever.

Anonymkode: 4831d...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huset står i mitt navn, men om jeg dør så arver vel manen min det? 

Hva skjer da han dør? Vil vårt felles barn arve det sammen med hans særkulls barn? Huset er jo i mitt navn. 

Av div. årsaker så ønsker vi at kun vårt felles barn skal arve etter oss, derfor huset i mitt navn. 

 

Anonymkode: 5c89a...883

Din mann, hvis du er gift, er også arving.

Anonymkode: 3a9c5...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om dere er gift kan han sitte i uskiftet bo, altså kan han forvalte arven til deres felles barn frem til han selv dør. Særkullsbarna dine arver ingenting, og mannen din arver ikke så mye han heller, det er barnet som arver mest.

Du burde kanskje skrive et testamente? 

 

Anonymkode: 5365e...2a5

Nå vrøvler du. Hvis hun hadde hatt særkullsbarn måtte de ha arvet, og ektemannen kan ikke sitte i uskiftet bo. 

Nå har hun ikke det, da, men hennes barn vil uansett arve. 

Anonymkode: 3a9c5...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere gift?

på hvilken måte står huset på deg? Tinglyst med deg som eneeier eller har dere skrevet annen avtale eller ektepakt?

har dere kjøpt huset sammen eller eide en av dere det før dere ble gift?

hvordan ble kjøpet finansiert?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anniedoug skrev:

Er dere gift?

på hvilken måte står huset på deg? Tinglyst med deg som eneeier eller har dere skrevet annen avtale eller ektepakt?

har dere kjøpt huset sammen eller eide en av dere det før dere ble gift?

hvordan ble kjøpet finansiert?

 

 

Hi her! 

Det er mange grunner til at vi ønsker at vårt felles barn skal arve huset, og det trenger jeg ikke gå innpå her. Privatsak! 

Vi har kjøpt huset sammen, deler gjelden med jeg står som ene eier. 

Anonymkode: 5c89a...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...