Gå til innhold

Soving i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg begynner å bli ganske frustrert på barnehagen. Barnet mitt er 1,5år og sover 1 gang på dagen, men kan fint sove 2 ganger om det er behov for det (i hvert fall hjemme, de gjør det ikke i barnehagen). Jeg har sagt tydelig i fra at jeg vil han skal legges hvis jeg sier han skal legges, men allikevel drar de ut på tiden fordi "han leker så fint", "er i kjempeform", "viste ingen tegn til å være trøtt", "hadde det så gøy" etc etc. Jeg kan levere han Kl 9 med beskjed om at han er trøtt og må legges snart, helst innen 1 time. Når jeg henter får jeg beskjed om at han sovnet Kl 11.30! Og når jeg spør hvorfor ikke tidligere får jeg alle mulige unnskyldninger. Dette resulterer i en sliten unge som ikke har det greit på kvelden. Jeg har sagt det er bedre han legger seg tidligere på dagen og heller får en dupp til, men det går ikke igjennom! I dag sa jeg at han hadde vært våken siden kl 5, og må legge seg. Men de la han fortsatt ikke før 11.30!! Fordi "han koste seg sånn ute i den friske luften med sol og snø"?!?! Hva mer kan jeg gjøre? Det er tydelig at det er et problem for dem å legge han når han trenger det! Jeg som trodde de tok hensyn til barnas ulike behov....

Anonymkode: aec71...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner frustrasjonen din over å ikke bli hørt, men jeg skjønner også at barnehagen gjør som de gjør dersom barnet ikke viser tegn til å være trøtt. Et barn på 1,5 år er jo normalt sett ferdig å sove to ganger på dagtid, så dersom barnet ser ut til å ha det toppers og koser seg sammen med de andre barna skjønner jeg på en måte at de ikke legger han før normal leggetid. 

Dere har ikke vurdert å prøve å kutte ned til en gang om dagen, en gang for alle? Nå kjenner ikke jeg barnet ditt, men mange barn trenger jo rutiner (inkludert mitt). Kanskje fast sovetid på dagen (èn gang) og fast leggetid på kvelden resulterer i at han sover litt lengre om morgenen? 

Anonymkode: 82f96...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke faste tider for soving, vi legger han bår han er trøtt. han har veldig svake tegn på at han er trøtt, derfor sier jeg ifra når jeg ser det, siden de tydeligvis ikke ser det. Når han blir sutrete og lei har det gått for langt og da sover han veldig kort og dårlig, og ettermiddagen og kvelden blir ikke bra. Vi har erfart at han får det bedre om han får sove 2 ganger de dagene han har stått opp tidlig eller av en eller annen grunn er veldig trøtt. Alt dette har jeg forklart, men det går ikke igjennom.

hi

Anonymkode: aec71...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha barn som sover 2 ganger er veldig tungvint, og hos oss er det som regel forbeholdt de aller minste. Kanskje han bruker lang tid på å sovne når de legger han på morgenen. Å legge et barn som ikke er trøtt, så man kanskje må trilles/rugges lenge er ikke så greit heller. Det beste er selvfølgelig at alle ulike behov tas hensyn til, men så er det nå sånn at man ikke er overflod av voksne i bhg. Et barn som sover 2 ganger spiser og utenom de faste måltidene. Det skal og være kontinuerlig tilsyn med sovende barn, noe som kompliserer det når noen skal sove 2 ganger

Anonymkode: 2b726...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg syns det høres ut som at deres mangel på rutiner kan gjøre ting svært vanskelig for barnehagen. Det er ikke en voksen per barn, og dersom deres skal sove to ganger betyr dette at begge gangene vil falle utenom den normale sovetiden. At de helst vil unngå dette skjønner jeg godt, spesielt om barnet ikke gir uttrykk for å være trøtt i barnehagen. At det kompliserer ting for dere på kveldstid er jo selvfølgelig veldig leit, men jeg ville nok først og fremst prøvd å få inn noen rutiner for gutten deres. Rutiner er gull og kan gjøre underverker! 

I tillegg vil jo det å sove to ganger gjøre at han sover seg igjennom mesteparten av våkentiden og leken til de andre barna. Det er jo også et argument for å i det minste prøve å få han ned til én lur på dagen. Kjedelig om han er våken når de andre sover, og sover når alle andre er våkne. 

Anonymkode: 82f96...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at de ikke tar hensyn til barnets behov. Dette er noe jeg synes du kan ta opp med avdelingsleder eller styrer i barnehagen. Det er alltids noen barn på liten avdeling som har sluttet å sove på dagtid, de voksne må derfor alltid være der.

Kan du gjøre klar vogna med en gang du kommer, og si til dem at du se han er trøtt, fortelle dem tegnene, og si at han skal være i seng/vogn innen 1 time uansett. Han er kanskje våken igjen til de andre skal spise lunsj i 11-tiden, og kan spise sammen med dem da.

Evt sier du til han: du kan sitte her sammen med "Guri" og kose litt før du skal gå og sove. Så ber du dem om å ikke ta han ut for å leke, men heller legges når de andre går ut, og gjerne med en gang dersom det er vanskelig å ha han inne hvis de andre skal ut med en gang.

Søvn avler søvn, så det er større sannsynlighet at han sover bedre både på dag og natt når han ikke er overtrøtt.

Anonymkode: 80682...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad for at min sønn gikk i en barnehage som virkelig tok de minste barna sine behov på alvor. Han var 15 mnd da han startet og hadde som din behov for to dupper i løpet av dagen.  (Husker ikke hvor lenge, men de stresset ikke med å få han inn i et fastsatt sovemønster) Hvis han måtte legges en time før de skulle spise lunch, prøvde de å gi han litt mat først i tilfelle det var fordi at han var sulten han var misfornøyd. Flere i min barselgruppe (hadde barn i andre barnehager) opplevde det samme som deg. Sovetid kun kl 1130. Det ble veldig lenge å være våken spesielt for den ene morgenfuglen som startet dagen kl 05. De hadde flere mnd med veldig kjedelige ettermiddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får alle sove når de vill ( de minste) men det finnes barn som selv om foreldrene sier de er trette  når de kommer i bhg og starter lek så går tiden og de glemmer det og de sover en dupp sammen med de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover vanligvis bare 1 gang, men har innimellom behov for å sove 2 ganger. De gangene jeg ser at han trenger å sove en ekstra gang så sier jeg i fra i barnehagen slik at de vet at han trenger det. Problemet er jo at de ikke hører på meg, og bare trumfer igjennom sine måter, selv om jeg sier fra! De har helt fra dag én sagt at de selvfølgelig legger barna når de er trøtte, og at barnas behov settes alltid først, og vi har hatt møte med avdelingsleder om dette. I dag var det faktisk avdelingsleder som tok imot han og overhørte meg. 

Kvelden i kveld ble som forventet.... veldig sliten og overtrøtt gutt, tok lang tid å legge, mye hyl og gråt. Nå ser jeg frem i mot en natt med mye oppvåkning og mulig tidlig morgen... 

Hi

Anonymkode: aec71...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager har som regel rutiner på soving - de legger gjerne barna etter lunsj/11-maten. Da er det gjerne 1 person som har "vogn-vakt". For meg høres det ut som om dere har litt dårlige rutiner hjemme.... Tenker du at barnet ditt skal sove 2 ganger om dagen i bhg utenom "normal sovetid", slik at det legger beslag på 1 voksen de periodene? Sånn at resten av barna må fordeles på de som er igjen? På småbarnsavdeling er det gjerne 1 voksen pr 3 barn, noen ganger færre... om dere har en del sære rutiner og særbehov, så vil jeg anbefale dagmamma... 

Anonymkode: c288c...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre sånn at det å jobbe i barnehagen ofte innebærer å konstant bli trukket mellom det å ivareta alle barns individuelle behov og det man faktisk får til med de rammene man har.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen:

https://www.nrk.no/ytring/bemanning-i-barnehagen-_-tor-du-vite_-1.13907457

Hilsen pedagog på småbarnsavdeling som konstant har dårlig samvittighet for å ikke strekke til..

 

Anonymkode: 8c7a3...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er desverre sånn at det å jobbe i barnehagen ofte innebærer å konstant bli trukket mellom det å ivareta alle barns individuelle behov og det man faktisk får til med de rammene man har.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen:

https://www.nrk.no/ytring/bemanning-i-barnehagen-_-tor-du-vite_-1.13907457

Hilsen pedagog på småbarnsavdeling som konstant har dårlig samvittighet for å ikke strekke til..

 

Anonymkode: 8c7a3...e98

Jeg synes det er litt trist at flere trekker konklusjonen om at de ansatte ikke bryr seg om barnas behov, når det sannsynligvis er bemanning og ressurser det går på.

Hilsen en annen pedagog på småbarnsavdeling med dårlig samvittighet

Anonymkode: 2b726...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir trist på dine vegne. Her har barnehagen heldigvis ressurser til å legge barna to ganger hvis de trenger det. Det hender også at minsten her trenger en dupp i 9-10 tiden fordi morgenen startet tidlig og de har alltid imøtekommet dette. 

Ikke alle barn passer inn i det firkantete vinduet. 

Anonymkode: 80bae...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jeg ville forsøkt med rutiner før jeg red kjepphesten min inn i bhg... Dere skal samarbeide i mange år fremover. Da lønner det seg å ha feid for egen dør først..

Anonymkode: 0e8df...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen egen vogn-vakt her. Barna legges i vogn-garasjen og så er det babycall som passer barna. Gutten min trenger ikke trilles, blir lagt i vogna og sovner selv. 

Vi har ingen faste sovetider, men har ca-tider som han legges, for det er ingen vits i å legge et barn som ikke er trøtt og det er også dumt å vente til barnet blir overtrøtt. På dagtid legges han en gang mellom 9 og 11.30 alt ettersom hvilken form han er i, og får en dupp til om det viser seg at han trenger det. På kvelden legger han seg en gang mellom 18 og 19.30. Jeg tror på rutiner, men har erfart at så lenge barna er så små at de fortsatt sover på dagen virker det mot sin hensikt å være veldig strikt på leggetid (ja, jeg har fler barn og prøvd mange ulike fremgangsmåter). Det at de i barnehagen har sagt at han skal få sove når han trenger det fordi barnas behov kommer først, så velger jeg å tro på det. Så når jeg forteller de i barnehagen at han bør legge seg snart forventer jeg at de faktisk legger han! Men helt fra han startet i høst har de prøvd å flytte på leggetiden, selv da han faktisk sov fast 2ganger. 

jeg skjønner at de ikke kan tilpasse seg etter alle barnas rutiner og ønsker, men akkurat når det kommer til soving mener jeg de bør kunne det! De har også hatt kurs om søvn og fortalt på flere foreldremøter hvor viktig det er at barn får sove når de trenger, og så lenge de trenger. De har også flere ganger sagt at man aldri skal vekke et sovende barn. Jeg har hele tiden vært opptatt av mine barns søvn og de har vært veldig positive til det og alltid helt enig, men gjør motsatt. Jeg skal ikke måtte ha han hjemme de dagene han er trøtt! 

Hi

Anonymkode: aec71...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min barnehage tok hensyn til mitt barns sovebehov og gjorde det jeg bad dem om. Dersom min unge var trøtt ved levering og jeg sa dette til bhg så sa de:" da legger vi han tidlig dvs ved 10-tiden. Og så sov min frem til lunsj og så spiste mat med resten av barna. Mange barn måtte ha en lur etter lunsj, ikke min så da lekte han ute. Og han ble ofte trøtt igjen ved 13-tiden, så da fikk han en ny lur og kunne sove gjerne en time til.

Barn er forskjellige, noen trenger mer søvn. Synes det er rart din bhg ikke tar hensyn til dette. Som sagt min bhg tok veldig hensyn. Og var det endringer i sovemønsteret så endret bhg sine rutiner og gjorde alt til rette for min unge.

Anonymkode: 21151...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du krever altfor mye synes jeg... og et så stort barn trenger ikke og sove 2 dager på dagen heller

Anonymkode: 7444d...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er krevende, hi, husk at ditt barn ikke er det eneste barnet med «spesialbehov» på avdelingen. Så de har din unge som må legges kl 9, ingen kan dermed gå på tur ol, midt i samlingen må en voksen kanskje hente din unge, etter alle er ferdige med å spise og vil ut må en voksen smøre mat og sitte inne med din unge mens de andre 2 må takle alle de andre, når det er frukt er ikke din unge sulten for han har nettopp spist skive så de må lage et nytt fruktmåltid til han 1time etter de andre osv osv.

Bsrnehager som godkjenner slik høres ut som oppbevaringsbokser, hvor de aldri gjør aktiviteter, går tur, har  faste rutiner på noe, siden det er «sov og spis når du vil».

Om du forventer slik prinse-behandling bør du heller ha ungen hjemme

Anonymkode: d6c40...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er trøtt og nesten ligger og dupper på sofaen, men så kommer et par av venninnene dine på besøk og vil ha deg med ut på moro, kvikner ikke du til litt da? Det vil jeg tro skjer med sønnen din også. Han er sikkert litt trøtt på veien til bhg, men når han kommer fram og det er liv og røre rundt han, så er trøttheten borte og lysten til å leke tar over. Han ville antagelig sovnet om han var hjemme og det ikke skjedde noe rundt han, men i barnehagen er det annerledes. Han er dermed ikke trøtt lenger når han er der. Skal de da stappe en våken og lekende gutt i vogna fordi du sier at han er trøtt og for at dere skal få en grei kveld hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes du er krevende, hi, husk at ditt barn ikke er det eneste barnet med «spesialbehov» på avdelingen. Så de har din unge som må legges kl 9, ingen kan dermed gå på tur ol, midt i samlingen må en voksen kanskje hente din unge, etter alle er ferdige med å spise og vil ut må en voksen smøre mat og sitte inne med din unge mens de andre 2 må takle alle de andre, når det er frukt er ikke din unge sulten for han har nettopp spist skive så de må lage et nytt fruktmåltid til han 1time etter de andre osv osv.

Bsrnehager som godkjenner slik høres ut som oppbevaringsbokser, hvor de aldri gjør aktiviteter, går tur, har  faste rutiner på noe, siden det er «sov og spis når du vil».

Om du forventer slik prinse-behandling bør du heller ha ungen hjemme

Anonymkode: d6c40...d82

Ha ha, du skulle bare visst... Mange barn som blir trøtte før lunsj og trenger å ta seg en lur. Rart min bhg har fått til dette men ikke HI sin. Hun er vel ikke kravstor. Ungen har behov for søvn, rart det skal være så vanskelig å få det til når min bhg har fått til dette. 

"Prinse behandling" hva er det for noe tull?? Bare fordi du er uenig med Hi betyr ikke at du kan ta den tonen.

Til Hi: ikke hør på mødre som kritiserer deg fordi de tror du er for kravstor. Dersom ungen din klart har behov for mer søvn, BØR bhg prøve å få til dette. Det er ikke så vanskelig, min bhg fikk dette til.

Anonymkode: 21151...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha, du skulle bare visst... Mange barn som blir trøtte før lunsj og trenger å ta seg en lur. Rart min bhg har fått til dette men ikke HI sin. Hun er vel ikke kravstor. Ungen har behov for søvn, rart det skal være så vanskelig å få det til når min bhg har fått til dette. 

"Prinse behandling" hva er det for noe tull?? Bare fordi du er uenig med Hi betyr ikke at du kan ta den tonen.

Til Hi: ikke hør på mødre som kritiserer deg fordi de tror du er for kravstor. Dersom ungen din klart har behov for mer søvn, BØR bhg prøve å få til dette. Det er ikke så vanskelig, min bhg fikk dette til.

Anonymkode: 21151...cd3

Sukk og gjesp, enda et «JEG fikk det til» og « MIN brhg fikk det til» osv osv. Fått med deg at brhg er forskjellige, kanskje hi sin ikke er så giret på å sette hele dagsrutinen og de andre ungene til å danse etter hi sin pipe?

Anonymkode: d6c40...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sukk og gjesp, enda et «JEG fikk det til» og « MIN brhg fikk det til» osv osv. Fått med deg at brhg er forskjellige, kanskje hi sin ikke er så giret på å sette hele dagsrutinen og de andre ungene til å danse etter hi sin pipe?

Anonymkode: d6c40...d82

Poenget er at det ikke er så vanskelig å få til dersom man bare vil. Det er åpenbart at bhg til Hi ikke er så interessert i det. Er det så vanskelig å forstå??

Anonymkode: 21151...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at det ikke er så vanskelig å få til dersom man bare vil. Det er åpenbart at bhg til Hi ikke er så interessert i det. Er det så vanskelig å forstå??

Anonymkode: 21151...cd3

Hva vet du om det, har du jobbet i barnmehage? så ja, det er faktisk veldig vanskelig å forstå. Jeg tror at mange foreldre har lite peiling på hvordan hverdagen i mange barnehager er

Anonymkode: 2b726...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om det, har du jobbet i barnmehage? så ja, det er faktisk veldig vanskelig å forstå. Jeg tror at mange foreldre har lite peiling på hvordan hverdagen i mange barnehager er

Anonymkode: 2b726...5c4

Ja, jeg har faktisk jobbet i bhg selv.

Anonymkode: 21151...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ålreit om noen barnehager klart å ta hensyn til hvert enkelt barn på den måten, men jeg syns ikke det er noe man kan kreve. 

Om man har noen barn i barnehagen som trenger to dupper og noen som trenger én, så kan man legge opp en hverdag med rutiner, der «den og den» sover da og «den og den» sover da. Men å aldri skulle vite hvilken unge som må sove når, og dermed aldri når måltider og utetider blir, og alt annet som følger med. Det blir veldig uoversiktlig og kaotisk for alle. Det hadde ikke jeg tenkt var fornuftig for noen, om jeg var pedleder.

Anonymkode: 0e8df...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...