Gå til innhold

Bygge hytte eller reise


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer om vi skal bygge hytte på Sørlandet. Men. Vi er glade i p reise, og med nesten 3 mill bundet i en hytte, er det mange steder vi vil gå glipp av. Dere med hytte: Er det verdt det? Er alle timene med vedlikehold, alle timene i bil, for ikke å snakke om følelsen av at «nå må vi komme oss på hytta fordi den bare står der,» verdt det?

 

Anonymkode: d4180...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gidda det! Rett og slett for jeg elsker å reise, å oppleve verden. Hadde klikka om jeg var bundet til en hytte😝 men det er meg da, mange som liker hyttelivet. 

Anonymkode: 38145...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte er jo der, jeg opplever den ikke som et krav, og vi bruker heller ikke overvettes mye vedlikeholdskrefter, men den er der alltid og på null varsel og med null forberedelse, og brukes etterhvert også av barn med venner, eller barn som skal lese til eksamen, eller barn som har fått sommerjobb der hytta ligger for å slå to fluer i ett smekk. Jeg opplever ikke hytte og reising som gjensidig utelukkende, i perioder har jeg valgt mer av det ene eller andre. Så kan man velge å være der hele sommeren eller kanskje ikke i det hele tatt dette året, men den er der og rommer minner og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hytte og heller ingen i familien, slik at vi ikke kan låne hytte.

Kjenner det kunne vært litt godt å ha. Har barn på 5 og 10 år, og det å dra på ferier som er gøy for både voksne og barn har ikke alltid vært så lett. Ungene vil ha typisk  "syden" mannen og jeg er ferdig med soling og den type ferie egentlig. Vi kunne vel heller tenke oss mer kultur osv mens der er ungene enda litt for små.

Så hytte og familieliv synes jeg hører godt sammen. Tenker og at det er godt å ha en hytte som man kan bo på i perioder, om sommeren f.eks

Anonymkode: 05e53...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hytta gir vi ikke fra oss! Den er bare SÅ gull verdt å ha. 

Men ikke bygg hytte "flere timers kjøring" hjemmefra, 1 - 1 1/2 times kjøring går. Vi bruker en halvtime hjemmefra til hytta, og for oss er det perfekt. 

Anonymkode: 53d84...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker faktisk 5 timer til hytta. Det er langt. Men jeg ville aldri byttet i ferier. Å komme dit, samholdet i familien styrkes, man finner ro og glede. Vi vender alltid og ofte tilbake. 

Anonymkode: 8d9f3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte på Sørlandet , og er ca 2 timers kjøring. Men er gullverdt! Har turnusjobb, og vet aldri tidlig nok hvor tid jeg får ferie. Nå kan vi bare ta en helg og reise når det passet, eller viss jeg plutselig får ferie i skoleferiene, er det bare å hoppe i bilen. En familie på 5 må nesten bestille sydenferie 1 år i forveien for å få store nok rom eller den plassen en vil reise på, og det nytter ikke for meg....

Anonymkode: 8d409...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler hytte veldig :) Men jeg ville ikke hatt hytte lengre unna enn 2 timer slik at den kan benyttes i helgene også. Og jeg ville hatt helårshytte. Det er utrolig deilig med den stueforandingen en hytte er. Jeg vil også anbefale å bygge slik at dere har plass til flere enn de dere er (f.eks, med mindre soverom med køyesenger) da kan dere ha med familie og venner på hytten når dere måtte ønske det.  

Anonymkode: e1d49...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drømmer om å ha hytte, og en dag skal vi få råd til det. Den må ikke være for langt borte, toppen 1-1,5 time unna, slik at vi lett kan hoppe i bilen og være der en helg og sånt😊 Vi vil jo fortsette å reise andre plasser i ferier.

Anonymkode: e34c6...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker hytta!! Bruker masse tid der, fordi vi vil, ikke fordi vi må. Står den tom en lengere periode får alle et savn. Vi har en fjellhytte som brukes hele året, masse snø og ski på vinteren og lange fjellturer med bading i fjellvann på sommeren. Hytta ligger 1 time og 40 minutters kjøring, helt perfekt. Anbefaler virkelig hytte!

Vi er veldig glade i å reise på tur andre steder også, men hytta vet vi hva vi får, den er alltid ledig og krever minimal forberedelse. Dessuten er det fint å invitere venner og familie eller invitere til en venninnehelg på fjellet. 

Anonymkode: 5f563...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg er helt overveldet over hvor positive dere er til hytte! Nå fikk jeg virkelig lyst til å gjennomføre hyttedrømmen. Jeg har dog hatt mine tvil - hovedsakelig de jeg nevnte i hi - men dere har jo helt rett, man trenger ikke å føle seg presset til å bruke den - den står der jo uansett.

Da kryper jeg inn i tenkeboksen nok en gang, takk for fine ord!

Hi

Anonymkode: d4180...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 mill til hytte? Mulig det er jeg som ikke har så store krav, men vi har akkurat bygget hytte, og den kom på under 200 tusen. Dette uten vann og strøm da, og med grunnflate på 49 kvm, men kunne aldri tenkt meg å bygget en så dyr hytte.
Det tar oss 10 min å kjøre og deretter 30 min å gå til hytta, eller 10 min å kjøre bil og 8-10 min med snøscooter.

Vi er ikke vant til å dra på dyre utenlandsferier, men MÅ på ferie hver sommer for ungenes skyld. Kunne ikke tenkt meg å tilbringt 4 uker på hytta, men gjerne en helg nå og da.

Jeg tror ikke vi hadde brukt hytta noe særlig hvis det var over 1 time å komme seg dit, men vi har vel ulike krav.

Anonymkode: ae25c...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hytte, men vi har tenåringer. Dvs at vi ganske ofte har venner av barna på overnatting her i helgene fordi de ikke vil være med foreldrene på hytta ;)

Forrige helg hadde vi en 17-åring her fra fredag til søndag fordi han nekter å sitte på hytta sammen med foreldrene sine, han vil være sammen med venner i helgene. 

 

Anonymkode: 63450...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker hytta. Ca 3 timer unna (Oslo - Geilo). Kan bukes hele året, sommer som  vinter og blir mye brukt. Det beste i verden er å dra til hytta, fyre i peisen og ta et glass vin mens man planlegger tur eller "ligge på soffan og lese bok" dagen etterpå. Her har vært mye familie, venner og aleneturer opp igjennom. Studier, sportslige aktiviteter og kun sløving. Selv ungene på 11 og 15 elsker fortsatt å dra på hytta.

Anonymkode: 1fdfb...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke hytte, men vi har tenåringer. Dvs at vi ganske ofte har venner av barna på overnatting her i helgene fordi de ikke vil være med foreldrene på hytta ;)

Forrige helg hadde vi en 17-åring her fra fredag til søndag fordi han nekter å sitte på hytta sammen med foreldrene sine, han vil være sammen med venner i helgene. 

 

Anonymkode: 63450...010

Mens vi gjør omvendt,  vi hadde tre ekstra tenåringer med på hytta forrige helg...

Anonymkode: 8d9f3...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort noen millioner hvis man skal bygge. Tomta koster 500.000, klargjøring ca 200.000, hytta koster 1.800.000 nøkkelferdig +++ blir fort 3 mill. Jeg vet. Klart man sikkert kan gjøre det billigere, men det var ikke poenget. Poenget var om det var verdt det, enten det er 200 tusen eller 3 mill. 

Men uansett spennende!

HI

Anonymkode: d4180...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke hytteentusiaster. Vi solgte hytte som vi arvet. Jeg synes helgeturer bare var mas og i tillegg kom vedlikehold. Jeg foretrekker å være hjemme i helgene. Det ble for dyrt å beholde hytta for én uke hver sommer. For oss var det riktig siden hytta var mer mas og dårlig samvittighet enn hygge.

Anonymkode: 160eb...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir fort noen millioner hvis man skal bygge. Tomta koster 500.000, klargjøring ca 200.000, hytta koster 1.800.000 nøkkelferdig +++ blir fort 3 mill. Jeg vet. Klart man sikkert kan gjøre det billigere, men det var ikke poenget. Poenget var om det var verdt det, enten det er 200 tusen eller 3 mill. 

Men uansett spennende!

HI

Anonymkode: d4180...587

Er ikke mye hytte det der

Anonymkode: 59975...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke mye hytte det der

Anonymkode: 59975...9e1

Og du var jo trivelig. Var det stemmen i hodet som sa du måtte drite  på Hi sine hyttedrømmer?  Det finnes behandling for sånt.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke mye hytte det der

Anonymkode: 59975...9e1

Hva vet du om det? 

Anonymkode: 160eb...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

3 mill til hytte? Mulig det er jeg som ikke har så store krav, men vi har akkurat bygget hytte, og den kom på under 200 tusen. Dette uten vann og strøm da, og med grunnflate på 49 kvm, men kunne aldri tenkt meg å bygget en så dyr hytte.
Det tar oss 10 min å kjøre og deretter 30 min å gå til hytta, eller 10 min å kjøre bil og 8-10 min med snøscooter.

Vi er ikke vant til å dra på dyre utenlandsferier, men MÅ på ferie hver sommer for ungenes skyld. Kunne ikke tenkt meg å tilbringt 4 uker på hytta, men gjerne en helg nå og da.

Jeg tror ikke vi hadde brukt hytta noe særlig hvis det var over 1 time å komme seg dit, men vi har vel ulike krav.

Anonymkode: ae25c...175

Mange av oss vil ha det komfortabelt på hytta. Hvis jeg skal på hytta i helga, så orker jeg ikke å gå hundre år tilbake i tid, på hytta skal jeg slappe av. 

Vi har ikke stor hytte, rundt 50 kvm, men strøm, vann og vei, dusj, do, vaskemaskin og oppvaskmaskin. 2,5 mill, takk. Delvis på grunn av "adressen". 

Anonymkode: 53d84...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

3 mill til hytte? Mulig det er jeg som ikke har så store krav, men vi har akkurat bygget hytte, og den kom på under 200 tusen. Dette uten vann og strøm da, og med grunnflate på 49 kvm, men kunne aldri tenkt meg å bygget en så dyr hytte.
Det tar oss 10 min å kjøre og deretter 30 min å gå til hytta, eller 10 min å kjøre bil og 8-10 min med snøscooter.

Vi er ikke vant til å dra på dyre utenlandsferier, men MÅ på ferie hver sommer for ungenes skyld. Kunne ikke tenkt meg å tilbringt 4 uker på hytta, men gjerne en helg nå og da.

Jeg tror ikke vi hadde brukt hytta noe særlig hvis det var over 1 time å komme seg dit, men vi har vel ulike krav.

Anonymkode: ae25c...175

Vår kostet 3,6 mill og er 120 kvm stor så JA, vi har tydeligvis veldig forskjellige krav. 

Anonymkode: b66cd...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor store ungene er og hva dere ellers fyller helgene med. Når mine var aktive med fotball, karate og korps så utgikk det å dra noe sted i helgene! Nå har det roa seg og vi kunne nok dratt nytte av ei hytte, men føler igrunn vi har nok hjemme som skal ordnes og fikses. Det er den fritiden jeg har og da orker jeg ikke styre med å reise vekk. Er jo som du sier, man føler seg kanskje litt bundet til å dra. Men igjen, har man lyst har man lov!

Anonymkode: 02744...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...