Gå til innhold

Hjelp! Har blitt allergisk mot fluor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har munnskyllemiddel. Med fluor

 Kun fluor og vann. Hovner opp i halsen. Samme med tannkrem..hva gjør jeg?

Anonymkode: 37df9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaffer deg tannkrem uten fluor.

Om du ikke tåler melk, vær oppmerksom på at mange tannkremer inneholder melkestoffer.

Pass ellers på å spise fornuftig mtp. tennene også, det er det viktigste du gjør. Sunt kosthold med mye grønnsaker. Unngå å stadig småspise, unngå sukker, unngå sure ting som etser tannemaljen. Puss tennene godt og bruk tanntråd daglig.

Anonymkode: 94472...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin da det flourskylling som bare inneholder vann og fluor?

Hva så om du får noe  hull i tennene. Det fikser tannlegen raskt. Ikke noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 9525a...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først vært helt sikker på at det faktisk er fluor og ikke noe annet som også finnes i tannkrem og skyllevann og tannkrem som du reagerer på. Kanskje tåler du fruktsmak men ikke mintsmak for eksempel. 

Signerer ellers tips for god tannhygiene ovenfor, hvis du må holde deg unna fluor. 

Anonymkode: 894de...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fin da det flourskylling som bare inneholder vann og fluor?

Hva så om du får noe  hull i tennene. Det fikser tannlegen raskt. Ikke noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 9525a...dd4

Kanskje ikke alle har råd til hull i tennene? Kanskje ikke alle liker å gå til tannlegen? 

Anonymkode: de562...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke alle har råd til hull i tennene? Kanskje ikke alle liker å gå til tannlegen? 

Anonymkode: de562...f4a

Man forsker jo å unngå det, men et hull nå og da er ingen katastrofe heller. Det er lurt å ta vare på tennene sine, men noen ganger kan det virke som om det skulle være livet om å gjøre å unngå hull når det ofte koster under tusen kroner å fikse og tar 10 minutter i stolen. Det er ikke nødvendig å gjøre poblemet større enn det er.

Anonymkode: 9525a...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at du faktisk er allergisk mot fluor? Det høres svært rart ut at du vet at du reagerer på fluoret, og ikke såpa, proteinene, alkoholen, de antibakterielle stoffene eller noe som helst annet i munnskyllemiddelet. 

Jeg ville byttet tannkrem. Og evt brukt apotekets munnskyllemiddel. 

Det er svært svært svært uvanlig å bli allergisk mot et grunnstoff altså. 

Anonymkode: 8a9c8...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt sikker på at du faktisk er allergisk mot fluor? Det høres svært rart ut at du vet at du reagerer på fluoret, og ikke såpa, proteinene, alkoholen, de antibakterielle stoffene eller noe som helst annet i munnskyllemiddelet. 

Jeg ville byttet tannkrem. Og evt brukt apotekets munnskyllemiddel. 

Det er svært svært svært uvanlig å bli allergisk mot et grunnstoff altså. 

Anonymkode: 8a9c8...a92

Det er i alle fall ikke riktig. Nikkelallergi er rimelig velkjent. Mange andre grunnstoffer er også allergene eller toksiske. 

Når det er sagt ville jeg også undersøkt om det kan være et av tilsetningsstoffene du reagerer på. Be om råd fra tannlege eller apotek. 

Anonymkode: 9dff5...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man forsker jo å unngå det, men et hull nå og da er ingen katastrofe heller. Det er lurt å ta vare på tennene sine, men noen ganger kan det virke som om det skulle være livet om å gjøre å unngå hull når det ofte koster under tusen kroner å fikse og tar 10 minutter i stolen. Det er ikke nødvendig å gjøre poblemet større enn det er.

Anonymkode: 9525a...dd4

Vet du egentlig hva du prater om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Vet du egentlig hva du prater om?

Det har ho ikkje. Hull i ein tann er man ikkje ferdig med det da. Kan komme meir problem ut av den tanna med åra.

Anonymkode: 3ba97...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ho ikkje. Hull i ein tann er man ikkje ferdig med det da. Kan komme meir problem ut av den tanna med åra.

Anonymkode: 3ba97...0cb

Jeg har hatt noen hull. Det er ingen krise. Det kan hende du må bytte en fylling etter 30 år, men så lenge du går jevnlig til kontroll blir det sjelden de store greiene. Det er ikke noe å være redd for eller skamme seg for.

Anonymkode: 9525a...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er i alle fall ikke riktig. Nikkelallergi er rimelig velkjent. Mange andre grunnstoffer er også allergene eller toksiske. 

Når det er sagt ville jeg også undersøkt om det kan være et av tilsetningsstoffene du reagerer på. Be om råd fra tannlege eller apotek. 

Anonymkode: 9dff5...2c3

De er kontaktallergiske eller toksiske ja, men ikke IgE-medierte. To helt forskjellige mekanismer. Så egentlig har dere begge rett. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Allergi/allergier-oker.-hvorfor/

Jeg tipper også på tilsetningsstoffene. Tviler på at det finnes munnskyllevann med fluor uten tilsetningsstoffer i det hele tatt. Det er noen få artikler om kontaktdermatitt/kontaktallergi mot fluor, men det er enkelthistorier. Hvis du kun hovner opp i halsen og ikke blir rød/får slimhinneforandringer er det nok ikke en kontaktallergi. 

Du kan prøve Corsodyl, eller den gode gamle, naturlige og historiske varianten - vann og grovsalt.

Anonymkode: a0064...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI HER:

Her er ingrediensene i munnskyllemiddelet

Aqua, Sodium Fluoride, Methylparaben, Propylparaben

Anonymkode: 37df9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IgE-mediert allergi er det nok ikke, siden det krever (stort sett) et protein. Kontaktallergi er svært sjelden, men mulig. Da forventer man også slimhinneforandringer. 

Munnskyllevann er gjerne ganske sterkt. Mulig det er en følelse av å hovne opp i halsen uten at du egentlig gjør det? Litt som den velkjente "klumpen i halsen"/globulusfølelse/"globus hystericus". Jeg får det av feks Corsodyl, eller når jeg pusser tennene fordi jeg "føler at noe er det". Personlig tror jeg min følelse av hovent svelg er pga bihuleproblematikk/slimproduksjon/store falske mandler :)

Anonymkode: a0064...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt noen hull. Det er ingen krise. Det kan hende du må bytte en fylling etter 30 år, men så lenge du går jevnlig til kontroll blir det sjelden de store greiene. Det er ikke noe å være redd for eller skamme seg for.

Anonymkode: 9525a...dd4

Jeg har akkurat fikset 2 hull. 2 hull og sjekk med bilder kom på den nette summen av 3500, synes det er mye jeg hvis man kan unngå det

Anonymkode: f25d0...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

IgE-mediert allergi er det nok ikke, siden det krever (stort sett) et protein. Kontaktallergi er svært sjelden, men mulig. Da forventer man også slimhinneforandringer. 

Munnskyllevann er gjerne ganske sterkt. Mulig det er en følelse av å hovne opp i halsen uten at du egentlig gjør det? Litt som den velkjente "klumpen i halsen"/globulusfølelse/"globus hystericus". Jeg får det av feks Corsodyl, eller når jeg pusser tennene fordi jeg "føler at noe er det". Personlig tror jeg min følelse av hovent svelg er pga bihuleproblematikk/slimproduksjon/store falske mandler :)

Anonymkode: a0064...b90

Sterkt? Denne er som å bare skylle med vann.

Her er ingrediensene i munnskyllemiddelet

Aqua, Sodium Fluoride, Methylparaben, Propylparaben

https://www.apotek1.no/produkter/nycodent-fluorid-02-munnskyll-uten-smak-500ml-814990p

Anonymkode: 37df9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

IgE-mediert allergi er det nok ikke, siden det krever (stort sett) et protein. Kontaktallergi er svært sjelden, men mulig. Da forventer man også slimhinneforandringer. 

Munnskyllevann er gjerne ganske sterkt. Mulig det er en følelse av å hovne opp i halsen uten at du egentlig gjør det? Litt som den velkjente "klumpen i halsen"/globulusfølelse/"globus hystericus". Jeg får det av feks Corsodyl, eller når jeg pusser tennene fordi jeg "føler at noe er det". Personlig tror jeg min følelse av hovent svelg er pga bihuleproblematikk/slimproduksjon/store falske mandler :)

Anonymkode: a0064...b90

Jeg har mange allergier. Jeg reagerer på samme måte om jeg f.eks. drikker melk, som jeg er allergisk mot. Det er ikke en "følelse" av at det er sterkt. Jeg hovner opp i luftveiene og puster tyngre. Blir også svimmel. Og den er ikke sterk i det hele tatt. Vet ijke om du har prøvd den, men prøv og se. Er som å skylle med vann.

Anonymkode: 37df9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er i alle fall ikke riktig. Nikkelallergi er rimelig velkjent. Mange andre grunnstoffer er også allergene eller toksiske.  

Anonymkode: 9dff5...2c3

 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er kontaktallergiske eller toksiske ja, men ikke IgE-medierte. To helt forskjellige mekanismer. Så egentlig har dere begge rett. 

Anonymkode: a0064...b90

Her må jeg bare beklage mitt tidligere innlegg.

Jeg tenkte på ikke-metaller. Er selvfølgelig svært mange metaller man kan reagere på. Men svært få ikke-metaller. Ihvertfall som jeg klarer å komme på her i ammetåka mi. 😂

Anonymkode: 8a9c8...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mange allergier. Jeg reagerer på samme måte om jeg f.eks. drikker melk, som jeg er allergisk mot. Det er ikke en "følelse" av at det er sterkt. Jeg hovner opp i luftveiene og puster tyngre. Blir også svimmel. Og den er ikke sterk i det hele tatt. Vet ijke om du har prøvd den, men prøv og se. Er som å skylle med vann.

Anonymkode: 37df9...1e6

Verken fluor eller parabener er spesielt allergene, dvs IgE-allergene. De kan i sjeldne tilfeller gi kontaktallergi, men, som sagt tidligere, da vil slimhinnene vise tegn til det. At du reagerer på samme måte når mekanismene er totalt forskjellige er litt pussig. Følelse av å hovne opp gjør gjerne at man puster tyngre, og da blir man svimmel (man kan også kjenne at deler av kroppen dovner bort, at det prikker og stikker, man føler seg nummen, og får synsforstyrrelser.) Det er enkel fysiologi, og reaksjonen er ikke noe du innbiller deg. Spørsmålet er derimot om reaksjonen i bunn og grunn kommer av det du tror. 

Anonymkode: a0064...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verken fluor eller parabener er spesielt allergene, dvs IgE-allergene. De kan i sjeldne tilfeller gi kontaktallergi, men, som sagt tidligere, da vil slimhinnene vise tegn til det. At du reagerer på samme måte når mekanismene er totalt forskjellige er litt pussig. Følelse av å hovne opp gjør gjerne at man puster tyngre, og da blir man svimmel (man kan også kjenne at deler av kroppen dovner bort, at det prikker og stikker, man føler seg nummen, og får synsforstyrrelser.) Det er enkel fysiologi, og reaksjonen er ikke noe du innbiller deg. Spørsmålet er derimot om reaksjonen i bunn og grunn kommer av det du tror. 

Anonymkode: a0064...b90

Jeg tror ikke. Jeg har brukt fluor lenge og reaksjonen har blitt verre. Jeg tenker ikke over det engang, skyller og legger meg. Så blir jeg syk. 

Anonymkode: 37df9...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke. Jeg har brukt fluor lenge og reaksjonen har blitt verre. Jeg tenker ikke over det engang, skyller og legger meg. Så blir jeg syk. 

Anonymkode: 37df9...1e6

Men får du slimhinneforandringer, sår, sår på leppene, utslett i ansiktet? Hvis ja ville jeg hørt med tannlegen om det kan være aktuelt med lappetest. Eventuelt bare pusset med vann/salt. 

Hvis ikke ville jeg vært åpen for at det er andre forklaringer som gir en følelse av å være trang i halsen. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste når du låser deg til en forklaring. 

Anonymkode: a0064...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...