Gå til innhold

Henvist til CT av bihuler..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pga gjentakende bihulebetennelser over mange år. Blir jeg litt snørrete, setter det seg i bihulene med en gang, og det ender ofte med høy crp og antibiotika. Tror jeg har skjev neseskillevegg, da jeg alltid er litt tett i høyre nesebor. Kan de se det på CT også? 

Vil gjerne høre om andres erfaringer som har vært igjennom det samme...  Redd for «neseoperasjon» og måtte stikke opp bihulene 😩 Nesa mi er også litt skjev fra før. Om jeg må operere den, pga neseskilleveggen, er jeg redd den kan bli enda skjevere? Skjeiv nok nå....

Anonymkode: 4a0ac...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pga gjentakende bihulebetennelser over mange år. Blir jeg litt snørrete, setter det seg i bihulene med en gang, og det ender ofte med høy crp og antibiotika. Tror jeg har skjev neseskillevegg, da jeg alltid er litt tett i høyre nesebor. Kan de se det på CT også? 

Vil gjerne høre om andres erfaringer som har vært igjennom det samme...  Redd for «neseoperasjon» og måtte stikke opp bihulene 😩 Nesa mi er også litt skjev fra før. Om jeg må operere den, pga neseskilleveggen, er jeg redd den kan bli enda skjevere? Skjeiv nok nå....

Anonymkode: 4a0ac...10b

Har det akkurat som deg og er livredd for den operasjonen der. Hørt det er så ubehagelig. Tar heller en fødsel igjen! Bare tanken på å operere noe i ansiktet gjør meg kvalm. Hvor som helst på kroppen, men ikke der.. stake opp bihulene lissom...AU!!!

 

Utsetter og utsetter, men blir jo ikke bedre...samme elendigheta hver vinter...

Anonymkode: 63a7b...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert bihulene og ble mye bedre etterpå.

Ulempen er dårligere luktesans, og følelse av for mye åpning rett inn.

Operasjonen var helrt grusom og forferdelig. Jeg fikk kun lokalbedøvelse. Men det som var ille var bedøvelsen som rant ned i svelget, så jeg ikke klarte å svelge skikkelig, så alt blodet og vannet som rant bakover i nesen føltes osm det skulle kvele meg (turte jo ikke hoste når legen dev og skar inne i bihulene). Og da bedøvelsen behynte å gå ut sånn halvveis ute i operasjonen, og de ville øke dosen, takket jeg nei - jeg ville heller kjenne smertene fra operasjonen enn den forferdelige følelsen av å ligge og bli kvalt.

Men har hørt mange andre som overhodet ikke har hatt en sånn opplevelse, og mange får full narkose, så det er nok vandligvis helt greit å gjennomgå en sånn operasjon.

Anonymkode: 0bc58...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert for en måned siden etter mange år med gjentagende bihuleoperasjoner. Hos meg fjernet de en cyste i den ene bihulen, tok vekk en del sv neseskilleveggen som var skjev og reduserte nesemuslingene. 

Jeg ble operert i narkose. Hadde gruet meg veldig men ble positivt overrasket. Smertene etterpå var mindre enn forventet og jeg kan endelig puste ordentlig igjen!!

det var på CT de oppdaget at jeg hadde en cyste. Det er visst ganske normalt nen noen ganger blir de då store at de blokkerer - som hos meg. 

Anonymkode: dd6ea...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesa anderledes ut nå da? Siden de har gjort noe med neseskilleveggen? Får man brev i posten med svar på CT, eller hvordan fungerer det? Er livredd for at de skal finne noe farlig, selvom jeg har vært plaga så mange år, at dersom det var kreft f.eks.. Så hadde jeg vel vært enda  verre nå 🤨

Anonymkode: 4a0ac...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har operert bihulene og ble mye bedre etterpå.

Ulempen er dårligere luktesans, og følelse av for mye åpning rett inn.

Operasjonen var helrt grusom og forferdelig. Jeg fikk kun lokalbedøvelse. Men det som var ille var bedøvelsen som rant ned i svelget, så jeg ikke klarte å svelge skikkelig, så alt blodet og vannet som rant bakover i nesen føltes osm det skulle kvele meg (turte jo ikke hoste når legen dev og skar inne i bihulene). Og da bedøvelsen behynte å gå ut sånn halvveis ute i operasjonen, og de ville øke dosen, takket jeg nei - jeg ville heller kjenne smertene fra operasjonen enn den forferdelige følelsen av å ligge og bli kvalt.

Men har hørt mange andre som overhodet ikke har hatt en sånn opplevelse, og mange får full narkose, så det er nok vandligvis helt greit å gjennomgå en sånn operasjon.

Anonymkode: 0bc58...082

Dette hørtes jo grusomt ut 😩

Anonymkode: 4a0ac...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nesa anderledes ut nå da? Siden de har gjort noe med neseskilleveggen? Får man brev i posten med svar på CT, eller hvordan fungerer det? Er livredd for at de skal finne noe farlig, selvom jeg har vært plaga så mange år, at dersom det var kreft f.eks.. Så hadde jeg vel vært enda  verre nå 🤨

Anonymkode: 4a0ac...10b

Nei, ser ikke noe annerledes ut tror jeg. 

Jeg fikk brem ned svar på CT, men jeg visste allerede at jeg hadde en cyste. Det hadde ØNH-legen sett på UL. CT ga bare et bedre og mer helhetlig bilde av hele bihule-systemet v

Anonymkode: dd6ea...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hørtes jo grusomt ut 😩

Anonymkode: 4a0ac...10b

Ja, men jeg er altså den eneste jeg har hørt om som har hatt en sånn opplevelse. For alle andre har det gått mye lettere.

Anonymkode: 0bc58...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ser ikke noe annerledes ut tror jeg. 

Jeg fikk brem ned svar på CT, men jeg visste allerede at jeg hadde en cyste. Det hadde ØNH-legen sett på UL. CT ga bare et bedre og mer helhetlig bilde av hele bihule-systemet v

Anonymkode: dd6ea...044

Hadde du da blitt henvist til operasjon allerede. Eller var det i samråd med fastlege? Hvor lang tid tok det fra CT-undersøkelse til svar?

Anonymkode: 4a0ac...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert skjev neseskillevegg. Tok ikke noe ct da, da mitt problem var svært tydelig for alle som kikka inn nesa mi (jeg kunne ikke puste gjennom den). 

Hadde full narkose, og utseende er helt likt. Hos søstera mi fiksa litt de utseende på den i samme slengen, men det var fordi hun hadde knukket nesa tre ganger, så den måtte fikses for å få ønska puste-resultat. Altså ikke egentlig kosmetisk. 

 

Fjerning av cyster i bihulene er det også mange i familien som har gjort.  Den ene cysta ble ikk oppdaga før ei tann oppe råtna på rot, cysta blokkerte tannas blodåre.... 

Anonymkode: 60b4d...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert, fikk full narkose. Ikke fælt eller spesielt vondt. Tett nese i ca en uke etterpå, men har blitt mye bedre og angrer ikke.

Anonymkode: a2c21...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du da blitt henvist til operasjon allerede. Eller var det i samråd med fastlege? Hvor lang tid tok det fra CT-undersøkelse til svar?

Anonymkode: 4a0ac...10b

Nei, ble henvist til operasjon etterpå. Jeg brukte også lang tid på å bestemme meg for om jeg ville operere eller ikke siden operasjon i det området ikke akkurat virket så fristende.....

i mellomtiden forsøkte jeg konservativ behandling med nasonex, rinexin, neseskylling med saltvann, allergipreparater for å se om det roet ned slimhinnene osv  

fikk svar på CT innen en uke tror jeg. 

Anonymkode: dd6ea...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du da blitt henvist til operasjon allerede. Eller var det i samråd med fastlege? Hvor lang tid tok det fra CT-undersøkelse til svar?

Anonymkode: 4a0ac...10b

Forresten; sykehusene vil ikke operere bihuler før du har forsøkt kortisonspray i minst 3 mnd. 

Anonymkode: dd6ea...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte neseskilleveggen for 20 år siden. Det var i lokalbedøvelse. Verste jeg har opplevd i hele livet. Ikke rart de er begynt å utføre inngrepet under narkose. 

Anonymkode: 3a3aa...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.2.2018 den 13.03, Anonym bruker skrev:

Jeg ble operert for en måned siden etter mange år med gjentagende bihuleoperasjoner. Hos meg fjernet de en cyste i den ene bihulen, tok vekk en del sv neseskilleveggen som var skjev og reduserte nesemuslingene. 

Jeg ble operert i narkose. Hadde gruet meg veldig men ble positivt overrasket. Smertene etterpå var mindre enn forventet og jeg kan endelig puste ordentlig igjen!!

det var på CT de oppdaget at jeg hadde en cyste. Det er visst ganske normalt nen noen ganger blir de då store at de blokkerer - som hos meg. 

Anonymkode: dd6ea...044

Er du blitt helt bra? Jeg ble operert for 4 uker siden. Har vært og tatt ut skorper i ettertid som tettet igjen. Går på Rinexin for å løse opp tettheten. Dette her har vært helt grusomt. Fikk infeksjon i ettertid. Vet noen hvor lang tid det tar før alt er i orden i nesa igjen? 

Endret av Mar00
Mer tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant meg også en bihuleproblem. De har sett polyp i røntgen. Det kan betjenes, men jeg unngår det fordi det kommer senere igjen. Legen anbefalte at jeg går til sjøs hvert år, og dykker så vidt jeg kan, jeg tror det bidrar til å fjerne bihulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mar00 skrev:

Er du blitt helt bra? Jeg ble operert for 4 uker siden. Har vært og tatt ut skorper i ettertid som tettet igjen. Går på Rinexin for å løse opp tettheten. Dette her har vært helt grusomt. Fikk infeksjon i ettertid. Vet noen hvor lang tid det tar før alt er i orden i nesa igjen? 

Jeg er blitt veldig bra!

Jeg slet også endel med skorper de første ukene. Var inne to ganger for å fjerne. 

Men nå er det veldig bra. Viktig å skylle med saltvann hver dag i laaaaaang tid. 

Eneste negative er ar luktesansen er refusert. Men heller det enn tette bihuler. 

Anonymkode: dd6ea...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er blitt veldig bra!

Jeg slet også endel med skorper de første ukene. Var inne to ganger for å fjerne. 

Men nå er det veldig bra. Viktig å skylle med saltvann hver dag i laaaaaang tid. 

Eneste negative er ar luktesansen er refusert. Men heller det enn tette bihuler. 

Anonymkode: dd6ea...044

Takk for svar. Tok det lang tid før hevelsen i slimhinnene gikk ned? Jeg må fortsatt gå på Rinexin etter 4 uker. Føler meg ennå slapp og sår i nesa. Har en del vondt i bihulerne ved øyenbrynene. Hadde du det og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...