Gå til innhold

Så mye stygt barn sier, altså!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tar ofte buss når jeg skal hente i barnehagen, og det er en del skolebarn som tar den samme bussen. Og hver gang hører jeg så mye stygt. 

I dag satt jeg foran tre gutter som jeg tipper går i 3. eller 4. klasse. Og samtalen går omtrent sånn:

-Hvem hater du mest i hele verden? 

-Vet ikke jeg..

-Liker du Frida? Det gjør ikke jeg! 

-Nei, æsj. 

-Frida er stygg da. Hater ikke du stygge folk? Det gjør jeg.. 

Og i tillegg så banner de forferdelig mye. Og svarer bussjåfør og lærere frekt når de ber dem roe seg. 

Gutt på omtrent syv år som innser at han ikke rekker bussen: Faen! Hælvete. Jævla dritt. Faaaen i hælvete! 

Tror dere virkelig dere har kontroll på hvordan barna oppfører seg utenfor hjemmet? Hva hadde du tenkt hvis du hørte at ditt barn snakket sånn? 

Anonymkode: 483c6...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar ofte buss når jeg skal hente i barnehagen, og det er en del skolebarn som tar den samme bussen. Og hver gang hører jeg så mye stygt. 

I dag satt jeg foran tre gutter som jeg tipper går i 3. eller 4. klasse. Og samtalen går omtrent sånn:

-Hvem hater du mest i hele verden? 

-Vet ikke jeg..

-Liker du Frida? Det gjør ikke jeg! 

-Nei, æsj. 

-Frida er stygg da. Hater ikke du stygge folk? Det gjør jeg.. 

Og i tillegg så banner de forferdelig mye. Og svarer bussjåfør og lærere frekt når de ber dem roe seg. 

Gutt på omtrent syv år som innser at han ikke rekker bussen: Faen! Hælvete. Jævla dritt. Faaaen i hælvete! 

Tror dere virkelig dere har kontroll på hvordan barna oppfører seg utenfor hjemmet? Hva hadde du tenkt hvis du hørte at ditt barn snakket sånn? 

Anonymkode: 483c6...75a

Vet du hva, de lærer det et sted... De foreldrene som selv snakker sånn ville neppe bli overraska. Det ville derimot jeg, for jeg har lært dem opp annerledes.

Anonymkode: 8198a...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, de lærer det et sted... De foreldrene som selv snakker sånn ville neppe bli overraska. Det ville derimot jeg, for jeg har lært dem opp annerledes.

Anonymkode: 8198a...268

Det er så typisk å si. Jeg har tre barn på 7, 4 og 3, og de to eldste snakker pent. Minstemann derimot, banner og hyler. Han har det ikke fra oss foreldre. Aner faktisk ikke hvor han lærer alt, men noe sier meg at de plukker opp mye i barnehagen. 

Anonymkode: 68498...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på en del utsagn, holdninger og resonnementer her inne blant "foreldregenerasjonen" så overrasker det igrunnen ikke. 🙄

Anonymkode: d6e28...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger tester ut alt mulig.

Moren min fortalte at da hun vokste opp (på 40-tallet) brukte de gatespråk og innespråk. Inne visste de bedre enn å snakke gatespråk, men skulle du være en av gjengen på gata skulle du ikke snakke innespråk.  Jeg vet at vi gjorde det samme da vi vokste opp. Språket blant barna på gaten inneholdt en del dialekt, selvoppfundne ord og banning. Jeg ville aldri snakket slik hjemme hos mine foreldre. Jeg vil tro mange unger har det på samme måte i dag. Det språk de snakker hjemme får de ikke kred for i venneforeningen og omvendt.

Snakker mine barn stygt hjemme blir det påtalt øyeblikkelig, så de snakker stort sett pent. Men jeg er da ikke så naiv at jeg tror at de ikke likevel kjenner til og kan allverdens bannskap og rare uttrykk. Jeg kan bare håpe at lærdommen hjemmefra sitter godt nok til at de skjønner at det språk kan de ikke bruke hvor som helst og når som helst.

Anonymkode: 1cb75...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unger tester ut alt mulig.

Moren min fortalte at da hun vokste opp (på 40-tallet) brukte de gatespråk og innespråk. Inne visste de bedre enn å snakke gatespråk, men skulle du være en av gjengen på gata skulle du ikke snakke innespråk.  Jeg vet at vi gjorde det samme da vi vokste opp. Språket blant barna på gaten inneholdt en del dialekt, selvoppfundne ord og banning. Jeg ville aldri snakket slik hjemme hos mine foreldre. Jeg vil tro mange unger har det på samme måte i dag. Det språk de snakker hjemme får de ikke kred for i venneforeningen og omvendt.

Snakker mine barn stygt hjemme blir det påtalt øyeblikkelig, så de snakker stort sett pent. Men jeg er da ikke så naiv at jeg tror at de ikke likevel kjenner til og kan allverdens bannskap og rare uttrykk. Jeg kan bare håpe at lærdommen hjemmefra sitter godt nok til at de skjønner at det språk kan de ikke bruke hvor som helst og når som helst.

Anonymkode: 1cb75...968

Tror ikke hun sikter til bannskap og dialekt her. Det dreier seg vel mest om innholdet.

Anonymkode: 8198a...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke hun sikter til bannskap og dialekt her. Det dreier seg vel mest om innholdet.

Anonymkode: 8198a...268

Hun nevner jo barnet som kommer for sent til bussen.

Anonymkode: 1cb75...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, de lærer det et sted... De foreldrene som selv snakker sånn ville neppe bli overraska. Det ville derimot jeg, for jeg har lært dem opp annerledes.

Anonymkode: 8198a...268

Det er naivt det

Anonymkode: aab42...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Språket blant barna på gaten inneholdt en del dialekt, selvoppfundne ord og banning. 

Anonymkode: 1cb75...968

Huff, også dialekt da!!! Fandens verk!!!

Hva snakker forresten de som ikke snakker dialekt...

Anonymkode: 2cbaf...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så typisk å si. Jeg har tre barn på 7, 4 og 3, og de to eldste snakker pent. Minstemann derimot, banner og hyler. Han har det ikke fra oss foreldre. Aner faktisk ikke hvor han lærer alt, men noe sier meg at de plukker opp mye i barnehagen. 

Anonymkode: 68498...864

Det er en ting at de plukker opp ting i bhg og skole men det er neppe bhg ansatte og lærere som snakker slik så de må høre det fra andre barn som igjen har det hjemmefra. Lærere og bhg ansatte kan bare få til så mye når det gjelder dannet språk, det må læres hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvertfall en forelder her hjemme som banner godt. Barnet på nå ni år har hatt flere perioder, men sånn mellom 7 og 9 år nå så toppet det seg og annenhvert ord som kom ut av barnets munn var banneord. Ikke brukte han de alltid riktig heller. Jeg ble pinlig berørt. Det endte med at jeg sa det ikke er noe kult og jeg syns det er dumt å høre på. Jeg er ganske sikker på at han holdt på sånn utenfor husets fire vegger også, og det gjorde ikke ting bedre. Jeg vil ha en gutt med et godt ordforråd som oppfører seg snillt. Det er ikke kult å holde på sånn ute blandt andre og det tror jeg han har skjønt nå etter gjentatte ganger. Fortsatt litt rusk i maskineriet, men jeg hører mye, mye mindre til det hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ikke i en boble og ladida mine barn er perfekte.

MEN jeg vet hva vi lærer barna våre hjemme og vi banner aldri, det er sååå stygt🤢  Min eldste kan komme hjem å være helt sjokket fordi han hørte noen si F-ordet. 

Men for alt jeg vet så er de kanskje kjempetøffe i munnen selv, men hadde jeg hørt det/fått hørt av andre så hadde det fått skikkelig konsekvenser! De er forsåvidt bare 5 og 7

Anonymkode: 5486c...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på barneskole. 

Der hører vi

Jeg skal drepe deg

jævla fitte

 du suger

homo

 gå hjem og dø

jeg skal ta med kniv og drepe deg i morgen.

 

Du er stygg, dust, feit  er «snille kommentarer «

Anonymkode: 21380...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det er en ting at de plukker opp ting i bhg og skole men det er neppe bhg ansatte og lærere som snakker slik så de må høre det fra andre barn som igjen har det hjemmefra. Lærere og bhg ansatte kan bare få til så mye når det gjelder dannet språk, det må læres hjemme.

Får barna dine aldri se på TV uten oppsyn av deg? Utrolig mye de kan lære derfra også, altså, da spesielt litt større barn, som gjentar ordene på skolen, så overhører de små det og bruker det de også.

Foreldrene til min bestekompisen til sønnen er strenge på dette med banning. Min sønn og denne vennen er 7 år, men de har også en sønn som går i 7.klasse. Min søster fikk barn i fjor, og da min sønn møtte dette barnet så han på henne med det søteste blikket man km tenke seg, strøk henne forsiktig på hodet og sa «Åå, hallo lille kukfitte»! Det ordet har han iallfall ikke hørt her, eller hos kompisen. Spurte om han viste hva det ordet betydde, og da han trodde det var «søt» forklarte jeg det. Det var en riiiimelig flau seksåring som sto der. Han hadde lært ordet av kompisens storebror etter han overhørte en samtale mellom «de store gutta». 

Banning har eksistert i alle år, og det er naivt å tro at ens barn unngår disse ordene bare fordi de lærer hjemme at det ikke er ok. Da må man ha totalforbud mot TV uten oppsyn, kontakt med omverdenen, bøker og musikk. I min mening blir det fryktelig tullete.

For å svare på hi; om min sønn hadde snakket slikt som andre mennesker ville jeg tatt en alvorsprat eller to med ham, og han måtte pent blitt hentet og levert av meg til han innså hvor stygt det er. Om han hadde bannet fordi han ikke rakk bussen ville jeg sagt at det ikke er særlig pent med små barn som banner og gitt ham «trygge» ord han kunne brukt i stedet, men andre konsekvenser ville det ikke blitt av akkurat det eksempelet, verre med disse guttene som snakket slik om ei stakkars jente..

Anonymkode: 2bea6...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Får barna dine aldri se på TV uten oppsyn av deg? Utrolig mye de kan lære derfra også, altså, da spesielt litt større barn, som gjentar ordene på skolen, så overhører de små det og bruker det de også.

Foreldrene til min bestekompisen til sønnen er strenge på dette med banning. Min sønn og denne vennen er 7 år, men de har også en sønn som går i 7.klasse. Min søster fikk barn i fjor, og da min sønn møtte dette barnet så han på henne med det søteste blikket man km tenke seg, strøk henne forsiktig på hodet og sa «Åå, hallo lille kukfitte»! Det ordet har han iallfall ikke hørt her, eller hos kompisen. Spurte om han viste hva det ordet betydde, og da han trodde det var «søt» forklarte jeg det. Det var en riiiimelig flau seksåring som sto der. Han hadde lært ordet av kompisens storebror etter han overhørte en samtale mellom «de store gutta». 

Banning har eksistert i alle år, og det er naivt å tro at ens barn unngår disse ordene bare fordi de lærer hjemme at det ikke er ok. Da må man ha totalforbud mot TV uten oppsyn, kontakt med omverdenen, bøker og musikk. I min mening blir det fryktelig tullete.

For å svare på hi; om min sønn hadde snakket slikt som andre mennesker ville jeg tatt en alvorsprat eller to med ham, og han måtte pent blitt hentet og levert av meg til han innså hvor stygt det er. Om han hadde bannet fordi han ikke rakk bussen ville jeg sagt at det ikke er særlig pent med små barn som banner og gitt ham «trygge» ord han kunne brukt i stedet, men andre konsekvenser ville det ikke blitt av akkurat det eksempelet, verre med disse guttene som snakket slik om ei stakkars jente..

Anonymkode: 2bea6...708

Jeg har ikke sakt at mine barn ikke hører bannskap, men jeg siterte en anonym som så at hennes barn måtte ha lært det i bhg og det er jeg uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har tenåringer ser hvor ekstremt stygge de er med hverandre på nett! Mitt eldste barn får daglige meldinger om at hun er så stygg at ingen kommer til å savne henne om hun dør, spørsmål om ikke ikke bare kan ta livet sitt. Hun blir kalt for hore hver eneste dag, får meldinger om hvor stygg hun er, hvor fæl hårfargen er, hvor stygge øyne hun har etc etc. Så bare hold deg fast, det blir ikke bedre 

Anonymkode: 279db...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du likt uansett hvor du er og hvem som hører deg? Det gjør ikke jeg og jeg regner ikke med at mine barn gjør det heller. Ikke noe vil i grunnen sjokkere meg, så naiv er jeg ikke! 

Men, man kan kanskje forvente av foreldre og andre voksene at de snakker til andres unger også? Og at man gir beskjed til foreldre/skole etc som kan sette en stopper for oppførsel som går utover andre

Anonymkode: cbc5f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som har tenåringer ser hvor ekstremt stygge de er med hverandre på nett! Mitt eldste barn får daglige meldinger om at hun er så stygg at ingen kommer til å savne henne om hun dør, spørsmål om ikke ikke bare kan ta livet sitt. Hun blir kalt for hore hver eneste dag, får meldinger om hvor stygg hun er, hvor fæl hårfargen er, hvor stygge øyne hun har etc etc. Så bare hold deg fast, det blir ikke bedre 

Anonymkode: 279db...497

Herregud, hva gjør dere med det? 

Anonymkode: cbc5f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, hva gjør dere med det? 

Anonymkode: cbc5f...e66

Hadde mitt barn sendt sånne meldinger til noen hadde tlf og pc/internett røket med en gang, og det hadde ikke skjedd med det første at ungen fikk det tilbake igjen. 

Anonymkode: c5aa5...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som har tenåringer ser hvor ekstremt stygge de er med hverandre på nett! Mitt eldste barn får daglige meldinger om at hun er så stygg at ingen kommer til å savne henne om hun dør, spørsmål om ikke ikke bare kan ta livet sitt. Hun blir kalt for hore hver eneste dag, får meldinger om hvor stygg hun er, hvor fæl hårfargen er, hvor stygge øyne hun har etc etc. Så bare hold deg fast, det blir ikke bedre 

Anonymkode: 279db...497

Dette gruer jeg meg sinnsykt til, for jeg er ikke sikker på at min datter har den styrken som skal til for å komme seg gjennom...😢

Anonymkode: 0c998...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte tidlig å snakke med sønnen min om at de som bannet mye ikke var så veldig smarte siden de ikke hadde bedre måter å uttrykke seg på. Dette har faktisk fungert. Joda han er 16 år nå og jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at han ikke banner mer når han ikke er hjemme, men han kan føre en normal samtale uten banneord og uten å snakke nedlatende til andre. 

Anonymkode: 26f57...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye bedre å si "pokker", eller "svarte banan" om man slår seg, enn å si "faen i helvette"? 

Med mindre man er kristen så burde vel ikke banning være noe problem? Da er det en felles kulturell greie, om at noen ord er tabu og ikke. Men, da er det jo vi som hører ordene som gjør dem stygge?

Og dette oppgulpet med at mennesker som banner er mindre smarte, eller har mindre ordforråd? Noen dekning for en slik påstand eller bare gjentar dere hva deres foreldre sa til dere når dere var barn?

Her er det mer synd på stakkars Frida - og hadde du hatt litt guts i deg hadde du snakka til drittungene!

Anonymkode: 773dc...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så mye bedre å si "pokker", eller "svarte banan" om man slår seg, enn å si "faen i helvette"? 

Med mindre man er kristen så burde vel ikke banning være noe problem? Da er det en felles kulturell greie, om at noen ord er tabu og ikke. Men, da er det jo vi som hører ordene som gjør dem stygge?

Og dette oppgulpet med at mennesker som banner er mindre smarte, eller har mindre ordforråd? Noen dekning for en slik påstand eller bare gjentar dere hva deres foreldre sa til dere når dere var barn?

Her er det mer synd på stakkars Frida - og hadde du hatt litt guts i deg hadde du snakka til drittungene!

Anonymkode: 773dc...44c

Enig. Gammeldagse banneord som jævla og faen er det vel litt utdatert å reagere på vel? Jeg kan skjønne seksualiserte banneord, eller å kalle andre for stygge ting, men faen i helvete, det er forrige århundre. 

Når det er sagt, hvorfor sa du ingenting HI? Det er en grunn til at barn snakker styggere ute enn hjemme, og det er jo fordi risikoen for å bli korrigert/bli sanksjonert mot er lavere. Om vi voksne blander oss (noe vi burde), så kan vi kanskje begynne å kvitte oss med mobbing og drit snart.

Anonymkode: 5e711...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønteple
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som har tenåringer ser hvor ekstremt stygge de er med hverandre på nett! Mitt eldste barn får daglige meldinger om at hun er så stygg at ingen kommer til å savne henne om hun dør, spørsmål om ikke ikke bare kan ta livet sitt. Hun blir kalt for hore hver eneste dag, får meldinger om hvor stygg hun er, hvor fæl hårfargen er, hvor stygge øyne hun har etc etc. Så bare hold deg fast, det blir ikke bedre 

Anonymkode: 279db...497

Åh,  dette var så vondt å lese! 😢

Stor klem til dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...