Gå til innhold

Skolestarter, SFO og baby


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

Vi har skolestarter for første gang til høsten og må snart velge hvor mye sfo-tid vi vil ha. Men vi vet jo ikke hva som er lurt! Vi får en baby i april, så en forelder vil være hjemme mesteparten av skoleåret. Sfo er svindyrt her, nesten 3000,-/mnd, så det er fristende å ikke ha full plass. Men samtidig er jeg skeptisk til å måtte hente tidlig hver dag, det er jo gjerne en del ting man både må og vil gjøre i permisjon som ikke nødvendigvis er tilpasset skolens undervisningstider! Har forøvrig ikke fått vite når det er undervisning enda heller, for det visste de ikke...??

Erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger dere sfo? Ønsker dere sfo? Hvis ja: Full plass og så bruker dere så mye dere vil av den. Om dere har råd, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med full plass om dere kan, bare fordi det da gjerne er lettere med det sosiale for skolestarteren. Alle andre er jo på sfo..  Dere kan heller si opp etterhvert,  ha kortere dager eller ha med venner hjem når det passer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde redusert plass, mest pga det sosiale.

De har ikke så lang skoledag i 1.klasse, og mesteparten av dagen er fyllt med pedagogisk opplegg. Dvs at det er på sfo frileken og relasjonsbyggingen foregår, og nå dannes det vennskap og klassemiljø for de neste 7 årene. Det er viktig å ta del i dette.

Da jeg hadde skolestarter i fjor var det 53 elever på 1.klassetrinnet, av disse var det 4 stykker som ikke hadde sfo. Jeg overhørte flere ganger disse be om å få begynne de også, de ville ikke hjem når det ringte ut etter siste time, de ville bli med klassekameratene på sfo og leke.... To av dem fikk begynne på sfo, så etter høsferien var det bare 2 elever på trinnet som ikke var på sfo. Det er en viktig sosial arena.

Anonymkode: eb1fa...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt halv plass på SFO fordi vi ikke har trengt det på morgenen. Han er bare på SFO to timer pr. dag etter skoletid. Det høres kanskje mye ut, men de har korte skoledager og det er på SFO det sosiale foregår. Hadde vi begge vært i full jobb måtte han nok ha hatt full plass. 

Men dere kan jo starte med SFO med full plass og heller justere ned dersom dere ser at barnet ikke må være der på full plass? 

Anonymkode: d55d8...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og hør hvilken ordning de har på deres sfo.

Når jenta mi begynte på skolen/sfo hadde de 1 type ordning, der vi hadde 10 timer som vi kunne benytte akkurat som vi ville i løpet av uka. På skolefrie dager kunne vi velge om vi ville bruke halvparten av dagene i løpet av en periode, eller om vi ville bruke halve dager.
Når hun var bortimot ferdig på sfo endret de til at man måtte bruke halv dag på skolefrie dager, det passet oss veldig dårlig. De endret også til en annen ordning pr uke, men jeg husker ikke nå hva de gjorde. Hun sluttet på sfo like etter dette.

Hvis den typen ordning de har ved 1/2 plass på deres sfo kan passe dere, så anbefaler jeg det. Det er lite vits å benytte for eksempel 12-13 timer pr uke hvis dere kan slippe unna med 1/2 pris med å benytte 10 timer.

Ungene i 1. klasse har ofte skole til 12 2-3 dager pr uke, og til ca 13.00 2-3 dager pr uke.  Lurer på om de skal ha 20 timer ca. Dette kan du muligens finne på skolens hjemmeside.

Dersom du da kan hente barnet ca 14.30 hver dag, evt at han kan hentes tidlig 1 dag, og være lenger de andre dagene.

Vi bodde rett ved skolen, så ungene kunne gå hjem.

Anonymkode: 3e5ea...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ring og hør hvilken ordning de har på deres sfo.

Når jenta mi begynte på skolen/sfo hadde de 1 type ordning, der vi hadde 10 timer som vi kunne benytte akkurat som vi ville i løpet av uka. På skolefrie dager kunne vi velge om vi ville bruke halvparten av dagene i løpet av en periode, eller om vi ville bruke halve dager.
Når hun var bortimot ferdig på sfo endret de til at man måtte bruke halv dag på skolefrie dager, det passet oss veldig dårlig. De endret også til en annen ordning pr uke, men jeg husker ikke nå hva de gjorde. Hun sluttet på sfo like etter dette.

Hvis den typen ordning de har ved 1/2 plass på deres sfo kan passe dere, så anbefaler jeg det. Det er lite vits å benytte for eksempel 12-13 timer pr uke hvis dere kan slippe unna med 1/2 pris med å benytte 10 timer.

Ungene i 1. klasse har ofte skole til 12 2-3 dager pr uke, og til ca 13.00 2-3 dager pr uke.  Lurer på om de skal ha 20 timer ca. Dette kan du muligens finne på skolens hjemmeside.

Dersom du da kan hente barnet ca 14.30 hver dag, evt at han kan hentes tidlig 1 dag, og være lenger de andre dagene.

Vi bodde rett ved skolen, så ungene kunne gå hjem.

Anonymkode: 3e5ea...5a1

Det der ble for vanskelig for en trøtt gravidhjerne! 😂

Før jul måtte vi krysse av på innskrivingsbrevet hvor mye plass vi ville søke til våren (hel, halv eller ingen), men ingen info om pris, åpningstider sfo, undervisningstider eller noe. Ganske håpløst!

Fant ikke noe på nett heller sist jeg lette, men skal gjøre et nytt forsøk en dag jeg er mer opplagt! Og snakke med foreldre som allerede har barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...