Gå til innhold

Det med Paracet mens man er gravid...


Evehei77

Anbefalte innlegg

Jeg har googlet og skjønt at før var det helt greit mens siste forskning viser en sammenheng med både ADHD og noe med testiklene hos gutter. Men så prøver jeg å finne ut nærmere ang disse forskningsresultater og da blir det veldig vagt. "Bruk av mye Paracet over en lengre periode." Okay...og det betyr eksakt hva? Det finner man ikke noe om. Ok, bruk i 20/28 dager står det et sted. Sammenhengende?? Eller fordelt over de 40 uker? Og viktigst...hva er mye? Maks dagsdose som står på pakningen? Hver dag? Eller mer? Eller er det snakk om det ved kun én tablett?

Litt detaljer hadde hjulpet oss gravide, kjære forskere! Jeg sliter med en jævlig bihulebetennelse og hodet eksploderer. Men skal jeg ta Paracet eller ikke? Her snakker man jo om maks noen dager og kanskje 2-3 tabletter pr døgn.unngår det ellers så absolutt når jeg kan.

Hva tenker dere? Fornuftige, oppegående folk altså. Vet at det alltid finnes de ekstreme som vet alt best og er bastante i sine meninger. Dere vil jeg ikke høre her.

Ville dere tatt noen få paracet?

Som dere kanskje hører er svangerskapshormoner+ bihulebetennelse ikke kombinasjonen som gjør en mest glad:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du forveksler paracet med ibux. Ibuprofen kan påvirke fruktbarheten til guttebabyer tatt i store mengder over tid. Paracetamol har ingen slike kjente bivirkninger og derfor anbefales paracet til gravide isteden for ibux. Som all annen medisin så skal man jo ikke overdrive bruken. Følg bare pakningsvedlegget du ;) om du tar febernedsettende/smertestillende 3 ganger daglig over en lang periode/måneder så sier det seg litt selv at det ikke er helt bra men 1-3 tabletter innimellom har absolutt ikke noe å si for helsa

Anonymkode: c5eaa...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme situasjon, og valgte å ta Paracet. Varsomhet er viktig, men tipper advarslene handler mer om de som tar store doser over lengre tid, enn vanlige tilfeller som ved for eks hodepine 

Anonymkode: 65950...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt paracet om jeg var deg. Ja, ny forskning antyder at paracetamol kan ha uheldige bivirkninger, men jeg synes at du gir deg selv det svaret du trenger når du ramser opp forutsetningene i studiene som er gjort. Det et snakk om mye paracet, og du skal bare ta litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er studier du leser, burde det stå nøyaktig hvor mye som ble tatt og over hvilken periode. De kan ikke skrive om en studie de har gjort uten å skrive hvordan studien ble utført. Hvis du leser utdrag fra studier, burde du se om der er en link til selve studien slik at du kan lese i mer detalj.

De offentlige anbefalingene har imidlertid ikke forandret seg, og det betyr at det kun er én studie, evt et par veldig små studier som viser en *mulig* sammenheng mellom paracetbruk og ADHD for ufødte babyer. Hvis det var en stor studie, eller mange studier viste det samme, ville de ha forandret anbefalingene.

Men for øyeblikket sier de det er greit å ta paracet så lenge man ikke overskrider anbefalt dose. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...