Gå til innhold

Hvilket etternavn får barns dine?


sug lut

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barna våre har mitt mellomnavn som mellomnavn, og samboeren sitt etternavn som etternavn. 

 

Anonymkode: d5c46...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Våre har begges (det vil si mitt som mellomnavn og samboers som etternavn,ville ikke ha bindestrek). Vi var lenge usikkre på rekkefølgen men gikk til slutt for det som klinger best.

Anonymkode: 96a6a...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn alene som har mitt etternavn. Dersom jeg får flere, håper jeg at de vil få mitt etternavn og fars som mellomnavn. 

Anonymkode: 2f367...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Barna våres har fått begge sitt til etternavn :-)

Anonymkode: d29c6...387

Altså med bindestrek, da.

Anonymkode: af406...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det store spørsmålet som vi alle lurer på er om barnet til Sug Lut heter Lut, Sug, Sug-Lut eller Lut-Sug til etternavn. Evt. i kombinasjon med navnet på denne bloggeren hun er så opptatt av (Ribbskog)?

Anonymkode: af406...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det store spørsmålet som vi alle lurer på er om barnet til Sug Lut heter Lut, Sug, Sug-Lut eller Lut-Sug til etternavn. Evt. i kombinasjon med navnet på denne bloggeren hun er så opptatt av (Ribbskog)?

Anonymkode: af406...c51

Alle lurer ikke på dette, nei. Det er kun du.

Anonymkode: 278a5...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to etternavn, samme med ex. 

Vårt barn fikk det navnet som lød best av de 4. 1 navn fra hver

Anonymkode: 278a5...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det store spørsmålet som vi alle lurer på er om barnet til Sug Lut heter Lut, Sug, Sug-Lut eller Lut-Sug til etternavn. Evt. i kombinasjon med navnet på denne bloggeren hun er så opptatt av (Ribbskog)?

Anonymkode: af406...c51

What?? Du er jo heeeelt i koko-land!?! Verdens mest mislykka stalker? 

Anonymkode: 4df70...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mellomnavn som mellomnavn fordi det betyr langt mer for meg enn mitt etternavn. Det er et stedsnavn fra plassen slekten min kommer fra.

Mannens etternavn som etternavn. Han har kun ett fornavn og ett etternavn. 

For meg var det naturlig at barna skulle ha ett navn fra hver side av familien.

Anonymkode: dca99...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Havhesten2017 said:

Mitt selvfølgelig! Mennene har litt å gjøre opp for etter flere tusen års patriarkat.

Du er klar over at ditt eget navn mest sannsynlig er nedarvet i MANNSLINJE?

Det er da ingenting som er «selvfølgelig» med at barnet skal ha morens navn. Helt greit om moren har et fint navn og faren et stygt, men hvis det er omvendt så er det jo helt idiotisk.

Anonymkode: af406...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun mitt! Min samboer prøvde seg på at barnet skulle få hans navn, men det var og er uaktuelt.

Anonymkode: f24af...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er klar over at ditt eget navn mest sannsynlig er nedarvet i MANNSLINJE?

Det er da ingenting som er «selvfølgelig» med at barnet skal ha morens navn. Helt greit om moren har et fint navn og faren et stygt, men hvis det er omvendt så er det jo helt idiotisk.

Anonymkode: af406...c51

Vi lever nå. Uansett hvor navnet kommer fra. Et visst skjønn bør man selvsagt bruke ift "navneskjønnhet", men det at de fleste automatisk og uten noen som helst logisk grunn (utenom at det bare alltid har vært slik) viderefører mannens etternavn, synes jeg i likestillingens navn vi bør sette spørsmålstegn ved. Er det virkelig så rart? 

Jeg vil anslå at 80-90% av mine venners barn har morens etternavn. Endel har farens som mellomnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert fall ikke bare mannen min sitt!! Blir faktisk provosert når folk bare velger mannen sitt.. barnet er jo halvt deg halvt partneren din, og det er jo det navnet skal fortelle! Men nok om det..

Barna våre har fått begge, men uten bindestrek. Det ble mitt som kom sist, som etternavn, ikke mellomnavn, altså, men det var bare fordi det var finest:ler::nigo:

Endret av Mamma A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun mitt. Vi ville ikke ha mellomnavn og vi likte begge mitt etternavn bedre enn mannen sitt. 

Anonymkode: 49e43...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mamma2013.2015 skrev:

Mannens ;-) 

Den dager vi gifter oss skal vi alle ha etternavnet mitt :-) 

Så en dag skal dere alle bytte etternavn? Hvorfor det? Så utrolig mye styr!

Anonymkode: 96a6a...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Så en dag skal dere alle bytte etternavn? Hvorfor det? Så utrolig mye styr!

Anonymkode: 96a6a...e34

Enig. Dette virker jo utrolig tungvint. Å bytte navn bør man ikke gjøre oftere enn man absolutt trenger. Helst bare en gang, før man er særlig etablert karrieremessig. Å drive å bytte om på etternavnet til et barn er direkte ufint. Dere må klare å bestemme dere for hva barnet skal hete og så la barnet få hete dette til barnet er voksent og kan bestemme selv. Hvis vi tenker oss at barnet selv vil skifte til ektefelles navn senere så tvinger dere barnet til å hete tre forskjellige ting til etternavn kanskje før barnet er kommet en tredjedels vei i livet!

Anonymkode: af406...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mamma2013.2015 skrev:

Mannens ;-) 

Den dager vi gifter oss skal vi alle ha etternavnet mitt :-) 

Denne lurte jeg fælt på. Hvis dere skal ha etternavnet ditt når dere gifter dere, hvorfor ga dere ikke barnet etternavnet ditt med en gang? Er det en sånn rettferdig fordeling - "nå har hun hatt ditt etternavn i 10 år, så de neste 10 har hun mitt".

Anonymkode: 2f367...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...